Många elever har det svårt hemma vilket påverkar skolresultaten. Det här underlaget underlättar för dig och dina kollegor att ge elever med svårigheter hemma bättre förutsättningar att nå målen i skolan.
Materialet kan passa dig som möter elever som har det svårt hemma. Det kan hjälpa dig och dina kollegor att stötta eleverna för att de lättare ska nå målen i skolan. Materialet tar cirka sju timmar att arbeta igenom. Underlaget har utformats för att passa det kollegiala lärandet. Vi rekommenderar att du använder materialet tillsammans med dina kolleger.
Forskning visar att många elever någon gång under uppväxten har allvarliga problem hemma. Dessa elever löper en nästan dubbelt så stor risk att gå ut grundskolan utan fullständiga betyg. Risken för allvarlig psykisk och fysisk ohälsa ökar också, liksom risken för ett ekonomiskt beroende av samhället.
Genom att se elevernas behov kan skolan bidra till att eleverna mår bättre och uppnår kunskapsmålen. På så sätt förebygger skolan senare svårigheter. Skolor som har handlingsplaner är bättre på att uppmärksamma barn som växer upp med missbruk eller psykisk ohälsa i familjen.
Socialstyrelsen använder begreppet ”barn som anhöriga”, vilket avser barn som har en förälder eller annan vuxen i familjen med allvarlig sjukdom, missbruk eller andra allvarliga svårigheter.
Skolverket har tagit fram detta material i samarbete med Socialstyrelsen - Titta på filmerna och läs utdragen från Socialstyrelsens skriftliga stödmaterial. Samtala och behandla frågorna under respektive rubrik.
Underlaget är framtaget för rektorer, pedagoger och elevhälsan i alla skolformer utom förskolan.
Barn som anhöriga, på Socialstyrelsens webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Film ett ger en överblick över vilka slags svårigheter elever kan leva med:
Film om att ha föräldrar med olika allvarliga svårigheter (tid 08:00 ) Länk till annan webbplats.
Film två ger en inblick i hur en förälders missbruk påverkar en högstadieelevs koncentrationsförmåga och ansvarstagande:
Film om att ha en missbrukande mamma (tid 09:00) Länk till annan webbplats.
I den tredje filmen får vi ta del av två unga kvinnors syn på hur det var att växa upp med missbruk och sjukdom i familjen och hur skolan hjälpte dem:
Filmen med Jenny och Jessica (tid 13:00) Länk till annan webbplats.
I den fjärde filmen samtalar representanter för elevhälsan och en skolledare om hur skolan kan hjälpa elever med stora svårigheter hemma:
Barn som anhöriga (tid 14:00) Länk till annan webbplats.