Skolans digitalisering handlar om att öka kvaliteten i undervisningen. Där har rektor, skolchef och huvudman en central roll. Här får du kunskap om vilka förändringar som är aktuella och vad de innebär för din verksamhet.
Digital teknik har skapat nya förutsättningar för arbete och samarbete. Utmaningen för skolan är att dra nytta av de nya förutsättningarna på ett effektivt sätt. Det räcker inte med att lärare blir duktigare på att använda datorer. Arbetssätt, digitala lärresurser och elevuppgifter måste förändras, inte bara i några klassrum utan i alla. Det kan inte heller ske hur som helst utan ska införas på ett systematiskt sätt över tid.
Som skolledare och beslutsfattare behöver du ha kunskap om hur
När de digitala nationella proven ska genomföras ställs nya krav på skolorna. Den digitala infrastrukturen behöver i många fall uppdateras för att proven ska kunna genomföras. Både lärare och elever behöver ha kompetensen för att använda verktygen och provplattformen.
Genomförandet kommer också att ställa nya och annorlunda krav på hur proven organiseras. Både teknik och organisation behöver finnas på plats och testas innan de första proven ska genomföras.
Mer information om digitaliseringen av de nationella proven
Tekniska förutsättningar för skolorna att kunna genomföra digitala nationella prov
Vi erbjuder kompetensutveckling för huvudmän, skolchefer och rektorer inom förskolan, grundskolan, gymnasieskolan och komvux. Huvudmannen är kommunen om det är en kommunal skola och skolans styrelse om det är en fristående skola. Materialet ger kunskaper och vägledning i att leda digitalisering. Använd och organisera kompetensutvecklingen på ett sätt som fungerar bäst för er.
Leda digitalisering – om att planera och organisera kompetensutvecklingen
Leda förändring – vägledning till att leda ett förändringsarbete
Nya skrivningarna om digital kompetens i läroplaner, kursplaner, examensmål och ämnesplaner gäller sedan 1 juli 2018:
Digital kompetens och digitala verktyg i förskolan
Digital kompetens i grundskolan
Digital kompetens i gymnasieskolan
Digital kompetens i vuxenutbildning
Att förändringar omsätts i praktik är ett gemensamt ansvar för huvudman, skolchef, rektor och lärare. Huvudman, skolchef och rektor har ansvar för att ge lärarna förutsättningar att arbeta utifrån läroplanen. Lärare har ansvar för att undervisa enligt läroplanen. Rektor bör se till att verksamheten genomförs utifrån planeringen. Vårt material har tagits fram för att underlätta detta arbete.
Det finns två generella kommentarmaterial om digital kompetens:
Kommentarmaterialen beskriver de ställningstaganden som ligger bakom förtydligandena om digital kompetens i läroplaner, kursplaner och ämnesplaner. Det finns också ämnesspecifika kommentarmaterial.
Ämnesspecifika kommentarmaterial om digitalisering
Diskussionsunderlagen underlättar för personalen att diskutera vad ändringarna i läroplanen innebär för undervisningen.
Gå igenom ändringarna i styrdokumenten tillsammans med ledningsgruppen eller en grupp lärare.
Gå igenom ändringarna i styrdokumenten tillsammans med ledningsgruppen eller en grupp lärare.
Har ni tillgång till en IKT-pedagog, förstelärare inom digitalisering eller en centrala IKT-pedagoger eller motsvarande hos huvudmannen? Låt dem då vara med i planeringen. Planeringsgruppen bör börja med att läsa igenom materialet så som det beskrivs ovan och sedan gå igenom diskussionsunderlaget.
Indelning: Organisera gärna personalen i grupper om 3–6 personer. Det är bra om personalen jobbar i ämnesöverskridande grupper.
Tid: Planera in den individuella förberedelsen och de kollegiala mötena. Momenten bör inte komma för långt från varandra.
Upplägget i diskussionsunderlaget:
Har ni tillgång till en IKT-pedagog, förstelärare inom digitalisering eller en centrala IKT-pedagoger eller motsvarande hos huvudmannen? Låt dem då vara med i planeringen. Planeringsgruppen bör börja med att läsa igenom materialet så som det beskrivs ovan och sedan gå igenom diskussionsunderlaget.
Indelning: Organisera gärna personalen i grupper om 3–6 personer. Det är bra om personalen jobbar i ämnesöverskridande grupper.
Tid: Planera in den individuella förberedelsen och de kollegiala mötena. Momenten bör inte komma för långt från varandra.
Upplägget i diskussionsunderlaget:
Kartlägg med din personal den digitala kompetensen utifrån yrkesrollen. Då får du syn på vilka kortsiktiga och långsiktiga behov av kompetensutveckling hela personalen har. Här kan diskussionsunderlagen vara till hjälp.
Det systematiska kvalitetsarbetet är grunden för att analysera personalens och skolans behov. Med Lika-verktyget kan ni komplettera lägesbilden för att kunna prioritera insatser. Lika står för ledning, infrastruktur, kompetens och användning. Sveriges kommuner och landsting (SKL) har tagit fram verktyget.
Så fungerar systematiskt kvalitetsarbete
Kompetensutveckling i kvalitetsarbete – Kvalitetsverkstaden
Självskattningsverktyget Lika, SKR, Sveriges Kommuner och Regioner
Här listar vi all vår kompetensutveckling om digitalisering
Elever och personal behöver digitala verktyg och tjänster som är ändamålsenliga, behovsanpassade och lätta att använda. Det behövs en it-miljö där olika system, tjänster och verktyg samspelar. Det är viktigt att verksamheten har en god dialog med it-avdelningen om behoven av it-stöd så att de system som implementeras på bästa sätt stödjer verksamheten.
Några kännetecken på välfungerande digitala arbetsmiljöer:
Rapporten Digitaliseringen i skolan – vad säger forskningen? tar upp följande framgångsfaktorer för lyckat digitaliseringsarbete i skolan:
Utöver dessa faktorer är det viktigt att tänka på följande: