Styr- och reglerteknik i årskurs 7–9

Styr- och reglersystem handlar om att påverka omgivningen och förekommer nästan överallt i samhället. Denna påverkan kan vara antingen direkt i ett styrsystem eller indirekt via ett automatiskt reglersystem.

Exempel på styr- och reglersystem är när vi tänder och släcker lampor, vi spelar spel med joysticks och spelpaneler, vi tar ut pengar i bankomater och dörrar öppnas automatiskt när vi närmar oss en rörelsedetektor.

Styr- och reglerteknik finns som centralt innehåll för årskurs 7-9 och ska ge elever förutsättningar att utveckla någon eller några av förmågorna i kursplanen.

Att diskutera inför planering

  • Hur skulle du, eller du och dina kollegor planera ett arbetsområde som behandlar styr- och reglerteknik?
  • Vilka förmågor och vilka punkter i det centrala innehållet skulle du eller ni utgå från?
  • Vilka elevuppgifter skulle du/ni välja för att ge eleverna förutsättningar att nå kunskapskraven i årskurs 9?

Om styr- och reglerteknik

Här hittar du en inspirerande text om styr- och reglerteknik som integrerar teori och praktiska övningar som du som lärare kan använda för att undervisa om styr- och reglerteknik samt programmering.

Om styr- och reglerteknikPDF (pdf, 736 kB)

Planering och genomförande av ett arbetsområde

Arbetsområdet Varuhuset

Tre lärare i årskurs 8 har tillsammans planerat och genomfört arbetsområdet ”Varuhuset” för att ge eleverna förutsättningar att få en ökad förståelse för styr- och reglertekniska lösningar i samhället. I materialet finns också lärarnas reflektioner efter genomfört arbetsområde samt utdrag ur tre elevers dokumentationer av robotmodeller.

Arbetsområdet VaruhusetPDF (pdf, 245 kB)

FILM: En första film om styr- och reglerteknik (tid 4:32)

Filmen visar det första lektionspasset där eleverna får lära sig skillnaden mellan styrning och reglering.

Arbetsområdet Fjärrstyrd garageport

Här kan du ta del av ett annat uppdrag som rör styr- och reglerteknik. Uppdraget handlar om att programmera en digital modell där en bilist parkerar sin bil i garaget och där garagedörrarna ska öppnas och stängas automatiskt med hjälp av en ljus- och ljudsignal.

Arbetsområdet Fjärrstyrd garageportPDF (pdf, 93 kB)

FILM: Elevfilm – programmering av en fjärrstyrd garageport (tid 3:14)

I filmen kan du se en elev i årskurs 5 som berättar om sin programmering av en fjärrstyrd garageport.

Senast uppdaterad 28 juni 2019