Det naturvetenskapliga och tekniska ämnesspråket är en av nycklarna till elevernas kunskapsutveckling. Här hittar du förslag på hur du kan variera olika språk- och kunskapsutvecklande aktiviteter, texttyper och redovisningsformer.
Med exempel från biologi, fysik, kemi, naturkunskap och teknik beskriver materialet naturvetenskapliga och tekniska texttyper som du kan ha glädje av i undervisningen. Materialet är tänkt som ett metodmaterial att plocka fritt ur. I fördjupningsmaterialet ges exempel på olika presentationsformer.
Fler förslag på uttrycksformer teknik hittar du i materialet för grundskolan. Titta gärna på det och utveckla idéerna så att de passar din elevgrupp.
Att arbeta med vetenskaps- och teknikjournalistik är ett tillfälle för eleverna att göra research och intervjuer inom olika ämnesområden. Eleverna får också möjligheter att förklara frågor som rör naturen och tekniken för en bestämd målgrupp. Det kan dessutom bli en autentisk uppgift som fler än läraren tar del av. Eleverna kan till exempel göra en klasstidning och publicera den som en pappers-, vägg- eller nättidning. Här finns tips om hur du kan stödja elevernas arbete.
Tidningsuppslag (pdf, 5 MB)
Många lärare har elever med stor vana vid att använda olika typer av digitala verktyg. Ofta kan digitala presentationsformer ge eleverna en extra motivation i arbetet med naturvetenskap och teknik. Med enkla verktyg kan eleverna göra tilltalande digitala presentationer. Genom att ge eleverna instruktioner om hur sådana kan byggas upp med en variation av text, bild och ljud och anpassas till målgruppen och sammanhanget kan eleverna komma längre i sitt lärande.
Wikiartikel (pdf, 2 MB)
I reklamen används ofta naturvetenskapliga och tekniska argument för att vi ska övertygas att köpa olika produkter och tjänster. Genom att arbeta med reklam och information får eleverna använda sin kreativitet för att väcka intresse för produkter som de har utvecklat eller testat själva i ämnena biologi, kemi, fysik eller teknik. De får också möjlighet att reflektera över och granska den reklam som de själva möter i vardagen.
Reklamkampanj (pdf, 4 MB)
Litterära och berättande texter är något som eleverna börjar skriva redan i grundskolans tidiga årskurser. Som lärare kan man ta vara på detta för att få eleverna att känna sig bekväma även med ett naturvetenskapligt och tekniskt innehåll. Med ett faktainnehåll från till exempel vetenskapens historia eller tekniska förändringar genom tiderna kan eleverna gestalta spännande händelser på många olika sätt.
Personporträtt (pdf, 6 MB)
Fördjupningsmaterialet spänner över fyra muntliga presentationsformer och tio skriftliga. Beroende på om eleverna ska få arbeta med att argumentera, dokumentera, rapportera, instruera eller beskriva finns många olika uttrycksformer att välja på.
Radioreportage (pdf, 191 kB)
Radioreportage – exempeltext ”Bland bakterier, virus och parasiter” (pdf, 50 kB)
Presentation (pdf, 378 kB)
Informerande presentation – exempeltext ”Manus till presentation av uppfinningen Solvatten” (pdf, 113 kB)
Informerande presentation – exempeltext ”Ljudsatt powerpointpresentation till uppfinningen Solvatten" (powerpoint, 19 MB)
Podcast (pdf, 247 kB)
Podcast – exempeltext ”Podcasten AVOG diskuterar för- och nackdelar med genmodifierade växter” (pdf, 50 kB)
Debatt (pdf, 244 kB)
Debatt/rollspel – exempeltext ”Debatt om parabener” (pdf, 53 kB)
Nyhetsartikel (pdf, 436 kB)
Nyhetsartikel – exempeltext ”Dyrt att strunta i sopsortering” (pdf, 46 kB)
Populärvetenskaplig artikel (pdf, 172 kB)
Populärvetenskaplig artikel – exempeltext ”Plankton påverkar hela havet” (pdf, 56 kB)
Krönika (pdf, 224 kB)
Krönika – exempeltext ”Utan blommor dog mammutarna ut” (pdf, 46 kB)
Debattartikel (pdf, 217 kB)
Debattartikel – exempeltext ”Använd mindre plast för havens och hälsans skull” (pdf, 178 kB)
Labbrapport (pdf, 228 kB)
Labbrapport – exempeltext ”Labbrapport blindtest” (pdf, 62 kB)
Kort vetenskaplig rapport (pdf, 290 kB)
Kortare vetenskaplig rapport – exempeltext ”Lejons jaktbeteende” (pdf, 474 kB)
Vetenskaplig rapport - gymnasiearbete (pdf, 244 kB)
Bruksanvisning (pdf, 407 kB)
Bruksanvisning – exempeltext ”Smart mobil Yphaxophone7” (pdf, 50 kB)
Referat (pdf, 270 kB)
Referat – exempeltext ”Referat av Plankton påverkar hela havet” (pdf, 50 kB)
Pressrelease (pdf, 204 kB)
Pressrelease – exempeltext ”Nobelpriset i fysik 2014” (pdf, 69 kB)
Fördjupningsmaterialet spänner över fyra muntliga presentationsformer och tio skriftliga. Beroende på om eleverna ska få arbeta med att argumentera, dokumentera, rapportera, instruera eller beskriva finns många olika uttrycksformer att välja på.
Radioreportage (pdf, 191 kB)
Radioreportage – exempeltext ”Bland bakterier, virus och parasiter” (pdf, 50 kB)
Presentation (pdf, 378 kB)
Informerande presentation – exempeltext ”Manus till presentation av uppfinningen Solvatten” (pdf, 113 kB)
Informerande presentation – exempeltext ”Ljudsatt powerpointpresentation till uppfinningen Solvatten" (powerpoint, 19 MB)
Podcast (pdf, 247 kB)
Podcast – exempeltext ”Podcasten AVOG diskuterar för- och nackdelar med genmodifierade växter” (pdf, 50 kB)
Debatt (pdf, 244 kB)
Debatt/rollspel – exempeltext ”Debatt om parabener” (pdf, 53 kB)
Nyhetsartikel (pdf, 436 kB)
Nyhetsartikel – exempeltext ”Dyrt att strunta i sopsortering” (pdf, 46 kB)
Populärvetenskaplig artikel (pdf, 172 kB)
Populärvetenskaplig artikel – exempeltext ”Plankton påverkar hela havet” (pdf, 56 kB)
Krönika (pdf, 224 kB)
Krönika – exempeltext ”Utan blommor dog mammutarna ut” (pdf, 46 kB)
Debattartikel (pdf, 217 kB)
Debattartikel – exempeltext ”Använd mindre plast för havens och hälsans skull” (pdf, 178 kB)
Labbrapport (pdf, 228 kB)
Labbrapport – exempeltext ”Labbrapport blindtest” (pdf, 62 kB)
Kort vetenskaplig rapport (pdf, 290 kB)
Kortare vetenskaplig rapport – exempeltext ”Lejons jaktbeteende” (pdf, 474 kB)
Vetenskaplig rapport - gymnasiearbete (pdf, 244 kB)
Bruksanvisning (pdf, 407 kB)
Bruksanvisning – exempeltext ”Smart mobil Yphaxophone7” (pdf, 50 kB)
Referat (pdf, 270 kB)
Referat – exempeltext ”Referat av Plankton påverkar hela havet” (pdf, 50 kB)
Pressrelease (pdf, 204 kB)
Pressrelease – exempeltext ”Nobelpriset i fysik 2014” (pdf, 69 kB)
Att låta eleverna författa Wikipediaartiklar är ett perfekt sätt att skapa autenticitet i undervisningen och därmed utveckla elevernas språk. Det menar Dan Frendin, gymnasielärare i naturkunskap på Stagneliusskolan i Kalmar. I reportaget kan du läsa om flera spännande sätt.
Lär dig mer om hur elevernas lärande i de naturvetenskapliga ämnena kan främjas av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. På Lärportalen finns material framtaget för kollegialt lärande med kollegor och arbetslag. Materialet presenteras i moduler.
I filmen samtalar forskarna Anna Palmér och Åsa af Geijerstam om språkets betydelse för lärande i alla ämnen.
Språk i alla ämnen del 2 (Youtube)
I filmen beskriver forskaren Åsa af Geijerstam hur vardagsspråk och skolspråk skiljer sig åt.
I filmen samtalar Anna Kaya från Nationellt centrum för svenska som andraspråk om frågor om rör språk- och kunskapsutvecklande undervisning med Skolverkets undervisningsråd Helena Karis och Anna Österlund.
I filmen beskriver kemilärare på Sturebyskolan i Stockholm hur de arbetar för att utveckla undervisningen så att eleverna lär sig det ämnesspecifika språket.
I filmen beskriver en lärare på Sjöstadsskolan i Stockholm hur hon arbetar språk - och kunskapsutvecklade i teknikundervisningen i ett arbetsområde där eleverna ska programmera egna spel.