Det råder stor brist på behöriga lärare och förskollärare och bristen beräknas bli långvarig. Att satsa på arbetsmiljön är en viktig åtgärd i arbetet med att säkra lärarförsörjningen.
Lärare och förskollärare ska kunna trivas med sitt arbete och orka stanna länge i yrket. Därför är det viktigt att ta hänsyn till människors olika förutsättningar och behov under olika faser i livet. Arbetsmiljön kan påverkas av många olika saker som till exempel förändringar i personal, arbetsuppgifter och ekonomi. Huvudmän och rektorer behöver därför arbeta kontinuerligt, långsiktigt och systematiskt med att förbättra arbetsmiljön.
Arbeta med arbetsmiljön, på Arbetsmiljöverkets webbplats
Förbättra arbetsmiljön i skolan
Lärare och förskollärare behöver goda förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb. De behöver bland annat rimliga uppdrag och ett gott chefsstöd. Det är särskilt viktigt för lärare och förskollärare som är nya i yrket. En introduktionsperiod ger en bra start för nyanställda och kan bidra till att de blir säkrare i sin roll och stannar längre i yrket.
Introduktionsperiod för lärare och förskollärare
Introduktionsperiod för obehöriga lärare och förskollärare
Många lärare upplever att de har en hög arbetsbelastning och behöver få avlastning för att kunna fokusera mer på undervisningen. Vi erbjuder stöd till huvudmän och rektorer i arbetet med att inventera och analysera lärares avlastningsbehov.
Många lärare och förskollärare som har lämnat yrket skulle, enligt en undersökning som SCB gjorde 2017, kunna tänka sig att återvända om:
Under 2018 intervjuade Skolverket 21 utbildningschefer eller motsvarande om hur de arbetar med lärarförsörjning. Enligt Skolverkets kartläggning är viktiga framgångsfaktorer när det gäller lärarförsörjning att: