Introduktionsprogram

Introduktionsprogrammen ska ge obehöriga elever möjlighet att komma in på ett nationellt program, eller leda till att de kan få ett arbete.

Huvudregeln är att inga behöriga elever ska gå ett introduktionsprogram. Alla elever följer en individuell studieplan. På introduktionsprogrammen är den individuella studieplanen mycket viktig eftersom det inte finns något examensmål eller någon programstruktur, utan det är studieplanen visar vad utbildningen ska innehålla. Utbildningen är på heltid.

Eleverna ska ha rätt till en minsta garanterad undervisningstid på 23 timmar i veckan

Elever på introduktionsprogrammen ska ha en minsta garanterad undervisningstid på 23 timmar i veckan (Skollagen 17 kap § 6). Det motsvarar undervisningstiden på gymnasieskolans yrkesprogram. Eftersom att introduktionsprogrammen har olika syften ska innehållet i utbildningen, och därmed undervisningen, utformas utifrån elevens behov och i linje med den plan för utbildning som huvudmannen upprättat.

Elever som har förutsättningar att tillgodogöra sig mer undervisningstid kan behöva det för att uppfylla utbldningens syfte. Utbildningens omfattning får minskas för en elev som begär det om huvudmannen för utbildningen bedömer att det finns särskilda skäl. Huvudmannen är kommunen om det är en kommunal skola och skolans styrelse om det är en fristående skola.

Obehöriga elever ska erbjudas plats

Hemkommunen är skyldig att erbjuda obehöriga elever plats på introduktionsprogrammen. Enda undantaget är programinriktat individuellt val, som kommunen har möjlighet men inte måste erbjuda. Fristående skolor får erbjuda introduktionsprogram. Det enda kriteriet är att den fristående skolan har ett nationellt program. Ska skolan erbjuda programinriktat individuellt val måste skolan ha det yrkesprogram som det programinriktade individuella valet är kopplat till.

Det finns fem introduktionsprogram

Preparandutbildning (ersätts av Programinriktat val i juli 2019)

Preparandutbildningen riktar sig mot elever som behöver fler godkända betyg för att kunna börja på ett nationellt yrkesprogram eller högskoleförberedande program. Utbildningen utformas för varje enskild elev och ska pågå i högst ett år. Det ska också vara möjligt för en elev att göra mindre ämneskompletteringar för att bli antagen till ett nationellt program efter kort tid.

Från och med 1 juli 2019 ersätts Preparandutbildningen av Programinriktat val enligt Skollagen 17 kap § 16 som träder i kraft 1 juli 2018. Du kan läsa mer om Programriktat val längre ner.

Programinriktat individuellt val (ersätts av Programinriktat val i juli 2019)

Programinriktat individuellt val riktar sig till elever som vill gå ett yrkesprogram, men den saknar behörighet och de kunskaper som behövs. Eleven kan följa flera kurser på ett nationellt program samtidigt som han eller hon läser de kurser som saknas för att han eller hon ska bli behörig.

Från och med 1 juli  2019 ersätts Preparandutbildningen av Programinriktat val enligt Skollagen 17 kap § 16 som träder i kraft 1 juli 2018. Du kan läsa mer om Programriktat val längre ner.

Programinriktat val (aktuellt från 1 juli 2019)

Preparandutbildningen och Programinriktat individuellt val ersätts av Programinriktat val från 1 juli 2019. Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Det nationella program som utbildningen är inriktad mot kan vara både ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.

Programinriktat val syftar till att elever ska få en utbildning som är inriktad mot ett visst nationellt program och ska så snart som möjligt kunna antas till det nationella programmet. Det nationella program som utbildningen är inriktad mot kan vara både ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program.

Hemkommunen ansvarar för att alla elever som är behöriga till programinriktat val erbjuds programmet. En elev är behörig som har; godkänt i svenska eller svenska som andraspråk, matematik och engelska samt tre andra ämnen eller svenska eller svenska som andraspråk, matematik eller engelska och fyra andra ämnen.

Programinriktat val kan utformas både för en enskild elev och för en grupp elever. Det innebär att utbildningen ska utformas i förväg och vara sökbar. Om den utformas för en enskild elev behöver den inte planeras i förväg. Riksrekrytering får beslutas av Skolverket enbart i de fall då utbildningen utformas för en grupp elever.

Yrkesintroduktion

Yrkesintroduktion vänder sig till elever som saknar godkända betyg för behörighet till ett yrkesprogram. Eleven får en yrkesinriktad utbildning för att kunna söka till ett yrkesprogram eller få ett arbete. Eleven ska både ska kunna läsa ämnen från grundskolan som den inte är behörig i och ämnen från nationella program i gymnasieskolan. På yrkesintroduktion kan även kurser från yrkespaketen ingå.

Yrkespaketen

Individuellt alternativ

Individuellt alternativ utformas för enskild elev och vänder sig i första hand till ungdomar som inte är behöriga till ett yrkesprogram och som har stora kunskapsbrister och svag motivation, eller till ungdomar som vill ha en mer allmänt inriktad utbildning som förbereder dem för annan utbildning. Utbildningen får innehålla grundskoleämnen som eleven saknar godkända betyg i och hela eller delar av gymnasieskolans kurser. Det kan också ingå andra insatser, exempelvis motivationsinsatser eller praktik.

Språkintroduktion

Språkintroduktion är till för ungdomar som nyss har kommit till Sverige. Utbildningen har fokus på svenska språket för att eleven ska kunna gå vidare till något annat program i gymnasieskolan, eller till annan utbildning. På språkintroduktion kan eleven också få undervisning i andra grundskole- och gymnasieämnen som eleven behöver för sin fortsatta utbildning.

Enligt Skollagen 17 kap § 14 a, som träder i kraft 1 juli 2018 men tillämpas på utbildning som påbörjas från och med 1 juli  2019, ska nyanlända elevers kunskaper bedömas när de tas emot vid introduktionsprogrammet språkintroduktion.

Det innebär att elevens bakgrund, skolerfarenheter, språk- och ämneskunskaper och eventuella yrkeserfarenheter ska kartläggas.

Det finns ett kartläggningsmaterial som är obligatoriskt för grundskolan och som även gymnasieskolans introduktionsprogram ska använda.

Vi arbetar också med att ta fram ett stöd för bedömning och kartläggning av nyanlända elever i gymnasieålderns tidigare utbildning och kunskaper. I vissa fall är elevens kunskaper redan kända och därför ska en bedömning endast göras om en sådan bedömning inte är uppenbart onödig. Bedömningen ska göras skyndsamt och ligga till grund för den individuella studieplanen som ska vara klar inom två månader från mottagandet.

Till toppen Gå till toppen på sidan