Nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare
Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att utreda frågor om ett kommande nationellt professionsprogram.
Syftet med programmet är att stärka professionen hos rektorer, lärare och förskollärare, öka yrkenas attraktionskraft och utveckla undervisningens kvalitet.


Nationell struktur för kompetensutveckling
Den nationella strukturen för kompetensutveckling ska bidra till ökade möjligheter för lärare, förskollärare och rektorer att bredda och utveckla sin kompetens och därigenom skapa förutsättningar för en ökad kvalitet i undervisningen. Det kan till exempel handla om ämnesdidaktisk fördjupning, pedagogiskt ledarskap eller specialpedagogik.
Kompetensutveckling ska kunna ske på olika sätt. Utöver kurser som ges av universitet, högskolor och yrkeshögskola kan det också innebära kompetensutveckling genom kollegialt lärande eller andra praktiknära insatser.

Nationellt meriteringssystem
Skolverket ska tillsammans med Rådet för professioner i skolväsendet utreda formerna för ett nationellt meriteringssystem för legitimerade lärare och förskollärare. Meriteringssystemet ska innehålla olika meriteringsnivåer varav en nivå kommer att kräva examen på forskarnivå.
Rådet för professioner i skolväsendet
Ett råd med företrädare för professioner i skolväsendet ska bistå Skolverket i arbetet med att ta fram innehållet i en nationell struktur för kompetensutveckling och utreda frågor om ett meriteringssystem. Genom rådet har professionerna ett inflytande i arbetet med att utveckla ett professionsprogram.
Rådet består av företrädare för:
- förskollärare och lärare
- rektorer
- huvudmän inom skolväsendet
- universitet och högskolor
- Skolverket.

Regeringsuppdraget om ett nationellt professionsprogram
Skolverket fick regeringsuppdraget (U2022/02319) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. i juni 2022. Det innebär att Skolverket ska:
- ta fram innehållet i en nationell struktur för kompetensutveckling och
- utreda frågor om ett nationellt meriteringssystem.
Syftet med professionsprogrammet är att utveckla undervisningens kvalitet, stärka professionerna och öka attraktionskraften hos yrkena i skolväsendet. Meriteringssystemet syftar till att erkänna lärares och förskollärares kompetens.
Förslaget grundar sig på två statliga utredningar
Regeringens förslag om ett professionsprogram grundar sig på de statliga utredningarna
- Med undervisningsskicklighet i centrum – ett ramverk för lärare och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17)
Länk till annan webbplats.
- Samling för skolan - Nationell strategi för kunskap och likvärdighet (SOU 2017:35).
Länk till annan webbplats.
Samt på promemorian Professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare (U2021/03373) Länk till annan webbplats..
Uppdrag från regeringen
Uppdrag om ett nationellt professionsprogram (regeringen.se) Länk till annan webbplats.
Ändring av uppdraget om ett nationellt professionsprogram (regeringen.se) Länk till annan webbplats.
-
-
Kurser och utbildningar
Gå en statlig mentorsutbildning
-
Kurser och utbildningar
Stärk din organisationsförmåga