Barn utforskar ljud i vardagen på olika sätt. Barns erfarenheter och olika sätt att hantera, förstå och att uttrycka sig kan bli en start för arbete med fokus på ljud som fysikaliskt fenomen.
Det här materialet handlar om barns utforskande av ljud. Här hittar du förslag på hur lek och planerade situationer kan organiseras så att barnen får möjlighet att vidga sina erfarenheter kring ljud som fenomen. Det finns också frågor som kan bidra till diskussioner och reflektioner kring barns möjligheter att lära och utvecklas inom naturvetenskap och teknik.
I filmen syns först två yngre barn som med sina händer slår på ett torkskåp i hallen på en förskola. De härmar varandra och provar att slå på skåpet flera gånger. Man kan också se några äldre barn som använder en slang för att göra bubblor i vatten. De blåser i slangen och det låter både i slangen och i karet med vatten när bubblorna bubblar. Barnen använder också slangen som en telefon.
Tala med barnen om ljudet som uppstår och utforska tillsammans:
Att stötta barns utforskande av ljud kan innebära att förskollärarna och arbetslaget visar och låter barnen pröva hur själva ljudet uppkommer när man slår, knackar eller spelar på ett föremål och samtidigt låter dem känna vibrationen. Man kan säga att vibrationen och ljudet hör ihop. Det finns många möjligheter för vuxna och barn att tala med varandra om sina upplevelser av detta och hur man förstår kopplingen mellan ljudet och vibrationen.
I filmen använder barnen en slang för att göra bubblor i vatten. De blåser i den och det både låter i slangen och om bubblorna. De använder också slangen som telefon. Sådana spontana tillfällen kan användas av förskollärare och arbetslag för att vidga barnens erfarenheter av ljud som fenomen. Barnen på filmen har redan många erfarenheter av ljud på olika sätt.
När det handlar om lite äldre barn kan det vara bra att lyssna in vad barnen talar om under leken och utnyttja det för att skapa fler lärtillfällen för barn och vuxna i samspel. Genom att i vid bemärkelse lyssna till barnen när de leker och ta reda på vad som intresserar dem, vilka strategier de använder och vilka erfarenheter de har, kan arbetslaget få ett bra underlag för att skapa nya lärtillfällen.
Tala med barnen om ljudet som uppstår och utforska tillsammans genom att
Ljud kan också förflytta sig genom till exempel luft och vatten. Man kan prova och laborera med liknande aktiviteter som barnen i filmen gör. Ljudets möjligheter att sprida sig (att ”höras” på olika platser) påverkas av vilka material som finns emellan. Om man står i ett rum med en stängd dörr och ropar ut till dem som står utanför hörs det inte lika bra som när dörren är öppen. Visst hörs ljudet när dörren stängd, men materialet i dörren gör att ljudvågorna inte har lika stor möjlighet att förflytta sig genom dörren när den är stängd.
I filmen nedan reflekterar förskollärare kring barnens utforskande och lärande inom området ljud.
Här finns fler exempel på hur du kan utforska ljud tillsammans med barnen.
Hur kan lekar, aktiviteter och dagliga situationer i förskolan leda vidare till att utforska andra ljud i omgivningen? På vilka sätt kan man göra det möjligt för barn att vidga sina erfarenheter kring ljud som fenomen?
Arbeta vidare tillsamman med barnen genom att skapa och ta tillvara situationer som gör det möjligt att hitta ljud som är lika eller olika varandra genom att
Är det skillnaden i material eller skillnaden i storlek som gör att det låter olika?
Låt barnen
Låt barnen
I samtal och samspel med barn om ljud som fysikaliskt fenomen kan man hitta och jämföra ljud som liknar varandra. Det ger barnen möjligheter att urskilja olika ljud. Att koppla samman ljud och vibrationer hjälper barnen att utveckla medvetenhet om att vibrationen/rörelsen är en del av att förstå hur ljud fortplantar sig genom olika medium. Att ha tillgång till olika material, och att barn och vuxna samarbetar i utforskandet, gör att barnen kan kommunicera sin förståelse och ta del av andras kunnande. På så sätt utvecklar de också sitt eget kunnande.
Har ni arbetat med att dämpa eller förstärka ljud? Kanske kan ni då gå vidare i utforskandet och arbeta mer fokuserat med ljud.
Låt barnen
Resonans uppstår i någon form av rum eller låda där ekot inne i rummet eller lådan förstärker den ursprungliga tonen. Ibland kallar man det självsvängning. Skapa ljud som förstärks genom resonans, till exempel genom att spela på en gitarr och att utforska resonanslådans betydelse. Jämför också resonansens betydelse för ljudet som uppstår genom att sätta gummiband på en pappskiva kontra att sätta gummiband på en plastburk. Jämför också vad som händer när man spelar på tomma plåtburkar alternativt fyller dem med något.
Visa barnen att man kan förstärka ljud på olika vis, till exempel
Utvidga arbetet tillsammans med barnen genom att göra kopplingar till teknikutveckling genom tiderna. På vilka sätt har man kommunicerat när man inte kunnat tala direkt med varandra?
I meningsfulla och lekfulla sammanhang blir utforskandet en väg till att få höra begrepp som kan kopplas till ljud. Tillsammans med barnen kan man undersöka vibrationer, höga och låga toner när man spelar på olika musikinstrument samt starka och svaga ljud. Man kan benämna vad det är man gör när man lägger handen på en vibrerande metallskål, det vill säga hur man kan dämpa och förstärka ljud på olika sätt. Ljud kan också beskrivas med ord som skramla, rassla, prassla, bullra. På så sätt blir begreppen satta i sitt sammanhang och bidrar till barnens möjligheter att utveckla sina språkliga kompetenser, men orden blir också en väg in i naturvetenskapen.
Här kan du läsa mer om förskoledidaktik med fokus på naturvetenskap och teknik.
Förskoledidaktik Pdf, 209 kB, öppnas i nytt fönster.
Som stöd i arbetet finns också didaktiska strategier anpassade till lärande inom naturvetenskap och teknik för barn i förskola och förskoleklass.
Didaktiska strategier Pdf, 77 kB, öppnas i nytt fönster.
Få mer inspiration till att komma igång med naturvetenskap och teknik i förskolan av fler filmer med diskussionsfrågor och fördjupningsmaterial.
Inspirationsfilmer för naturvetenskap och teknik i förskolan
Du kan söka mer material om förskoledidaktik bland våra forskningsartiklar.
Sök forskningsartiklar om förskolan
Ta del av forskningssammanställningen ”Undersöka, utforska och lära naturvetenskap – undervisning i förskolan” som är framtagen av skolforskningsinstitutet.
Undersöka, utforska och lära naturvetenskap – undervisning i förskolan Länk till annan webbplats.