- Samverkan i skolsociala team
- Se våra webbinarium om att starta och arbeta med skolsociala team
- Statsbidrag för personalkostnader för skolsociala team
- Stöd och fördjupning om att främja närvaro och förebygga frånvaro i skolan
- Gemensamt uppdrag om stöd, kartläggning och uppföljning av skolsociala team
- Skolsociala team – delredovisning
Starta och arbeta med skolsociala team
Skolsociala team kan genom samverkan mellan skola och socialtjänst bidra till trygghet, ökad närvaro och att elever med en ogynnsam utveckling får stöd i ett tidigt skede. Här samlar vi information och stöd för skolors arbete med att inrätta, organisera och bedriva arbete med skolsociala team i grundskolan och gymnasieskolan.
Samverkan i skolsociala team
En fungerande skolgång, där eleverna lär, utvecklas och mår bra, är en viktig skyddsfaktor. Det innebär att en fullständig grundskoleutbildning ökar chanserna till vidare studier, deltagande i yrkes- och samhällsliv, god hälsa och välbefinnande genom livet.
Omfattande frånvaro kan få svåra konsekvenser för barn och unga, både på kort och lång sikt. Skolan ska motverka det genom att systematiskt främja närvaro genom bland annat god lärmiljö, tidiga insatser, samarbete och individanpassning. Skolsociala team är ett sätt för skolan och socialtjänsten att arbeta tillsammans för att stärka förutsättningarna för elever att uppnå målen med utbildningen, skapa en lugn och trygg skolmiljö, öka elevers närvaro i skolan och ge stöd för att bryta en ogynnsam utveckling.
Teamen har ett tvärprofessionellt arbetssätt där socialtjänsten kan bistå med förebyggande och tillitsskapande arbete i skolmiljön. Skolsociala team kan till exempel erbjuda stödinsatser till vårdnadshavare och underlätta kommunikation och samarbete mellan vårdnadshavare och övriga aktörer som finns runt den enskilda eleven som till exempel hälso- och sjukvård och fritidssektor.
Krav på extern samverkan har stärkts i skollagen
I Skolverkets lägesbedömning från 2023 betonas vikten av att alla elever får det stöd och den stimulans de behöver redan från start och att ett förstärkt hälsofrämjande och förebyggande arbete i skolan då är avgörande.
Skolans elevhälsoarbete stärktes i skollagen 2023. Det innebär bland annat att elevhälsan vid behov ska samverka med hälso- och sjukvården och socialtjänsten.
Se våra webbinarium om att starta och arbeta med skolsociala team
I Skolverkets och Socialstyrelsens serie webbinarier får du veta mer om hur det går till att starta och arbeta med skolsociala team och skapa ett hållbart arbete med närvaro i skolan.
Webbinarium 19 december 2023: Starta och arbeta med skolsociala team (tid 58 minuter)
- Forskaren Malin Gren Landell berättar om viktiga erfarenheter och steg i att skapa ett hållbart närvaroarbete.
- Stockholms stad delar lärdomar efter mer än tio år av eget arbete med skolsociala team.
- Skolverket och Socialstyrelsen berättar om myndigheternas uppdrag att stödja arbete med skolsociala team och om det statsbidrag som finns att söka 2024 - 2026.
Webbinarium 8 april 2024 : Samverkan för att förebygga skolfrånvaro hos barn och unga – fokus på uppföljning (tid: 1 h)
I det här webbinariet får du veta mer om hur uppföljning av tvärprofessionellt samverkansarbete kan bidra till att öka närvaron i skolan.
- Daniel Örnberg, FoU Socialtjänst, Region Västerbotten, ger konkreta exempel på hur arbetet med uppföljning kan läggas upp.
- Forskaren Malin Gren Landell delar viktiga erfarenheter av uppföljning i arbetet med att främja skolnärvaro.
- Göteborgsregionen och Sandvikens kommun berättar om hur de följer upp sitt samverkansarbete för att förebygga skolfrånvaro.
Webbinarium 6 november 2024: Skolsociala team – statsbidrag 2025 och erfarenheter från satsningen (tid: 53 minuter)
I det här webbinariet berättar Socialstyrelsen och Skolverket om det stöd vi ger i arbetet med skolsociala team och om den kartläggning av skolsociala team som vi har genomfört. Du får också veta vad som gäller för 2025 års statsbidrag för skolsociala team.
Webbinarium 12 december 2024: Från kunskap till praktik – så kan lokal kunskap användas i skolsociala team (tid: 50 minuter)
I det här webbinariet får du en fördjupad inblick i de lärdomar som framkommit genom utvärderingar och kartläggningar av samverkansarbete, med särskilt fokus på att förebygga och erbjuda samordnat stöd vid skolfrånvaro.
- Forskare Maria Ingemarson, fil.dr, Institutionen för socialvetenskap på Marie Cederschiölds Högskola, berättar om den utvärdering som gjorts av samverkansarbetet mellan skola och socialtjänst i Stockholms stad.
- Utredare Sofia Linder, avdelningen för strategi och utveckling, socialförvaltningen i Stockholms stad, berättar om hur resultaten av utvärderingen har använts i det praktiska arbetet i Stockholms stad.
- Projektledare Stina Bergman Lindskog, Göteborgsregionen, berättar om den kartläggning som genomförts i de 13 kommunerna i regionen med fokus på samordnat skolsocialt stöd vid närvaroproblematik.
- Enhetschef Lisa Birgersson, elevhälsan och skolsociala teamet i Partille kommun, reflekterar över resultaten från Göteborgsregionens kartläggning och dess betydelse för det fortsatta praktiska arbetet.
Statsbidrag för personalkostnader för skolsociala team
Det finns statsbidrag att söka som som kan användas till personalkostnader i skolsociala team i grundskolan eller gymnasieskolan.
Statsbidrag för personalkostnader för skolsociala team 2024
Stöd och fördjupning om att främja närvaro och förebygga frånvaro i skolan
- Främja närvaro och förebygga frånvaro
- Att förebygga skolfrånvaro, en föreläsning med Malin Gren Landell om olika sätt att samverka för ökad skolnärvaro (en del av TSI, Tidiga och samordnade insatser för barn och unga)
- Skolverkets rekommendationer för att främja närvaro och förebygga frånvaro Länk till annan webbplats.
- Nationell kartläggning av elevfrånvaro, rapport från 2021
- Kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar
- Om skolsociala team som exempel på brottsförebyggande metod (på Kunskapsguiden) Länk till annan webbplats.
Gemensamt uppdrag om stöd, kartläggning och uppföljning av skolsociala team
Skolverket och Socialstyrelsen har sedan april 2023 och fram till oktober 2025 ett gemensamt uppdrag från regeringen att stödja skolhuvudmän och socialtjänst i att inrätta och organisera skolsociala team i grundskolan och gymnasieskolan. Myndigheterna ska vägleda vid inrättande och organisering av skolsociala team, erbjuda metodstöd för genomförande och ge stöd vid uppföljning av de skolsociala teamens arbete. I uppdraget ingår också att kartlägga bland annat förekomsten av skolsociala team och att följa upp organisering och samverkan, kring samverkan, förekomst, åtgärder och resultat i arbetet med skolsociala team.
Stöd, uppföljning och kartläggning av skolsociala team (pågående regeringsuppdrag) Pdf, 162 kB.
Skolsociala team – delredovisning
Här är en delredovisning av Skolverkets och Socialstyrelsens uppdrag att stödja, kartlägga, följa upp och analysera hur skolhuvudmän och socialtjänst arbetar med skolsociala team.
Delredovisning skolsociala team 2024 (Skolverket och Socialstyrelsen)