Samordnarens uppdrag är att stödja huvudmannen i arbetet med att systematiskt följa upp, analysera, planera och utveckla arbetet med nyanlända elevers lärande.
Skolverket erbjuder samtliga huvudmän i Sverige att utse en samordnare för att stärka kvalitén i utbildningen för nyanlända elever. I nuläget har 230 huvudmän tackat ja till erbjudandet.
Huvudman ansvarar för att utse samordnare. Samordnarens roll är att stödja och representera huvudmannen i det lokala arbetet för nyanlända elever.
För intresse att delta mejla till samordnare@skolverket.se
Det är viktigt att huvudmannens och rektorns val av utvecklingsinsatser bygger på en behovsanalys som har gjorts i verksamheten och att arbetet med nyanlända elever blir en del av det systematiska kvalitetsarbetet
För frågor mejla samordnare@skolverket.se
Steg 1. Gör en nulägesbeskrivning.
Obs! Ifyllbar pdf
För att du ska kunna öppna och skriva i filen måste du först spara ner den till din dator. Därefter kan du öppna den i ett gratisprogram som exempelvis Acrobat Reader. Spara ner filen genom att till exempel högerklicka på länken och välj "Spara länk som...". Läs mer om ifyllbara pdf-filer
Nulägesbeskrivning (ifyllbar) OBS! Filen är uppdaterad den 14/1 2021. (pdf, 2 MB)
Exempel på ifyllt formulär (pdf, 115 kB)
Steg 2. Gör en analys och nulägesbedömning med utgångspunkt från din nulägesbeskrivning.
Analys och nulägesbedömning (ifyllbar) (pdf, 1 MB)OBS! Filen är uppdaterad den 14/1 2021.
Steg 3. Ta fram en utvecklingsplan utifrån analysen.
Utvecklingsplan 30 augusti 2018 (pdf, 1 MB)
Insatslista fjärde kvartalet, 2020 (pdf, 178 kB)
Den här insatsen ingår i programmet Nyanlända och flerspråkiga barns och elevers lärande.