Utveckla din kompetens och förståelse för vad kommunal tillsyn av fristående förskolor innebär. Materialet vänder sig till kommunala huvudmän som har tillsynsansvar enligt skollagen.
För att en kommun ska kunna ta sitt tillsynsansvar enligt skollagens reglering bör skolchef eller motsvarande:
Introduktion till kommunal tillsyn av fristående förskolor (powerpoint, 882 kB)
I presentationen ingår manus, diskussionsfrågor och underlag som kan användas för att utarbeta rutiner inom ramen för tillsynsuppdraget.
Förutom presentationen finns blanketter och mallar som kan användas i samband med tillsynen. Avslutningsvis ges några exempel på tillsynsbeslut.
Förutsättningar och behov varierar ute i olika kommuner. Materialet är kortfattat och är tänkt att fungera som en vägledning för utarbetande av rutiner i den egna kommunen.
Exempelmall Brev inför tillsyn till huvudman och rektor (word, 53 kB)
Dokumentlista inför tillsyn (word, 36 kB)
Exempelmall Frågeformulär till huvudman (word, 52 kB)
Exempelmall Frågor till rektor (word, 43 kB)
Exempelmall Frågor inför mötet på den fristående förskolan (word, 37 kB)
Exempelmall Inför beslut (word, 39 kB)
Exempel på beslut från Skolinspektionen finns också i materialet.
När den granskande myndigheten eller en kommun har genomfört en tillsyn, får den granskade verksamheten ett beslut.
Om en verksamhet har brister kan ett beslut om föreläggande fattas där det står vilka åtgärder som måste vidtas. Föreläggandet kan också förenas med ett vite, vilket innebär att den ansvarige för verksamheten måste betala en fastställd summa pengar om inte bristerna åtgärdas inom en viss tid.
Om en verksamhet har mindre allvarliga brister kan den granskande myndigheten fatta beslut om en anmärkning som följs upp, men som inte kan förenas med vite eller tvångsåtgärder.
Den granskande myndigheten kan avstå från ett ingripande och ändå beskriva bristerna i beslutet om:
Om en verksamhet har mycket allvarliga brister kan den granskande myndigheten fatta beslut om att stänga verksamheten och återkalla tillståndet för en enskild huvudmannen tills åtgärderna har rättats till.
Källa: skollagen, 26 kap. 10-13 §§
Tillsynsbeslut föreläggande, första exemplet, Skolinspektionen (pdf, 936 kB)
Tillsynsbeslut föreläggande, andra exemplet, Skolinspektionen (pdf, 835 kB)
Tillsynsbeslut föreläggande, tredje exemplet, Skolinspektionen (pdf, 818 kB)
Tillsynsbeslut anmärkning, Skolinspektionen (pdf, 1 MB)
Tillsynsbeslut avstående för ingripande, första exemplet, Skolinspektionen (pdf, 469 kB)
Tillsynsbeslut avstående för ingripande, andra exemplet, Skolinspektionen (pdf, 423 kB)
Tillsynsbeslut avstående för ingripande, tredje exemplet, Skolinspektionen (pdf, 314 kB)
Tillsynsbeslut återkallelse, Skolinspektionen (pdf, 3 MB)
Alla huvudmän för utbildning – i detta fall kommunala och enskilda huvudmän - har ansvar för att utbildningen genomförs i enlighet med bestämmelserna i skollagen, bestämmelser som har meddelats med stöd av skollagen eller andra befintliga styrdokument gällande utbildningen (se skollagen, 2 kap. 8 §).
Huvudmannen ska ha ett kvalitetsarbete, det vill säga verksamheten ska följas upp, utvärderas och utvecklas så att de nationella målen för verksamheten uppfylls (se skollagen, 4 kap. 3 och 5 §§ ).
Vidare ansvarar huvudmannen för att utbildningen inom den egna verksamheten är likvärdig för alla som deltar i utbildningen enligt skollagen, oavsett var i landet den ges. (se skollagen 1 kap.9 §).
Materialet om hur kommuner kan arbeta med tillsynen av fristående förskolor bygger på en modell framtagen av Uppsala kommun.