Vad är god kvalitet i fritidshemmet? Hur kan du och dina kollegor tillsammans analysera verksamheten och identifiera utvecklingsområden? Det här materialet i form av en dialogduk ger struktur åt det verksamhetsutvecklande arbetet och kan bidra med nya infallsvinklar och perspektiv på kvalitet.
Dialogduk om kvalitet i fritidshem Pdf, 81 kB, öppnas i nytt fönster.
Spara gärna ner dialogduken på din dator när du arbetar med materialet.
Här får du ta del av en inledande text skriven av Karin Lager som lyfter framgångsfaktorer och olika perspektiv på kvalitet i fritidshemmet. Texten avslutas med förslag på samtalsfrågor. Texten finns även som ljudfil.
Tidsåtgång: 60–90 min för läsning och efterföljande samtal.
Här presenteras åtta valbara case från olika typer av fritidshem som vart och ett har sina specifika styrkor och utmaningar. Ni arbetar med samtliga åtta case eller väljer de case som känns relevanta utifrån era behov. Fritidshemmens nulägen beskrivs på ett autentiskt sätt i casen och ger underlag för reflektion och kollegiala samtal. Varje case avslutas med förslag på samtalsfrågor. Casen finns även som ljudfiler.
Tidsåtgång: 45–60 min per case för läsning och efterföljande samtal.
Case 1 (O)ense om utvecklingsbehov Pdf, 119 kB.
Case 2 När samarbetet brister Pdf, 95 kB.
Case 3 När schemat styr innehållet Pdf, 107 kB.
Case 4 Från aktivitetsbaserat till relationsbaserat fritidshem Pdf, 117 kB.
Case 5 När strukturerna fungerar Pdf, 134 kB.
Case 6 Samsyn och samarbete i arbetslaget Pdf, 109 kB.
Case 7 (O)lika uppfattningar om delaktighet och inflytande Pdf, 107 kB.
Case 8 Tematiskt arbete utifrån elevernas intressen Pdf, 113 kB.
Här får du lyssna på en podd där Ann S. Pihlgren uttrycker sina visioner kring framtidens fritidshem och vad som krävs för att komma dit. Till podden finns förslag på samtalsfrågor.
Tidsåtgång: 60–75 min för lyssning och efterföljande samtal.
Här får du ta del av en presentation av samtalsmodeller som ni kan tillämpa i processen med att identifiera och enas om utvecklingsområden. Ni hittar också ett frågeunderlag som kan hjälpa er att komma vidare i arbetet.
Arbetet med dialogduken kan genomföras på olika sätt. Det som är viktigt är att ni schemalägger tid för de kollegiala samtalen.
Ni kan välja att läsa eller lyssna på allt material gemensamt vid era schemalagda träffar. Ni kan också välja att ta del av materialet på egen hand inför träffarna och använda den gemensamma tiden endast till de uppföljande samtalen utifrån frågeställningarna i materialet.
Valet av case i steg 2 kan göras gemensamt av hela gruppen eller av en utsedd samtalsledare.
Genomför arbetet med materialet under era ordinarie mötestider. Antalet tillfällen som behövs beror på träffarnas längd och hur ni väljer att använda tiden. Om ni väljer att läsa eller lyssna på materialet gemensamt behövs fler tillfällen än om alla tar del av materialet på egen hand inför träffarna.
Påbörja arbetet vid ett tillfälle då ni har möjlighet att fördjupa er i materialet under en längre tid, exempelvis under en studiedag eller ett längre möte. Arbeta då med steg 1 och 2. Fortsätt sedan med steg 3 och 4 under era ordinarie mötestider.
Påbörja arbetet under era ordinarie mötestider. Vid det första tillfället kan ni arbeta med steg 1 och vid nästkommande tillfällen fortsätter ni med steg 2 och 3. Ägna sedan ett längre tillfälle, exempelvis en studiedag, åt arbetet med steg 4.
Rektor har ett viktigt uppdrag att skapa de organisatoriska förutsättningarna för arbetet med dialogduken. Det också angeläget att rektor efter genomförandet sätter sig in i vad deltagarna kommit fram till under samtalen i steg 1–3.
Eftersom arbetet med materialet är tänkt att utmynna i en handlingsplan för det verksamhetsutvecklande arbetet, kan rektor med fördel medverka i arbetet med steg 4. Rektor bör också vara aktiv i den långsiktiga uppföljningen av det verksamhetsutvecklande arbetet.
För att säkerställa att strukturen i dialogduken följs, att samtalen behandlar det tänkta innehållet och att alla deltagare kommer till tals, är det bra om rektor utser en samtalsledare.
Samtalsledaren bör vara en medarbetare i fritidshemmet. Samtalsledarens roll är att förbereda träffarna genom att sätta sig in i materialet på förhand och leda samtalen. Valet av case i steg 3 kan göras gemensamt av hela gruppen eller av den utsedda samtalsledaren.
Gruppstorleken vid samtalstillfällena har betydelse för dynamiken och allas möjlighet till delaktighet. Fyra till sex deltagare kan vara en bra gruppstorlek. Det kan därför finnas ett behov att dela in en större personalgrupp i två eller flera mindre samtalsgrupper. Det viktigt att gruppen i möjligaste mån är densamma under alla tillfällen.
Här hittar du dialogduken. Spara gärna ner dialogduken på din dator när du arbetar med materialet.
Dialogduk om kvalitet i fritidshem Pdf, 81 kB, öppnas i nytt fönster.
Anteckningsstödet finns i två olika versioner, en version som du skriver ut och en skrivbar version för dig som vill anteckna digitalt. Välj den version som passar dig bäst.
Anteckningsstöd till dialogduken - att skriva ut Pdf, 42 kB.
Den skrivbara versionen av anteckningsstödet använder du om du vill anteckna digitalt. Den måste öppnas i Acrobat Reader och sparas på din dator innan du börjar skriva i den. Gör så här:
Anteckningsstöd till dialogduken - att arbeta med i din dator Pdf, 807 kB.