Lärare i alla språk och modersmål – utom svenska som modersmål – inom alla skolformer kan varje år ansöka om Europeiska kvalitetsutmärkelsen i språk, The European Language Label. Nu finns även Inspirationspriset, för dig som inspirerats av tidigare års språkprojekt.
Europeiska kvalitetsutmärkelsen för språk 2020 tilldelas British Junior i Eskilstuna för projektet ”Språksamling”. Projektet har gjort det möjligt för eleverna att ha 15 minuters språksamling varje vecka under årskurs 3, 4 och 5. Detta har medfört att eleverna vet vilket språk de vill läsa när de väljer språk i årskurs 5. Intresset för språk har också ökat i hela skolan och det inte är så många avhopp längre från moderna språk.
Syftet med projektet är att eleverna tidigt ska komma i kontakt med främmande språk för att underlätta deras val av modernt språk i slutet av åk. 5. Under språksamlingarna får eleverna i årskurs 3, 4 och 5 under lekfulla former bekanta sig med spanska, tyska och franska regelbundet (15 min/vecka). Eleverna får förutom språkets grunder även lära sig om länderna där dessa språk talas. Allt material som används finns digitalt och är inspelat av våra modersmålselever och anpassat för respektive årskurs.
Tel: 016-541 49 20
Europeiska kvalitetsutmärkelsen för språk 2020 tilldelas British Junior i Eskilstuna för projektet ”Språksamling”. Projektet har gjort det möjligt för eleverna att ha 15 minuters språksamling varje vecka under årskurs 3, 4 och 5. Detta har medfört att eleverna vet vilket språk de vill läsa när de väljer språk i årskurs 5. Intresset för språk har också ökat i hela skolan och det inte är så många avhopp längre från moderna språk.
Syftet med projektet är att eleverna tidigt ska komma i kontakt med främmande språk för att underlätta deras val av modernt språk i slutet av åk. 5. Under språksamlingarna får eleverna i årskurs 3, 4 och 5 under lekfulla former bekanta sig med spanska, tyska och franska regelbundet (15 min/vecka). Eleverna får förutom språkets grunder även lära sig om länderna där dessa språk talas. Allt material som används finns digitalt och är inspelat av våra modersmålselever och anpassat för respektive årskurs.
Tel: 016-541 49 20
Europeiska kvalitetsutmärkelsen för språk 2020 tilldelas Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad för projektet ”Med såpan i klassrummet”. I projektet var eleverna i nybörjaritalienska med och skapade en såpa på ett stimulerande, roligt och kreativt sätt. De bestämde tillsammans vilka rollfigurer som skulle vara med och beskrev deras karaktär, liv och vad som skulle hända. Såpan utspelade sig i målspråkslandet. Läraren la till detaljer i elevernas texter vilket eleverna uppskattade. Detta motiverade dem till att utveckla handlingen och fick deras olika texter att flätas samman till en gemensam historia. Dessutom lärde de sig mer om den plats där handlingen utspelade sig och det italienska kulturarvet. Projektet har lett till ökad arbetsglädje och till att elever vågar använda språket till att uttrycka sig fritt, utanför språkundervisningens vanliga ramar.
Projekt syftar till att få italienskelever att skriva kreativt, leka med språket och samarbeta. I grupper skriver eleverna om påhittade rollfigurer i en italiensk stad. Jag som lärare sammanställer texterna till gemensamma såpa-avsnitt och smyger in detaljer som öppnar för relationer mellan rollfigurerna. När gruppernas historier flätas samman måste eleverna samarbeta och de blir alltmer intresserade av varandras texter. Eftersom alla bidrar till historien kan alla känna att de har något att tillföra. Projektet har gett stor arbetsglädje, både för eleverna och mig, och ökat intresset för Italien.
Kent Fredholm: kent.fredholm@karlstad.se
Europeiska kvalitetsutmärkelsen för språk 2020 tilldelas Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad för projektet ”Med såpan i klassrummet”. I projektet var eleverna i nybörjaritalienska med och skapade en såpa på ett stimulerande, roligt och kreativt sätt. De bestämde tillsammans vilka rollfigurer som skulle vara med och beskrev deras karaktär, liv och vad som skulle hända. Såpan utspelade sig i målspråkslandet. Läraren la till detaljer i elevernas texter vilket eleverna uppskattade. Detta motiverade dem till att utveckla handlingen och fick deras olika texter att flätas samman till en gemensam historia. Dessutom lärde de sig mer om den plats där handlingen utspelade sig och det italienska kulturarvet. Projektet har lett till ökad arbetsglädje och till att elever vågar använda språket till att uttrycka sig fritt, utanför språkundervisningens vanliga ramar.
Projekt syftar till att få italienskelever att skriva kreativt, leka med språket och samarbeta. I grupper skriver eleverna om påhittade rollfigurer i en italiensk stad. Jag som lärare sammanställer texterna till gemensamma såpa-avsnitt och smyger in detaljer som öppnar för relationer mellan rollfigurerna. När gruppernas historier flätas samman måste eleverna samarbeta och de blir alltmer intresserade av varandras texter. Eftersom alla bidrar till historien kan alla känna att de har något att tillföra. Projektet har gett stor arbetsglädje, både för eleverna och mig, och ökat intresset för Italien.
Kent Fredholm: kent.fredholm@karlstad.se
Europeiska kvalitetsutmärkelsen för språk 2020 tilldelas Sundbybergs vuxenutbildning för ett projekt som visar på hur man kan utveckla undervisningen i svenska som andraspråk genom att tillmötesgå elevernas behov av både språkutveckling och individanpassning. Det har gått utmärkt för eleverna att förena praktik och yrkesliv, vilket är a och o inom vuxenutbildningen. Eleverna har varit mycket nöjda med såväl de kunskaper de har fått med sig som flexibiliteten i undervisningen. Det handlar om att arbeta långsiktigt för att utveckla undervisningen för både nuvarande och framtida elevers skull.
Modellen Öppen Klass tillämpas inom vuxenutbildning. Det är en språkundervisningsmodell som har hög grad av flexibilitet och individanpassning. Modellen kombinerar det bästa från klassrums- och distansundervisning. Eleven väljer utifrån en lista med uppgifter vad hen vill arbeta med och deltar i lektioner som fungerar som stöd för genomförandet av uppgifterna. Eleverna väljer innehållet i kursens uppgifter utifrån sina intressen vilket bidrar till högre motivation i inlärningsprocessen. Eleven får individuell hjälp av lärare i realtid när hen är i klassrummet eller via vår digitala plattform.
Therese Wettler tel. receptionen: 08-706 65 00
Irina Sadakova: irina.sadakova@sundbyberg.se
tel: 0707225081
Europeiska kvalitetsutmärkelsen för språk 2020 tilldelas Sundbybergs vuxenutbildning för ett projekt som visar på hur man kan utveckla undervisningen i svenska som andraspråk genom att tillmötesgå elevernas behov av både språkutveckling och individanpassning. Det har gått utmärkt för eleverna att förena praktik och yrkesliv, vilket är a och o inom vuxenutbildningen. Eleverna har varit mycket nöjda med såväl de kunskaper de har fått med sig som flexibiliteten i undervisningen. Det handlar om att arbeta långsiktigt för att utveckla undervisningen för både nuvarande och framtida elevers skull.
Modellen Öppen Klass tillämpas inom vuxenutbildning. Det är en språkundervisningsmodell som har hög grad av flexibilitet och individanpassning. Modellen kombinerar det bästa från klassrums- och distansundervisning. Eleven väljer utifrån en lista med uppgifter vad hen vill arbeta med och deltar i lektioner som fungerar som stöd för genomförandet av uppgifterna. Eleverna väljer innehållet i kursens uppgifter utifrån sina intressen vilket bidrar till högre motivation i inlärningsprocessen. Eleven får individuell hjälp av lärare i realtid när hen är i klassrummet eller via vår digitala plattform.
Therese Wettler tel. receptionen: 08-706 65 00
Irina Sadakova: irina.sadakova@sundbyberg.se
tel: 0707225081
Europeisk kvalitetsutmärkelse för språk 2020 tilldelas Östra gymnasiet i Trångsund för projektet där de har arbetat konkret med flerspråkighet. I projektet har man låtit de språk som talas på skolan knyta samman elever och personal ännu tätare. Flerspråkighetsdagen som anordnades var långt mer än en enstaka dag. Den har involverat elever från olika program och skolformer och även personal från olika delar av skolans verksamhet. Deltagarna har aktivt och systematiskt arbetat med både förberedelser, genomförande och efterarbete. Projektet har lyft värdet av att kunna flera språk. Det har också visat på att alla språk är en resurs som kan användas såväl i undervisningen som för att knyta kontakter. Språk kan fungera som brobyggare över olika osynliga gränser i skolan och i samhället i övrigt.
Om projektet
På Flerspråkighetsdagen firar vi den språkliga rikedom som vi har på skolan. Eleverna får möjlighet att prova på olika språk som talas i deras närhet. Flerspråkiga elever från gymnasieskolans alla program och Språkintroduktionen håller i workshops där de lär ut sina modersmål till andra elever. Genom Flerspråkighetsdagen stärker vi elevernas flerspråkiga identiteter och bidrar till gemenskapen på skolan. Dessutom signalerar vi att flerspråkighet är självklart och värdefullt.
Mathilda Björkander: mathilda.bjorkander@edu.huddinge.se
Sanna Dager: sanna.dager@edu.huddinge.se
Andrea Nava Bohlin: andrea.bohlin@edu.huddinge.se
Europeisk kvalitetsutmärkelse för språk 2020 tilldelas Östra gymnasiet i Trångsund för projektet där de har arbetat konkret med flerspråkighet. I projektet har man låtit de språk som talas på skolan knyta samman elever och personal ännu tätare. Flerspråkighetsdagen som anordnades var långt mer än en enstaka dag. Den har involverat elever från olika program och skolformer och även personal från olika delar av skolans verksamhet. Deltagarna har aktivt och systematiskt arbetat med både förberedelser, genomförande och efterarbete. Projektet har lyft värdet av att kunna flera språk. Det har också visat på att alla språk är en resurs som kan användas såväl i undervisningen som för att knyta kontakter. Språk kan fungera som brobyggare över olika osynliga gränser i skolan och i samhället i övrigt.
Om projektet
På Flerspråkighetsdagen firar vi den språkliga rikedom som vi har på skolan. Eleverna får möjlighet att prova på olika språk som talas i deras närhet. Flerspråkiga elever från gymnasieskolans alla program och Språkintroduktionen håller i workshops där de lär ut sina modersmål till andra elever. Genom Flerspråkighetsdagen stärker vi elevernas flerspråkiga identiteter och bidrar till gemenskapen på skolan. Dessutom signalerar vi att flerspråkighet är självklart och värdefullt.
Mathilda Björkander: mathilda.bjorkander@edu.huddinge.se
Sanna Dager: sanna.dager@edu.huddinge.se
Andrea Nava Bohlin: andrea.bohlin@edu.huddinge.se
Europeiska kommissionen har sammanställt språkprojekt från olika länder:
Compendium of 2019 European Language Label projects (pdf, 5 MB)
Lärare i alla språk och modersmål – utom svenska som modersmål – inom alla skolformer kan årligen ansöka om den Europeiska kvalitetsutmärkelsen i språk, The European Language Label. Utmärkelsen delas varje år ut på Språklärargalan till nyskapande projekt inom språkundervisning.
Gör du något i din språkundervisning som du tror att andra språklärare skulle ha nytta av? Har din skola nyskapande språkprojekt som
Då kan du ansöka om språkutmärkelsen, och du bidrar därmed till att utveckla språkundervisningen både på nationell och europeisk nivå. Du kan också nominera en kollega.
Film om Europeiska kvalitetsutmärkelsen i språk
Flyer om Europeiska kvalitetsutmärkelsen i språk 2020 (pdf, 140 kB)
Priset består av upp till 25 000 SEK per projekt och delas ut på den årliga Språklärargalan. Prispengarna går till skolan, och är till för att projektet ska kunna utvecklas vidare. Du kan ansöka om kvalitetsutmärkelsen i språk fram till den 14 september 2020.
EU-kommissionens prioriterade områden för språk 2018-2020 är:
Utöver detta prioriterar vi i Sverige ansökningar som handlar om
Juryn bedömer alla bidragen och några av skolorna tilldelas utmärkelsen i slutet av höstterminen. De belönade projekten ska kunna användas som lärande exempel i hela Europa. Projekten bedöms utifrån:
Har du tagit del av och inspirerats av tidigare års projekt som fått Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk? Eller har du haft eller har just nu ett Erasmus+projekt inom språk? Sök Inspirationspriset och berätta om hur du har arbetat. Det projekt som väljs ut får 10 000 kronor som delas ut på den årliga Språklärargalan. Du kan ansöka om inspirationspriset fram till den 14 september 2020
Ta del av och inspireras av tidigare års mottagare av Europeiska kvalitetsutmärkelsen
Eva Engdell, undervisningsråd
E-post: eva.engdell@skolverket.se
Telefon: 08-5273 3591
Du kan ansöka om både Europeiska kvalitetsutmärkelsen i språk och Inspirationspriset under 2021. Du kommer att hitta blanketten för ansökan på den här sidan i god tid innan det är dags för ansökan.