Statsbidraget ska gå till att ge vuxna elever möjlighet att gå yrkesförarutbildningar inom vuxenutbildning på gymnasial nivå. Statsbidraget för yrkesförarutbildning är ett av fem statsbidrag inom regional yrkesinriktad vuxenutbildning.
Ansökan är öppen 1 april–1 maj 2023 i e-tjänsten för statsbidrag.
Logga in i e-tjänsten Länk till annan webbplats.
Så fungerar e-tjänsten för statsbidrag
Vi kommer att publicera beslutet här och i e-tjänsten för statsbidrag. Det är den kommun som skickar in ansökan som får beslutet i e-tjänsten.
Alla kommuner som får bidrag för yrkesförare ska redovisa vad bidraget har använts till. Redovisningen för bidragsåret 2024 kommer att ske under våren 2025.
Det är den kommun som skickar in ansökan som ansvarar för att skicka in redovisningen.
Vi kommer att publicera beslutet här och i e-tjänsten för statsbidrag.
Bidraget ska gå till att finansiera yrkesförarutbildning inom gymnasial vuxenutbildning. Syftet är att det ska bli fler utbildningsplatser inom yrkesförarutbildning och att tillgodose behoven på arbetsmarknaden i de samverkande kommunerna.
Minst tre kommuner ska samverka om planering och genomförande av yrkesförarutbildningarna. En av kommunerna ansvarar för att skicka in gemensam ansökan och redovisning. De kommuner som samverkar har ett gemensamt ansvar för att följa beslut och villkor för statsbidraget.
Utbildningarna ska:
Inom ramen för utbildningarna gäller följande:
Anslaget kommer att fördelas proportionerligt utifrån söktrycket för Yrkesvux, Yrkesvux sfi, Lärlingsvux, Lärlingsvux sfi och Yrkesförare.
Om du har frågot om statsbidraget kan du mejla statsbidragvux@skolverket.se.
Ja, ni kan omfördela medel mellan utbildningsplatser.
Ja, det är möjligt att söka statsbidrag för en utbildning som genomförs på två år. Däremot beviljas ni bara statsbidrag för ett år i taget och vi kan inte garantera att ni får statsbidrag nästkommande år.
I redovisningen ska ni bara redovisa de poäng som eleven läst under pågående år, och alltså inte hela utbildningen om det är så att eleven läser den på två år.
Det är upp till er att bestämma hur ni vill fördela bidraget. Ni ska planera och bedriva utbildningen i samverkan och i planeringen av utbildningen ska ni fokusera på arbetsmarknadens behov.
Skolverket betalar ut statsbidraget till den huvudsökande kommunen som ansvarar för att bidraget fördelas på det sätt ni gemensamt har bestämt. Tänk på att det från år 2019 sker två utbetalningar. Hälften av bidraget betalas ut i samband med beslutet och den andra halvan betalas ut senare under aktuellt bidragsår. Ni ska sedan lämna en gemensam redovisning av hur bidraget har använts.
Nej. Minst 15 procent apl ska förekomma i alla sammanhållna yrkesutbildningar eller av den delen som inte har validerats. Det är inte möjligt att tillgodose tidigare yrkeserfarenhet som apl.
Ja. I ansökan behöver ni dock tänka på att ni ansöker om årsstudieplatser, 800 verksamhetspoäng. Utbildningen för en elev som läser på en lägre studietakt motsvarar därför kanske inte en årsstudieplats. Ha det i åtanke när ni beräknar hur många årsstudieplatser ni vill söka.
Nej, ni får statsbidrag för genomförda poäng oavsett om eleven har fått ett betyg eller vilket betyg eleven fått.
Om en elev ”hoppar av” redovisar ni de poäng som eleven har läst. Ni behöver betala tillbaka för det antal poäng som eleven inte genomfört.
Om det med hänsyn till den sökandes personliga förhållanden finns särskilda skäl kan ni ta emot en elev på vuxenutbildning som är yngre än 20 år och alltså också söka statsbidrag för den eleven. Det är rektorn som beslutar om det finns särskilda skäl.
Det går absolut att ni gör så, så länge ni är överens om vem som redovisar eleven. Generellt är det hemkommunen som söker statsbidrag för sina elever, men det kan finnas IKE (interkommunal ersättning). I vår kontroll kommer vi att se om en elev är dubbelredovisad och då behöver ni vara överens om hur ni gör så det blir rätt.
Ja. Den kommun som ansvarar för att skicka in ansökan kan bjuda in och fördela behörigheten uppgiftssamordnare till personer som tillhör en annan kommun.
Den kommun som ansvarar för att skicka in ansökan kan bjuda in användare och fördela behörigheter till personer från sin och andra kommuner. En användare från den kommunen med behörigheten ombud eller representant i e-tjänsten loggar in och klickar på [Administrera användare] och sedan [Lägg till och ta bort behörigheter]. Välj behörigheten uppgiftssamordnare till personal som tillhör en annan kommun. Den behörigheten kan se ansökan och alla handlingar för bidragsärendet i e-tjänsten, men den personen har inte behörighet att skicka in ansökan.
Om du fördelar behörigheten representant till en person som tillhör en annan kommun kommer den personen också att ha behörighet att skicka in ansökan för alla bidrag för din kommun.