Concept cartoons i undervisningen

Med concept cartoons eller begreppsbubblor får du igång elevernas diskussioner om naturvetenskapliga fenomen och sammanhang. Här har vi samlat allt material med concept cartoons inom naturvetenskap.

Concept cartoons – samlat material

Här hittar du vårt samlade material med concept cartoons som du kan använda i din undervisning. De olika ämnesområdena finns för grundskolans tidigare åldrar, årskurs 1–6, respektive äldre åldrar, årskurs 7–9.

Concept cartoons inom naturvetenskap

Material för grundskolans tidigare åldrar

Material för grundskolans senare åldrar

Vi håller på att uppdatera concept cartoons och publicerar nytt material löpande.

Ett exempel på en concept cartoon som kan användas i undervisning

Eleverna diskuterar här vad som händer med isens massa när den smälter.

Om concept cartoons

Concept cartoons, eller begreppsbubblor, är serieteckningar som uttrycker tankar om olika naturvetenskapliga fenomen eller sammanhang i vardagen. Eleverna fördjupar sig i ett visst ämne eller fråga genom att utbyta idéer med varandra.

Brenda Keogh och Stuart Naylor skapade sina första Concept Cartoons på 90-talet vid Manchester Metropolitan University. I likhet med många andra lärare hade de upplevt att elever och studenter ofta förstod ett naturvetenskapligt fenomen på olika sätt.

För att tydliggöra elevernas olika uppfattningar skapade de bilder som föreställer elever som diskuterar en fråga eller en händelse. Deras ambition var att bilderna skulle

  • stödja elevers språkutveckling genom att hjälpa elever att ställa egna frågor och att stimulera diskussioner
  • stödja elevers lärande genom att göra deras idéer synliga och illustrera alternativa synsätt som kan utmana deras föreställningar och utveckla förståelsen av ämnet
  • användas för olika former av bedömning
  • användas som inledning eller sammanfattning av ett område i skolan, men även utanför klassrummet till exempel som hemuppgifter.
Senast uppdaterad 21 oktober 2019