Delaktighet – rättighet och möjlighet för flerspråkiga elevers vårdnadshavare
Vårdnadshavares delaktighet i sina barns skolgång har stor betydelse för elevernas lärande, kunskaps- och identitetsutveckling. Samtidigt visar forskning på att flerspråkiga elevers vårdnadshavare inte får möjlighet till fullgod delaktighet, oftast på grund av språkbarriärer och olika förhållningssätt från såväl lärares som vårdnadshavares sida.
På skolan hade man infört att när barnen klarat det första lästestet, vilket innebar att kunna staka sig igenom en text, firades de på något sätt för att de skulle känna att de utfört en prestation och bli sporrade till fortsättning. Turen hade nu kommit till Arian. Rektorn kontaktade då hans vårdnadshavare och bjöd in dem till tårta på skolan för att fira sonens framgång inom läsandets område.
Delaktighet — rättighet och möjlighet för flerspråkiga elevers vårdnadshavare, artikel
Artikeln tar upp vikten av samverkan mellan skola och vårdnadshavare. Samtidigt visar forskning att otillräckliga språkkunskaper hos både lärare och vårdnadshavare, samt kulturella olikheter utgjorde ett hinder i relationen mellan skola och hem.
Mer forskning och annat material av Gudrun Svensson
Gudrun Svensson, Linnéuniversitetet, lnu.se Länk till annan webbplats.
Se även andra sidor i materialet
Materialet Samverkan med vårdnadshavare består av ett antal sidor. Se även de andra sidorna som ingår i materialet.
Föräldrasamverkan i mellanrummet
Föräldrars livserfarenheter som resurs i flerspråkiga skolor
Fritidshemmets samverkan med hem och vårdnadshavare
Föräldrasamverkan – ömsesidighet, dialog och erkännande
Samverkan med föräldrar och vårdnadshavare - en teoretisk modell
Samverkansformer och öppna kommunikationskanaler
Föräldramöten som dialog och kunskapsutveckling