När elever kan påverka sin skolgång ökar deras motivation för skolarbete. De får bättre skolresultat och ökar sin demokratiska kompetens.
Demokratisk kompetens utvecklas genom delaktighet och inflytande. Lärare och skolledare behöver
Barnombudsmannen: Mina rättigheter
Barn och elever ska kunna påverka sin arbetsmiljö, till exempel motverka diskriminering och trakasserier. Lärare och skolledare behöver:
Arbetsmiljöverket: Arbetsmiljöansvar i skolan
Likabehandling innebär att barn och unga behandlas utifrån sina förutsättningar så att de får lika rättigheter och möjligheter. Lärare och skolledare behöver
Diskrimineringsombudsmannen: Diskriminering inom utbildningsområdet
Att elever känner förtroende för lärare och övrig skolpersonal är en grundförutsättning för att få tidiga signaler om att en elev far illa. Trygga relationer påverkar dessutom kunskapsutvecklingen. Lärare och skolledare behöver arbeta för ett tillitsfullt klimat och förtroendefulla relationer med och mellan eleverna. Det kan till exempel ske genom att elever får vara delaktiga i aktiviteter som främjar en god atmosfär på skolan. Med stöd av personalen kan de till exempel få ansvar för elevkafé och aktiviteter för klassen. Skolan behöver dessutom förtroendefulla relationer med vårdnadshavare så att hem och skola drar åt samma håll och att information som kommer vårdnadshavare till del förstås på rätt sätt.
Arbetet med värdegrunden är en del av undervisningen och sker varje dag i klassrummet, på skolgården och i fritidshemmet. Följ upp arbetet och utveckla den om ni upptäcker brister:
Så fungerar systematiskt kvalitetsarbete
På Lärportalen finns material för kompetensutveckling. Modulen Främja likabehandling visar hur skolan kan arbeta för att främja elevers lika rättigheter och möjligheter. I modulen Delaktighet och inflytande i undervisningen får du möjlighet att diskutera vad elevinflytande och delaktighet är och kan vara.
Boken beskriver förskolans och skolans demokratiska uppdrag från ett rättighetsperspektiv och ett förhållningssätt i organisation och undervisning. Konkreta exempel ges på olika former av samtal och metoder för att levandegöra värdegrunden och utveckla barnens och elevernas demokratiska kompetens.
Förskolans och skolans värdegrund - förhållningssätt, verktyg och metoder (reviderad 2013)
Utvecklingspaketet "Arbeta med skolans värdegrund"
Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda - Hur skolan kan arbeta mot trakasserier och kränkningar