- Anmälan till högskolekurser för rektorer och skolledare hösten 2023
- Anmälan till kurser, seminarier och webbinarier för rektorer
- Fortbildning för dig som gått rektorsutbildning
- Därför ska du delta
- Fortbildning för rektorer i pedagogiskt ledarskap (7,5 HP)
- Mer kompetensutveckling för rektorer
- Skolverket står för delar av kostnaden
Fortbildning för rektorer
Fortbildningskurserna på den här sidan vänder sig till dig som är rektor eller har annan ledningsfunktion i skolväsendet. Kurserna som ger högskolepoäng omfattar fem teman: elevhälsa, värdebaserat ledarskap, leda i kris och för hållbar utveckling, ledning och organisering samt pedagogisk ledning.
-
Rektorer och annan personal med ledningsuppdrag
-
Högskolekurser, seminarier och annan typ av kurs
-
Digitalt eller på plats
-
0-7,5 hp

Anmälan till högskolekurser för rektorer och skolledare hösten 2023
Anmälningsperioden för högskolekurser som startar höstterminen 2023 är den 15 mars till 17 april.
Anmälan till fortbildning för rektorer Länk till annan webbplats.
Huvudman anmäler dig till utbildning
Det är huvudmannen som anmäler rektorn till utbildningen. Anmälan görs via ett formulär och man loggar in med BankID. I anmälan ska rektorns personnummer samt uppgift om hur länge rektorn haft skolledaruppdrag sedan rektorsutbildningen avslutades anges.
Hitta en fortbildning i pedagogiskt ledarskap
Anmälan till kurser, seminarier och webbinarier för rektorer
Du som är intresserad av att gå en kortare kurs, besöka ett webbinarium eller seminarium hittar information och länkar längre ner.
Fortbildning för dig som gått rektorsutbildning
För att få delta gäller följande krav:
- Fullgjord rektorsutbildning på något av följande sätt:
- rektorsprogrammet
- den äldre statliga rektorsutbildningen
- rektorsprogrammet tillgodoräknat av ett lärosäte som anordnar sådan befattningsutbildning.
- Arbete som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion i minst ett år på halvtid efter fullgjord rektorsutbildning.
Därför ska du delta
Kurserna fokuserar på styrnings- och ledarskapsfrågor för att utveckla det pedagogiska ledarskapet. Genom kurserna kommer du att:
- utveckla din förmåga att leda och styra din skola.
- sätta i gång utvecklingsprocesser och är därför en möjlighet till skolutveckling för hela verksamheten.
- kunna använda det du lär dig direkt i din skolvardag.
- fördjupa och förnya dina erfarenheter och kunskaper.
- utöka ditt nätverk.
Fortbildning för rektorer i pedagogiskt ledarskap (7,5 HP)
Kurserna som ges är indelade i fem olika teman. Klicka på "visa" nedan för att se vilka kurser som ges. Ansök genom länken längre upp på sidan.
Alla fortbildningskurser på avancerad akademisk nivå omfattar 7,5 högskolepoäng och bygger på rektorsutbildningen. Omfattningen motsvarar ungefär 15 procent av en heltid under ett år med start hösttermin och avslutas vårtermin.
Fortbildningen sker i form av minst 8 heldagar på internat på kursgårdar, eget arbete på hemmaplan och inläsning av litteratur. Studierna innebär också utvecklingsarbete på den egna skolan eller förskolan.
Kurserna inom det här temat handlar om att utveckla din förmåga att leda och organisera.
Fortbildningar inom temat
Länkarna nedan går till respektive lärosätes webbplats och öppnas i nytt fönster:
- Att utveckla pedagogisk ledning genom organisering och distribuerat ledarskap, Högskolan Dalarna
Länk till annan webbplats.
- Den utforskande spiralen - leda med barn och elevers röst i fokus, Högskolan i Gävle
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Leda förbättring i förskola och skola, Göteborgs universitet
Länk till annan webbplats.
- Pedagogiskt ledarskap för rektorer - Att stärka skolans pedagogiska och etiska ledarskap i kollegial samverkan, Karlstads universitet
Länk till annan webbplats.
- Pedagogiskt ledarskap för rektorer-Att stärka skolans pedagogiska och etiska ledarskap i kollegial samverkan, Karlstads universitet Mälardalen
Länk till annan webbplats.
- Pedagogiskt ledarskap i skolan, Uppsala universitet
Länk till annan webbplats.
- Rektorers hantering av svårlösta problem, Jönköping University
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vill du stärka ditt kunnande och din kompetens att leda i olika skolformer eller att leda i fritidshemmet?
Kurserna inom temat riktar in sig på ledning och organisering i fritidshemmet och specifika skolformer.
Fortbildningar inom temat
Länkarna nedan går till respektive lärosätes webbplats och öppnas i nytt fönster:
- Att leda undervisningspraktiker i förskolan, Mittuniversitetet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Att leda vuxenutbildning, Linköpings universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Fritidshemmens styrning & ledning, Stockholms universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Leda och organisera fritidshem, Göteborgs universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Leda skola i strukturellt missgynnade områden: att möjliggöra en skola för alla, Göteborgs universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Fortbildningens fyra fysiska tvådagarsträffar är förlagda till Stockholm, Göteborg, Örebro respektive Malmö - Pedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling för rektorer i förskolan, Stockholms universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Pedagogiskt ledarskap för vuxenutbildningsrektorer- Skolutveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, Karlstads universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Pedagogiskt ledarskap för vuxenutbildningsrektorer- Skolutveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, Karlstads universitet Mälardalen
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hur skapar vi en hälsofrämjande skola? Kurserna inom temat belyser perspektiv och ger verktyg för att stärka ungas mående och självförtroende i förskola och skola.
Fortbildningar inom temat
Länkarna nedan går till respektive lärosätes webbplats och öppnas i nytt fönster:
- Att leda en hälsofrämjande skola - medicinsk elevhälsa för rektorer, Karolinska institutet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Att leda och utveckla elevhälsoarbetet – samverkan för en hälsofrämjande skola, Malmö universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Leda elevhälsa, Göteborgs universitet
Länk till annan webbplats.
- Pedagogiskt ledarskap för rektorer, Stockholms universitet
Länk till annan webbplats.
Vare sig vi vill eller ej, står mänskligheten inför stora förändringar. Klimatet kräver det, omvärldsläget likaså. ”Omställning” är ett ord vi hör allt oftare.
Inom det här temat finns kurser för att möta såväl oväntade som förutsägbara utmaningar. Kurser som stärker förmågan att förebygga och hantera svåra kriser men också kapacitet att ställa om och tänka nytt i verksamheten. Att bygga en mer motståndskraftig, uthållig och kreativ organisation – något som kan sammanfattas i begreppet resiliens.
Fortbildningar inom temat
Länkarna nedan går till respektive lärosätes webbplats och öppnas i nytt fönster:
- Leda lärande för hållbar utveckling, Högskolan i Gävle
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Leda lärande för hållbar utveckling, Högskolan Väst
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Leda lärande för hållbar utveckling för skolledare,Karlstads universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Leda lärande för hållbar utveckling för skolledare, Luleå tekniska universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Leda lärande för hållbar utveckling för skolledare,Stockholms universitet
Länk till annan webbplats.
- Ledarskap i krissituationer i förskola och skola, Linnéuniversitetet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Att leda i kris, Mittuniversitetet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Vilka är de grundläggande värderingar som verksamheten bör styras av och hur gör man det?
Temat för de här kurserna är värden, etik och kommunikation.
Fortbildningar inom temat
Länkarna nedan går till respektive lärosätes webbplats och öppnas i nytt fönster:
- Att leda i den mångkulturella skolan, Linköpings universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Emotionellt lärande och medvetenhet om mångfald för rektorer, Mittuniversitetet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Kommunikation i rektors profession – Perspektiv, processer och redskap, Umeå universitet i Norr
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Kommunikation i rektors profession – Perspektiv, processer och redskap, Umeå universitet i Skåne
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hitta fortbildning på ditt lärosäte
Här kan du hitta din fortbildningskurs direkt på det lärosäte som passar dig.
Till kursstart hösten 2023 ges utbildningen vid följande lärosäten (alla länkar leder till andra webbplatser och öppnas i nytt fönster):
- Göteborgs universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Högskolan Dalarna
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Högskolan i Gävle
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Högskolan Väst
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Jönköping University
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Karlstads universitet i Karlstad och i Mälardalen
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Karolinska Institutet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Linköpings universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Linnéuniversitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Luleå tekniska universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Malmö universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Mittuniversitetet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Stockholms universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Umeå universitet i Norr och i Skåne
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Uppsala universitet
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mer kompetensutveckling för rektorer
Här hittar du aktuella seminarier, kurser och digitala föreläsningar. Läs mer om vem de riktar sig till och anmälan genom att klicka på länkarna.
- 30/3 Webbinarium: Så kan du arbeta med att leda lärande för hållbar utveckling i undervisningen
- 20/4 Webbinarium: Om elevhälsa i Finland
- 21/4 Digital föreläsning: Värdebaserat ledarskap - yttrandefrihet i skola och förskola
Förberedande insatser för professionsprogrammet som riktar sig till rektorer:
Det kommande professionsprogrammet förväntas träda ikraft den 1 januari 2025. Som en av de förberedande insatserna har tre utbildningar tagits fram, varav en riktar sig till rektor:
Alla kurser, seminarier och utbildningar
Det finns många sätt att kompetensutveckla sig. Här har vi samlat upp emot hundra kurser och utbildningar för flertalet skolformer:
Skolverket står för delar av kostnaden
Huvudmannen och Skolverket delar på kostnaderna för utbildningen. Skolverket står för lärosätenas kostnader för utbildningen medan huvudmannen står för deltagarens förutsättningar för att genomföra utbildningen, såsom lön under utbildningstiden, kurslitteratur, resor samt kostnaderna för internat- och seminariedagar.
Att ha goda förutsättningar för sina studier är avgörande för att klara utbildningen. Det är viktigt att huvudmannen tillsammans med rektor förbereder, planerar och följer upp studierna.
Huvudmannens engagemang i utbildningen bidrar till vilken möjlighet deltagaren har att klara av en krävande utbildning. Regelbunden tid för dialog och uppföljning är en viktig pusselbit för den lokala skolutvecklingen.
En framgångsfaktor för utbildningen är att deltagaren kan avsätta tid för studierna inom ramen för sin tjänst.
För upplägg, innehåll och vilka förutsättningar som krävs av deltagare, se respektive kurssida på lärosätet.
Att tänka på före studierna
Rektorns förväntningar på fortbildningen:
- Personliga utvecklingsområden
- Verksamhetens utvecklingsområden
Rektorns förutsättningar att genomföra utbildningen:
- Tid
- Resurser
- Huvudmannens stöd
Att tänka på under studierna
Planera in tider för uppföljningssamtal. Förslag på frågor att stämma av:
- Nulägesanalys och stöd
- Tid för studierna
- Utvecklingsarbete
- Vad behöver utvecklas på skolan
- Stöd från lärosätet
Att tänka på efter studierna
Planera in tid för uppföljningssamtal. Förslag på frågor att stämma av:
- På vilket sätt bidrar utbildningen till rektorns och verksamhetens utveckling?
- På vilket sätt har fortbildningen påverkat rektorns utveckling som pedagogisk ledare?
- På vilket sätt har fortbildningen påverkat rektorns verksamhet?
- Nätverkandets betydelse nu och i framtiden
- Rektorns syn på fortbildningen som helhet
Regelverk och måldokument
Ta del av de uppdrag och förordningar från regeringen som styr fortbildning i pedagogiskt ledarskap för rektorer och måldokument.
Måldokument för fortbildning för rektorer, Pdf, 90 kB Pdf, 90 kB.
Byte av huvudman
Via denna anmälan kan du som huvudmannarepresentant anmäla din organisation som ny huvudman för en skolledare som redan påbörjat Fortbildning för rektorer.
I och med denna anmälan bekräftar ni att skolledaren kan fortsätta utbildningen och att ni tar ansvar för kostnader för eventuella internat, tid för studier (ca 15% av en arbetsvecka) och kurslitteratur. Skolverket står för universitetens kostnader för utbildningen.
Innan du går till anmälan, ta reda på följande om skolledare:
- Referensnummer (erhålls av lärosätet skolledaren läser vid)
- Skolledarens personnummer
Anmäl byte av huvudman ( Länk till annan webbplats.Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster)
Länk till annan webbplats.