Läslyftet i skolan

Språket spelar en avgörande roll för elevernas lärande. Med Läslyftet kan ni utveckla undervisningen så att läsande, skrivande och samtalande främjar elevernas kunskapsutveckling i alla ämnen. Läslyftet bygger på kollegialt lärande. Ni kan arbeta ämnesvis eller i blandade grupper.

  • Förskoleklass till gymnasiet, för lärare i alla ämnen

  • 30–40 timmar per modul

  • På Lärportalen

  • Även förskollärare i förskoleklass och skolbibliotekarier

Elever bläddrar i böcker
Call to action

Med anledning av det nya coronaviruset - information om statsbidraget för omgång 2019/20

De skolor som har fått avbryta Läslyftet för läsåret 2019/20 med anledning av det nya coronaviruset har möjlighet att avsluta insatsen under höstterminen 2020. Respektive huvudman kan redogöra för omständigheterna i redovisningen för statsbidrag, som enligt aktuell planering ska skickas in 15 september.

Statsbidrag för Läslyftet i skolan 2019/20

De skolor som har fått avbryta Läslyftet för läsåret 2019/20 med anledning av det nya coronaviruset har möjlighet att avsluta insatsen under höstterminen 2020. Respektive huvudman kan redogöra för omständigheterna i redovisningen för statsbidrag, som enligt aktuell planering ska skickas in 15 september.

Statsbidrag för Läslyftet i skolan 2019/20

Så kan skolan arbeta med det kollegiala lärandet under coronaepidemin

Rektor beslutar om förändrad organisation för det kollegiala arbetet

Rektorn har ansvaret för sin skolas organisation. Under rådande omständigheter kan rektor behöva undersöka alternativ till att genomföra det kollegiala arbetet på andra sätt. Följande frågor kan vara ett stöd för dig som är rektor.

  • Hur ser frånvaron ut? Är det under rådande omständigheter möjligt att genomföra träffarna eller behöver vi hitta nya tider?
  • Är det möjligt att organisera de kollegiala träffarna i mindre grupper?
  • Finns det möjlighet att möblera rummet på ett sådant sätt att det blir ett större avstånd mellan deltagarna?
  • Finns det möjlighet att organisera de kollegiala träffarna digitalt? Följande aspekter kan vara bra att tänka på
  • Har alla tillgång till de digitala verktyg som krävs?
  • Har alla tillgång till programvara som krävs?
  • Hur kan handledaren strukturera samtalet för att alla ska få talutrymme?
  • Hur kan deltagarna signalera att de vill ha ordet?
  • Vilka fördelar/nackdelar finns det med att låta kameran vara på under träffarna?

Undervisa på distans eller med hjälp av fjärrundervisning

Utifrån skolans organisation av undervisning kan det finnas behov av att anpassa undervisningsaktiviteten i moment C till att även kunna genomföras på distans eller med fjärrundervisning. Utgå från de exempel på undervisningsaktiviteter som lyfts i modulerna. Följande frågor kan vara ett stöd i planeringen och genomförande av undervisningsaktiviteten

  • Har alla elever de digitala förutsättningar som krävs för att kunna delta i distans eller fjärrundervisning?
  • Hur kan ni förbereda eleverna inför att genomföra undervisning på distans?
  • Finns det delar av den planerade undervisningsaktiviteten som bör struktureras på ett annat sätt? Hur skulle en sådan förändring kunna se ut?
  • Finns det delar av undervisningsaktiviteten som behöver få ta mer tid?

Läs mer om att organisera och undervisa på distanslänk till annan webbplats

Rektor beslutar om förändrad organisation för det kollegiala arbetet

Rektorn har ansvaret för sin skolas organisation. Under rådande omständigheter kan rektor behöva undersöka alternativ till att genomföra det kollegiala arbetet på andra sätt. Följande frågor kan vara ett stöd för dig som är rektor.

  • Hur ser frånvaron ut? Är det under rådande omständigheter möjligt att genomföra träffarna eller behöver vi hitta nya tider?
  • Är det möjligt att organisera de kollegiala träffarna i mindre grupper?
  • Finns det möjlighet att möblera rummet på ett sådant sätt att det blir ett större avstånd mellan deltagarna?
  • Finns det möjlighet att organisera de kollegiala träffarna digitalt? Följande aspekter kan vara bra att tänka på
  • Har alla tillgång till de digitala verktyg som krävs?
  • Har alla tillgång till programvara som krävs?
  • Hur kan handledaren strukturera samtalet för att alla ska få talutrymme?
  • Hur kan deltagarna signalera att de vill ha ordet?
  • Vilka fördelar/nackdelar finns det med att låta kameran vara på under träffarna?

Undervisa på distans eller med hjälp av fjärrundervisning

Utifrån skolans organisation av undervisning kan det finnas behov av att anpassa undervisningsaktiviteten i moment C till att även kunna genomföras på distans eller med fjärrundervisning. Utgå från de exempel på undervisningsaktiviteter som lyfts i modulerna. Följande frågor kan vara ett stöd i planeringen och genomförande av undervisningsaktiviteten

  • Har alla elever de digitala förutsättningar som krävs för att kunna delta i distans eller fjärrundervisning?
  • Hur kan ni förbereda eleverna inför att genomföra undervisning på distans?
  • Finns det delar av den planerade undervisningsaktiviteten som bör struktureras på ett annat sätt? Hur skulle en sådan förändring kunna se ut?
  • Finns det delar av undervisningsaktiviteten som behöver få ta mer tid?

Läs mer om att organisera och undervisa på distanslänk till annan webbplats

Materialet finns på Lärportalen

Allt material i Läslyftet finns samlat i moduler på Lärportalen. Ingen inloggning behövs. I modulerna finns texter baserade på aktuell forskning, filmer, förslag till undervisningsaktiviteter, diskussionsfrågor med mera.

Läslyftets moduler för skolan på Lärportalenlänk till annan webbplats

Du når supporten för Lärportalen här:

E-post till larportalen@skolverket.se

Information

Språk-, läs- och skrivdidaktik för alla ämnen

Läslyftet är en kompetensutveckling i språk-, läs- och skrivdidaktik baserad på aktuell forskning. Läslyftet i skolan vänder sig till lärare i alla ämnen i grundskola, grundsärskola, sameskola, specialskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola, lärare och förskollärare i förskoleklass samt skolbibliotekarier. Inga förkunskaper krävs.

Läslyftet finns även för förskolan.

Läslyftet i förskolan

Kollegialt lärande på skolan

Läslyftet bygger på kollegialt lärande, tätt knutet till det ordinarie arbetet på skolan. Med utgångspunkt i aktuell forskning lär ni av och med varandra. Arbetet sker i grupp. Rekommenderad gruppstorlek är 6–10 deltagare. Det är en fördel om någon också får ansvar för att leda det kollegiala lärandet.

En del av Läslyftets moduler är specialiserade och handlar om ett specifikt skolämne eller en specifik skolform. Andra moduler är generella och kan användas av alla.

Handleda vidare 2020/21

Handleda vidare består av hel- eller halvdagsträffar för lärare som tidigare gått Läslyftets handledarutbildning. Träffarna innehåller föreläsningar om handledning och kollegialt lärande samt föreläsningar inom språk-, läs- och skrivdidaktik. Du får också möjlighet att utbyta erfarenheter och skapa nätverk med andra deltagare. Träffarna är kostnadsfria och inkluderar lunch och kaffe. Kostnader för eventuella resor och hotell ingår ej.

Anmälan är nu stängd. Det kan finnas platser kvar. Kontakta lärosätet direkt för att göra en sen anmälan. Du hittar mer information och kontaktuppgifter på Lärportalen.

Handleda vidare, på Lärportalenlänk till annan webbplats

En modul tar 30–40 timmar

En modul består av åtta delar. Att arbeta med en modul på Lärportalen tar 30–40 timmar.

Belöning

Därför ska ni delta i Läslyftet

• Fördjupa era kunskaper om språk-, läs- och skrivutveckling.
• Samtala med kollegor om forskning och undervisning.
• Pröva nya arbetssätt i praktiken.

Ansvar

Planera och organisera

Det är rektorn som tillsammans med huvudmannen skapar de organisatoriska förutsättningarna för att delta i Läslyftet. Det är viktigt att deltagarna får tillräckligt med avsatt tid för att genomföra alla moment i kompetensutvecklingen: individuell förberedelse, kollegialt arbete, undervisningsaktivitet och uppföljning. På Lärportalen kan du läsa mer om hur ni arbetar med modulerna:

Så fungerar modulerna på Lärportalenlänk till annan webbplats

Här kan du se en sammanställning över Läslyftets moduler:

Modulguide för Läslyftet i skolanPDF (pdf, 4 MB)

Film: Det här är Läslyftet i skolan (tid 7:35)

I den här filmen presenteras modellen och hur man arbetar med Läslyftet. Ni får också besöka tre skolor som har arbetat med Läslyftet.

Lagar och regler

Läsåret 2019/20 sista året för statsbidrag

Med anledning av det nya coronaviruset – information om statsbidraget för 2019/20

Från och med läsåret 2020/21 finns inte statsbidrag att söka för Läslyftet i skolan.

Forskning och fördjupning

Utvärdering av Läslyftet

Utvärderingen av Läslyftet startade hösten 2015. Den utförs av Umeå universitet i samarbete med Göteborgs universitet, Oslo universitet och Karlstad universitet. Utvärderingen presenteras i skriftliga delrapporter samt i en slutrapport publicerad i juni 2020.

Slutrapport – många nöjda med Läslyftet

Ungefär en fjärdedel av alla lärare och förskolepersonal i Sverige har deltagit i Läslyftet, som är Skolverkets stora satsning på språk-, läs- och skrivutveckling. Läslyftet har varit en uppskattad kompetensutvecklingsinsats. Det visar den utvärdering som Centrum för utvärderingsforskning vid Umeå universitet gjort på uppdrag av Skolverket.

Läs hela artikeln om slutrapporten

– Att så många lärare och förskolepersonal deltagit i Läslyftet är positivt. Det visar att många inser hur betydelsefull språk-, läs- och skrivundervisningen är – både i förskolan och skolans alla ämnen. Satsningen har varit viktig för att utveckla undervisningen och främja kollegialt lärande, säger Pia Kangas, undervisningsråd på Skolverket.

Var fjärde lärare och förskolepersonal har deltagit

Läslyftet syftar till att ge förskollärare, lärare samt skolbibliotekarier vetenskapligt väl underbyggda metoder för att utveckla barns språkliga och kommunikativa förmåga samt förbättra elevernas läsförståelse och skrivförmåga. Skolverket har fördelat statsbidrag, tagit fram kompetensutvecklingsmaterial och utbildat handledare i att leda kollegialt lärande. Under perioden år 2014 till 2020 har drygt 38 000 lärare och mer än 32 000 förskolepersonal deltagit i Läslyftet. Cirka 7 000 skolor och förskolor har fått statsbidrag från Skolverket för att delta.

Uppskattad kompetensutvecklingsinsats

Majoriteten av skolhuvudmännen, rektorerna, handledarna och deltagarna i förskolan har bedömt Läslyftet som mycket bra eller ganska bra. Deltagarna i grund- och gymnasieskolan var något mindre positiva. Handledare, deltagare i förskolan och i grundskolans lägre årskurser och lärare i svenska och svenska som andraspråk har upplevt störst effekter av Läslyftet. Satsningen har upplevts stärka undervisningen när det gäller arbetet med texter, läsförståelse samt ord- och begreppsförståelse. Läslyftet har också bidragit till att utveckla förskolepersonalens och lärarnas interaktion med barnen och eleverna om olika texter. Dessutom tycks satsningen ha ökat samverkan mellan lärare och skolbibliotekarier.

Utvecklat undervisningen

Utvärderingen visar att lärare upplever kvarstående effekter på undervisningen. De fortsätter att omsätta det de har lärt sig i sin undervisning, bland annat använder de fler språk-, läs- och skrivutvecklande undervisningsmetoder och arbetar med olika texter på ett mer medvetet sätt. De upplever också att barnen och eleverna har fått ett ökat intresse för text och läsning.

– Det är glädjande att Läslyftet har bidragit till att lärare tillsammans har utvecklat undervisningen. Utvärderingen visar också att Läslyftet har fungerat lika bra på skolor med olika förutsättningar, säger Pia Kangas.

Fakta om utvärderingen

Utvärderingen är genomförd av Centrum för utvärderingsforskning vid Umeå universitet på uppdrag av Skolverket och inleddes hösten 2015. Utvärderingen bygger på analyser av Läslyftets material, elektroniska enkäter, intervjuer och fallstudier.

Läs mer om Läslyftet i skolan

Läs mer om Läslyftet i förskolan

Utvärdering av elevernas resultat pågår

Den utvärdering som presenteras här och som genomfördes på uppdrag av Skolverket omfattar inte Läslyftets effekt på elevers läs- och skrivförmåga. Det kommer Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) att utvärdera.

Slutrapport och delrapporter

Här finns slutrapporten och delrapporter som har utvärderat Läslyftet i skolan.

– Att så många lärare och förskolepersonal deltagit i Läslyftet är positivt. Det visar att många inser hur betydelsefull språk-, läs- och skrivundervisningen är – både i förskolan och skolans alla ämnen. Satsningen har varit viktig för att utveckla undervisningen och främja kollegialt lärande, säger Pia Kangas, undervisningsråd på Skolverket.

Var fjärde lärare och förskolepersonal har deltagit

Läslyftet syftar till att ge förskollärare, lärare samt skolbibliotekarier vetenskapligt väl underbyggda metoder för att utveckla barns språkliga och kommunikativa förmåga samt förbättra elevernas läsförståelse och skrivförmåga. Skolverket har fördelat statsbidrag, tagit fram kompetensutvecklingsmaterial och utbildat handledare i att leda kollegialt lärande. Under perioden år 2014 till 2020 har drygt 38 000 lärare och mer än 32 000 förskolepersonal deltagit i Läslyftet. Cirka 7 000 skolor och förskolor har fått statsbidrag från Skolverket för att delta.

Uppskattad kompetensutvecklingsinsats

Majoriteten av skolhuvudmännen, rektorerna, handledarna och deltagarna i förskolan har bedömt Läslyftet som mycket bra eller ganska bra. Deltagarna i grund- och gymnasieskolan var något mindre positiva. Handledare, deltagare i förskolan och i grundskolans lägre årskurser och lärare i svenska och svenska som andraspråk har upplevt störst effekter av Läslyftet. Satsningen har upplevts stärka undervisningen när det gäller arbetet med texter, läsförståelse samt ord- och begreppsförståelse. Läslyftet har också bidragit till att utveckla förskolepersonalens och lärarnas interaktion med barnen och eleverna om olika texter. Dessutom tycks satsningen ha ökat samverkan mellan lärare och skolbibliotekarier.

Utvecklat undervisningen

Utvärderingen visar att lärare upplever kvarstående effekter på undervisningen. De fortsätter att omsätta det de har lärt sig i sin undervisning, bland annat använder de fler språk-, läs- och skrivutvecklande undervisningsmetoder och arbetar med olika texter på ett mer medvetet sätt. De upplever också att barnen och eleverna har fått ett ökat intresse för text och läsning.

– Det är glädjande att Läslyftet har bidragit till att lärare tillsammans har utvecklat undervisningen. Utvärderingen visar också att Läslyftet har fungerat lika bra på skolor med olika förutsättningar, säger Pia Kangas.

Fakta om utvärderingen

Utvärderingen är genomförd av Centrum för utvärderingsforskning vid Umeå universitet på uppdrag av Skolverket och inleddes hösten 2015. Utvärderingen bygger på analyser av Läslyftets material, elektroniska enkäter, intervjuer och fallstudier.

Läs mer om Läslyftet i skolan

Läs mer om Läslyftet i förskolan

Utvärdering av elevernas resultat pågår

Den utvärdering som presenteras här och som genomfördes på uppdrag av Skolverket omfattar inte Läslyftets effekt på elevers läs- och skrivförmåga. Det kommer Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) att utvärdera.

Slutrapport och delrapporter

Här finns slutrapporten och delrapporter som har utvärderat Läslyftet i skolan.

Läs mer om och ladda ner utvärderingarna

Läs mer om och ladda ner utvärderingarna om Läslyftet.

Utvärdering av Läslyftet – slutrapport

Slutrapporten visar att Läslyftet har upplevts stärka undervisningen när det gäller arbetet med texter, läsförståelse och ord- och begreppsförståelse, samt bidragit till att utveckla förskolepersonalens och lärarnas interaktion med barnen och eleverna om olika texter. Handledare, deltagare i förskolan och i grundskolans lägre årskurser och lärare i svenska och svenska som andraspråk har upplevt störst effekter av Läslyftet. Framförallt har de genom det kollegiala lärandet fått insikter i och kunskaper om undervisning.

Ladda ner slutrapport om LäslyftetPDF (pdf, 1 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 1

Utvärderingen visar att innehållet i de 13 första läslyftsmodulerna tycks vara relevant och användbart för målgruppen och presenteras på ett sätt som är anpassat för mottagarna. Text- och filmmaterial kompletterar varandra väl och det finns en stor variation av språk-, läs- och skrivdidaktiska perspektiv, vilket torde lägga god grund för kompetensutveckling av lärare i olika ämnen och stadier.

Ladda ner delrapport 1 om LäslyftetPDF (pdf, 893 kB)

Utvärdering av Läslyftet − delrapport 2

Utvärderingen visar att majoriteten av grundskolans huvudmän, rektorer och handledare och fyra av tio lärare uppgav att Läslyftet har varit mycket bra. För lärarna har Läslyftet haft störst effekt på deras insikter och engagemang i språk- läs- och skrivutvecklingsfrågor och på kollegialt lärande.

Ladda ner delrapport 2 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 3

Utvärderingen visar att de 14 modulerna generellt ger ett gott stöd till lärarna för implementering av föreslagna metoder och arbetssätt. Innehållet i och utformningen av modulerna svarar i hög grad mot de övergripande intentionerna med Läslyftet. Vidare tillgodoser de behoven av fortbildning hos fler lärargrupper.

Ladda ner delrapport 3 om LäslyftetPDF (pdf, 1 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 4

Utvärderingen visar att majoriteten av gymnasieskolans huvudmän, rektorer och handledare och knappt fyra av tio gymnasielärare uppgav att Läslyftet varit ”mycket bra”. En fjärdedel av handledarna uppgav att kvaliteten på handledarutbildningen var ”mycket hög” och hälften att den var ”ganska hög”.

Ladda ner delrapport 4 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 5

Utvärderingen visar att satsningen på Läslyftet i förskolan huvudsakligen uppfattas som positiv, och att satsningens två mål uppfyllts: att utveckla kompetens om barns språkutveckling och att utveckla fortbildnings- och samarbetskulturen.

Ladda ner delrapport 5 om LäslyftetPDF (pdf, 1 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 6

Utvärderingen visar bland annat att Läslyftet har bidragit med insikter och ökad kunskap om hur lärare i grundskolan kan arbeta med språk- läs- och skrivutveckling i alla ämnen. Läslyftet har också gett lärarna insikter och kunskaper av mer generell pedagogisk och didaktisk karaktär.

Ladda ner delrapport 6 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 7

Rapporten redovisar vilka kvarvarande effekter Läslyftet har givit, ett och ett halvt år efter deltagandet. Uppföljningsstudien visar över lag på ett positivt resultat även om effekterna har minskat efter ett och ett halvt år.

Ladda ner delrapport 7 om LäslyftetPDF (pdf, 1 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 8

Rapporten avser de fyra läslyftsmodulerna för förskolan. Rapporten visar att modulerna i hög grad svarar mot de övergripande intentionerna med Läslyftet. Modulerna har förutsättningar att kunna bidra till ökad kunskap om och djupare inblick i barns språkutveckling och deras första möte med skriftspråket.

Ladda ner delrapport 8 om LäslyftetPDF (pdf, 995 kB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 9

Rapporten är en fallstudie som visar Läslyftets avtryck på fyra gymnasieskolor med skilda förutsättningar. Fallstudien visar bland annat att Läslyftet har bidragit till en del nya insikter och kunskaper om språk-, läs- och skrivutvecklande arbetssätt hos de deltagande lärarna.

Ladda ner delrapport 9 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Utvärdering av Läslyftets utprövningsomgång

Skolverkets delredovisning av uppdraget att ta fram fortbildning för lärare i läs- och skrivutveckling under åren 2014 och 2015.

Utvärdering av Läslyftets utprövningsomgånglänk till annan webbplats

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 10

Denna intervjustudie syftar dels till att undersöka skolbibliotekariernas roll i Läslyftet, dels till att undersöka om Läslyftet lett till önskade effekter och söka förklaringar till resultaten. Det råder enighet bland de intervjuade skolbibliotekarierna, rektorerna och lärarna om att satsningen på Läslyftet för skolbibliotekarier har varit värdefull och resulterat i förbättringar i verksamheten.

Ladda ner delrapport 10 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 11

Denna enkätstudie riktad till förskolan tyder på att Läslyftet svarar mot ett stort behov av fortbildning i språk-, läs- och skrivutveckling och kollegialt lärande i förskolan. Så här långt tycks Läslyftet i förskolan uppnått de flesta av de mål som avses med satsningen och då särskilt ökade kunskaper och insikter hos personalen och förändrade arbetssätt.

Delrapport 11 om LäslyftetPDF (pdf, 1 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 12

Denna enkätstudie riktad till gymnasieskolan tyder på att effekter av Läslyftet finns kvar i gymnasieskolan ett och ett halvt år efter genomförandet men effekterna har till en del avtagit. Läslyftet har haft störst kvarstående effekter på handledarna medan lärarna rapporterar lägst kvarstående effekter av målgrupperna.

Delrapport 12 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 13

Denna enkätstudie tyder på att huvudmännens sammantagna bedömning av Läslyftet är övervägande positiv, om än något mindre positiv än som framkommit i tidigare enkäter till huvudmännen. De viktigaste fördelarna med Läslyftet har, enligt huvudmännen, varit dess systematiska upplägg och att det är en kompetensutvecklingsmodell som kan användas inom flera kompetensutvecklingsområden.

Delrapport 13 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Läs mer om och ladda ner utvärderingarna om Läslyftet.

Utvärdering av Läslyftet – slutrapport

Slutrapporten visar att Läslyftet har upplevts stärka undervisningen när det gäller arbetet med texter, läsförståelse och ord- och begreppsförståelse, samt bidragit till att utveckla förskolepersonalens och lärarnas interaktion med barnen och eleverna om olika texter. Handledare, deltagare i förskolan och i grundskolans lägre årskurser och lärare i svenska och svenska som andraspråk har upplevt störst effekter av Läslyftet. Framförallt har de genom det kollegiala lärandet fått insikter i och kunskaper om undervisning.

Ladda ner slutrapport om LäslyftetPDF (pdf, 1 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 1

Utvärderingen visar att innehållet i de 13 första läslyftsmodulerna tycks vara relevant och användbart för målgruppen och presenteras på ett sätt som är anpassat för mottagarna. Text- och filmmaterial kompletterar varandra väl och det finns en stor variation av språk-, läs- och skrivdidaktiska perspektiv, vilket torde lägga god grund för kompetensutveckling av lärare i olika ämnen och stadier.

Ladda ner delrapport 1 om LäslyftetPDF (pdf, 893 kB)

Utvärdering av Läslyftet − delrapport 2

Utvärderingen visar att majoriteten av grundskolans huvudmän, rektorer och handledare och fyra av tio lärare uppgav att Läslyftet har varit mycket bra. För lärarna har Läslyftet haft störst effekt på deras insikter och engagemang i språk- läs- och skrivutvecklingsfrågor och på kollegialt lärande.

Ladda ner delrapport 2 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 3

Utvärderingen visar att de 14 modulerna generellt ger ett gott stöd till lärarna för implementering av föreslagna metoder och arbetssätt. Innehållet i och utformningen av modulerna svarar i hög grad mot de övergripande intentionerna med Läslyftet. Vidare tillgodoser de behoven av fortbildning hos fler lärargrupper.

Ladda ner delrapport 3 om LäslyftetPDF (pdf, 1 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 4

Utvärderingen visar att majoriteten av gymnasieskolans huvudmän, rektorer och handledare och knappt fyra av tio gymnasielärare uppgav att Läslyftet varit ”mycket bra”. En fjärdedel av handledarna uppgav att kvaliteten på handledarutbildningen var ”mycket hög” och hälften att den var ”ganska hög”.

Ladda ner delrapport 4 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 5

Utvärderingen visar att satsningen på Läslyftet i förskolan huvudsakligen uppfattas som positiv, och att satsningens två mål uppfyllts: att utveckla kompetens om barns språkutveckling och att utveckla fortbildnings- och samarbetskulturen.

Ladda ner delrapport 5 om LäslyftetPDF (pdf, 1 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 6

Utvärderingen visar bland annat att Läslyftet har bidragit med insikter och ökad kunskap om hur lärare i grundskolan kan arbeta med språk- läs- och skrivutveckling i alla ämnen. Läslyftet har också gett lärarna insikter och kunskaper av mer generell pedagogisk och didaktisk karaktär.

Ladda ner delrapport 6 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 7

Rapporten redovisar vilka kvarvarande effekter Läslyftet har givit, ett och ett halvt år efter deltagandet. Uppföljningsstudien visar över lag på ett positivt resultat även om effekterna har minskat efter ett och ett halvt år.

Ladda ner delrapport 7 om LäslyftetPDF (pdf, 1 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 8

Rapporten avser de fyra läslyftsmodulerna för förskolan. Rapporten visar att modulerna i hög grad svarar mot de övergripande intentionerna med Läslyftet. Modulerna har förutsättningar att kunna bidra till ökad kunskap om och djupare inblick i barns språkutveckling och deras första möte med skriftspråket.

Ladda ner delrapport 8 om LäslyftetPDF (pdf, 995 kB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 9

Rapporten är en fallstudie som visar Läslyftets avtryck på fyra gymnasieskolor med skilda förutsättningar. Fallstudien visar bland annat att Läslyftet har bidragit till en del nya insikter och kunskaper om språk-, läs- och skrivutvecklande arbetssätt hos de deltagande lärarna.

Ladda ner delrapport 9 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Utvärdering av Läslyftets utprövningsomgång

Skolverkets delredovisning av uppdraget att ta fram fortbildning för lärare i läs- och skrivutveckling under åren 2014 och 2015.

Utvärdering av Läslyftets utprövningsomgånglänk till annan webbplats

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 10

Denna intervjustudie syftar dels till att undersöka skolbibliotekariernas roll i Läslyftet, dels till att undersöka om Läslyftet lett till önskade effekter och söka förklaringar till resultaten. Det råder enighet bland de intervjuade skolbibliotekarierna, rektorerna och lärarna om att satsningen på Läslyftet för skolbibliotekarier har varit värdefull och resulterat i förbättringar i verksamheten.

Ladda ner delrapport 10 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 11

Denna enkätstudie riktad till förskolan tyder på att Läslyftet svarar mot ett stort behov av fortbildning i språk-, läs- och skrivutveckling och kollegialt lärande i förskolan. Så här långt tycks Läslyftet i förskolan uppnått de flesta av de mål som avses med satsningen och då särskilt ökade kunskaper och insikter hos personalen och förändrade arbetssätt.

Delrapport 11 om LäslyftetPDF (pdf, 1 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 12

Denna enkätstudie riktad till gymnasieskolan tyder på att effekter av Läslyftet finns kvar i gymnasieskolan ett och ett halvt år efter genomförandet men effekterna har till en del avtagit. Läslyftet har haft störst kvarstående effekter på handledarna medan lärarna rapporterar lägst kvarstående effekter av målgrupperna.

Delrapport 12 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Utvärdering av Läslyftet – delrapport 13

Denna enkätstudie tyder på att huvudmännens sammantagna bedömning av Läslyftet är övervägande positiv, om än något mindre positiv än som framkommit i tidigare enkäter till huvudmännen. De viktigaste fördelarna med Läslyftet har, enligt huvudmännen, varit dess systematiska upplägg och att det är en kompetensutvecklingsmodell som kan användas inom flera kompetensutvecklingsområden.

Delrapport 13 om LäslyftetPDF (pdf, 2 MB)

Senast uppdaterad 06 juli 2020
  • Stöd i arbetet

    Väck läslusten inför läslovet

    Läslovet kan vara ett tillfälle för elever att hitta sin läslust. Här finns tips på hur du kan hjälpa dina elever att hitta läslusten -året runt!

  • Kurser och utbildningar

    Läslyftet i förskolan

    Ta nästa steg i undervisningen tillsammans med era kollegor. Läslyftet i förskolan handlar om att läsa och om att erbjuda barnen tillfällen att utveckla språket.