Genomföra och bedöma nationella prov i sameskolan

Som lärare har du detaljerade anvisningar för hur du genomför och bedömer proven. Det är viktigt att skolan har rutiner för att proven ska göras på ett så säkert sätt som möjligt.

Med proven följer två häften – Lärarinformation och Bedömningsanvisningar. I lärarinformationshäftet hittar du instruktioner för hur genomförandet ska gå till. Bedömningsanvisningarna använder du när du rättar och bedömer elevernas prestationer.

Provtid

Hur lång tid eleverna har på sig framgår av lärarinformationshäftet. Om en elev är klar med provet tidigare får eleven lämna rummet. Samtidigt kan det vara störande om elever hela tiden lämnar rummet. Vid vissa prov kan det därför vara en fördel om eleverna sitter hela provtiden. Hur länge en elev måste sitta kvar vid provtillfället bestämmer varje skola utifrån sina lokala förutsättningar. Läs häftet Lärarinformation för respektive prov för tydligare information om vad som gäller för just det provet.

Rast under provet

I häftet Lärarinformation finns information om när det passar bra att ta en rast för det aktuella provet. Utgångspunkten är att eleverna ska genomföra provet utan otillåtna hjälpmedel och utan möjlighet att kommunicera med varandra eller andra personer via till exempel sociala medier.

Otillåtna hjälpmedel

Skolan måste se till att eleverna inte använder otillåtna hjälpmedel under provet. Mobiltelefoner får inte användas under provet. Du som lärare hittar anvisningar om vilka hjälpmedel som är tillåtna i häftet Lärarinformation till respektive prov.

Om eleven är försenad

Det är upp till varje skola att avgöra om en elev som kommer för sent till provtillfället ska få göra provet eller inte. Läraren går miste om ett viktigt bedömningsunderlag om eleven inte får chansen att visa sina kunskaper. En elev får inte göra samma prov vid flera tillfällen.

Muntliga delprov

I de flesta nationella prov ingår muntliga delprov. Förmågan prövas eftersom det står framskrivet i kursplanerna att en elev ska kunna samtala i och om ämnet. Det muntliga delprovet är en obligatorisk del precis som alla andra delar och utan den är provet ofullständigt.

Att organisera muntliga delprov

I häftet Lärarinformation finns värdefull information om vilka förutsättningar som krävs för att genomföra de muntliga delproven. Vilken organisation som är lämpligast kan se olika ut på olika skolor. Ytterst är det rektorn som ansvarar för att organisationen gynnar både lärare och elever.

Hela skolans angelägenhet

För att genomförandet av de muntliga delproven ska gå så smidigt som möjligt kan det vara en fördel om proven ses som hela skolans angelägenhet och inte lämnas att lösas av de lärare som undervisar i de klasser som ska göra det muntliga delprovet.

Skolan kan välja att genomföra de muntliga delproven som en schemabrytande aktivitet under en skoldag eller några halvdagar. Muntliga delprov i flera olika ämnen kan ofta genomföras under samma dag eller dagar och kräver då en samordning på skolan. En förutsättning är att skolans övriga lärare ansvarar för undervisning, friluftsaktiviteter eller annan skolanknuten verksamhet under den tid då eleverna inte genomför prov. Om genomförandet organiseras på det här sättet kan lärarresursen användas effektivt då du och dina kolleger får möjligheter att på ett fokuserat sätt bedöma elevprestationerna i nära anslutning till varandra. Detta kan också öka likvärdigheten i bedömningen eftersom ni får tid till sambedömning.

De muntliga delproven kan också genomföras under en tidsperiod på ordinarie lektioner eller i anslutning till lektioner under provperioden. Om du som lärare ensam ansvarar för en undervisningsgrupp kan det finnas anledning att säkerställa att:

  • Du kan ha uppsikt över klassrummet och samtidigt genomföra proven utan stress.
  • Eleverna får undervisning även under den tid då du genomför prov.

Diskutera förutsättningarna tillsammans

När skolan planerar genomförandet av muntliga delprov är det värdefullt att klargöra följande punkter:

  • Har undervisande lärare ett rimligt antal muntliga prov att genomföra? Om inte, finns det fler lärare i samma ämne som kan genomföra proven?
  • Kan de muntliga proven genomföras under en särskild dag eller särskilda halvdagar? Vad gör eleverna när de inte gör sina prov? Vilka lärare ansvarar för vad?
  • Vilka lokaler är ändamålsenliga för genomförande av de muntliga proven?
  • Finns utrustning i de fall inspelning av elevprestationer kan vara lämplig att genomföra?
  • Kan eventuella förberedelselektioner genomföras samma dag eller måste de göras på lektionstid före genomförandet av det muntliga delprovet?
  • Har hänsyn tagits till elever med funktionsnedsättning och deras eventuella behov av anpassningar av provsituationen?
  • Finns möjlighet till sambedömning? I så fall, för vilka prov och i vilken utsträckning?
  • Hur följer skolan upp de elever som är frånvarande under provdagen/dagarna?

Bedömningsanvisningarna skickas separat

Från och med hösten 2018 levereras bedömningsanvisningarna till skolan tidigast samma dag som det sista delprovet i ämnet genomförs. För de nationella proven som ligger sent på terminen, skickas bedömningsanvisningar ut så att de finns på skolan när sista delprovet i ämnet är genomfört. Detta beror på att vi har infört åtstramande regler för att förhindra risken för spridning.

Åtstramade regler för hanteringen av proven

Att genomföra prov med dator eller andra digitala verktyg

Det finns vissa saker som skolan behöver tänka på när nationella prov ska genomföras med dator eller annan digital enhet. I vissa prov finns det andra digitala verktyg, såsom till exempel miniräknare, som förutsätts vid provgenomförandet.

Under rubrikerna nedan kan du läsa om vad skolan behöver tänka på när prov ska genomföras med dator eller annan digital enhet i de olika ämnena. I matematik finns det delprov som förutsätter vissa digitala verktyg. Mobiltelefoner är aldrig tillåtna vid nationella prov.

Svenska och svenska som andraspråk

Det är viktigt att provet fortfarande prövar det som provet är tänkt att pröva även när eleven skriver provet på en dator eller annan digital enhet. I god tid före provtillfället behöver skolan göra vissa praktiska och tekniska förberedelser.

Före provet

Lärare, elever och annan personal på skolan behöver bekanta sig med den valda digitala enheten genom att till exempel genomföra andra prov i den.

  • De digitala enheter som används behöver vara uppdaterade och ha tillgång till ström.
  • Se till att inga uppdateringar av de digitala enheterna görs i nära anslutning till provtillfället.
  • Se till att elevernas texter blir avidentifierade vid inlämning.

Mer om avidentifiering

Under provet

För att säkerställa att provet genomförs på ett säkert sätt behöver skolan se till att eleven inte besöker webbplatser eller använder dokument och tjänster som inte är kopplade till provet under genomförandet. Det här kan lösas på olika sätt beroende på vilken digital enhet skolan använder, men många gånger finns det program som låser ned skrivytan. Det är viktigt att eleverna får använda en enhet och en skrivyta som de är vana vid.

Prov i årskurs 3

Elever i årskurs 3 får genomföra provet på det sätt de är vana vid, på papper eller med en digital enhet. I delprov där stavning och interpunktion prövas ska eleven inte ha tillgång till hjälpmedel för kontroll av grammatik och stavning.

Prov i årskurs 6

När eleverna genomför delprov som prövar skriftlig framställning kan de använda en- och tvåspråkiga ordböcker och ordlistor. Det är även tillåtet att använda manuellt stavnings- och grammatikprogram, det vill säga ett program där eleverna själva måste välja vilken stavning eller vilket ord de önskar. Rättstavningsfunktioner som gör automatiska korrigeringar ska inte användas eftersom detta gör att provet inte längre prövar de kunskaper och förmågor som är tänkta att prövas.

Efter provet

Elevlösningar som skapats på en digital enhet får sparas digitalt. Elevhäftet som innehåller uppgiften får däremot inte överföras och sparas digitalt. Hur och var elevlösningarna sparas är upp till skolan att upprätta rutiner för. Det är rektorns ansvar att skolan följer Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2013:19) om hantering och genomförande av nationella prov.

I statliga skolor ska elevlösningar från nationella prov arkiveras enligt arkivlagen (1990:782). Skolan behöver tänka på att personuppgifter i samband med proven hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen och eventuell tillämplig kompletterande dataskyddslagstiftning.

Spara och dela inför bedömningen

Inför bedömningen är det tillåtet att dela elevlösningarna med annan bedömande lärare. Elevlösningarna är sekretessbelagda och behöver därför sparas i en it-miljö som klarar en förhöjd säkerhet. Om skolan inte använder ett provverktyg som säkerställer detta behöver skolan ta ett större eget ansvar för en säker it-miljö. Det är till exempel inte säkert att mejla elevlösningar lärare emellan inför bedömningen. När elevlösningen sparas behöver skolan kunna garantera att det här görs på ett säkert sätt. Tänk på att en del molntjänster inte lever upp till de krav som ställs i sekretesslagen och dataskyddsförordningen.

Läs mer i SKL:s vägledning: att genomföra nationella skrivprov digitalt.

Vägledningen finns att ladda ner som pdf längre ner på sidan. Välj pdf:en Vägledning att genomföra nationella skrivprov digitalt v2.

Digitalisering av nationella prov (skl.se)länk till annan webbplats

Engelska

Det är viktigt att provet fortfarande prövar det som provet är tänkt att pröva även när eleven skriver provet på en dator eller annan digital enhet. I god tid före provtillfället behöver skolan göra vissa praktiska och tekniska förberedelser.

Före provet

  • Lärare, elever och annan personal på skolan behöver bekanta sig med den valda digitala enheten genom att till exempel genomföra andra prov i den.
  • För samtliga delprov i skriftlig framställning i ämnet engelska är det viktigt att grammatik- och rättstavningsfunktionen stängs av i förväg. Det är inte tillåtet för eleverna att använda ordlista.
  • De digitala enheter som används behöver vara uppdaterade och ha tillgång till ström.
  • Se till att inga uppdateringar av de digitala enheterna görs i nära anslutning till provtillfället.
  • Se till att elevernas texter blir avidentifierade vid inlämning.

Mer om avidentifiering

Under provet

För att säkerställa att provet genomförs på ett säkert sätt behöver skolan se till att eleven inte besöker webbplatser eller använder dokument och tjänster som inte är kopplade till provet under genomförandet. Det här kan lösas på olika sätt beroende på vilken digital enhet skolan använder, men många gånger finns det program som låser ned skrivytan. Det är viktigt att eleverna får använda en enhet och en skrivyta som de är vana vid.

Det som står i lärarinformationen om textlängd är en rekommendation om hur många ord en text bör bestå av. Ordräkningsfunktion är tillåten men får inte påverka längden på elevlösningen.

Efter provet

Elevlösningar som skapats på en digital enhet får sparas digitalt. Elevhäftet som innehåller uppgiften får däremot inte överföras och sparas digitalt. Hur och var elevlösningarna sparas är upp till skolan att upprätta rutiner för. Det är rektorns ansvar att skolan följer Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2013:19) om hantering och genomförande av nationella prov.

I statliga skolor ska elevlösningar från nationella prov arkiveras enligt arkivlagen (1990:782). Skolan behöver tänka på att personuppgifter i samband med proven hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen och eventuell tillämplig kompletterande dataskyddslagstiftning.

Spara och dela inför bedömningen

Inför bedömningen är det tillåtet att dela elevlösningarna med annan bedömande lärare. Elevlösningarna är sekretessbelagda och behöver därför sparas i en it-miljö som klarar en förhöjd säkerhet. Om skolan inte använder ett provverktyg som säkerställer detta behöver skolan ta ett större eget ansvar för en säker it-miljö. Det är till exempel inte säkert att mejla elevlösningar lärare emellan inför bedömningen. När elevlösningen sparas behöver skolan kunna garantera att det här görs på ett säkert sätt. Tänk på att en del molntjänster inte lever upp till de krav som ställs i sekretesslagen och dataskyddsförordningen.

Läs mer i SKL:s vägledning: att genomföra nationella skrivprov digitalt.

Vägledningen finns att ladda ner som pdf längre ner på sidan. Välj pdf:en Vägledning att genomföra nationella skrivprov digitalt v2.

Digitalisering av nationella prov (skl.se)länk till annan webbplats

Matematik

När eleverna gör vissa prov i matematik förutsätts digitala verktyg, såsom till exempel miniräknare. I lärarinformationen för respektive prov framgår vilka delprov som genomförs med och utan digitala verktyg. Verktygen kan vara fristående miniräknare eller program/applikationer på exempelvis en dator eller surfplatta.

Nationella prov i matematik i årskurs 3 och 6 förutsätter att elever har tillgång till miniräknare.

Använda dator eller annan digital enhet vid genomförandet

Om skolan väljer att låta eleverna genomföra prov i matematik på dator eller annan digital behöver skolan göra vissa praktiska och tekniska förberedelser.

Före provet

  • Lärare, elever och annan personal på skolan behöver bekanta sig med den valda digitala enheten genom att till exempel genomföra andra prov i den.
  • De digitala enheter som används behöver vara uppdaterade och ha tillgång till ström.
  • Se till att inga uppdateringar av de digitala enheterna görs i nära anslutning till provtillfället.
  • Om eleven skriver sina lösningar digitalt ska dessa bli avidentifierade vid inlämning.

Mer om avidentifiering

Under provet

För att säkerställa att provet genomförs på ett säkert sätt behöver skolan se till att eleven inte besöker webbplatser eller använder dokument och tjänster som inte är kopplade till provet under genomförandet. Det här kan lösas på olika sätt beroende på vilken digital enhet skolan använder, men många gånger finns det program som stänger av åtkomsten till tjänster och webbplatser.

Efter provet

Elevlösningar som skapats på en digital enhet får sparas digitalt. Elevhäftet som innehåller uppgiften får däremot inte överföras och sparas digitalt. Hur och var elevlösningarna sparas är upp till skolan att upprätta rutiner för. Det är rektorns ansvar att skolan följer Skolverkets föreskrifter (SKOLFS 2013:19) om hantering och genomförande av nationella prov.

I staliga skolor ska elevlösningar från nationella prov arkiveras enligt arkivlagen (1990:782). Skolan behöver tänka på att personuppgifter i samband med proven hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen och eventuell tillämplig kompletterande dataskyddslagstiftning.

Spara och dela inför bedömningen

Inför bedömningen är det tillåtet att dela elevlösningarna med annan bedömande lärare. Elevlösningarna är sekretessbelagda och behöver därför sparas i en it-miljö som klarar en förhöjd säkerhet. Om skolan inte använder ett provverktyg som säkerställer detta behöver skolan ta ett större eget ansvar för en säker it-miljö. Det är till exempel inte säkert att mejla elevlösningar lärare emellan inför bedömningen. När elevlösningen sparas behöver skolan kunna garantera att det här görs på ett säkert sätt. Tänk på att en del molntjänster inte lever upp till de krav som ställs i sekretesslagen och dataskyddsförordningen.

Läs mer i SKL:s vägledning: att genomföra nationella skrivprov digitalt.

Vägledningen finns att ladda ner som pdf längre ner på sidan. Välj pdf:en Vägledning att genomföra nationella skrivprov digitalt v2.

Digitalisering av nationella prov (skl.se)länk till annan webbplats

Avidentifiera elevlösningar som skrivs på dator

Sedan den 29 juni ska elevlösningar som eleven gör på dator eller annan digital enhet avidentifieras. Den bedömande läraren ska alltså inte veta vems prov han eller hon bedömer.

Reglerna gäller alla nationella prov som genomförs på dator eller annan digital enhet i årskurs 3, 6, 9 och på gymnasial nivå. Avidentifiering gäller alltså inte bara de delprov i engelska, svenska och svenska som andraspråk i årskurs 9 och för gymnasiet som är obligatoriska att skriva digitalt.

Enligt förordningen kan undantag göras om syftet med avidentifieringen inte kan uppfyllas utan att det innebär betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för huvudmannen. Det innebär i praktiken att undantag endast kan göras när en avidentifiering skulle vara verkningslös på grund av att enstaka eller få elever deltar vid provtillfället.

Mer om avidentifiering

Provverktyg avidentifierar automatiskt

Avidentifiering innebär att elevlösningarna inte får innehålla några personuppgifter såsom namn, personnummer eller födelsedatum. Skolan kan använda olika metoder för att avidentifiera elevernas texter. Den allra enklaste metoden är att använda ett provverktyg eftersom dessa ofta har en funktionalitet som möjliggör automatisk avidentifiering. Läraren behöver se till att eleven anger vilken uppgift han eller hon besvarar samt vilket ämne provet avser. Det här blir särskilt viktigt i svenska och svenska som andraspråk eftersom läraren inte längre kan koppla provet till en elev. 

När provverktyg saknas på skolan

Om skolan inte har tillgång till ett provverktyg finns det andra metoder. Läraren kan till exempel upprätta en elevlista där varje elev får ett slumpartat nummer eller en kod. Eleven märker sin text med numret eller koden istället för sitt namn. Läraren behöver också se till att eleven anger vilken uppgift han eller hon besvarar samt vilket ämne provet avser. Det här blir särskilt viktigt i svenska och svenska som andraspråk eftersom den bedömande läraren inte längre kan koppla provet till en elev. Inför bedömningen är det lämpligt att någon annan än den bedömande läraren kontrollerar att ingen elev har skrivit sitt namn eller andra personuppgifter av misstag. Efter bedömningen avkodar läraren elevtexterna med hjälp av den upprättade elevlistan.

Svårigheter när det är en eller få elever som gör prov

Det uppstår situationer där det blir svårt för skolan att uppnå intentionen med lagstiftningen, det vill säga att den bedömande läraren inte vet vems prov han eller hon bedömer. Problem kan uppstå i de fall en eller få elever ska göra ett prov på dator som en del av sin anpassning.

En lösning vara att låta alla elever skriva på dator. Det är då viktigt att eleverna får använda en enhet som de är vana vid.

När avidentifiering behöver göras i efterhand

Om skolan missat upprätta en rutin för avidentifiering kan det bli aktuellt att göra detta i efterhand. En annan lärare än de som ska bedöma elevernas texter kan då upprätta en elevlista och ersätta elevernas namn och/eller andra personuppgifter med ett nummer eller en kod.

Vägledning

SKL tagit fram en vägledning för hur skolor kan uppfylla kraven för att genomföra proven på dator. Du hittar vägledningen på SKL:s webbplats.

Vägledningen finns att ladda ner som pdf längre ner på sidan. Välj pdf:en Vägledning att genomföra nationella skrivprov digitalt v2.

Genomföra nationella prov med dator (skl.se)länk till annan webbplats

Bedömningsanvisningar till varje prov

Till varje prov finns detaljerade bedömningsanvisningar som du ska följa.

Årskurs 3 – ingen sammanvägning av delproven

I årskurs 3 ska det framgå tydligt vilka delprov en elev har klarat och inte. Det görs därför ingen sammanvägning av resultatet på de olika delproven. Om en elev inte klarar ett av delproven betyder inte det nödvändigtvis att eleven inte nått upp till den del av kunskapskraven som delprovet prövar. Även om elever i årskurs 3 inte får betyg ska du använda allt tillgängligt underlag när du bedömer om eleven uppfyllt kunskapskraven eller inte.

Årskurs 6 – sammanvägt provbetyg

I årskurs 6 får eleven ett provbetyg per ämne. Det här provbetyget genereras fram genom att du väger samman resultaten från de olika delproven. Sammanvägningen görs enligt en modell som beskrivs i lärarinformationen.

Provresultatets betydelse för betyget

Provresultatet ska särskilt beaktas

När du sätter betyg ska resultatet på nationella prov särskilt beaktas. Provresultatet har alltså en särskild betydelse vid betygssättningen och det har en större betydelse än andra enskilda underlag. Men provet ska inte helt styra betyget och resultatet på ett nationellt prov kan inte vara lärarens enda underlag vid betygssättningen.

Skrivningen i skollagen innebär att provbetyget särskilt ska beaktas, men även delprovsresultat och de kunskaper eleven visat genom provet ger dig som lärare viktig information inför betygssättningen. Precis som tidigare beaktar du all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till kunskapskraven vid betygssättningen.

Nationella prov är välkonstruerade, noga utprövade och har utvecklats just för att vara ett stöd vid betygssättningen. Du kan bara bortse från resultatet om det finns särskilda skäl för det.

Mer om provresultatets betydelse för betyget

Provbetyg och betyg – inte samma sak

Provbetyget ger information om kvaliteten på elevens kunnande i förhållande till det som provet har prövat och denna information sammanfattas i ett provbetyg. I ett nationellt prov är det av tidsskäl och andra skäl inte möjligt att utvärdera elevernas kunskaper i förhållande till hela ämnets syfte, centrala innehåll och kunskapskrav.

Vid betygssättningen utvärderar du allsidigt all information om elevens kunskaper, inklusive resultatet från ett nationellt prov. Du som lärare avgör då vilket betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper utifrån kunskapskraven. Det betyg som eleven får kan skilja sig från provbetyget, både uppåt och nedåt, men du behöver vara observant på systematiska avvikelser i resultat på gruppnivå. Sådana systematiska avvikelser kan indikera att resultatet från de nationella proven inte särskilt har beaktats.

När resultatet skiljer sig från dina övriga bedömningsunderlag

Det kan finnas tillfällen när resultatet på det nationella provet för en enskild elev skiljer sig på ett oväntat sätt från dina övriga bedömningsunderlag. Du bör därför samråda med kollegor när det finns tveksamheter om hur en elevs resultat på ett nationellt prov särskilt ska beaktas vid betygssättningen. Det kan handla om att diskutera vilka eventuella särskilda skäl som finns för att bedöma att en elevs resultat på det nationella provet inte är rättvisande. Lärare kan även tillsammans analysera och diskutera giltigheten i den undervisande lärarens egna underlag eller analysera och diskutera elevens prestationer på olika delar av provet.

Det blir särskilt viktigt att du samråder med kollegor om du överväger att sätta många betyg som avviker från provbetyget. Men i slutändan är det du som sätter betyg.

Om du ifrågasätter tillförlitligheten i resultatet

Om du vid den allsidiga utvärderingen vid betygssättningen har särskilda skäl att starkt ifrågasätta tillförlitligheten i en elevs resultat på ett nationellt prov, ska du inte särskilt beakta detta resultat. Det kan till exempel vara fråga om felande teknik eller hjälpmedel som inte fungerat vid ett delprov.

Det kan även vara sådana omständigheter som eleven själv kan ha påverkat, till exempel att det har konstaterats att eleven har fuskat vid provet. I vissa fall kan det handla om att eleven har varit med om allvarliga eller omvälvande händelser.

Sambedömning

För att skapa goda förutsättningar för en likvärdig och rättvis bedömning av provet kan man arbeta med sambedömning. Detta innebär att lärare tillsammans diskuterar och bedömer elevprestationer utifrån bedömningsanvisningarna.

Sambedömning i sameskolan

Informera elever och vårdnadshavare

Eleven har rätt att få se sitt prov och hur du har bedömt det. Vid till exempel ett utvecklingssamtal kan även vårdnadshavaren ta del av elevens svar och hur du bedömt dessa. Provsekretessen är inte ett hinder för att eleven och elevens vårdnadshavare får information om resultatet.

Senast uppdaterad 18 september 2019

Frågor och svar

Det anges inte i föreskrifter eller andra författningar om du som lärare får ta med sig nationella prov hem för rättning eller inte. Det är skolans rektor som leder och samordnar det pedagogiska arbetet på skolan och han eller hon ansvarar också för hantering, rutiner och genomförande av nationella prov. Det innebär att det är rektorn som tar beslut om hur skolan på ett betryggande sätt förvarar material och hur läraren ska arbeta med proven så att innehållet i proven inte röjs.

Nationella prov är sekretesskyddade enligt 17 kap. 4 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) under den tid som Skolverket återanvänder proven.

Ja. Du som lärare behöver alltid hantera provresultatet med omdöme när du bedömer enskilda elevers prestationer och sätter betyg. Ibland presterar elever bättre än normalt på provet, ibland sämre.

Det vanligaste är ändå att provresultaten stämmer rätt väl överens med lärarens tidigare egna bedömning. Om elevens resultat avviker, måste läraren avgöra om det är den tidigare bedömningen som är mest korrekt eller om det finns anledning att ändra bedömningen. Betyget eleven får i slutet av ett ämne eller en kurs kan bli detsamma som provbetyget, men det kan också bli lägre eller högre.

Det är rektorn som beslutar om hur arbetet med bedömning ska fördelas. Rektor kan besluta att lärare ska bedöma nationella prov i ämnen som de inte undervisar eller är behöriga i.

Vid en prövning är det ansvarig lärare som väljer hur eleven får visa sina kunskaper samt avgör om det ska ingå ett nationellt prov i prövningen eller inte. Om läraren beslutar att använda ett nationellt prov är det viktigt att det är ett prov som inte är känt för eleven. Det behöver därför vara ett prov som fortfarande återanvänds av Skolverket och därför är skyddat av provsekretess. Sådana prov kan inte beställas av Skolverket, utan skolan måste använda sig av ett prov som redan finns på skolan.

När ett äldre, sekretesskyddat prov, används sker ingen rapportering av resultatet. Även i det fall ett äldre nationellt prov används vid prövning är det viktigt att skolan ser till att provet hanteras på ett säkert sätt så att dess innehåll inte sprids.

Om eleven genomgår en prövning vid en tidpunkt då andra elever, som läser samma ämne eller kurs, ska genomföra ett nationellt prov kan läraren välja att låta eleven genomföra samma prov. Inte heller i detta fall ska resultatet rapporteras.

Det är viktigt att komma ihåg att ett nationellt prov aldrig kan utgöra det enda underlaget vid en prövning eftersom de nationella proven inte är några examensprov.

Läs mer i våra allmänna råd om prövning