Kursen ger dig kunskaper om den tidiga läs-, skriv- och matematikundervisningen. Du får också inspiration till fortsatt arbete med estetiska uttrycksformer och praktiska arbetssätt samt exempel på hur dessa kunskapsområden kan integreras i undervisning om språk, kommunikation och matematiska uttrycksformer och resonemang.
För dig som arbetar i förskoleklass
Kursen tar ca 25 timmar
På Utbildningsplattformen, kollegialt lärande
Fri start och fri fart
Genom artiklar, filmer, poddar och förslag på aktiviteter att pröva i klassrummet får du möjlighet att utveckla din undervisning tillsammans med dina kollegor.
Filmen ger dig en kort introduktion till webbkursen.
Du skapar ett personligt konto och får sedan tillgång till webbkursen på vår utbildningsplattform. Deltagandet är kostnadsfritt.
Skapa konto eller logga in på Skolverkets utbildningsplattform Länk till annan webbplats.
Vi rekommenderar att du använder dig av webbläsare som exempelvis Chrome när du tar del av kursens innehåll, då Internet Explorer i dagsläget inte fungerar optimalt.
Webbkursen vänder sig till lärare och förskollärare i förskoleklass. Inga förkunskaper krävs.
Ni väljer själva när ni startar och ni anpassar studietakten efter era förutsättningar. Kursen tar cirka 25 timmar att genomföra.
Det finns många fördelar med att arbeta kollegialt med webbkursen men du kan också ta del av innehållet på egen hand.
Ni kan välja att lägga upp det kollegiala arbetet med webbkursen på olika sätt. Om ni är bekanta med arbetsgången för exempelvis Läslyftet och Matematiklyftet och vill återanvända den modellen, går det bra. Det viktiga är att ni ses regelbundet, samtalar om det innehåll som ni tar del av och gör kopplingar till er egen undervisning.
Det kollegiala lärandet utgår från en cyklisk modell:
I webbkursen får du
Rektor har ett viktigt uppdrag i att tillsammans med huvudmannen skapa de organisatoriska förutsättningarna för arbetet med webbkursen.
Här hittar du konkret stöd för hur du som rektor kan organisera det kollegiala lärandet.
Så kan du organisera det kollegiala lärandet - fyra varianter! Pdf, 156 kB.
Rektor stödjer lärarna genom att tydliggöra ramarna för arbetet med webbkursen. Det är viktigt att rektor samtalar med deltagarna om förväntningarna så att alla deltagare känner till vad det kollegiala arbetet handlar om och vad webbkursen innebär.
Gruppstorleken har betydelse för dynamiken och allas möjlighet till delaktighet. Fyra till åtta deltagare kan vara en bra gruppstorlek. Det är också viktigt att gruppen i möjligaste mån är densamma under kursens gång.
För att det kollegiala lärandet ska fungera bra är det avgörande att träffarna schemaläggs.
För deltagarna är det av stor betydelse att samtalen är välorganiserade och att utmanande frågor ställs. Det är därför lämpligt att utse en samtalsledare som ansvarar för att förbereda och leda träffarna.
Rektor kan visa sitt engagemang och intresse på olika sätt. Deltagare brukar uppskatta om rektor ställer frågor om kursen och planerar in avstämningsmöten med samtalsledaren.