Forum för informationsstandardisering i skolväsendet

Forumet för informationsstandardisering i skolväsendet leds av Skolverket i samverkan med SKR. I forumets aktiviteter och arbetsgrupper erbjuds företrädare för andra myndigheter, nationella organisationer av huvudmän, företrädare för enskilda huvudmän och leverantörer/bransch att delta.

Möte 3 december 2019

Forumets första möte kommer att äga rum den 3 december


Dagordning

  • information om forumet, dess form och uppgift
  • diskussion om lämpliga aktiviteter i forumets namn liksom på vilket sätt vi gemensamt kan skapa den samordning som krävs

För ytterligare information, kontakta markus.gylling@skolverket.se.


Syfte och målsättning

Att främja interoperabilitet och möjliggöra ett säkert och effektivt informationsutbyte inom och mellan huvudmän samt mellan huvudmän och andra aktörer som myndigheter och leverantörer av digitala resurser. Syftet är också att undvika framtida inlåsningar i specifika teknologier eller leverantörer.

Målsättningen är att säkerställa att de standarder, rekommendationer och specifikationer som krävs för ett effektivt och säkert informationsutbyte inom skolväsendet existerar och i största möjliga utsträckning är öppna, kända och använda.

Forumets uppdrag

  • Vara en arena för samordning av standardiseringsarbetet inom skolväsendet
  • Utveckla vägledningar och rekommendationer avseende val av standarder inom sektorn skolväsendet
  • Verka för att de standarder som rekommenderas i största möjliga utsträckning är öppna och internationella
  • Verka för att skolans huvudmän känner till och använder sig av rekommenderade standarder vid kravställningar och avrop
  • Bedriva kontinuerlig internationell omvärldsbevakning för identifiera existerande standarder samt områden där tillräcklig standardisering fortfarande saknas
  • Kontinuerligt informationsutbyte med huvudmän och skolor för att identifiera aktuella områden som bör prioriteras, samt identifiera kommande behov
  • Initiera standardiseringsarbete utifrån identifierade behov när sådana saknas
  • Kontinuerlig dialog och samarbete med branschorganisationer och leverantörer för att säkerställa att rekommendationer som ges är förankrade hos och kan uppfyllas av dessa
  • Verka för att skolväsendets sektorsspecifika arbete ska finnas med i regeringens standardiseringsstrategi
  • Efterhand samverka med nordiska och europeiska länder för att undersöka möjligheterna att ta fram gemensamma rekommendationer

Bakgrund

Inom skolväsendet sker att omfattande informationsutbyte. Då informationen ofta finns i flera olika system hos en huvudman kan det vara svårt att enkelt utbyta data mellan skolor inom en och samma huvudman liksom mellan skolor hos olika huvudmän. Detta gäller också den data som samlas in av myndigheter. Själva insamlandet av data kan också kompliceras av att samma eller likartad information behöver matas in ett flertal gånger. De system som används kan inte alltid kommunicera med varandra vilket leder till onödigt manuellt arbete. Det kan också leda till att den information som förs vidare har brister när det gäller kvaliteten. För lärare och annan personal i skolväsendet leder detta till ökad arbetsbörda.

För att kunna minska arbetsmängden och säkerställa effektiva informationsflöden behöver den aktuella informationen kvalitetssäkras bland annat genom enhetliga definitioner av begrepp. System som används som stöd i arbetet måste också fungera så att data bara behöver lämnas en gång. Därtill är det också nödvändigt att enhetligt kunna beskriva vilken information som ska medfölja vid stadieövergångar, byte av skola, ansökning till gymnasiet etc. Även informationslämnandet till nationell statistik skulle underlättas om informationen kan lämnas automatiskt direkt från huvudmannens system.

Standarder är en förutsättning för interoperabilitet samt för ett säkert och effektivt informationsutbyte. I skolväsendet kan det handla om standarder för metadata (som behövs för att beskriva något på ett enhetligt sätt). Det kan också handla om standarder för att rapportera resultat och kommunicera mellan olika system samt mellan system och digitalt innehåll (som till exempel ett läromedel). Därutöver kan det handla om standarder för att hantera sådant som elevinformation och inloggning.

I den nationella handlingsplanen för digitalisering av skolväsendetlyfts behovet av ett nationellt standardiseringsarbete som ger bättre förutsättningar för ett säkert och effektivt informationsutbyte såväl inom som mellan skolans huvudmän och med andra aktörer såsom myndigheter. Ett konkret initiativ som möter detta behov föreslås i planen : Initiativ 8: Samordning av standardiseringsarbetet inom skolväsendet .

Senast uppdaterad 06 december 2019