Elevens tid på apl. Planera, genomföra, följa upp.

Apl är en del av yrkesutbildningen. Den är avgörande för att eleven ska bli väl förberedd för sitt yrke. Läraren ska planera för elevens lärande på arbetsplatsen i förhållande till målen för utbildningen. 

En hammdledare instruerar en elev

Planera elevens tid på apl

Noggranna förberedelser gör tiden på apl värdefull för eleven. Dessa punkter kan man tänka på:

  • kartlägga arbetsplatsen utifrån det lärande som kan ske, samt den fysiska och psykosociala arbetsmiljön
  • förbereda eleven
  • förbereda handledaren
  • planera för elevens lärande och
  • planera för uppföljning av lärandet.

Förbereda eleven

Bland annat behöver eleven ha klart för sig:

  • vilka kurser eller delar av kurser som ska genomföras på arbetsplatsen
  • vilka förväntningar skolan och arbetsplatsen har på eleven
  • aktuella arbetsmiljöregler
  • hur uppföljning av lärandet kommer att ske
  • på vilka grunder bedömningen ska göras.

Som en del av förberedelsen för apl kan eleven genomföra Skolverkets webbaserade handledarutbildnings första två moduler.

Förbereda handledaren

När skolan har säkrat apl-platser behöver handledarna få veta vad som förväntas av dem och få praktisk information. Ett sätt är att erbjuda handledarutbildning, till exempel Skolverkets webbaserade handledarutbildning.

Skolverkets webbaserade handledarutbildning, skapa kontolänk till annan webbplats

Du som arbetsgivare kan kostnadsfritt boka en regional handledarutbildare från Skolverket. Vi kommer till din arbetsplats och genomför handledarutbildning med dina medarbetare utifrån era behov och önskemål.

Vid intresse kontakta aplhandledarutbildare@skolverket.se

Planera elevens lärande

Läraren ska planera för elevens lärande på arbetsplatsen i förhållande till målen för utbildningen. Sedan planerar läraren och handledaren vad eleven ska få möjlighet att lära sig under apl-perioden, hur lärandet ska stöttas och hur det ska följas upp. Planen kan naturligtvis behöva revideras under periodens gång.

Planera för uppföljning av elevens lärande

Under apl behöver läraren följa upp vad eleven arbetar med och vid behov justera planeringen tillsammans med handledaren. Efter apl behöver läraren ta reda på vad eleven faktiskt har lärt sig och därmed avgöra vilket kunskapsinnehåll eleven behöver få undervisning om i skolan eller på en annan apl-plats.

Under elevens tid på apl

När eleven är på apl behöver läraren följa och stödja elevens kunskapsutveckling. Därför behöver läraren regelbundet gå igenom elevens lärande tillsammans med eleven och handledaren.

Handledaren har en viktig roll i att handleda eleven i att succesivt bygga upp yrkeskunskaper och en yrkesidentitet, men också att inkludera eleven i gemenskapen på arbetsplatsen.

Efter elevens apl

Vid betygsättning ska läraren utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i relation till de nationella kunskapskraven. Därför behöver läraren försäkra sig om att ha information om elevens prestationer från apl när betyget ska sättas vid kursens slut. Eftersom apl inte är någon egen kurs kan eleven inte godkännas eller underkännas i apl.

Apl utomlands

Apl utomlands kan bli en fantastisk erfarenhet för elever. För att det ska bli bra måste du säkerställa att samma krav på utbildningen är uppfyllda som när apl genomförs här hemma. Du behöver därför kvalitetssäkra det arbetsplatsförlagda lärandet på samma grunder.

Universitet- och högskolerådets webbsida om utbytenlänk till annan webbplats

Filmer för handledare utomlands

För att underlätta för arbetsplatser i utlandet finns sex filmer på olika språk som kan rekommenderas till handledare utomlands. Filmerna bidrar till att förstå vad det kan innebära att ta emot en elev från Sverige.

Taking on a Swedish student at your workplace

Lathund om apl

Lathunden ger dig fördjupad information och praktiska tips om hur du planerar, genomför och följer upp apl. I lathunden kan du enkelt hitta just det område du behöver veta mer om kring apl.

Lathund om aplöppnas i nytt fönster

Processtöd för apl-utveckling på skolan

Ta hjälp att utveckla apl på er skola. Med en nationell apl-utvecklare får ni stöd att inkludera apl i ert systematiska kvalitetsarbete och att kvalitetssäkra det arbetsplatsförlagda lärandet, apl.

Läs mer om att boka processtöd för apl-utveckling här.

Senast uppdaterad 27 september 2019