Bli bättre på att möta alla barns behov och att anpassa undervisningen. Ta möjligheten att diskutera och pröva specialpedagogiska metoder, arbetssätt och förhållningssätt tillsammans med dina kollegor. Här kan du läsa om kompetensutvecklingen Specialpedagogik för lärande.
För förskollärare
För annan personal som medverkar i undervisningen
Kollegialt lärande
Lärportalen
Ansökningsperioden för 2023/24 öppnar preliminärt den 1 april 2023.
Läs mer om statsbidrag för Specialpedagogik för lärande 2023/24 Länk till annan webbplats.
Har din förskola genom det systematiska kvalitetsarbetet kommit fram till att ni behöver utveckla arbetet med att möta alla barns behov och förutsättningar? Då är det här rätt insats för er.
En kort introduktion.
En film som kortfattat beskriver vad kompetensutvecklingen innehåller och hur den går till.
I den här filmen får ni stöd i planeringen av arbetet med Specialpedagogik för lärande.
I planering och organisering inför kompetensutvecklingsinsatsen utgår du som rektor från det systematiska kvalitetsarbetet och för en dialog med skolchef, handledaren och deltagarna.
Ditt engagemang och delaktighet har stor betydelse för insatsens avtryck. Du organiserar verksamheten så att deltagarna har möjlighet att prioritera arbetet med kompetensutvecklingen.
Så skapar rektor och skolchef organisatoriska förutsättningar för Specialpedagogik för lärande
I filmen lyfter docent Niclas Rönnström tillsammans med rektor Eva Andersson fram hur rektor kan arbeta för att utveckla sitt ledarskap och sin skolorganisation. Filmen är framtagen för fördjupning inom området inkluderande utbildning. Filmen vänder sig till skolhuvudmän, skolledare och andra som har intresse av inkluderande utbildning.
Ett råd till rektor och handledare är att kontinuerligt träffas för att prata igenom era olika roller och hur ni lägger upp arbetet. Genom att träffas regelbundet för att stämma av arbetet kan rektor och handledare tillsammans driva utvecklingen framåt. Du får genom det en inblick i arbetet och kan ge stöd och ta hand om frågor som dyker upp.
Specialpedagogik för lärande bygger på kollegialt lärande. Din roll som handledare är att stödja det kollegiala lärandet i gruppen genom att fördjupa diskussionerna kring modulernas innehåll.
Annika Cederberg-Scheike, universitetsadjunkt på Malmö universitet berättar om handledarens roll i kollegialt lärande.
Material för Specialpedagogik för förskolan finns publicerad och samlad i moduler på Lärportalen. Modulerna är framtagna utifrån förskolans förutsättningar och behov. Inom modulerna får ni läsa texter, se på filmer eller lyssna på ljudfiler och samtala om det ni har tagit del av.
Ni får också planera och pröva aktiviteter som är kopplade till undervisningen samt reflektera med kollegorna kring hur det gick och hur ni kan gå vidare.
Det är möjligt att arbeta med insatsen både med och utan statsbidrag. Vi och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) ansvarar för uppdraget tillsammans.
Besök Lärportalen Länk till annan webbplats.
Modulen fokuserar på specialpedagogiska förhållningssätt som är gynnsamma för att skapa möjligheter för alla barn att utvecklas och lära. Den lyfter även hur det går att arbeta systematiskt med att utveckla undervisningen utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Modulens fyra delar handlar om inkludering och inkluderande arbetssätt, pedagogiska relationer, delaktighet och engagemang och att arbeta systematiskt och forskningsbaserat med tidiga insatser.
Modulen syftar till att utveckla fördjupad kunskap och förståelse för hur man skapar tillgängliga lärmiljöer i förskolan. I lärmiljön ingår den pedagogiska, den fysiska och den sociala miljön. Modulen lyfter hur undervisningen och lärmiljön kan bli tillgänglig utifrån varje enskilt barns förutsättningar och behov. Modulens fyra delar handlar om förskolans miljö, tillgänglighet i förskolor, lek och samspel i en förskola för alla samt språk och kommunikation i en förskola för alla.
Du når supporten för Lärportalen här:
I den här filmen ger Elisabeth Lindén, undervisningsråd på Skolverket, en introduktion till vad specialpedagogik är generellt och vad specialpedagogik är i kompetensutvecklingen Specialpedagogik för lärande.
Specialpedagogik för lärande äger rum lokalt på förskolor och är tätt knutet till det ordinarie arbetet och undervisningen. Tanken är att ni genomför kompetensutvecklingen kontinuerligt under en längre tid, på arbetstid och med stöd av handledare. Modellen för kompetensutvecklingen är framtagen utifrån forskning och beprövad erfarenhet.
Arbetssättet bygger på att du och dina kollegor diskuterar undervisningssituationer och specialpedagogiska frågor, tar upp utmaningar och möjligheter, reflekterar över er undervisning samt ger och får återkoppling. Det kollegiala lärandet leds av handledare, som i första hand är specialpedagoger eller speciallärare.
Annika Cederberg-Scheike, universitetsadjunkt på Malmö universitet, berättar om hur kollegialt lärande fungerar och vad som förväntas av dig som deltagare.
Handledaren har en viktig roll i att leda det kollegiala arbetet. För mer information om handledarens roll, se film längre ned på sidan.
Modulerna har tagits fram av forskare på högskolor och universitet runt om i Sverige. Valet av modul baserar ni på de behov som ni har i er verksamhet utifrån det systematiska kvalitetsarbetet.
Olika skolformer som deltar i Specialpedagogik för lärande inom ramen för statsbidrag, tar del av olika antal moduler under ett läsår. Förskolor tar del av en modul per läsår. En modul motsvarar ungefär 12 timmar kollegialt lärande.
Förskolor som deltar utan statsbidrag bestämmer själva hur många moduler de ska ta del av.
Modellen för kollegialt lärande följer en cyklisk form (se bild nedan). Varje del i modulerna följer formen med de fyra momenten:
Kompetensutvecklingsinsatsen ger dig
Flera lärosäten anordnar en handledarutbildning i samverkan med Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten. Utbildningen omfattar åtta dagar och genomförs kontinuerligt under läsåret. Handledarutbildningen genomförs antingen helt digitalt eller som en kombination av fysiska och digitala träffar. De personer som av huvudman blivit anmälda att gå handledarutbildningen kommer att få en inbjudan till träffar av aktuellt lärosäte. Huvudmannen ansvarar för eventuella kostnader för resa och logi i samband med deltagande på handledarutbildningen. Handledarutbildningen är ett erbjudande till handledare som deltar inom ramen för statsbidrag. Det är inte obligatoriskt att delta. Utbildningen för handledaren ska inte räknas in i tiden för statsbidrag.
Datum för handledarutbildningen 2022 - 2023 finns på Lärportalen. Länk till annan webbplats.
Rektorn för förskolan där du ska handleda behöver se över hur många timmar som du kommer lägga på att handleda det kollegiala lärandet. Om den tiden inte motsvarar 10 procent eller 20 procent av tjänsten så bör rektor tillsammans med dig diskutera vad som ska genomföras på övrig tid.
Det kan till exempel handla om att
Grupperna kan bestå av arbetslag eller personal från olika förskolor. Rektor och handledare kan hjälpas åt att komma fram till den bästa lösningen för er verksamhet.
Behöver någon del introduceras för gruppen? Behöver diskussionsfrågorna anpassas? Det kan också vara bra att diskutera kommande moment med rektor om det finns behov av stöd vid genomförandet. Rektorn kan också förklara hur modulernas innehåll kan kopplas ihop med andra aktiviteter i utbildningen, för att deltagarna ska se helheten.
Modulen består av fyra delar. Modulen har en röd tråd vilket innebär att modulens delar bör läsas i ordning, från första till sista. Varje del är indelad i fyra moment: A, B, C och D.
I moment A gör deltagaren individuella förberedelser inför den kollegiala träffen, genom att ta del av det material som finns i momentet. Beräkna 60 minuter till detta moment. En del rektorer väljer att schemalägga det här momentet, för att synliggöra att det finns tid avsatt för det här arbetet.
Moment B är en kollegial träff då deltagarna diskuterar innehållet som de tagit del av i moment A. Som stöd finns ett diskussionsunderlag.
Därefter planerar gruppen en aktivitet som de ska genomföra i eller för den egna undervisningen i moment C.
Du som handledare stödjer det kollegiala lärandet i gruppen genom att fördjupa diskussionerna kring modulernas innehåll och hur det teoretiska innehållet kan omsättas i praktiken. Beräkna 90–120 minuter till detta moment.
I moment C genomför deltagarna aktiviteten som planerades i moment B. Det kan vara en aktivitet som deltagarna genomför i sin egen undervisning eller en aktivitet för att utveckla undervisningen, till exempel reflekterande samtal mellan deltagare eller observation av varandras undervisning.
I förskolan genomförs moment C vid flera tillfällen. Därför kan det finnas behov av stöd av handledaren i att reflektera mellan tillfällena. Aktiviteten ska ingå i den ordinarie undervisningen.
Moment D är det avslutande momentet. Då diskuterar och reflekterar deltagarna tillsammans över den genomförda aktiviteten, som stöd finns ett diskussionsunderlag.
Deltagarna ger återkoppling till varandra och avslutar med att sammanfatta vad de lärt sig under arbetet med den aktuella delen. Du som handledare leder diskussionen och hjälper gruppen att analysera vad den genomförda aktiviteten gav för resultat. Gav aktiviteten det gensvar från barnen om det var tänkt? Och hur hänger gruppens erfarenheter ihop med forskningen de tagit del av i moment A? Beräkna 45–60 minuter till detta moment.
Ansökningsomgången för läsåret 2022/2023 är avslutad. Skolverket handlägger ansökningarna och fattar beslut. Om det är fler som ansöker om bidrag än det finns medel till gör Skolverket ett urval.
Läs mer om statsbidrag för specialpedagogik för lärande 2022/23
Det är möjligt att ta del av kompetensutvecklingen både med och utan statsbidrag.
Specialpedagogik för lärande riktar sig till förskolan, förskoleklassen, grundskolan, sameskolan, gymnasieskolan, skolverksamhet vid särskilda ungdomshem och kommunal vuxenutbildning.
Läs mer om Specialpedagogik för förskoleklassen, grundskolan, sameskolan och särskilda ungdomshem
Läs mer om Specialpedagogik för gymnasieskolan och särskilda ungdomshem
Läs mer om Specialpedagogik för komvux
E-post till statsbidrag.specialpedagogik@skolverket.se
Insatsen ingår i nationella skolutvecklingsprogrammet Elevhälsa och barns omsorg