Entreprenörskap i grundskolan innebär att du som lärare planerar och genomför elevaktiv undervisning där eleverna tränar på att lösa problem på kreativa sätt, att pröva och ompröva sina idéer och ta dem till handling. Detta förbereder dem både för arbetslivet och skapar möjligheter för att vara en aktiv samhällsmedborgare.
Film: Entreprenörskap i skolan (2.02 min)
Enligt skollagen (SFS nr. 2010:800 1 kap 4§) och läroplaner för grundskola, gymnasium och vuxenutbildning ska alla elever få möjligheter att utvecklas till aktiva, kreativa och kompetenta samhällsmedborgare.
I Lgr11 under rubriken Skolans uppdrag finns ett avsnitt om entreprenörskap och digitalisering och detta berör skolans övergripande arbete såväl som arbetet i ämnena:
"Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt deras vilja att pröva och omsätta idéer i handling och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling.
Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. De ska även ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap."
Entreprenörskap är en del av det livslånga lärandet och en av EU:s reviderade nyckelkompetenser från 2018. EU beskriver entreprenörskompetens som förmågan att reagera på möjligheter och idéer och att omvandla dem till värde för andra. Värdet kan vara av kulturellt, socialt eller ekonomiskt slag. Kompetensen grundas på kreativitet, kritiskt tänkande och problemlösning, initiativförmåga och uthållighet samt förmågan att samarbeta för att planera. Vikten av etiskt ansvarstagande och empati för andra människor och omvärlden är centralt.
Att utveckla ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap kan bland annat innebära att eleverna
För att eleverna ska kunna lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt behöver arbetsuppgifterna vara tydliga och utgå ifrån ämnenas syfte, centrala innehåll och kunskapskrav. Eleverna ska ges möjlighet att pröva sig fram både på egen hand och tillsammans med andra och få stöd av dig som lärare i att möta olika slags uppgifter och utmaningar. Efter avslutat arbete behöver de reflektera över vad de har lärt sig och hur de har utvecklats både kunskapsmässigt och i fråga om förmågorna.
Elevaktivitet är en viktig komponent i entreprenörskap i skolan. När eleverna tränar på att generera, pröva och ompröva idéer utvecklar de inte bara kunskaper om att planera, driva och målmedvetet slutföra ett arbete, utan också förmågor och kompetenser som kreativitet, initiativförmåga, ansvarstagande samt samarbets- och kommunikationsförmåga. Här har skolan stora möjligheter att ge eleverna en helhetsbild och underlätta bedömning genom att arbeta ämnesöverskridande.
Exempel på hur andra arbetar med entreprenörskap i skolan och vilka vinster det ger.
Att på olika sätt samarbeta med samhället och arbetslivet är ett mål som finns tydligt formulerat i läroplanen. Det skapar också möjligheter att ta tillvara elevernas idéer och drivkraft samtidigt som eleverna får syn på yrkesliv och arbetsmarknad. Här får eleverna dessutom tillfälle att träna på förmågor som att kunna lösa problem, vara kreativ, ta initiativ och samarbeta. Det är något som också kan motivera eleverna och som de kommer att ha nytta i vidare studier, som anställd eller som företagare. Att koppla ihop studie- och yrkesvägledning och entreprenörskap gör att eleverna får vidgade perspektiv både på yrken, arbetsmarknad och på sig själva och utvecklar på så sätt sin valkompetens.
Exempel på hur andra arbetar med att koppla skolan till framtiden och samhället.
Exempel på hur andra jobbar med entreprenörskap som väcker motivation.
Vill du och dina kollegor tillsammans lära er mera om hur ni kan integrera entreprenörskap och studie- och yrkesvägledning i undervisningen?
Som skolledare ansvarar du för att skapa förutsättningar för lärarnas och elevernas planering och arbete med entreprenörskap i skolan. Det kan vara att lyfta diskussioner i kollegiet om vilka förmågor och kunskaper som är viktiga idag och i framtiden och tillsammans med lärarna säkerställa att alla elever får utveckla dessa.
Att se över de strukturella förutsättningarna såväl tjänstefördelning och schema som kompetensutvecklingsbehov hos lärarna är viktigt samt att stödja samarbetet med omgivande samhälls- och arbetsliv.
Så här leder och organiserar du som skolledare arbetet med entreprenörskap i skolan.
E-kampen - entreprenör för en dag
Finn upp - entreprenörskap och innovationstänkande
Framtidsfrön - entreprenörskap och studie- och yrkesvägledning
Komtek - entreprenörskap och teknik
Svenska Science Centers – entreprenörskap och naturvetenskap/teknik
Ung Företagsamhet - entreprenörskap, samhälle och arbetsliv
Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar i Skolverkets allmänna råd och stödmaterial
Filmer om studie- och yrkesvägledning i undervisningen
Exempel på delaktighet och inflytande, Lärportalen (ingår i utbildning om skolans värdegrund).
Tips från Skolverket om att främja delaktighet och studiero
Hållbar utveckling
Läromedel för årskurserna F-6 kring hållbar utveckling och kreativitet,Spillosoferna
Kompetensutveckling för lärare om att undervisa om hållbar utveckling från Världsnaturfonden
Skolverkets kompetensutveckling i att undervisa om hållbar utveckling, Lärportalen
Teknik – innovation och konstruktion
Kompetensutveckling för lärare om att undervisa i teknik år 1-3, Lärportalen
Kompetensutveckling för lärare om att undervisa i teknik år 4-6, Lärportalen
Kompetensutveckling för lärare om att undervisa i teknik år 7-9, Lärportalen