Avlasta lärare med lärarassistenter och andra kompetenser

Många lärare upplever att de har en hög arbetsbelastning och behöver därför få avlastning för att kunna ha mer fokus på undervisningen. Det här webbstödet är en hjälp till huvudmän och rektorer i arbetet med att inventera och analysera lärares avlastningsbehov.

Webbstödet riktar sig till huvudmän och rektorer i de obligatoriska och frivilliga skolformerna och innehåller

  • ett verktyg för en snabbanalys inför arbetet med att inventera lärares avlastningsbehov, Koll på lärares avlastningsbehov
  • en sammanställning över arbetsuppgifter som andra än lärare kan utföra
  • en vägledning för inventeringsarbetet
  • lärande exempel från skolor som har infört kompletterande kompetenser.

Film: Kompletterande kompetenser på Hermodsdalsskolan (tid 05:10)

Malmö stad har infört andra yrkeskategorier i skolan, bland annat för att förbättra arbetsmiljön. Ulrika Bokelund, rektor på Hermodsdalsskolan, berättar om deras arbete med kompletterande kompetenser.

Bra skolresultat och attraktiv arbetsplats

Vi har brist på lärare och många har lämnat yrket. Rimligare arbetsbelastning, större möjlighet att styra över arbetssituationen och högre lön är viktigt för de lärare som funderar på att återvända till yrket. Det innebär att huvudmän och rektorer behöver satsa på arbetsmiljön för att kunna behålla sina lärare och rekrytera nya. Ett långt yrkesliv som lärare förutsätter ett hållbart arbetsliv.

Ett sätt att avlasta lärare är att rekrytera personal med kompletterande kompetenser. Det kan vara lärarassistenter, socionomer och andra yrkesgrupper. När lärare får avlastning kan de fokusera mer på sitt kärnuppdrag, det vill säga att planera och genomföra undervisningen, bedöma, dokumentera och informera om elevers kunskapsutveckling.

Avlastning kan också leda till att fler elever får undervisning av lärare som är legitimerade och behöriga i de ämnen de undervisar i. Eleverna får en bättre möjlighet att nå målen för utbildningen och lärarna får en bättre arbetsmiljö.

Prognos över behovet av lärare och förskollärare

Lärarförsörjningen: stöd som du kan använda för att motverka lärarbristen

Redovisning av uppdrag att ta fram stödmaterial för hur lärarassistenter, socionomer och andra yrkesgrupper ska kunna avlasta lärarelänk till annan webbplats

Få koll inför inventering

Var står ni idag? Med de här enkla verktygen kan ni snabbt få grepp om vad ni behöver tänka på inför inventering av lärares avlastningsbehov. Det finns ett verktyg för huvudmän och ett för rektorer. Det går till så att ni tar ställning till hur väl olika påståenden stämmer överens med er verksamhet. Resultatet visar vilka områden ni behöver arbeta mer med. Ni får också förslag på material som kan vara till nytta i det fortsatta arbetet.

Koll på lärares avlastningsbehov

Arbetsuppgifter som andra än lärare kan utföra

Skolverket har identifierat sex olika områden med arbetsuppgifter som andra än lärare kan utföra. I vissa fall finns det begränsningar när det gäller i vilken utsträckning andra än lärare kan utföra uppgifterna. De lokala förutsättningarna ser olika ut och medför olika möjligheter och begränsningar.

Trygghet och studiero

Att skapa trygghet och studiero kan ibland ta mycket av lärarens tid och energi. Här kan personal med kompletterande kompetenser bidra till att avlasta lärare. Då frigörs tid till undervisning och utvecklingsarbete.

Här kan du läsa mer om arbetet för att främja trygghet och studiero i skolan

När det gäller åtgärder som lärare får göra för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande finns det vissa begränsningar. Som huvudregel får dessa åtgärder endast utföras av lärare eller rektorn. Rektorn kan dock, i flera fall, delegera sin befogenhet att utföra vissa uppgifter. Däremot får rektorn inte delegera befogenheten att ta hand om föremål som används på ett sätt som är störande för utbildningen eller som kan vara en säkerhetsrisk.

Här kan du läsa vad som gäller inom trygghet, studiero och disciplinära åtgärder:

Trygghet, studiero och disciplinära åtgärder

Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:

  • skapa ro, trivsel och trygghet utanför klassrummen
  • skapa ro, trivsel och trygghet i klassrummen
  • guida eleverna till rätt plats
  • stötta eleverna i övningar och enskilt arbete eller grupparbete under lektionstid

Även om det är möjligt för andra än lärare att utföra arbetsuppgifterna, enligt punkten ovan, så är det ändå viktigt att eleverna har tillgång till ett aktivt lärarstöd.

  • hantera konflikter
  • bygga relationer
  • ha omsorg under skoldagen
  • vara rastvärd
  • delta i pedagogiska måltider.

Att skapa trygghet och studiero kan ibland ta mycket av lärarens tid och energi. Här kan personal med kompletterande kompetenser bidra till att avlasta lärare. Då frigörs tid till undervisning och utvecklingsarbete.

Här kan du läsa mer om arbetet för att främja trygghet och studiero i skolan

När det gäller åtgärder som lärare får göra för att tillförsäkra eleverna trygghet och studiero eller för att komma till rätta med en elevs ordningsstörande uppträdande finns det vissa begränsningar. Som huvudregel får dessa åtgärder endast utföras av lärare eller rektorn. Rektorn kan dock, i flera fall, delegera sin befogenhet att utföra vissa uppgifter. Däremot får rektorn inte delegera befogenheten att ta hand om föremål som används på ett sätt som är störande för utbildningen eller som kan vara en säkerhetsrisk.

Här kan du läsa vad som gäller inom trygghet, studiero och disciplinära åtgärder:

Trygghet, studiero och disciplinära åtgärder

Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:

  • skapa ro, trivsel och trygghet utanför klassrummen
  • skapa ro, trivsel och trygghet i klassrummen
  • guida eleverna till rätt plats
  • stötta eleverna i övningar och enskilt arbete eller grupparbete under lektionstid

Även om det är möjligt för andra än lärare att utföra arbetsuppgifterna, enligt punkten ovan, så är det ändå viktigt att eleverna har tillgång till ett aktivt lärarstöd.

  • hantera konflikter
  • bygga relationer
  • ha omsorg under skoldagen
  • vara rastvärd
  • delta i pedagogiska måltider.

Praktiskt arbete i anslutning till undervisningen

Det kan finnas uppgifter i undervisningen som lärare behöver avlastning med. Även om undervisningen ska bedrivas under ledning av en lärare innebär det inte nödvändigtvis att läraren själv måste genomföra alla moment som är kopplade till undervisningen. Det går inte att svara generellt på vilka moment som kan utföras av andra än lärare, utan det krävs alltid en bedömning i det enskilda fallet. Var gränserna går är också beroende av vilken skolform det gäller och vad undervisningen behandlar.

Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:

  • ställa iordning lektionssalar och ta fram och plocka bort undervisningsmaterial

I vissa ämnen förekommer det undervisningsmaterial som kan vara farliga om de hanteras på fel sätt. Det är viktigt att den personal som hanterar material har kompetens inom området och har tagit del av eventuella säkerhetsföreskrifter.

  • kopiera och förbereda undervisningsmaterial
  • göra enklare rättningar och dokumentera resultat.

Detta förutsätter att det inte rör sig om bedömningar, eftersom läraren alltid är ansvarig för utvärderingen av elevernas prestationer.


Här kan du läsa vad som gäller inom hälsa, säkerhet och bedömning:

Hälsa och säkerhet på Arbetsmiljöverkets webbplatslänk till annan webbplats

Bedömning

Det kan finnas uppgifter i undervisningen som lärare behöver avlastning med. Även om undervisningen ska bedrivas under ledning av en lärare innebär det inte nödvändigtvis att läraren själv måste genomföra alla moment som är kopplade till undervisningen. Det går inte att svara generellt på vilka moment som kan utföras av andra än lärare, utan det krävs alltid en bedömning i det enskilda fallet. Var gränserna går är också beroende av vilken skolform det gäller och vad undervisningen behandlar.

Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:

  • ställa iordning lektionssalar och ta fram och plocka bort undervisningsmaterial

I vissa ämnen förekommer det undervisningsmaterial som kan vara farliga om de hanteras på fel sätt. Det är viktigt att den personal som hanterar material har kompetens inom området och har tagit del av eventuella säkerhetsföreskrifter.

  • kopiera och förbereda undervisningsmaterial
  • göra enklare rättningar och dokumentera resultat.

Detta förutsätter att det inte rör sig om bedömningar, eftersom läraren alltid är ansvarig för utvärderingen av elevernas prestationer.


Här kan du läsa vad som gäller inom hälsa, säkerhet och bedömning:

Hälsa och säkerhet på Arbetsmiljöverkets webbplatslänk till annan webbplats

Bedömning

Förbrukningsmaterial och läromedel

Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:

  • administrera beställningar av förbrukningsmaterial och läromedel
  • kontrollera, packa upp och fördela förbrukningsmaterial och läromedel.

I vissa ämnen förekommer det undervisningsmaterial som kan vara farliga om de hanteras på fel sätt. Det är viktigt att den personal som hanterar material har kompetens inom området och har tagit del av eventuella säkerhetsföreskrifter.


Här kan du läsa vad som gäller inom hälsa och säkerhet:

Hälsa och säkerhet på Arbetsmiljöverkets webbplatslänk till annan webbplats

Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:

  • administrera beställningar av förbrukningsmaterial och läromedel
  • kontrollera, packa upp och fördela förbrukningsmaterial och läromedel.

I vissa ämnen förekommer det undervisningsmaterial som kan vara farliga om de hanteras på fel sätt. Det är viktigt att den personal som hanterar material har kompetens inom området och har tagit del av eventuella säkerhetsföreskrifter.


Här kan du läsa vad som gäller inom hälsa och säkerhet:

Hälsa och säkerhet på Arbetsmiljöverkets webbplatslänk till annan webbplats

IT-relaterade frågor

Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:

  • förbereda digital arbetsmiljö, till exempel inloggning och byte av lösenord
  • uppdatera programvara
  • ha kontakt med IT-support, teknisk dataadministration och support.

Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:

  • förbereda digital arbetsmiljö, till exempel inloggning och byte av lösenord
  • uppdatera programvara
  • ha kontakt med IT-support, teknisk dataadministration och support.

Mentorskap

I många skolor finns klassföreståndare eller motsvarande som har ett huvudansvar för eleven. Inom gymnasieutbildningen kallas läraren med motsvarande ansvar för mentor.

Fundera först på vilken kompetens som behövs för att utföra dessa arbetsuppgifter. Även om andra än lärarna kan utföra vissa arbetsuppgifter, betyder det inte att det är lämpligt att vem som helst utför dem.

Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:

  • ha samtal och kontakt via mejl med vårdnadshavare och elever

Tänk på att läraren ansvarar för samverkan med vårdnadshavare enligt läroplanerna när ni fördelar sådana här uppgifter. Utvecklingssamtal i de obligatoriska skolformerna ska hållas av lärare.

  • samverka med elevhälsan och övrig personal

Även om det är möjligt för andra än lärarna att arbeta med detta, så förutsätter det att läraren bidrar med relevant kunskap om eleven.

  • samverka med olika aktörer, exempelvis socialtjänsten eller barn- och ungdomspsykiatrin

Även om det är möjligt för andra än lärarna att arbeta med detta, så förutsätter det att läraren bidrar med relevant kunskap om eleven.

  • rapportera frånvaro
  • skicka information till vårdnadshavare, föräldrar och elever
  • göra hembesök hos elever med problematisk frånvaro.

Även om det är möjligt för andra än lärarna att göra hembesök enligt ovan, så förutsätter det att det inte är fråga om undervisning. Det är också viktigt att den personal som utför arbetsuppgiften har relevant kompetens.


Här kan du läsa vad som gäller för mentorer i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan:

Mentor i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan

I många skolor finns klassföreståndare eller motsvarande som har ett huvudansvar för eleven. Inom gymnasieutbildningen kallas läraren med motsvarande ansvar för mentor.

Fundera först på vilken kompetens som behövs för att utföra dessa arbetsuppgifter. Även om andra än lärarna kan utföra vissa arbetsuppgifter, betyder det inte att det är lämpligt att vem som helst utför dem.

Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:

  • ha samtal och kontakt via mejl med vårdnadshavare och elever

Tänk på att läraren ansvarar för samverkan med vårdnadshavare enligt läroplanerna när ni fördelar sådana här uppgifter. Utvecklingssamtal i de obligatoriska skolformerna ska hållas av lärare.

  • samverka med elevhälsan och övrig personal

Även om det är möjligt för andra än lärarna att arbeta med detta, så förutsätter det att läraren bidrar med relevant kunskap om eleven.

  • samverka med olika aktörer, exempelvis socialtjänsten eller barn- och ungdomspsykiatrin

Även om det är möjligt för andra än lärarna att arbeta med detta, så förutsätter det att läraren bidrar med relevant kunskap om eleven.

  • rapportera frånvaro
  • skicka information till vårdnadshavare, föräldrar och elever
  • göra hembesök hos elever med problematisk frånvaro.

Även om det är möjligt för andra än lärarna att göra hembesök enligt ovan, så förutsätter det att det inte är fråga om undervisning. Det är också viktigt att den personal som utför arbetsuppgiften har relevant kompetens.


Här kan du läsa vad som gäller för mentorer i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan:

Mentor i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan

Extra anpassningar och särskilt stöd

Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:

  • se till att nödvändiga verktyg och assisterande teknik finns tillgängliga och fungerar
  • stödja elever i att använda verktyg och assisterande teknik samt följa upp att dessa används
  • ställa i ordning lektionssalar utifrån elevers specifika behov.

I vissa ämnen förekommer det undervisningsmaterial som kan vara farliga om de hanteras på fel sätt. Det är viktigt att den personal som hanterar material har kompetens inom området och har tagit del av eventuella säkerhetsföreskrifter.

  • stötta elever i övningar, enskilt arbete och grupparbete under lektionstid

Även om det är möjligt för andra än lärare att utföra dessa arbetsuppgifter, så är det ändå viktigt att eleverna har tillgång till ett aktivt lärarstöd.

  • skapa bildscheman för skoldagens lektioner och i enskilda ämnen.

När det gäller den här typen av arbetsuppgifter är det viktigt att personalen har kompetens inom området.


Här kan du läsa vad som gäller inom hälsa, säkerhet, extra anpassningar och särskilt stöd:

Hälsa och säkerhet på Arbetsmiljöverkets webbplatslänk till annan webbplats

Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram

Inom detta område finns följande arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare:

  • se till att nödvändiga verktyg och assisterande teknik finns tillgängliga och fungerar
  • stödja elever i att använda verktyg och assisterande teknik samt följa upp att dessa används
  • ställa i ordning lektionssalar utifrån elevers specifika behov.

I vissa ämnen förekommer det undervisningsmaterial som kan vara farliga om de hanteras på fel sätt. Det är viktigt att den personal som hanterar material har kompetens inom området och har tagit del av eventuella säkerhetsföreskrifter.

  • stötta elever i övningar, enskilt arbete och grupparbete under lektionstid

Även om det är möjligt för andra än lärare att utföra dessa arbetsuppgifter, så är det ändå viktigt att eleverna har tillgång till ett aktivt lärarstöd.

  • skapa bildscheman för skoldagens lektioner och i enskilda ämnen.

När det gäller den här typen av arbetsuppgifter är det viktigt att personalen har kompetens inom området.


Här kan du läsa vad som gäller inom hälsa, säkerhet, extra anpassningar och särskilt stöd:

Hälsa och säkerhet på Arbetsmiljöverkets webbplatslänk till annan webbplats

Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram

Vägledning för inventering

Den här vägledningen är ett stöd för dig som rektor i arbetet med att inventera dina lärares avlastningsbehov. Du får syn på inom vilka områden eller med vilka arbetsuppgifter dina lärare behöver avlastning. Arbetet med inventering av lärares avlastningsbehov behöver präglas av samsyn, långsiktighet och systematik för att vara framgångsrikt. Det är också viktigt att inventeringen utgår från lokala förutsättningar och behov så att de åtgärder som du beslutar om får avsedd effekt.

Vägledningen består av

  • instruktioner och material för fyra workshops
  • färdiga Excel- och Wordmallar för dokumentation av lärares avlastningsbehov.

Därför ska du använda vägledningen:

  • Du får stöd i arbetet med att ta dig igenom processen med att inventera dina lärares avlastningsbehov.
  • Du gör skolans personal delaktig i arbetet och skapar samsyn kring dina lärares avlastningsbehov.
  • Du skapar goda förutsättningar för att de beslut som du fattar landar väl.

Instruktioner till rektor

Du som rektor behöver inte nödvändigtvis vara den som leder inventeringen av lärares avlastningsbehov. Det kan till och med finnas fördelar med att du utser någon annan som leder inventeringen så att du kan fokusera på det övergripande arbetet. Exempelvis kan någon i ledningsgruppen eller en lämplig person från en annan skolenhet leda arbetet med inventeringen. Däremot måste du som rektor vara tydlig ägare av såväl genomförandet av inventeringen som efterföljande beslut.

Som rektor behöver du inför inventeringen

  • diskutera och förankra syfte och mål med din huvudman
  • fastställa en tidsplan för inventeringen, som bör genomföras under förslagsvis 2–3 månader
  • inleda en dialog med fackliga samverkansorgan lokalt, bland annat om hur inventeringen ska gå till och hur tiden, som frigörs när lärare får avlastning, kan användas
  • kommunicera och förankra syftet och målet med inventeringen hos skolans personal
  • fundera på om elever bör involveras i någon del av inventeringsarbetet
  • besluta om vilken personal på skolan som ska delta i inventeringens olika faser (workshop 1, 2 och 4)
  • ta ställning till om och hur arbetet med inventeringen ska utvärderas.

Att inventera lärares avlastningsbehov är en del av arbetet med skolans kompetensförsörjning. Inventeringen kan exempelvis leda till att ni rekryterar kompletterande kompetenser eller att ni ser över organisationen, eller kanske båda delarna. Ta gärna stöd av din huvudman i frågor om exempelvis

  • arbetsrättsliga aspekter
  • facklig samverkan
  • ekonomiska aspekter
  • organisatoriska aspekter
  • uppföljning och utvärdering.

Instruktioner till dig som leder inventeringen

Innan du sätter igång arbetet med inventeringen behöver du vara väl insatt i

  • syftet och målet med inventeringen
  • ramarna för inventeringen
  • tidsplanen som rektorn har beslutat
  • rektorns beslut om vilka som ska delta i inventeringens olika faser, det vill säga workshop 1, 2 och 4
  • hela vägledningsmaterialet
  • vilka arbetsuppgifter som kan utföras av andra än lärare.

Workshop 1: Nuläget – uppskattning och värdering av tid och energi

Deltagare: skolpersonal. Rektor beslutar vilka som ska delta.

Syfte: få grepp om hur mycket tid och energi som går åt för arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena.

Beräknad tidsåtgång: cirka 3 timmar.

Workshopen omfattar

  • genomgång av möjliga avlastningsområden
  • individuell reflektion kring möjliga områden
  • gemensam diskussion kring möjliga områden
  • uppskattning av tidsåtgång för arbetsuppgifterna inom de olika områdena
  • värdering av energiåtgång för arbetsuppgifterna inom de olika områdena
  • dokumentation av uppskattad tidsåtgång och värderad energiåtgång för arbetsuppgifterna inom de olika områdena.

Workshop 1 - nulägePowerpoint (powerpoint, 466 kB)

Workshop 1 - nulägePDF (pdf, 179 kB)

Till workshop 1 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:

Dokumentationsmall för workshop 1 - nulägeWord (word, 28 kB)

Dokumentationsmall för workshop 1 - nulägeExcel (excel, 48 kB)

Förbered workshop 2 genom att föra över nödvändiga uppgifter från den dokumentationsmall som ni har använt i workshop 1 till dokumentationsmall för workshop 2.

Deltagare: skolpersonal. Rektor beslutar vilka som ska delta.

Syfte: få grepp om hur mycket tid och energi som går åt för arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena.

Beräknad tidsåtgång: cirka 3 timmar.

Workshopen omfattar

  • genomgång av möjliga avlastningsområden
  • individuell reflektion kring möjliga områden
  • gemensam diskussion kring möjliga områden
  • uppskattning av tidsåtgång för arbetsuppgifterna inom de olika områdena
  • värdering av energiåtgång för arbetsuppgifterna inom de olika områdena
  • dokumentation av uppskattad tidsåtgång och värderad energiåtgång för arbetsuppgifterna inom de olika områdena.

Workshop 1 - nulägePowerpoint (powerpoint, 466 kB)

Workshop 1 - nulägePDF (pdf, 179 kB)

Till workshop 1 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:

Dokumentationsmall för workshop 1 - nulägeWord (word, 28 kB)

Dokumentationsmall för workshop 1 - nulägeExcel (excel, 48 kB)

Förbered workshop 2 genom att föra över nödvändiga uppgifter från den dokumentationsmall som ni har använt i workshop 1 till dokumentationsmall för workshop 2.

Workshop 2: Önskat läge - prioritering av arbetsuppgifter

Deltagare: skolans ledningsgrupp och skolpersonal. Rektorn beslutar vilka som ska delta.

Syfte: prioritera vilka arbetsuppgifter inom de olika avlastningsområdena som bör utföras av andra än lärare.

Beräknad tidsåtgång: cirka 3 timmar.

Workshopen omfattar

  • genomgång av uppskattad tidsåtgång och värderad energiåtgång för arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena
  • diskussion om vilka arbetsuppgifter inom de olika områdena som bör utföras av andra än lärare
  • diskussion om vad vinsten blir för skolan om lärare avlastas inom de olika områdena
  • prioritering av vilka arbetsuppgifter inom de olika områdena som bör utföras av andra än lärare.

Workshop 2 - önskat lägePowerpoint (powerpoint, 466 kB)

Workshop 2 - önskat lägePDF (pdf, 177 kB)

Till workshop 2 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:

Dokumentationsmall för workshop 2 - önskat lägeWord (word, 28 kB)

Dokumentationsmall för workshop 2 - önskat lägeExcel (excel, 51 kB)

Förbered workshop 3 genom att föra över nödvändiga uppgifter från den dokumentationsmall som ni har använt i workshop 2, till dokumentationsmall för workshop 3.

Deltagare: skolans ledningsgrupp och skolpersonal. Rektorn beslutar vilka som ska delta.

Syfte: prioritera vilka arbetsuppgifter inom de olika avlastningsområdena som bör utföras av andra än lärare.

Beräknad tidsåtgång: cirka 3 timmar.

Workshopen omfattar

  • genomgång av uppskattad tidsåtgång och värderad energiåtgång för arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena
  • diskussion om vilka arbetsuppgifter inom de olika områdena som bör utföras av andra än lärare
  • diskussion om vad vinsten blir för skolan om lärare avlastas inom de olika områdena
  • prioritering av vilka arbetsuppgifter inom de olika områdena som bör utföras av andra än lärare.

Workshop 2 - önskat lägePowerpoint (powerpoint, 466 kB)

Workshop 2 - önskat lägePDF (pdf, 177 kB)

Till workshop 2 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:

Dokumentationsmall för workshop 2 - önskat lägeWord (word, 28 kB)

Dokumentationsmall för workshop 2 - önskat lägeExcel (excel, 51 kB)

Förbered workshop 3 genom att föra över nödvändiga uppgifter från den dokumentationsmall som ni har använt i workshop 2, till dokumentationsmall för workshop 3.

Workshop 3: Börläge – analys och prioritering av resultat

Deltagare: skolans ledningsgrupp.

Syfte: analysera resultatet från workshop 1 och 2 samt prioritera vilka arbetsuppgifter som bör utföras av andra än lärare.

Beräknad tidsåtgång: cirka 2 timmar.

Workshopen omfattar:

  • diskussion om syftet med att avlasta lärare
  • diskussion och analys av resultat från workshop 1 och 2
  • prioritering av vilka arbetsuppgifter inom de olika områdena som bör utföras av andra än lärare
  • diskussion om vad konsekvenserna blir för skolan om lärare får avlastning i de prioriterade arbetsuppgifterna och vilka vinsterna blir.

Workshop 3 - börlägePowerpoint (powerpoint, 455 kB)

Workshop 3 - börlägePDF (pdf, 135 kB)

Till workshop 3 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:

Dokumentationsmall för workshop 3 - börlägeWord (word, 29 kB)

Dokumentationsmall för workshop 3 - börlägeExcel (excel, 51 kB)

Förbered workshop 4 genom att föra över nödvändiga uppgifter från den dokumentationsmall som ni har använt i workshop 3, till den dokumentationsmall ni tänker använda i workshop 4.

Deltagare: skolans ledningsgrupp.

Syfte: analysera resultatet från workshop 1 och 2 samt prioritera vilka arbetsuppgifter som bör utföras av andra än lärare.

Beräknad tidsåtgång: cirka 2 timmar.

Workshopen omfattar:

  • diskussion om syftet med att avlasta lärare
  • diskussion och analys av resultat från workshop 1 och 2
  • prioritering av vilka arbetsuppgifter inom de olika områdena som bör utföras av andra än lärare
  • diskussion om vad konsekvenserna blir för skolan om lärare får avlastning i de prioriterade arbetsuppgifterna och vilka vinsterna blir.

Workshop 3 - börlägePowerpoint (powerpoint, 455 kB)

Workshop 3 - börlägePDF (pdf, 135 kB)

Till workshop 3 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:

Dokumentationsmall för workshop 3 - börlägeWord (word, 29 kB)

Dokumentationsmall för workshop 3 - börlägeExcel (excel, 51 kB)

Förbered workshop 4 genom att föra över nödvändiga uppgifter från den dokumentationsmall som ni har använt i workshop 3, till den dokumentationsmall ni tänker använda i workshop 4.

Workshop 4: Konkretisera – roller, befattningar, kravprofiler och förväntade effekter

Deltagare: skolans ledningsgrupp, fackliga samverkansorgan lokalt och övrig skolpersonal. Rektorn beslutar om vilka som ska delta.

Syfte: konkretisera roller, befattningar, kravprofiler för de kompletterande kompetenser som ska avlasta lärare – även definiera förväntade effekter.

Beräknad tidsåtgång: cirka 2 timmar.

Workshopen omfattar

  • presentation av de arbetsuppgifter som ledningen valt att prioritera för att avlasta lärare
  • konkretisering och diskussion av roller, befattningar och kravprofiler inom de prioriterade områdena
  • konkretisering av förväntade effekter av att avlasta lärare inom de prioriterade områdena
  • diskussion om hur de kompletterande kompetenserna kan införlivas i organisationen
  • diskussion om och hur de förväntade effekterna ska följas upp.

Workshop 4 - konkretiseraPowerpoint (powerpoint, 463 kB)

Workshop 4 - konkretiseraPDF (pdf, 172 kB)

Till workshop 4 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:

Dokumentationsmall för workshop 4 - konkretiseraWord (word, 29 kB)

Dokumentationsmall för workshop 4 - konkretiseraExcel (excel, 49 kB)

Deltagare: skolans ledningsgrupp, fackliga samverkansorgan lokalt och övrig skolpersonal. Rektorn beslutar om vilka som ska delta.

Syfte: konkretisera roller, befattningar, kravprofiler för de kompletterande kompetenser som ska avlasta lärare – även definiera förväntade effekter.

Beräknad tidsåtgång: cirka 2 timmar.

Workshopen omfattar

  • presentation av de arbetsuppgifter som ledningen valt att prioritera för att avlasta lärare
  • konkretisering och diskussion av roller, befattningar och kravprofiler inom de prioriterade områdena
  • konkretisering av förväntade effekter av att avlasta lärare inom de prioriterade områdena
  • diskussion om hur de kompletterande kompetenserna kan införlivas i organisationen
  • diskussion om och hur de förväntade effekterna ska följas upp.

Workshop 4 - konkretiseraPowerpoint (powerpoint, 463 kB)

Workshop 4 - konkretiseraPDF (pdf, 172 kB)

Till workshop 4 finns det färdiga Excel- och Wordmallar. Arbetsuppgifterna inom de olika avlastningsområdena finns redan i mallarna. Använd gärna mallarna i er dokumentation:

Dokumentationsmall för workshop 4 - konkretiseraWord (word, 29 kB)

Dokumentationsmall för workshop 4 - konkretiseraExcel (excel, 49 kB)

Lärande exempel från skolor

Under 2020 kommer vi presentera flera exempel på hur huvudmän och skolor runt om i landet arbetar för att avlasta lärare med kompletterande kompetenser som till exempel lärarassistenter, elevkoordinatorer, klassmentorer och socialpedagoger.

Kompletterande kompetenser på Hermodsdalsskolan

Hermodsdalsskolan med elever i årskurserna F–9 är en av skolorna i Malmö stad som har infört andra yrkeskategorier i skolan för att avlasta lärare. Här berättar personal på skolan och huvudmannen om hur de gick tillväga och hur de arbetar idag. En forskare har också följt skolans arbete med att avlasta lärare.

Kompletterande kompetenser på Hermodsdalsskolan i Malmö

Kompletterande kompetenser på Norrängsskolan

Norrängsskolan i Lycksele, med elever i årskurser F–6, har infört klassmentorer i skolan för att avlasta sina lärare. Här berättar lärare, rektor, klassmentorer, forskare och elever hur införandet av de kompletterande kompetenserna har förändrat skol- och arbetsmiljön.

Kompletterande kompetenser på Norrängsskolan i Lycksele

Stöd för att introducera obehöriga lärare och förskollärare

Med det här materialet kan du ge dina obehöriga lärare och förskollärare en introduktion till läraruppdraget. Materialet är uppdelat i två olika spår:

Senast uppdaterad 10 juni 2020

Det finns ingen utpekad sida att hämta puffar ifrån!