Planera utbildningen på introduktionsprogram

Utbildningen på ett introduktionsprogram i gymnasieskolan ska följa en plan som beslutas av huvudmannen. Planen bör utgå ifrån de lokala förutsättningarna och elevernas behov.

En plan för utbildning ska innehålla utbildningens syfte, huvudsakligt innehåll och längd. Eftersom introduktionsprogrammen inte har nationellt fastställda mål och programstrukturer blir skolhuvudmannens plan för utbildningen och elevens individuella studieplan särskilt viktiga. Detta för att kunna planera och följa upp utbildningen och revidera planerna vid behov.

Alla introduktionsprogram ska ha en plan för utbildning

Alla introduktionsprogram ska ha en plan för utbildning, vare sig de är utformade för en grupp elever, det vill säga utformade i förväg och sökbara, eller om de är utformade för en enskild elev. En utbildning utformad för en enskild elev är inte utformad i förväg utan planeras mer i detalj utifrån elevens förutsättningar och behov.

Utifrån syftet med utbildningen tas studievägar och studievägskoder fram. Huvudmannen avgör vilka studievägskoder som ska användas. Studieväg och studievägskod kan ändras även efter att eleven påbörjat sin utbildning.

Utvecklade studievägskoder för introduktionsprogram

Planen för utbildningen ska innehålla

  • vilket syfte utbildningen har
  • utbildningens längd
  • vad som ska vara utbildningens huvudsakliga innehåll

Utvecklade studievägskoder för introduktionsprogram

Planen kan också beskriva

  • hur utbildningen skiljer sig från eventuella andra introduktionsprogram huvudmannen har
  • hur grundskolan och gymnasieskolan ska samverka med varandra
  • hur eleverna ska kunna gå vidare från introduktionsprogrammet till ett nationellt program, till den kommunala vuxenutbildningen, annan utbildning eller till yrkeslivet.

För skolorna blir planen för utbildningen också en viktig utgångspunkt när skolan ska upprätta en individuell studieplan tillsammans med eleven.

Både planen för utbildning och elevernas individuella studieplaner behöver följas upp och revideras vid behov.

Individuell studieplan

Följ upp utbildningen och revidera planen

En tydlig plan ger också goda förutsättningar för att följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten. Det kan vara lämpligt att revidera planen för utbildningen varje år. På så vis blir planen ett levande dokument i arbetet med att både utforma och utveckla introduktionsprogrammen.

Stödmaterial

Plan för utbildningar på introduktionsprogram

Publikationen visar med exempel hur man kan planera utbildningen på alla fyra introduktionsprogrammen när det gäller behörighet, syfte, utbildningens inriktning, struktur, upplägg och innehåll.

Plan för utbildningar på introduktionsprogram, publikation Länk till annan webbplats.

Yrkesintroduktion av varierande längd

Du får en genomgång av olika modeller för yrkesintroduktion som skolhuvud­män och skolor kan utgå ifrån och anpassa efter lokala förutsättningar och elevens framtida möjligheter att etablera sig på arbetsmarknaden.

Yrkesintroduktion av varierande längd

Dokumentera yrkeskunskaper från introduktionsprogrammet yrkesintroduktion

Publikationen visar hur elevens utbildning och yrkeskunnande från introduktionsprogrammet yrkesintroduktion kan dokumenteras i gymnasieintyget. Som hjälp finns exempel på individuella studieplaner och gymnasieintyg som visar på programmets bredd när det gäller syfte, yrkesområden, innehåll och omfattning.

Dokumentera yrkeskunskaper från introduktionsprogrammet yrkesintroduktion, publikation

Utveckla gymnasieskolans introduktionsprogram – styrning

Denna webbkurs har fokus på styrning av introduktionsprogrammen. Kursen finns på Skolverkets utbildningsplattform och syftar till att ge ökad kunskap och förståelse för kopplingen mellan introduktionsprogrammens styrdokument.
Till skillnad från gymnasieskolans nationella program saknar introduktionsprogrammen både nationella programstrukturer och nationella examensmål. Därför har huvudmannens plan för utbildning, elevens individuella studieplan och uppföljning av elevers kunskapsutveckling innan godkända betyg, en avgörande funktion för styrning och utveckling av introduktionsprogrammen. Det är en förutsättning för att huvudmannen ska kunna följa upp, analysera, utvärdera och utveckla sin verksamhet.

Kursen Utveckla gymnasieskolans introduktionsprogram - styrning


Senast uppdaterad 13 januari 2025

Innehåll på denna sida