Föräldramöten som dialog och kunskapsutveckling
Ta del av hur två olika skolor har arbetat med ökad samverkan mellan skola och vårdnadshavare. Arbetet har lett till berikande ömsesidiga kontakter och kommunikationskanaler.
Man ser det ju på ögonen på föräldrarna när dom sitter och tittar och kanske fotograferar och filmar sina barn, och vi vet att de ofta skickar vidare till exempelvis Irak eller Mogadishu.
Sen så är det så att vårdnadshavarna går ju in i dom här diskussionerna och är med och då ser barnen att föräldrarna kan. Det är som en fortbildning för alla.
Dom mötena är ju inget vi organiserar i minsta detalj för, utan sådant som händer när vi låter människor mötas.
Föräldramöten som dialog och kunskapsutveckling, artikel
Föräldramöten som dialog och kunskapsutveckling av Gudrun Svensson Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster.
Artikeln beskriver hur två olika skolor har arbetat med förhållningssätt till språk och skolans ansvar att vårdnadshavarna blir delaktiga och får inflytande.
Mer forskning och annat material av Gudrun Svensson
Gudrun Svensson, Linnéuniversitetets webbplats Länk till annan webbplats.
Se även andra sidor i materialet
Materialet Samverkan med vårdnadshavare består av ett antal sidor. Se även de andra sidorna som ingår i materialet.
Föräldrasamverkan i mellanrummet
Föräldrars livserfarenheter som resurs i flerspråkiga skolor
Fritidshemmets samverkan med hem och vårdnadshavare
Föräldrasamverkan – ömsesidighet, dialog och erkännande
Samverkan med föräldrar och vårdnadshavare - en teoretisk modell
Samverkansformer och öppna kommunikationskanaler
Delaktighet – rättighet och möjlighet för flerspråkiga elevers vårdnadshavare