Undervisa nyanlända elever

Ämneslärarnas kompetens i att undervisa nyanlända elever är en avgörande faktor för skolframgång. Samverkan mellan ämneslärare och studiehandledare ökar förutsättningarna för elevens möjlighet att prestera väl.

Bild på nyanlända elevers skolgång

Arbeta med flerspråkighet och språkutvecklande undervisning

Språk och kunskapsutveckling hänger tätt ihop. Elevers språkkunskaper kan utvecklas i alla ämnen och därmed är frågor om språk aktuella för alla lärare. Här finns resurser som kan vara användbara för att utveckla undervisningen.

Flerspråkighet som resurs, för alla skolformer, artiklar

Checklista för språk- och kunskapsutvecklande undervisning

  • Finns tydliga lärandemål för både innehåll och språk?
  • Är uppgifter och innehåll kognitivt utmanande?
  • Går upplägget från det konkreta mot det abstrakta?
  • Är innehåll och begrepp anpassade till elevernas språknivå? Förklaras de tydligt?
  • Knyts begreppen till elevernas vardagsspråk och egna erfarenheter?
  • Genomförs undervisningen så att kognitivt utmanande uppgifter kombineras med stöttning?
  • Får eleverna möjlighet att muntligt bearbeta innehållet?
  • Får eleverna möjlighet att skriftligt bearbeta innehållet?
  • Ges goda möjligheter till interaktion och utvecklande samtal? (Parvis, smågrupper, lärare-elev, helklass)
  • Stöttas eleverna vid läsning av texter innan, under och efter läsningen?
  • Stöttas eleverna när de skriver genom att läraren visar modelltexter och leder gemensamt skrivande?
  • Modelleras och uppmärksammas skolspråk och ämnesspråk?
  • Synliggörs språkliga drag, som till exempel olika texttypers kännetecken och innehåll?
  • Finns modeller för hur förmågor, till exempel analysförmåga ska utvecklas?
  • Kopplas innehåll till målen? Utvärderas detta? Får eleverna reflektera över vad de har lärt sig? Hur de har lärt sig?

Lärare i alla ämnen behöver arbeta språk- och kunskapsutvecklande. De behöver medvetet arbeta med de språkliga färdigheter eleverna behöver för att kunna uttrycka den nya kunskapen. En sådan undervisning bygger på ett kommunikativt arbetssätt med fokus både på innehåll och språk.

Alla elever behöver mötas av höga förväntningar och utmanas tankemässigt och åldersadekvat i sitt lärande. Samtidigt behöver undervisningen innehålla språklig stöttning. Det kan till exempel vara i form av bilder, grafik, förklaringar, kollaborativa grupparbeten, kroppsspråk, kopplingar till elevernas erfarenheter och vardagsspråk. För att genomföra denna typ av undervisning behöver du som lärare använda varierade arbetssätt som tillåter eleverna att vara språkligt aktiva.

Eleverna behöver också få stöttning i hur texter i olika ämnen byggs upp, som stöd för att läsa och skriva i ämnet. När eleven får möjlighet att använda alla sina språk i undervisningen bidrar det till en positiv kunskapsutveckling och samtidigt en utveckling av det svenska språket. All stöttning behöver utgå från elevens behov, språkliga nivå och kontinuerligt anpassas för att undervisningen ska vara utvecklande.

Om läraren däremot inte hänger med i elevernas språkutveckling och inte hinner förändra eller justera klassrumsresurserna i samma takt som eleverna utvecklar sina språkkunskaper kan samma strategier verka hämmande och motverka sitt syfte. Detsamma gäller språkfokus eller ett ensidigt fokus på termer och begrepp.

dSpråk- och kunskapsutvecklande undervisning i det flerspråkiga klassrummet - med fokus naturvetenskaplänk till annan webbplats

Studiehandledning på modersmål

Nyanlända och flerspråkiga elever ska få studiehandledning på sitt modersmål om eleven behöver det. Studiehandledning stödjer elevens språk- och kunskapsutveckling i olika ämnen. Ämneslärare och studiehandledare samverkar runt elevens undervisning. Elevens visade kunskaper och förmågor bedöms utifrån kunskapskraven i respektive ämnes kursplan eller ämnesplan.

Studiehandledning och modersmålsundervisning en förutsättning för nyanlända och flerspråkiga elever

Studiehandledning på modersmålet

Svenska som andraspråk

Genom undervisning i ämnet svenska som andraspråk ska eleverna ges möjligheter att utveckla svenska språket i tal och skrift så de kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Genom undervisningen ska eleven ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära och kunna lita på sitt språk. Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att kommunicera på svenska på den språkliga nivå eleven är utan att det ställs för tidiga krav på språklig korrekthet..

Förutsättningarna för elevernas språkutveckling är olika beroende på om det är ett första- eller ett andraspråk som ska utvecklas. För att leva och verka i det svenska samhället behöver elever med svenska som andraspråk därför undervisning utifrån sina specifika utgångspunkter för lärande och språkutveckling. Medan barn som har svenska som förstaspråk kan fortsätta att utveckla den språkliga bas de har med sig när de kommer till skolan, behöver barn med svenska som andraspråk både utveckla den språkliga basen i svenska och det språk som skolans ämnen kräver. Det betyder att de behöver arbeta på flera olika kunskaps- och färdighets- nivåer samtidigt, vilket ställer andra krav både på eleverna och på den undervisande läraren. Det är detta som motiverar att skolämnet svenska som andraspråk finns som ett eget ämne. Svenska som andraspråk är inte ett lättare ämne än svenska

Kursplan för svenska som andraspråk – grundskolanlänk till annan webbplats

Kursplan för svenska som andraspråk – gymnasieskolanlänk till annan webbplats

Undervisning på modersmål

Undervisning i modersmål är till för att eleven ska stärka sin kunskapsutveckling, sin identitet och sin språkutveckling. Att stärka elevernas modersmål är ett av flera sätt att främja mångfald och lärande inom olika områden. Det är vårdnadshavare som ansöker om modersmålsundervisning i grundskolan medan eleven själv ansöker om modersmålsundervisning i gymnasieskolan. Nyanlända elever kan få studiehandledning på modersmål eller på elevens starkaste skolspråk som stödjer kunskapsutvecklingen i olika ämnen. Ämnesläraren som ansvarig för ämnet kan i samarbete med studiehandledaren skapa bra förutsättningar för elevens språk- och kunskapsutveckling.

Resurser för undervisning i modersmål

Kursplan modersmålsundervisning Grundskola, välj "modersmål" i ämneslistan och klicka.

Kursplan modersmålsundervisning Gymnasietlänk till annan webbplats

Modersmålsundervisning och funktionsnedsättning, SPSMlänk till annan webbplats

Värdegrund – utveckla ett inkluderande förhållningssätt

En viktig princip i arbete med värdegrunden är att olikhet är en tillgång. Både i skapandet av fruktbara lärandemiljöer och i det demokratiska uppdraget är det ett värde i sig att alla barn och elevgrupper är olika.

Handling i kombination med reflektion över sitt eget och andras beteende och sättet att uttrycka sig motverkar förtryck, kränkande behandling, diskriminering och uteslutning, enligt normkritisk pedagogik.

Har ni koll på främlingsfientlighet och intolerans?länk till annan webbplats

Nyanlända elever, mottagande och inkludering, föreläsninglänk till annan webbplats

Europeiska språkrådet har skapat en webbkurs med strategier för att arbeta på ett inkluderande sätt i undervisningen:

On-line modulen collaborative Community Approach to Migrant Educationlänk till annan webbplats

Skolans samverkan med hem och vårdnadshavare

I skolans uppdrag ingår att främja en god samverkan och förtroendefulla relationer med vårdnadshavare. God samverkan mellan skola och vårdnadshavare kan i förlängningen bidra till högre måluppfyllelse för eleverna. Det är en förutsättning för elevers och vårdnadshavares rätt till inflytande och delaktighet samt möjlighet att påverka barnets skolgång.

Skolan och hemmet, publikationöppnas i nytt fönster

Samverkan med vårdnadshavare – om samarbetsläxor, artikellänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Stödinsatser i skolan – Vad behöver jag som förälder veta, på svenska

Stödinsatser i skolan – Vad behöver jag som förälder veta på albanska, arabiska, dari, engelska, somaliska och tigrinja. Se längst ned på sidan.

Skolbiblioteket och nyanlända

Skolbibliotek är en pedagogisk resurs för undervisning och skolarbete. Enligt bibliotekslagen ska skolbiblioteken ägna särskild uppmärksamhet åt personer med andra modersmål än svenska.

Skolbiblioteket och nyanlända

Bedömning och betyg

Bedömningsstöd

Det finns särskilt framtaget bedömningsstöd för att skolan ska kunna ge nyanlända elever en så bra start som möjligt.

Bedömning av nyanlända elevers kunskaper i grundskolan och gymnasiet

Betyg

När lärare betygssätter nyanlända elevers kunskaper gäller samma regler som för andra elever. Vi har tagit fram förtydliganden kring vissa situationer, som ändå kan kännas problematiska vid betygsättningen.

Nyanlända elever och betyg i grundskolan

Senast uppdaterad 10 september 2019
  • Leda och organisera

    Samordnare för nyanlända elevers lärande

    Samordnarens uppdrag är att stödja huvudmannen i arbetet med att systematiskt följa upp, analysera, planera och utveckla arbetet med nyanlända elevers lärande.

  • Leda och organisera

    Organisera nyanländas skolgång

    Här finns stöd för dig som är huvudman om hur man kan organisera nyanländas skolgång.

  • Leda och organisera

    Nyanlända i gymnasieskolan

    Den nyanlända eleven i gymnasieskolan är precis som alla andra elever i tonåren, men elevens lärande förutsätter att ämnesläraren är medveten om hur en andraspråksutveckling går till.