Organisera studie- och yrkesvägledning
Skolledare behöver se till att studie- och yrkesvägledningen är ett gemensamt ansvar som löper som en röd tråd genom hela skolgången. Då får eleverna möjlighet att fatta väl underbyggda studie- och yrkesval. Studie- och yrkesvägledningen behöver även vara väl organiserad med en tydlig ansvarsfördelning.
Organisera studie- och yrkesvägledningen utifrån elevernas behov
Eleverna i grundskolan behöver stöd att göra väl underbyggda val till gymnasieskolan, medan äldre elever behöver stöd i att hantera övergångar mellan olika utbildningar, samt övergången mellan utbildning och arbetsmarknad. En väl fungerande vägledning kan innebära:
- färre studieavbrott
- att fler går ut gymnasieskolan med godkända betyg
- och på sikt en bättre arbetskraftsförsörjning
Styrning och organisation av den breda studie- och yrkesvägledningen
Förebygga avhopp från gymnasieskolan
Allmänna råd om det kommunala aktivitetsansvaret, pdf Länk till annan webbplats.
Utveckla vägledningen
Du som är skolledare har ansvar för att organisera studie- och yrkesvägledningen på den egna skolan. Det innebär bland annat att du ser till att det finns sätt att utveckla studie- och yrkesvägledningen och att det finns en tydlig ansvarsfördelning. Eleven behöver utveckla kompetens i att göra väl underbyggda val tidigt i skolan. Därför har du som är skolledare ansvar att skapa förutsättningar för att studie- och yrkesvägledningen integreras i undervisningen tidigare än inför gymnasievalet i åk 8 eller 9.
Allmänna råd studie- och yrkesvägledning, pdf
Grundskolan behöver också nära samverkan med de gymnasiala utbildningar som eleverna fortsätter till. Det förutsätter en samverkan med arbetslivet och närsamhället i övrigt.
Studie- och yrkesvägledning i bred bemärkelse
Studie- och yrkesvägledning i bred bemärkelse innebär till exempel praktisk arbetslivserfarenhet, undervisning om arbetslivet, studiebesök med mera. Delar av det centrala innehållet i kurs- och ämnesplaner kan kopplas till framtida studie- och yrkesval.
Lärare och studie- och yrkesvägledare behöver samarbeta för att integrera studie- och yrkesvägledningen i undervisningen. Det kan till exempel handla om:
- hur kunskaper i ämnet kan ha betydelse i arbetslivet
- att utmana
- problematisera
- visa på alternativ till traditionella föreställningar om kön, kulturell och social bakgrund
Studie- och yrkesvägledning som hela skolans ansvar, pdf
Studie- och yrkesvägledning i snäv bemärkelse
Studie- och yrkesvägledning i snäv bemärkelse är den personliga vägledning som studie- och yrkesvägledaren ger i form av vägledningssamtal.
Goda exempel på integrerad vägledning i undervisningen
Vi har tagit fram stödmaterial med goda exempel, där studie- och yrkesvägledning integrerats i undervisningen på ett medvetet sätt genom att tidigt visa på yrkes- och utbildningsalternativ. Eleverna har på så sätt sett meningen med olika ämnen och de kunskaper som krävs. Materialet riktar sig i första hand till lärare, både på grundskolan, vux och gymnasieskolan, men även huvudmän, rektorer och studie- och yrkesvägledare har nytta av materialet.
Studie- och yrkesvägledning i undervisningen, gymnasieskola och gymnasiesärskola, pdf
Studie- och yrkesvägledning i undervisningen. Fem lärande exempel från grundskolan, pdf
Studie- och yrkesvägledning i vuxenutbildningen. Fem lärande exempel. pdf
Här kan du även läsa dessa exempel från vuxenutbildningen direkt på webben:
Studie- och yrkesvägledning i vuxenutbildningen - Eductus
Studie- och yrkesvägledning i vuxenutbildningen - Motala kommun
Studie- och yrkesvägledning i vuxenutbildningen - Lärvux i Lund
Studie- och yrkesvägledning i vuxenutbildningen - Cuben i Göteborg
Utveckla studie- och yrkesvägledningen i undervisningen
Gå vår kollegiala utbildning om studie- och yrkesvägledning i undervisningen, läs mera här