Artiklar om forskning

Skolverket samarbetar med olika universitet och högskolor för att sammanställa och sprida kunskap om resultat av forskning inom utbildningsområdet. Nedan kan du söka efter artiklar utifrån område, ämne och skolform.

Artiklar om forskning

Kryssa för kategorier och använd sökrutan för att hitta det du letar efter.

Skolform eller verksamhet

Ämne

Fokusområde

Filtrerar på innehåll med fokusområde Specialpedagogik

Laddar innehåll...
85 träffar
  • 03 maj 2024 Kunskap ställs mot välmående i arbetet med problematisk skolfrånvaro

    När lärare, rektorer och andra aktörer samverkar runt elever med problematisk skolfrånvaro påverkas de av sina professioners normer, traditioner och uppdrag. Det kan leda till att skolans kunskapsuppdrag underordnas omsorgen om elevers välmående. På kort sikt kan det verka rimligt, men på lång sikt kan det vara problematiskt, enligt forskarna Ola Strandler och Martin Harling.

  • 18 apr 2024 Utforska TAKK som specialpedagogiskt hjälpmedel i förskolans undervisning

    Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation – TAKK – har blivit ett allt vanligare verktyg i det språkutvecklande arbetet i förskolan. Linda Pallas forskning ger insyn i hur yrkesverksamma beskriver användningen av TAKK i förskolans undervisning och belyser de didaktiska aspekterna av TAKK-användningen.

  • 22 feb 2024 Varierande bedömningsformer behövs för att alla elever ska kunna visa sina kunskaper

    En forskningsöversikt har kartlagt mötet mellan områdena specialpedagogik och kunskapsbedömning, med fokus på val av bedömningsformer. Resultatet visar att lärares val av bedömningsform har stor betydelse för en rättvis bedömning av kunskaper. Gällande val av bedömningsform framkommer att lärare behöver ta hänsyn till elevers olika bakgrund och förutsättningar.

  • 26 jan 2024 Utveckling av funktionella kunskaper för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    En ny forskningsöversikt sammanfattar nordisk forskning om utvecklingen av funktionella kunskaper hos elever med intellektuell funktionsnedsättning. Studien skisserar forskningsfältet, ger uppslag för undervisningen och pekar samtidigt på stora forskningsbrister.

  • 12 sep 2023 För att indikera en språkstörning behöver ordförrådet sättas i relation till språkexponering

    För att utreda om flerspråkiga barn har en språkstörning är det viktigt att sätta ordförrådets storlek i relation till hur mycket barnen blir exponerade för sina respektive språk. Enbart storleken på ordförrådet räcker inte som indikator. Barn med språkstörning har dessutom ofta en sen språkutveckling eller språksvårigheter i släkten.

  • 16 aug 2023 Kan robotar hjälpa elever som inte kan delta i det fysiska klassrummet?

    Aktuell forskning från Norge, Danmark och Storbritannien visar att elever i dessa länder, som brottas med sjukdom, kan stödjas i att fortsätta delta i skolans sociala sammanhang och ta del av undervisningen med hjälp av så kallade telepresence-robotar. Studierna visar att robotarna kan hjälpa elever att ha kontakt med klasskamrater och delta i undervisningen, men att användning av dem inte sker helt utan utmaningar.

  • 14 aug 2023 Delaktighetsmodellen behöver utvidgas för elevers inkludering

    Delaktighetsmodellen är ett sätt att stödja elevers rätt till delaktighet i skolan. Enligt en nyligen publicerad forskningsartikel kan modellen främja inkluderande lärmiljöer. Men för att skolor fullt ut ska bli inkluderande och alla elever få det stöd och de utmaningar de behöver föreslår forskarna att modellen utvidgas med aspekterna motivation och utmaning .

  • 30 maj 2023 Så kan bedömning vara ett stöd för att utveckla undervisningen

    En ny avhandling visar hur bedömning kan vara ett stöd för att utveckla undervisningen och för att stödja det fortsatta lärandet. Resultatet lyfter fram vad lärare behöver vara medvetna om när de genomför kunskapsbedömning i klassrummet, särskilt för lågpresterande elever.

  • 28 mar 2023 En inkluderande skola förblir den stora utmaningen

    En litteraturstudie om inkluderande undervisning i Norden visar att det finns få studier som tar upp frågan hur övergången från policy till praktik kan lyckas. Särskilt saknas det undersökningar som baseras på elevers eller vårdnadshavares perspektiv. För att realisera inkluderande utbildning krävs även fortsättningsvis stora ansträngningar.

  • 25 nov 2022 Segregerande stödåtgärder kan urholka den ordinarie undervisningen

    Placering i särskilda undervisningsgrupper och andra typer av segregerande stödåtgärder har ökat under senare år. Utvecklingen fortsätter i samma riktning och dessutom riskerar åtgärderna att bli mer eller mindre permanenta lösningar för många elever. En ny studie som kastar ljus över utvecklingen före och inte minst efter 1990-talets reformer, bekräftar att intentionerna om en skola för alla elever har tagit en annan riktning.

  • 04 nov 2022 Digitalt lyssnande kan gynna språkutveckling för vissa elevgrupper

    Digitalt lyssnande är inte med säkerhet bästa sättet att nå förståelse av en text. Vissa grupper tjänar på att lyssna på böcker, medan det för andra inte är någon vinst. De som tjänar mest är elever som är i början av sin läsutveckling och nyanlända elever. Men för att lyssnandet ska ge positiv effekt så bör det ske i kombination med läsning. Typen av text spelar också roll, enligt en jämförande studie.

  • 12 okt 2022 Språkstörning är en vit fläck på kunskapskartan

    Språkstörning är en vanlig men dold funktionsnedsättning. Symptomen misstolkas ofta, vilket leder till att rätt stöd uteblir. Och möjligheten till stöd och behandling är långt ifrån likvärdig i landet, enligt en studie från Socialstyrelsen. Myndigheten menar därför att det finns ett stort behov av att uppmärksamma vilka omfattande konsekvenser som språkstörning får för den individ som är drabbad.

  • 11 aug 2022 Individualisering är nyckeln vid skolövergångar för barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Välfungerande övergångar mellan förskola och skola för barn med intellektuell funktionsnedsättning ställer krav på att förskollärare, mottagande lärare och vårdnadshavare samarbetar. Individuella anpassningar är A och O för att nå gemensamma mål, enligt en nyligen publicerad studie.

  • 05 jul 2022 Kartläggning i förskoleklass sker på bekostnad av undervisning

    2019 infördes obligatoriska kartläggningsmaterial för lärare att använda i förskoleklass i syfte att tidigt kunna identifiera vilka sexåringar som riskerar att inte uppfylla bedömningskriterierna i årskurs 1 och 3. Nu visar forskning att materialen har hjälpt lärare att identifiera elever som är i behov av stödinsatser. Samtidigt har tiden som lagts på kartläggning skett på bekostnad av undervisning.

  • 13 maj 2022 Positiva kamratrelationer är en skyddsfaktor vid skolövergångar

    Skolövergångar är för elever ofta förenade med lärarbyten, anpassning till nya lärmiljöer och pedagogiska förhållningssätt, högre krav och ett breddat undervisningsinnehåll. Inte minst kan nya klassammansättningar bli en källa till oro. Positiva kamratrelationer är en skyddsfaktor som hjälper eleven att hantera utmaningar i samband med en övergång, men de bidrar också till bättre skolprestationer, enligt en forskningsöversikt.

Sida 1 av 6