Materialet om alkohol består av konkreta övningar. Det är tänkt som ett stöd i att skapa förutsättningar för skolpersonal att arbeta med frågor som rör alkohol. Innehållet riktar sig till dig som arbetar med elever i grundskolans senare år eller på gymnasiet.
Se filmen ”Barn som anhöriga i skolan”, där ungdomar från stiftelsen Maskrosbarn medverkar i samverkan med Nationellt kompetenscentrum för anhöriga (NKA).
Utse en samtalsledare till efterföljande diskussion med stöd av föreslagna reflektionsfrågor. Inled med att i gruppen fritt reflektera över filmen och därefter kan ni diskutera frågorna nedan. Samtalsledaren ansvarar för att leda samtalet.
Utse en samtalsledare till efterföljande diskussion med stöd av föreslagna reflektionsfrågor. Inled med att i gruppen fritt reflektera över filmen och därefter kan ni diskutera frågorna nedan. Samtalsledaren ansvarar för att leda samtalet.
Planera en eller flera aktiviteter utifrån den information och diskussion ni tagit del av.
Hur ser det ut hos er och vad behövs mer? Gör en kartläggning och diskutera utifrån den vad ni behöver utveckla och pröva vad gäller stödet till eleverna.
Hur ser det ut hos er och vad behövs mer? Gör en kartläggning och diskutera utifrån den vad ni behöver utveckla och pröva vad gäller stödet till eleverna.
I detta steg planerar ni för hur ni kan gå vidare i ert arbete för att uppmärksamma utvecklingsområden och vad ni behöver göra.
I detta steg planerar ni för hur ni kan gå vidare i ert arbete för att uppmärksamma utvecklingsområden och vad ni behöver göra.
Planera en eller flera aktiviteter utifrån den information och diskussion ni tagit del av.
Hur ser det ut hos er och vad behövs mer? Gör en kartläggning och diskutera utifrån den vad ni behöver utveckla och pröva vad gäller stödet till eleverna?
Hur ser det ut hos er och vad behövs mer? Gör en kartläggning och diskutera utifrån den vad ni behöver utveckla och pröva vad gäller stödet till eleverna?
I detta steg planerar ni för hur ni kan gå vidare i ert arbete för att uppmärksamma utvecklingsområden och vad ni behöver göra.
I detta steg planerar ni för hur ni kan gå vidare i ert arbete för att uppmärksamma utvecklingsområden och vad ni behöver göra.
Tonårsparlören, underlag för insatser, för föräldrasamverkan, Systembolaget
Skolbarns hälsovanor, Folkhälsomyndigheten
Föräldrarskapsfaktorer och alkoholkonsumtion, Folkhälsomyndigheten
Indikatorlabbet, statistik, Folkhälsomyndigheten
Socioekonomisk ojämlikhet kopplat till ohälsa och ANT, Folkhälsomyndigheten
Alla barn och elever har enligt Skollagen och läroplaner rätt till en hälsofrämjande skolmiljö som är tobaksfri och präglas av goda relationer med kamrater och lärare. De har också rätt till undervisning där frågor som rör tobak, alkohol, narkotika och doping integreras i olika ämnen för att få en mer sammansatt bild av dessa områden. Rektor har det övergripande ansvaret för att organisera, leda och följa upp arbetet. Den samlade elevhälsan kan bidra med sin specialistkompetens. Samverkan med andra aktörer kan i vissa fall bli aktuellt.
Om ni planerar att genomföra lektioner kopplade till området alkohol finns förslag på upplägg för olika skolämnen på Centralförbundet för alkohol och narkotikas (CAN)webbplats.
ANDT på schemat, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN
ANDT är en förkortning för alkohol, narkotika, dopning och tobak. Det förekommer att ANDT kompletteras med ett S för spel om pengar. Den nationella ANDT-strategin innefattar ett folkhälsofrämjande och förebyggande arbete som bedrivs av myndigheter, länsstyrelser, regioner och kommuner, samt den idéburna sektorn. En ny nationell strategi kommer under 2020.