Regional etablering
Skolverket har inrättat regionala kontor för att regelbundet kunna genomföra dialoger med alla skolhuvudmän. Det är en del av ett regeringsuppdrag för att skolan ska bli mer likvärdig, att kvaliteten ska stärkas och att fler barn och elever ska nå målen. De nya kontoren är samlokaliserade med Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).
Skolverket har nu kontor på fyra platser
De regionala kontorens huvudsakliga uppgift kommer vara att genomföra kvalitetsdialoger med huvudmän och representanter för skola och förskola. På sikt ska Skolverket genom dem också skapa forum och erbjuda erfarenhetsutbyte mellan huvudmän och mellan huvudmän och andra aktörer. Skolverkets medarbetare finns nu i Härnösand, Malmö, Luleå och i Solna. Under 2024 kommer Skolverket att öppna regionala kontor i Örebro och Göteborg.
Övergripande information om regeringsuppdraget Ökad kvalitet och likvärdighet
Syftet med att etablera regionala kontor
Syftet med etableringen är att få ökad spridning och närvaro i landet för att kunna ge stöd. På så vis underlättar vi för myndighetens möten med landets huvudmän för skolväsendet.
Den regionala etableringen sker genom samlokalisering med SPSM.
Frågor och svar
Syftet med att inrätta regionala kontor är att Skolverket genom en ökad närvaro i landet kan bidra till att stärka kvaliteten och likvärdigheten i utbildningen för alla barn och elever. Genom regionala kontor kan vi skapa ett nära samarbete och fler kontaktytor med skolhuvudmännen. En viktig uppgift för de regionala kontoren kommer att vara kvalitetsdialoger som Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) ska genomföra återkommande med samtliga huvudmän med start hösten 2022.
Kvalitetsdialogerna ska bidra till den övergripande målsättningen för regerings-uppdraget om insatser för att öka kvalitet och likvärdighet i skolan. Dialogerna ska underlätta och stödja huvudmännens arbete med att följa upp, analysera och utveckla den utbildning som förskola och skola erbjuder barn och elever. Genom dialogerna kommer det också att vara möjligt att följa utvecklingen i förhållande till mål och riktlinjer för skolan.