Analyser av familjebakgrundens betydelse för skolresultaten och skillnader mellan skolor

tumnagel

En kvantitativ studie av utvecklingen över tid i slutet av grundskolan.

Familjebakgrund har stor betydelse för elevernas skolresultat, men hur har betydelsen utvecklats över tid? I vilken utsträckning klarar det svenska skolsystemet att kompensera för elevers olika förutsättningar att nå målen i slutet av grundskolan? Det är frågor som undersöks i denna rapport.

Rapporten visar att elevernas socioekonomiska bakgrund sedan slutet av 00-talet har fått en ökad betydelse för hur de lyckas i grundskolan. Även skolsegregationen har ökat – elever med olika bakgrund möts mer sällan i skolan idag. Skillnaderna mellan skolors betygsresultat har också ökat och skolans socioekonomiska elevsammansättning har fått större betydelse för elevers betyg.

Detta är tredje gången Skolverket tar ett samlat grepp om dessa frågor. Tidigare rapporter publicerades 2006 och 2012.

Under rubriken "relaterade länkar" finns även en Excelfil med rapportens figurer och kompletterande analyser.

Ladda ner som PDF (2597 KB)
Tipsa:

Varukorg

Varukorgen är tom

Gör beställning

Varukorg

Titelá prisAntalSummaTa bort
Summa exklusive moms
Moms 6%
Summa inklusive moms (porto tillkommer)
Gör beställning

Mängdrabatt

  • 5% rabatt vid beställning av 10 - 49 exemplar av en artikel.
  • 10% rabatt vid beställning av 50 exemplar eller fler.