Många lärare upplever att de har en hög arbetsbelastning och behöver därför få avlastning för att kunna ha mer fokus på undervisningen. Det här webbstödet är en hjälp till huvudmän och rektorer i arbetet med att inventera och analysera lärares avlastningsbehov.
Webbstödet riktar sig till huvudmän och rektorer i de obligatoriska och frivilliga skolformerna och innehåller
Malmö stad har infört andra yrkeskategorier i skolan, bland annat för att förbättra arbetsmiljön. Ulrika Bokelund, rektor på Hermodsdalsskolan, berättar om deras arbete med kompletterande kompetenser.
Vi har brist på lärare och många har lämnat yrket. Rimligare arbetsbelastning, större möjlighet att styra över arbetssituationen och högre lön är viktigt för de lärare som funderar på att återvända till yrket. Det innebär att huvudmän och rektorer behöver satsa på arbetsmiljön för att kunna behålla sina lärare och rekrytera nya. Ett långt yrkesliv som lärare förutsätter ett hållbart arbetsliv.
Ett sätt att avlasta lärare är att rekrytera personal med kompletterande kompetenser. Det kan vara lärarassistenter, socionomer och andra yrkesgrupper. När lärare får avlastning kan de fokusera mer på sitt kärnuppdrag, det vill säga att planera och genomföra undervisningen, bedöma, dokumentera och informera om elevers kunskapsutveckling.
Avlastning kan också leda till att fler elever får undervisning av lärare som är legitimerade och behöriga i de ämnen de undervisar i. Eleverna får en bättre möjlighet att nå målen för utbildningen och lärarna får en bättre arbetsmiljö.
Prognos över behovet av lärare och förskollärare
Lärarförsörjningen: stöd som du kan använda för att motverka lärarbristen
Var står ni idag? Med de här enkla verktygen kan ni snabbt få grepp om vad ni behöver tänka på inför inventering av lärares avlastningsbehov. Det finns ett verktyg för huvudmän och ett för rektorer. Det går till så att ni tar ställning till hur väl olika påståenden stämmer överens med er verksamhet. Resultatet visar vilka områden ni behöver arbeta mer med. Ni får också förslag på material som kan vara till nytta i det fortsatta arbetet.
Skolverket har identifierat sex olika områden med arbetsuppgifter som andra än lärare kan utföra. I vissa fall finns det begränsningar när det gäller i vilken utsträckning andra än lärare kan utföra uppgifterna. De lokala förutsättningarna ser olika ut och medför olika möjligheter och begränsningar.
Att skapa trygghet och studiero kan ibland ta mycket av lärarens tid och energi. Här kan personal med kompletterande kompetenser bidra till att avlasta lärare. Då frigörs tid till undervisning och utvecklingsarbete.
Här kan du läsa mer om arbetet för att främja trygghet och studiero i skolan
När det gäller åtgärder som lärare får göra för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande finns det vissa begränsningar. Som huvudregel får dessa åtgärder endast utföras av lärare eller rektorn. Rektorn kan dock, i flera fall, delegera sin befogenhet att utföra vissa uppgifter. Däremot får rektorn inte delegera befogenheten att ta hand om föremål som används på ett sätt som är störande för utbildningen eller som kan vara en säkerhetsrisk.
Här kan du läsa vad som gäller inom trygghet, studiero och disciplinära åtgärder:
Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:
Även om det är möjligt för andra än lärare att utföra arbetsuppgifterna, enligt punkten ovan, så är det ändå viktigt att eleverna har tillgång till ett aktivt lärarstöd.
Att skapa trygghet och studiero kan ibland ta mycket av lärarens tid och energi. Här kan personal med kompletterande kompetenser bidra till att avlasta lärare. Då frigörs tid till undervisning och utvecklingsarbete.
Här kan du läsa mer om arbetet för att främja trygghet och studiero i skolan
När det gäller åtgärder som lärare får göra för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande finns det vissa begränsningar. Som huvudregel får dessa åtgärder endast utföras av lärare eller rektorn. Rektorn kan dock, i flera fall, delegera sin befogenhet att utföra vissa uppgifter. Däremot får rektorn inte delegera befogenheten att ta hand om föremål som används på ett sätt som är störande för utbildningen eller som kan vara en säkerhetsrisk.
Här kan du läsa vad som gäller inom trygghet, studiero och disciplinära åtgärder:
Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:
Även om det är möjligt för andra än lärare att utföra arbetsuppgifterna, enligt punkten ovan, så är det ändå viktigt att eleverna har tillgång till ett aktivt lärarstöd.
Det kan finnas uppgifter i undervisningen som lärare behöver avlastning med. Även om undervisningen ska bedrivas under ledning av en lärare innebär det inte nödvändigtvis att läraren själv måste genomföra alla moment som är kopplade till undervisningen. Det går inte att svara generellt på vilka moment som kan utföras av andra än lärare, utan det krävs alltid en bedömning i det enskilda fallet. Var gränserna går är också beroende av vilken skolform det gäller och vad undervisningen behandlar.
Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:
I vissa ämnen förekommer det undervisningsmaterial som kan vara farliga om de hanteras på fel sätt. Det är viktigt att den personal som hanterar material har kompetens inom området och har tagit del av eventuella säkerhetsföreskrifter.
Detta förutsätter att det inte rör sig om bedömningar, eftersom läraren alltid är ansvarig för utvärderingen av elevernas prestationer.
Här kan du läsa vad som gäller inom hälsa, säkerhet och bedömning:
Det kan finnas uppgifter i undervisningen som lärare behöver avlastning med. Även om undervisningen ska bedrivas under ledning av en lärare innebär det inte nödvändigtvis att läraren själv måste genomföra alla moment som är kopplade till undervisningen. Det går inte att svara generellt på vilka moment som kan utföras av andra än lärare, utan det krävs alltid en bedömning i det enskilda fallet. Var gränserna går är också beroende av vilken skolform det gäller och vad undervisningen behandlar.
Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:
I vissa ämnen förekommer det undervisningsmaterial som kan vara farliga om de hanteras på fel sätt. Det är viktigt att den personal som hanterar material har kompetens inom området och har tagit del av eventuella säkerhetsföreskrifter.
Detta förutsätter att det inte rör sig om bedömningar, eftersom läraren alltid är ansvarig för utvärderingen av elevernas prestationer.
Här kan du läsa vad som gäller inom hälsa, säkerhet och bedömning:
Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:
I vissa ämnen förekommer det undervisningsmaterial som kan vara farliga om de hanteras på fel sätt. Det är viktigt att den personal som hanterar material har kompetens inom området och har tagit del av eventuella säkerhetsföreskrifter.
Här kan du läsa vad som gäller inom hälsa och säkerhet:
Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:
I vissa ämnen förekommer det undervisningsmaterial som kan vara farliga om de hanteras på fel sätt. Det är viktigt att den personal som hanterar material har kompetens inom området och har tagit del av eventuella säkerhetsföreskrifter.
Här kan du läsa vad som gäller inom hälsa och säkerhet:
Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:
Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:
I många skolor finns klassföreståndare eller motsvarande som har ett huvudansvar för eleven. Inom gymnasieutbildningen kallas läraren med motsvarande ansvar för mentor.
Fundera först på vilken kompetens som behövs för att utföra dessa arbetsuppgifter. Även om andra än lärarna kan utföra vissa arbetsuppgifter, betyder det inte att det är lämpligt att vem som helst utför dem.
Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:
Tänk på att läraren ansvarar för samverkan med vårdnadshavare enligt läroplanerna när ni fördelar sådana här uppgifter. Utvecklingssamtal i de obligatoriska skolformerna ska hållas av lärare.
Även om det är möjligt för andra än lärarna att arbeta med detta, så förutsätter det att läraren bidrar med relevant kunskap om eleven.
Även om det är möjligt för andra än lärarna att arbeta med detta, så förutsätter det att läraren bidrar med relevant kunskap om eleven.
Även om det är möjligt för andra än lärarna att göra hembesök enligt ovan, så förutsätter det att det inte är fråga om undervisning. Det är också viktigt att den personal som utför arbetsuppgiften har relevant kompetens.
Här kan du läsa vad som gäller för mentorer i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan:
I många skolor finns klassföreståndare eller motsvarande som har ett huvudansvar för eleven. Inom gymnasieutbildningen kallas läraren med motsvarande ansvar för mentor.
Fundera först på vilken kompetens som behövs för att utföra dessa arbetsuppgifter. Även om andra än lärarna kan utföra vissa arbetsuppgifter, betyder det inte att det är lämpligt att vem som helst utför dem.
Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:
Tänk på att läraren ansvarar för samverkan med vårdnadshavare enligt läroplanerna när ni fördelar sådana här uppgifter. Utvecklingssamtal i de obligatoriska skolformerna ska hållas av lärare.
Även om det är möjligt för andra än lärarna att arbeta med detta, så förutsätter det att läraren bidrar med relevant kunskap om eleven.
Även om det är möjligt för andra än lärarna att arbeta med detta, så förutsätter det att läraren bidrar med relevant kunskap om eleven.
Även om det är möjligt för andra än lärarna att göra hembesök enligt ovan, så förutsätter det att det inte är fråga om undervisning. Det är också viktigt att den personal som utför arbetsuppgiften har relevant kompetens.
Här kan du läsa vad som gäller för mentorer i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan:
Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:
I vissa ämnen förekommer det undervisningsmaterial som kan vara farliga om de hanteras på fel sätt. Det är viktigt att den personal som hanterar material har kompetens inom området och har tagit del av eventuella säkerhetsföreskrifter.
Även om det är möjligt för andra än lärare att utföra dessa arbetsuppgifter, så är det ändå viktigt att eleverna har tillgång till ett aktivt lärarstöd.
När det gäller den här typen av arbetsuppgifter är det viktigt att personalen har kompetens inom området.
Här kan du läsa vad som gäller inom hälsa, säkerhet, extra anpassningar och särskilt stöd:
Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:
I vissa ämnen förekommer det undervisningsmaterial som kan vara farliga om de hanteras på fel sätt. Det är viktigt att den personal som hanterar material har kompetens inom området och har tagit del av eventuella säkerhetsföreskrifter.
Även om det är möjligt för andra än lärare att utföra dessa arbetsuppgifter, så är det ändå viktigt att eleverna har tillgång till ett aktivt lärarstöd.
När det gäller den här typen av arbetsuppgifter är det viktigt att personalen har kompetens inom området.
Här kan du läsa vad som gäller inom hälsa, säkerhet, extra anpassningar och särskilt stöd:
Den här vägledningen är ett stöd för dig som rektor i arbetet med att inventera dina lärares avlastningsbehov. Du får syn på inom vilka områden eller med vilka arbetsuppgifter dina lärare behöver avlastning. Arbetet med inventering av lärares avlastningsbehov behöver präglas av samsyn, långsiktighet och systematik för att vara framgångsrikt. Det är också viktigt att inventeringen utgår från lokala förutsättningar och behov så att de åtgärder som du beslutar om får avsedd effekt.
Vägledningen består av
Därför ska du använda vägledningen:
Du som rektor behöver inte nödvändigtvis vara den som leder inventeringen av lärares avlastningsbehov. Det kan till och med finnas fördelar med att du utser någon annan som leder inventeringen så att du kan fokusera på det övergripande arbetet. Exempelvis kan någon i ledningsgruppen eller en lämplig person från en annan skolenhet leda arbetet med inventeringen. Däremot måste du som rektor vara tydlig ägare av såväl genomförandet av inventeringen som efterföljande beslut.
Som rektor behöver du inför inventeringen
Att inventera lärares avlastningsbehov är en del av arbetet med skolans kompetensförsörjning. Inventeringen kan exempelvis leda till att ni rekryterar kompletterande kompetenser eller att ni ser över organisationen, eller kanske båda delarna. Ta gärna stöd av din huvudman i frågor om exempelvis
Innan du sätter igång arbetet med inventeringen behöver du vara väl insatt i
Deltagare: skolpersonal. Rektor beslutar vilka som ska delta.
Syfte: få grepp om hur mycket tid och energi som går åt för arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena.
Beräknad tidsåtgång: cirka 3 timmar.
Workshopen omfattar
Workshop 1 - nuläge (powerpoint, 466 kB)
Workshop 1 - nuläge (pdf, 179 kB)
Till workshop 1 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:
Dokumentationsmall för workshop 1 - nuläge (word, 28 kB)
Dokumentationsmall för workshop 1 - nuläge (excel, 48 kB)
Förbered workshop 2 genom att föra över nödvändiga uppgifter från den dokumentationsmall som ni har använt i workshop 1 till dokumentationsmall för workshop 2.
Deltagare: skolpersonal. Rektor beslutar vilka som ska delta.
Syfte: få grepp om hur mycket tid och energi som går åt för arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena.
Beräknad tidsåtgång: cirka 3 timmar.
Workshopen omfattar
Workshop 1 - nuläge (powerpoint, 466 kB)
Workshop 1 - nuläge (pdf, 179 kB)
Till workshop 1 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:
Dokumentationsmall för workshop 1 - nuläge (word, 28 kB)
Dokumentationsmall för workshop 1 - nuläge (excel, 48 kB)
Förbered workshop 2 genom att föra över nödvändiga uppgifter från den dokumentationsmall som ni har använt i workshop 1 till dokumentationsmall för workshop 2.
Deltagare: skolans ledningsgrupp och skolpersonal. Rektorn beslutar vilka som ska delta.
Syfte: prioritera vilka arbetsuppgifter inom de olika avlastningsområdena som bör utföras av andra än lärare.
Beräknad tidsåtgång: cirka 3 timmar.
Workshopen omfattar
Workshop 2 - önskat läge (powerpoint, 466 kB)
Workshop 2 - önskat läge (pdf, 177 kB)
Till workshop 2 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:
Dokumentationsmall för workshop 2 - önskat läge (word, 28 kB)
Dokumentationsmall för workshop 2 - önskat läge (excel, 51 kB)
Förbered workshop 3 genom att föra över nödvändiga uppgifter från den dokumentationsmall som ni har använt i workshop 2, till dokumentationsmall för workshop 3.
Deltagare: skolans ledningsgrupp och skolpersonal. Rektorn beslutar vilka som ska delta.
Syfte: prioritera vilka arbetsuppgifter inom de olika avlastningsområdena som bör utföras av andra än lärare.
Beräknad tidsåtgång: cirka 3 timmar.
Workshopen omfattar
Workshop 2 - önskat läge (powerpoint, 466 kB)
Workshop 2 - önskat läge (pdf, 177 kB)
Till workshop 2 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:
Dokumentationsmall för workshop 2 - önskat läge (word, 28 kB)
Dokumentationsmall för workshop 2 - önskat läge (excel, 51 kB)
Förbered workshop 3 genom att föra över nödvändiga uppgifter från den dokumentationsmall som ni har använt i workshop 2, till dokumentationsmall för workshop 3.
Deltagare: skolans ledningsgrupp.
Syfte: analysera resultatet från workshop 1 och 2 samt prioritera vilka arbetsuppgifter som bör utföras av andra än lärare.
Beräknad tidsåtgång: cirka 2 timmar.
Workshopen omfattar:
Workshop 3 - börläge (powerpoint, 455 kB)
Workshop 3 - börläge (pdf, 135 kB)
Till workshop 3 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:
Dokumentationsmall för workshop 3 - börläge (word, 29 kB)
Dokumentationsmall för workshop 3 - börläge (excel, 51 kB)
Förbered workshop 4 genom att föra över nödvändiga uppgifter från den dokumentationsmall som ni har använt i workshop 3, till den dokumentationsmall ni tänker använda i workshop 4.
Deltagare: skolans ledningsgrupp.
Syfte: analysera resultatet från workshop 1 och 2 samt prioritera vilka arbetsuppgifter som bör utföras av andra än lärare.
Beräknad tidsåtgång: cirka 2 timmar.
Workshopen omfattar:
Workshop 3 - börläge (powerpoint, 455 kB)
Workshop 3 - börläge (pdf, 135 kB)
Till workshop 3 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:
Dokumentationsmall för workshop 3 - börläge (word, 29 kB)
Dokumentationsmall för workshop 3 - börläge (excel, 51 kB)
Förbered workshop 4 genom att föra över nödvändiga uppgifter från den dokumentationsmall som ni har använt i workshop 3, till den dokumentationsmall ni tänker använda i workshop 4.
Deltagare: skolans ledningsgrupp, fackliga samverkansorgan lokalt och övrig skolpersonal. Rektorn beslutar om vilka som ska delta.
Syfte: konkretisera roller, befattningar, kravprofiler för de kompletterande kompetenser som ska avlasta lärare – även definiera förväntade effekter.
Beräknad tidsåtgång: cirka 2 timmar.
Workshopen omfattar
Workshop 4 - konkretisera (powerpoint, 463 kB)
Workshop 4 - konkretisera (pdf, 172 kB)
Till workshop 4 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:
Dokumentationsmall för workshop 4 - konkretisera (word, 29 kB)
Dokumentationsmall för workshop 4 - konkretisera (excel, 49 kB)
Deltagare: skolans ledningsgrupp, fackliga samverkansorgan lokalt och övrig skolpersonal. Rektorn beslutar om vilka som ska delta.
Syfte: konkretisera roller, befattningar, kravprofiler för de kompletterande kompetenser som ska avlasta lärare – även definiera förväntade effekter.
Beräknad tidsåtgång: cirka 2 timmar.
Workshopen omfattar
Workshop 4 - konkretisera (powerpoint, 463 kB)
Workshop 4 - konkretisera (pdf, 172 kB)
Till workshop 4 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:
Dokumentationsmall för workshop 4 - konkretisera (word, 29 kB)
Dokumentationsmall för workshop 4 - konkretisera (excel, 49 kB)
Här finns exempel på hur huvudmän och skolor runt om i landet arbetar för att avlasta lärare med kompletterande kompetenser som till exempel lärarassistenter, elevkoordinatorer, klassmentorer och socialpedagoger. Lyssna också på podden.
Denna podd är ett samtal om lärarassistenter och andra yrkesgrupper som på olika sätt är tänkta att avlasta lärare. Medverkar gör Lee Gleichmann Linnarsson, sakkunnig på Skolverket, Inga-Lena Spansk som är skolchef i Mora kommun och Per Lindqvist, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Samtalet leds av Adam Samara på Skolverkets kommunikationsavdelning.
Hermodsdalsskolan med elever i årskurserna F–9 är en av skolorna i Malmö stad som har infört andra yrkeskategorier i skolan för att avlasta lärare. Här berättar personal på skolan och huvudmannen om hur de gick tillväga och hur de arbetar idag. En forskare har också följt skolans arbete med att avlasta lärare.
Kompletterande kompetenser på Hermodsdalsskolan i Malmö
Norrängsskolan i Lycksele, med elever i årskurser F–6, har infört klassmentorer i skolan för att avlasta sina lärare. Här berättar lärare, rektor, klassmentorer, forskare och elever hur införandet av de kompletterande kompetenserna har förändrat skol- och arbetsmiljön.
Kompletterande kompetenser på Norrängsskolan i Lycksele
Med det här materialet kan du ge dina obehöriga lärare och förskollärare en introduktion till läraruppdraget. Materialet är uppdelat i två olika spår: