Med concept cartoons eller begreppsbubblor får du igång elevernas diskussioner om naturvetenskapliga fenomen och sammanhang. Här har vi samlat allt material med concept cartoons inom naturvetenskap för grundskolan.
Eleverna diskuterar här vad det är som orsakar växthuseffekten.
Här hittar du vårt samlade material med concept cartoons inom naturvetenskapliga ämnen. De kan användas som diskussionsmaterial i din undervisning. De olika ämnesområdena finns för grundskolans tidigare åldrar, årskurs 1–6, respektive äldre åldrar, årskurs 7–9.
Concept cartoons, eller begreppsbubblor, är serieteckningar som uttrycker tankar om olika naturvetenskapliga fenomen eller sammanhang i vardagen. Eleverna fördjupar sig i ett visst ämne eller fråga genom att utbyta idéer med varandra.
Forskarna Brenda Keogh och Stuart Naylor vid Manchester Metropolitan University skapade sina första Concept Cartoons på 1990-talet. I likhet med många andra lärare hade de upplevt att elever och studenter ofta förstod ett naturvetenskapligt fenomen på olika sätt.
För att tydliggöra elevernas olika uppfattningar skapade de bilder som föreställer elever som diskuterar en fråga eller en händelse. Deras ambition var att bilderna skulle