Skolverket

Svenska som andraspråk i praktiken

tumnagel

En intervjustudie om hur skolor arbetar med svenska som andraspråk i årskurs 7-9

I den här studien undersöker Skolverket hur skolor arbetar med svenska som andraspråk i årskurs 7-9. Studien fokuserar på tre områden där Skolverkets statistik och tidigare studier pekar på brister i likvärdigheten, och där skolorna själva har relativt stort utrymme att påverka vilken undervisning eleverna möter.

Det första området Skolverket tittar närmare på är hur skolor avgör vilka elever som ska läsa svenska som andraspråk. Det andra området är hur undervisningen i svenska som andraspråk och svenska förhåller sig till varandra. Det tredje området är undervisningen i svenska som andraspråk för nyanlända elever.

Skolverkets övergripande slutsats är att resultaten i denna studie pekar på att utbildningen i svenska som andraspråk inte är likvärdig. Resultaten indikerar att elever med samma behov och samma kunskapsnivå riskerar att få olika utbildning och bedömas olika beroende på vilken skola de går i och vilken lärare de undervisas av. Resultaten väcker också frågan om alla elever som läser svenska som andraspråk får den undervisning som de behöver.

Ladda ner som PDF (436 KB)

Proxy error: 304

Message: Could not get page