Arbeta med entreprenörskap i grundskolan
Entreprenörskap i grundskolan innebär att du som lärare planerar och genomför elevaktiv undervisning där eleverna tränar på att lösa problem. Eleverna ska få arbeta på kreativa sätt, pröva och ompröva sina idéer och ta dem till handling.
Film: Entreprenörskap i skolan (02:02 min.)
Planera och genomföra entreprenörskap i grundskolan
Arbetet med entreprenörskap ska löpa som en röd tråd genom hela elevens skolgång och förbereder både för arbetsliv och skapar möjligheter för att vara en aktiv samhällsmedborgare.
Entreprenörskap i skolan utgår från kursplanen
När arbetet sker i projekt- och ämnesövergripande former behöver arbetsuppgifterna vara tydliga och utgå ifrån ämnenas syften, centrala innehåll, bedömnings- och betygskriterier. Eleverna ska kunna använda sina kunskaper för att se behov, lösa problem och omsätta idéer i handling.
Eleverna ska även ges möjlighet att pröva sig fram både på egen hand och tillsammans med andra. Det är viktigt att eleverna ges tid att reflektera över sin kunskapsutveckling, men också vilka förmågor de har utvecklat under arbetets gång.
Entreprenörskap i skolan handlar om kunskaper, förmågor och förhållningssätt
Att utveckla ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap kan bland annat innebära att eleverna
- får möjligheter att komma på, pröva och ompröva idéer
- tränar på att ta initiativ och omsätta idéer i handling
- arbetar med problemlösning i elevaktiva former
- tränar på att i samarbete eller på egen hand ta ansvar för att genomföra och slutföra ett arbete
- samarbetar med aktörer utanför skolan.
Arbeta elevaktivt
Elevaktivitet är en viktig komponent i entreprenörskap i skolan. När eleverna tränar på att generera, pröva och ompröva idéer utvecklar de inte bara kunskaper om att planera, driva och målmedvetet slutföra ett arbete, utan också förmågor och kompetenser som kreativitet, initiativförmåga, ansvarstagande samt samarbets- och kommunikationsförmåga. Här har skolan stora möjligheter att ge eleverna en helhetsbild och underlätta bedömning genom att arbeta ämnesöverskridande.
Exempel på hur andra arbetar med entreprenörskap i skolan och vilka vinster det ger.
Samarbete skola och arbetsliv kan skapa motivation
Att på olika sätt samarbeta med samhället och arbetslivet är ett mål som finns tydligt formulerat i läroplanen. Det skapar också möjligheter att ta tillvara elevernas idéer och drivkraft samtidigt som eleverna får syn på yrkesliv och arbetsmarknad. Här får eleverna dessutom tillfälle att träna på förmågor som att kunna lösa problem, vara kreativ, ta initiativ och samarbeta. Det är något som också kan motivera eleverna och som de kommer att ha nytta i vidare studier, som anställd eller som företagare. Att koppla ihop studie- och yrkesvägledning och entreprenörskap gör att eleverna får vidgade perspektiv både på yrken, arbetsmarknad och på sig själva och utvecklar på så sätt sin valkompetens.
Entreprenörskap och studievägledning kan beskrivas som att eleven står i centrum med sina erfarenheter och utvecklar sin valkompetens genom att bland annat träna på förmågan att
- se möjligheter och vara kreativ
- kunna samarbeta inom och utanför skolan
- ta initiativ och ansvar
- utveckla sin nyfikenhet
- innovationstänkande, att förbättra eller skapa nytt
- omsätta idéer till handling.
Valkompetens innebär att eleven
- blir medveten om sig själv
- blir medveten om olika utbildningar och yrken
- blir medveten om relationen mellan sig själv och olika valalternativ
- lär sig att fatta beslut
- lär sig att genomföra sin beslut.
Exempel på hur andra arbetar med att koppla skolan till framtiden och samhället
Exempel på hur andra jobbar med entreprenörskap som väcker motivation.
Utbildning om studie- och yrkesvägledning i undervisningen
Vill du och dina kollegor tillsammans lära er mera om hur ni kan integrera entreprenörskap och studie- och yrkesvägledning i undervisningen?
Skolledares roll: att skapa förutsättningar för entreprenörskap i skolan
Som skolledare ansvarar du för att skapa förutsättningar för lärarnas och elevernas planering och arbete med entreprenörskap i skolan. Det kan vara att lyfta diskussioner i kollegiet om vilka förmågor och kunskaper som är viktiga idag och i framtiden och tillsammans med lärarna säkerställa att alla elever får utveckla dessa.
Att se över de strukturella förutsättningarna såväl tjänstefördelning och schema som kompetensutvecklingsbehov hos lärarna är viktigt samt att stödja samarbetet med omgivande samhälls- och arbetsliv.
Entreprenörskap i styrdokumenten
Enligt skollagen (SFS nr. 2010:800 1 kap 4§) och läroplaner för grundskola, gymnasium och vuxenutbildning ska alla elever få möjligheter att utvecklas till aktiva, kreativa och kompetenta samhällsmedborgare.
I Lgr22 under rubriken Skolans uppdrag finns ett avsnitt om entreprenörskap och digitalisering och detta berör skolans övergripande arbete såväl som arbetet i ämnena:
"Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt deras vilja att pröva och omsätta idéer i handling och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling.
Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap."
Entreprenörskap – en nyckelkompetens
Entreprenörskap är en del av det livslånga lärandet och en av EU:s reviderade nyckelkompetenser från 2018. EU beskriver entreprenörskompetens som förmågan att reagera på möjligheter och idéer och att omvandla dem till värde för andra. Värdet kan vara av kulturellt, socialt eller ekonomiskt slag. Kompetensen grundas på kreativitet, kritiskt tänkande och problemlösning, initiativförmåga och uthållighet samt förmågan att samarbeta för att planera. Vikten av etiskt ansvarstagande och empati för andra människor och omvärlden är centralt.
Eleven ska genom sin utbildning få tillgång till följande nyckelkompetenser:
- Läs- och skrivkunnighet.
- Flerspråkighet.
- Matematisk kompetens och kompetens inom naturvetenskap, teknik och ingenjörsvetenskap.
- Digital kompetens.
- Personlig och social kompetens samt kompetens att lära sig att lära.
- Medborgarkompetens.
- Entreprenörskompetens.
- Kompetens på området kulturell medvetenhet och kulturyttringar.
Publikationen från EU om livslångt lärande Länk till annan webbplats.
Hitta mer stöd om entreprenörskap i skolan
Organisationer som stödjer arbetet med entreprenörskap i skolan:
E-kampen - entreprenör för en dag Länk till annan webbplats.
Framtidsfrön - entreprenörskap och studie- och yrkesvägledning Länk till annan webbplats.
Komtek - entreprenörskap och teknik Länk till annan webbplats.
Svenska Science Centers – entreprenörskap och naturvetenskap/teknik Länk till annan webbplats.
Ung Drive – entreprenörskap och företagande på grundskolan Länk till annan webbplats.
Ung Företagsamhet - entreprenörskap, samhälle och arbetsliv Länk till annan webbplats.
Unga innovatörer – entreprenörskap och innovationstänkande Länk till annan webbplats.
Årets unga innovatör – tävling inom entreprenörskap och innovation Länk till annan webbplats.
Att arbeta med omgivande arbets- och samhällsliv:
Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar i Skolverkets allmänna råd och stödmaterial
Filmer om studie- och yrkesvägledning i undervisningen
Vill du utveckla ditt arbete kring elevers delaktighet och inflytande i undervisningen?
Förslag på ämnesövergripande arbeten
Hållbar utveckling
Läromedel för årskurserna F-6 kring hållbar utveckling och kreativitet, Länk till annan webbplats.Spillosoferna Länk till annan webbplats.
Undervisa om hållbar utveckling, Världsnaturfonden Länk till annan webbplats.
Undervisa om hållbar utveckling, Lärportalen
Teknik – innovation och konstruktion
Undervisa i teknik år 1-3, Lärportalen Länk till annan webbplats.
Undervisa i teknik år 4-6, Lärportalen Länk till annan webbplats.
Undervisa i teknik år 7-9, Lärportalen Länk till annan webbplats.
-
Inspiration och stöd i arbetet
Arbeta med entreprenörskap i gymnasieskolan
-
Inspiration och stöd i arbetet
Entreprenörskap och vuxnas lärande
-
Leda och organisera
Leda och organisera entreprenörskap i skolan