Bygga svenska – material för bedömning av nyanlända elevers språkutveckling
Bygga svenska är ett bedömningsmaterial som hjälper lärare i grundskolan och gymnasieskolan att följa nyanlända elevers språkutveckling.
%20bygga%20svenska.png)
Bedömningsmaterialet innehåller en bedömningsmodell med beskrivningar av elevens språkutveckling i svenska i fem steg, från nybörjare till avancerad nivå.
Bygga svenska är utformat för alla lärare som undervisar nyanlända elever i grundskolan och i gymnasieskolans introduktionsprogram, och det kan även användas då elever har nått en avancerad nivå i sin språkutveckling och till övervägande del deltar i ordinarie undervisning.
Tanken är att du som är lärare eller skolledare använder materialet tillsammans med uppgifter och underlag från egen undervisning eller verksamhet. Följ länkarna nedan för att hitta bedömningsmaterialet och bedömda elevexempel, som konkretiserar prestationer på olika steg och filmer med beskrivningar av stegen.
Bygga svenska i årskurs 1–3 Länk till annan webbplats.
Bygga svenska i årskurs 4–6 Länk till annan webbplats.
Bygga svenska årskurs 7-9 och i gymnasieskolans introduktionsprogram Länk till annan webbplats.
Beställ bedömningsstöd i tryckt format
Syftet med Bygga svenska
Kunskaper i svenska är viktiga för att eleverna ska kunna ta till sig undervisningen i skolan och vara delaktig i samhället. En kontinuerlig uppföljning av elevernas språkutveckling i svenska är avgörande om utbildningen ska utformas efter de nyanlända elevernas individuella förutsättningar och behov för att stödja progressionen i språkutvecklingen.
Bygga svenska ger lärare i grund- och gymnasieskolan möjlighet att observera elevernas förmågor inom olika områden som har betydelse för andraspråksutvecklingen. Med hjälp av materialet får lärare syn på och kan utveckla sin undervisning. Lärare, elev och vårdnadshavare kan tillsammans få en överblick över var eleven befinner sig i sin andraspråksutveckling.
På huvudmanna- och skolnivå kan dokumentationen bidra till underlag i det systematiska kvalitetsarbetet, så att även nyanlända elevers progression, vad gäller språkutveckling, synliggörs och kan följas.
Bygga svenska finns i olika versioner för årskurs 1–3, 4–6 och för årskurs 7–9 och gymnasieskolan. Bedömningen av färdigheten "skriva" skiljer sig åt mellan årskurserna 7–9 och gymnasieskolan).
Alla versionerna följer samma disposition och innehåller till stor del samma texter, men underlagen för bedömning av de olika färdigheterna ("lyssna och tala", "läsa" samt "skriva") och beskrivningarna av steg 1 till 5 skiljer sig åt.
Utmärkande drag i andraspråksutvecklingen och aspekter för bedömning
Bygga svenska är uppbyggt av detaljerade och systematiserade observationspunkter inriktade mot utmärkande drag i andraspråksutvecklingen:
- Ökat deltagande i flera olika typer av språkliga aktiviteter
- Ökad självständighet
- Språklig variation
- Språklig komplexitet
- Språklig säkerhet
För färdigheterna lyssna, tala, läsa och skriva beskriver observationspunkterna tillsammans med helhetsbeskrivningar språkutveckling i fem steg, från nybörjare till avancerad nivå.
Elevens förkunskaper, till exempel kännedom på modersmål om begrepp i undervisningen, och graden av stöttning, är två av flera faktorer som påverkar vilket språk eleven kan hantera i ett visst sammanhang. Därför går det inte att föreslå specifika uppgifter eller texter som elever i en viss ålder ska klara av på ett visst steg.
Stöd för att komma igång med Bygga svenska
Här hittar du som är lärare stöd som du kan använda enskilt eller tillsammans med kollegor för att komma igång med att använda Bygga svenska.
Stöd för huvudmän och rektorer: Bygga svenska i det systematiska kvalitetsarbetet
Här hittar du en första presentation av Bygga svenska. Presentationen tar cirka 20 minuter att genomföra, exklusive tid för diskussioner.
Ladda ned presentationen av Bygga svenska Powerpoint, 7 MB, öppnas i nytt fönster.
Både i grundskolan och på gymnasieskolans introduktionsprogram kan Bygga svenska användas för att fortlöpande följa elevernas språkutveckling som en del i det systematiska kvalitetsarbetet. Det kan dokumenteras i elevernas individuella utvecklings- och studieplaner och på introduktionsprogrammen vara ett av underlagen för huvudmannens plan för utbildning.
Mer om att organisera nyanlända elevers utbildning i grundskolan
Mer om att organisera nyanlända elevers utbildning i gymnasiet