Kursen ger dig en fördjupning i fritidshemmets möjligheter att stimulera elevernas lärande och utveckling. Du kan genomföra kursen i egen takt och gärna kollegialt. Kursen riktar sig till dig som arbetar i fritidshem och till dig som är rektor med ansvar för fritidshem.
För personal och rektor i fritidshemmet
Kursen tar ca. 25 timmar
På Utbildningsplattformen
Individuellt eller med arbetslaget
För att få tillgång till kursen behöver du registrera ett personliga konto. Ditt deltagande är helt kostnadsfritt och det finns ingen begränsning i deltagarantal på kursen.
Skapa konto eller logga in på Skolverkets utbildningsplattform
Vi rekommenderar att du använder dig av webbläsare som exempelvis Chrome när du tar del av kursens innehåll, då Internet Explorer i dagsläget inte fungerar.
Webbkursen riktar sig till all personal i fritidshemmet, samt rektor med ledningsansvar för fritidshem. Ett kursavsnitt behandlar särskilt rektors styrning och ledning av fritidshemmet. Inga särskilda förkunskaper krävs.
Filmen ger en kort introduktion till hur du planerar och organiserar webbkursen.
Kursen handlar om
Fritidshemmets uppdrag består av sex avsnitt:
Kursen har inslag av kollegialt lärande. Antingen genomför du kursen individuellt, tillsammans i arbetslaget eller i ett utökat kollegium.
Totalt beräknas kursen ta cirka 25 timmar att genomföra. Ni väljer själva när ni startar och anpassar studietakten efter era förutsättningar och önskemål.
Kollegialt lärande kan bidra till en förändrad kompetensutvecklingskultur och beskrivs ofta som en nyckelfaktor för framgångsrik skolutveckling. Ett mål med kollegialt lärande är att bli en lärande organisation. Därför är modellen lika betydelsefull som det innehåll som behandlas.
Kompetensutveckling ska ske på arbetstid, vilket betyder att det kollegiala arbetet i fritidshemmet behöver schemaläggas. Rektor har en viktig roll i att tillsammans med huvudmannen skapa de organisatoriska förutsättningar som behövs för att möjliggöra kollegialt lärande.
Materialet "Planera och organisera för kollegialt lärande" vänder sig i första hand till dig som är rektor med ansvar för fritidshemmet. Materialet ger stöd i att organisera verksamheten för att möjliggöra det kollegiala arbetet.
Här presenteras en kompetensutvecklingsmodell framtagen för arbete med Skolverkets webbkurser, men den kan även användas för arbete med annat material. Modellen syftar till systematisk utveckling av undervisningen i fritidshemmet genom ett strukturerat samarbete.
Planera och organisera för kollegialt lärande i fritidshemmet (pdf, 478 kB)
I artikeln Rektors styrning och ledning av Ann S. Pihlgren kan du läsa om vad fritidshemmets kompletterande och kompensatoriska uppdrag kan innebära och hur det kan omsättas i praktiken.
Rektors styrning och ledning, artikel av Ann S. Pihlgren (pdf, 1 MB)
Kursen kommer fortsätta att vara aktuell även om regeringen godtar förslaget om nya skrivningar i den läroplan som kursen berör. Förslaget om revideringar publicerades i juni 2019 och regeringen har ännu inte fattat något beslut om det. Om det blir nya formuleringar i läroplanen kommer de att fungera i det sammanhang som kursen ger.