Till Innehållet
Skolverket
Skolverket logotyp
Innehåll A-Ö
Lättläst
Languages
Sök
Undervisning
Förskolan
Läroplan
Stöd i arbetet
Inspiration och reportage
Kompetensutveckling
Forskning
Förskoleklassen
Läroplan
Kartläggning
Stöd i arbetet
Inspiration och reportage
Kompetensutveckling
Forskning
Fritidshemmet
Läroplan
Inspiration och reportage
Kompetensutveckling
Stöd i arbetet
Forskning
Grundskolan
Läroplan och kursplaner
Bedömning
Nationella prov
Betyg
Mall för IUP
Anpassade grundskolan
Läroplan och kursplaner
Bedömning
Betyg
Mall för IUP
Specialskolan
Läroplan och kursplaner
Bedömning
Nationella prov
Betyg
Mall för IUP
Sameskolan
Läroplan och kursplaner
Bedömning
Nationella prov
Betyg
Mall för IUP
Gymnasieskolan
Läroplan, program och ämnen
Bedömning
Nationella prov
Betyg
Anpassade gymnasieskolan
Läroplan, program och ämnen
Betyg
Stöd i arbetet
Vuxenutbildningen
Komvux i svenska för invandrare (sfi)
Komvux på grundläggande nivå
Komvux på gymnasial nivå
Komvux som anpassad utbildning på grundläggande nivå
Komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå
Dansarutbildningen
Läroplan och kursplan
Bedömning
Betyg
Nationella prov
Skolutveckling
Leda och organisera
Kvalitetsarbete
Digitala nationella prov
Beredskap
Statsbidrag
Forskning och utvärderingar
Statistik
Kurser och utbildningar
Inspiration och stöd i arbetet
Anordna och administrera utbildning
Nationella skolutvecklingsprogram
Regler och ansvar
Ansvar i skolfrågor
Förändringar inom skolområdet
Skollagen och förordningar
Allmänna råd
Sök förordningar och föreskrifter (SKOLFS)
Så styrs skolan
Stöd för gymnasieantagning
Lärar- och förskollärarlegitimation
Barnkonventionen
För dig som ...
Vill bli lärare
Är arbetsgivare
Är elev, förälder eller vårdnadshavare
Är skolbibliotekarie
Är studie- och yrkesvägledare
Om oss
Kontakta oss
Vår verksamhet
Organisation
Jobba hos oss
Kalender
Publikationer
Nyhetsbrev och sociala medier
Hantering av personuppgifter
Öppna data
Press
Aktuellt
Innehåll A-Ö
Lättläst
Languages
Start
›
Om oss
›
Vår verksamhet
›
Webbplatser och tjänster
›
Om skolverket.se
›
Webbkarta
Webbkarta
Skolverket
Undervisning
Förskolan
Läroplan för förskolan
Läroplan (Lpfö 18) för förskolan
Förskolan styrs av skollagen och läroplanen
Guide till ändringar i förskolans läroplan
Stöd i arbetet
Länk till annan webbplats.
Inspiration och reportage
Länk till annan webbplats.
Kompetensutveckling
Länk till annan webbplats.
Forskning
Länk till annan webbplats.
Förskoleklassen
Läroplan för förskoleklassen
Förskoleklassen i de olika skolformerna
Så använder du läroplanen för förskoleklassen
Kartläggning i förskoleklassen
Stöd i arbetet
Länk till annan webbplats.
Inspiration och reportage
Länk till annan webbplats.
Kompetensutveckling
Länk till annan webbplats.
Forskning
Länk till annan webbplats.
Fritidshemmet
Läroplan för fritidshemmet
Fritidshemmet i de olika skolformerna
Så använder du läroplanen för fritidshemmet
Inspiration och reportage
Länk till annan webbplats.
Kompetensutveckling
Länk till annan webbplats.
Stöd i arbetet
Länk till annan webbplats.
Forskning
Länk till annan webbplats.
Grundskolan
Läroplan och kursplaner för grundskolan
Läroplan (Lgr22) för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet
Styrdokumenten sätter ramarna för ditt arbete
Kursplaner för grundskolan
Kommentarmaterial till kursplaner
Timplan för grundskolan
Tidigare kursplaner (år 2000-2011) för grundskolan
Bedömning i grundskolan
Digitala betygsstödjande bedömningsstöd i grundskolan
Betygsstödjande bedömningsstöd i grundskolan
Bedömningsstöd för undervisning i grundskolan
Bedömning av nyanlända elevers kunskaper i grundskolan
Bedömning i formativt syfte i grundskolan
Hitta bedömningsstöd och kartläggningsmaterial
Nationella prov i grundskolan
Provdatum i grundskolan
Detta gäller alla nationella prov grundskolan
Så genomför ni ersättningsprov för digitala nationella prov våren 2025 i grundskolan
Nationella prov (pappersformat) grundskolan
Betyg i grundskolan
Sätta betyg i grundskolan
Sätta betyg från årskurs 4
Nyanlända elever och betyg i grundskolan
Undantagsbestämmelsen vid betygssättning
Mall för skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP)
Anpassade grundskolan
Läroplan och kursplaner för anpassade grundskolan
Läroplan för anpassade grundskolan
Styrdokumenten sätter ramarna för ditt arbete
Kursplaner för anpassade grundskolan
Kommentarmaterial till kursplaner
Timplan för anpassade grundskolan
Tidigare kursplaner (år 2000-2011) för anpassade grundskolan
Tidigare kursplaner (år 2000-2011) för anpassade grundskolans ämnesområden
Bedömning i anpassade grundskolan
Bedömningsstöd och kartläggningsmaterial
Bedömningsstöd i ämnen i anpassade grundskolan
Kartläggningsmaterial för nyanlända elever i anpassade grundskolan
Bedömning i formativt syfte i anpassade grundskolan
Betyg i anpassade grundskolan
Sätta betyg i anpassade grundskolan
Undantagsbestämmelsen för betygssättning
Mall för skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP)
Specialskolan
Läroplan och kursplaner i specialskolan
Läroplan (Lspec22) för specialskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet i vissa fall
Styrdokumenten sätter ramarna för ditt arbete
Kursplaner i specialskolan
Kommentarmaterial till kursplaner
Timplan för specialskolan
Tidigare kursplaner (år 2000-2011) för specialskolan
Bedömning i specialskolan
Digitala betygsstödjande bedömningsstöd för specialskolan
Bedömningsstöd i ämnen i specialskolan
Bedömning av nyanlända elevers kunskaper i specialskolan
Hitta bedömningsstöd och kartläggningsmaterial
Nationella prov i specialskolan
Provdatum i specialskolan
Detta gäller alla nationella prov specialskolan
Så genomför ni ersättningsprov för digitala nationella prov våren 2025 i specialskolan
Nationella prov (pappersformat) specialskolan
Betyg i specialskolan
Sätta betyg i specialskolan
Nyanlända elever och betyg i specialskolan
Undantagsbestämmelsen för betygssättning
Mall för skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP)
Sameskolan
Läroplan och kursplaner i sameskolan
Läroplan (Lsam22) för sameskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet i vissa fall
Styrdokumenten sätter ramarna för ditt arbete
Kursplaner i sameskolan
Kommentarmaterial till kursplaner
Timplan för sameskolan
Tidigare kursplaner (år 2000-2011) för sameskolan
Bedömning i sameskolan
Bedömning i grundskolan
Nationella prov i sameskolan
Nationella prov i grundskolan
Betyg i sameskolan
Sätta betyg i sameskolan
Undantagsbestämmelsen vid betygssättning
Mall för skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP)
Gymnasieskolan
Läroplan, program och ämnen i gymnasieskolan
Läroplan (Gy11) för gymnasieskolan
Styrdokumenten sätter ramarna för ditt arbete i gymnasieskolan
Kommentarmaterial till ämnesplaner
Gymnasieprogrammen
Yrkesutgångar
Gymnasiearbetet
Ämnesplaner i gymnasieskolan, på engelska
Yrkespaket för introduktionsprogram
Bedömning i gymnasieskolan
Digitala betygsstödjande bedömningsstöd i gymnasieskolan
Betygsstödjande bedömningsstöd på gymnasial nivå
Bedömningsstöd för undervisning på gymnasial nivå
Bedömning av nyanlända elevers kunskaper i gymnasieskolan
Bedömning i formativt syfte i gymnasieskolan
Hitta bedömningsstöd och kartläggningsmaterial
Nationella prov i gymnasieskolan
Provdatum i gymnasieskolan
Detta gäller alla nationella prov gymnasieskolan
Så genomför ni ersättningsprov för digitala nationella prov våren 2025 i gymnasieskolan
Nationella prov (pappersformat) gymnasieskolan
Betyg i gymnasieskolan
Sätta betyg i gymnasieskolan
Undantagsbestämmelsen för betygssättning
Anpassade gymnasieskolan
Läroplan, program och ämnen i anpassade gymnasieskolan
Läroplan (GySär13) för anpassade gymnasieskolan
Så använder du läroplanen, programmålen, ämnes- och ämnesområdesplanerna i anpassade gymnasieskolan
Programmen i anpassade gymnasieskolan
Gymnasiearbetet i anpassade gymnasieskolan
Betyg i anpassade gymnasieskolan
Sätta betyg i anpassade gymnasieskolan
Undantagsbestämmelsen för betygssättning
Stöd i arbetet
Länk till annan webbplats.
Vuxenutbildningen
Komvux svenska för invandrare (sfi)
Läroplan för vux och kursplan för svenska för invandrare (sfi)
Bedömning i svenska för invandrare (sfi)
Nationella prov i svenska för invandrare (sfi)
Betyg i svenska för invandrare (sfi)
Komvux grundläggande
Läroplan för vux och kursplaner för komvux grundläggande
Bedömning i komvux grundläggande
Betyg i komvux grundläggande
Komvux gymnasial
Läroplan för vux och ämnesplaner för komvux gymnasial
Bedömning i komvux gymnasial
Nationella prov i komvux gymnasial
Betyg i komvux gymnasial
Yrkespaket inom komvux på gymnasial nivå
Komvux som anpassad utbildning på grundläggande nivå
Läroplan för vux och kursplaner för komvux som anpassad utbildning på grundläggande nivå
Sätta betyg i komvux som anpassad utbildning på grundläggande nivå
Komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå
Läroplan för vux och ämnesplaner för komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå
Bedömning i komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå
Sätta betyg i komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå
Yrkespaket inom komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå
Dansarutbildningen
Styrdokument för dansarutbildningen
Läro- och kursplaner för förberedande dansarutbildningen
Läro- och ämnesplaner för yrkesdansarutbildningen
Bedömning i dansarutbildningen
Bedömningsstöd i dans
Betyg i dansarutbildningen
Nationella prov i dansarutbildningen
Nationella prov i grundskolan
Nationella prov i gymnasieskolan
Skolutveckling
Leda och organisera skolan
Leda personal
Introduktionsperiod för lärare och förskollärare
Introduktion av obehöriga lärare och förskollärare
Avlasta lärare med lärarassistenter och andra kompletterande kompetenser
Planera, organisera och följa upp kollegialt lärande
Ledarskap i skolor med socioekonomiska utmaningar
Förstelärarens uppdrag
Så kan ni implementera ändrade styrdokument
Strategisk kompetensförsörjning
Ge extra stöd till elever
Tidiga och samordnade insatser för barn och unga
Garantin för tidiga stödinsatser – läsa skriva räkna
Garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan
Organisera extra anpassningar och särskilt stöd i förskola och skola, stöd till rektor
Planera för lovskola i grundskolan
Ansöka om tilläggsbelopp
Starta och arbeta med skolsociala team
Elevhälsoarbete
Skolans gemensamma elevhälsoarbete
Verktyg för arbetet med alla elevers lärande, utveckling och hälsa
Värdegrund och arbetsmiljö
Så arbetar du med värdegrunden
Arbetsmiljön i skola och förskola
Främja trygghet och studiero
Stärk elevers delaktighet och inflytande i utbildningen
Leda jämställdhetsarbete
Uppföljning av betyg och nationella provbetyg
Uppsökande verksamhet och tillsyn av förskolor
Kommuners arbete för fler barn i förskolan
Kommuners tillsyn av fristående förskolor
Organisera för skolbibliotek i undervisningen
Nyanländas utbildning
Mottagande och utbildning i förskolan
Organisera mottagande och utbildning av nyanlända elever i grundskolan
Organisera mottagande och utbildning av nyanlända elever i gymnasieskolan
Utbildning för nyanlända vuxna
Ensamkommandes utbildning
Samordnare för nyanländas utbildning
Organisera och genomföra kombinationsutbildningar inom komvux
Organisera för fortsatta studier och arbetsliv
Så kan skolledare organisera studie- och yrkesvägledning, syv
Organisera arbetet med prao i grundskolan och specialskolan
Så kan huvudman och rektor organisera arbetsplatsförlagt lärande, apl
Förebygg avhopp från gymnasieskolan, stöd till rektor och huvudman
Kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar
Leda och organisera entreprenörskap i skolan
Regionala planeringsunderlag för gymnasial utbildning
Etablering efter gymnasial utbildning
Organisera arbetet med validering och inledande kartläggning
Skolverkets riktade insatser
Riktade insatser för att fler barn och elever ska nå framgång
Riktade insatser för nyanlända och flerspråkiga barn och elevers utbildning
Samverkan för bästa skola
Kvalitetsarbete
Systematiskt kvalitetsarbete – så fungerar det
Kvalitetsdialoger
Digitala nationella prov
Administration provtjänsten
Dela ut fullmakt till ombud
Central rättning av nationella prov
Demoprov och manual för elever
Hantering av personuppgifter vid demoprov
Räknare till digitala nationella prov
Digitala enheter, nätverk och internetanslutning
Ersättningsprov istället för digitala nationella prov våren 2025
Inloggningstjänst och e-legitimation
Instruktioner för att skaffa och använda Eduid som inloggningstjänst med e-legitimation
Instruktion för att använda Eduid enbart som e-legitimation
Leda arbetet inför digitala nationella prov
Om digitala bedömningsstöd
Om digitala nationella prov
Roller i Skolverkets provplattform
Skapa en provorganisation och rutiner
Så fungerar provtjänsten för digitala nationella prov
Så förändras proven i olika ämnen
Säkert provgenomförande och arkivering
Testa ett provgenomförande
Testa tekniken
Teknisk checklista för digitala nationella prov
Utveckla elevernas digitala kompetens
Webbinarier om digitala nationella prov
Webbutbildning om Skolverkets provplattform
Överföring av uppgifter till Skolverket
Ansvar för personuppgiftsbehandling i Skolverkets provtjänst
Hantera användare i provtjänsten
Hantera skyddade personuppgifter i Skolverkets provtjänst
Beredskap
Förskolans och skolans roll i totalförsvaret
Före krisen: Förebygga
Lagar och föreskrifter
Krisplaner och kontinuitetshantering
Utbildning och övning
Informationssäkerhet
Under krisen: Hantera
Hantera händelsen
Särskild organisation
Lägesbilder
Handlingsalternativ vid väpnat våld i skola och förskola
Efter krisen: Följ upp och utvärdera
Statsbidrag
Hitta och välj statsbidrag
Om statsbidrag för skolan
Statsbidragskalendern
Sök statsbidrag i e-tjänsten
Statsbidrag för fjärde tekniskt år
Statsbidrag för internationell gymnasial utbildning (IB-utbildning) 2023
Statsbidrag för kartläggning och validering 2023
Statsbidrag till lokalkostnader till svenska utlandsskolor 2024
Statsbidrag för Läslyftet 2023/24
Statsbidrag för papperslösa barn 2023
Statsbidrag för kompletterande pedagogisk utbildning på forskarnivå 2023
Statsbidrag för yrkesvux kombination 2024
Statsbidrag för yrkesvux 2024
Statsbidrag för lärlingsvux kombination 2024
Statsbidrag för lärlingsvux 2024
Statsbidrag för yrkesförarutbildning 2024
Statsbidrag för entreprenörskap till organisationer 2023
Statsbidrag för internationell gymnasial utbildning (IB-utbildning) 2024
Statsbidrag för Specialpedagogik för lärande 2023/24
Statsbidrag för bättre arbetsmiljö och arbetsvillkor för lärare i socioekonomiskt utsatta områden 2023/24
Statsbidrag för lärcentrum 2024
Statsbidrag för fortbildning av lärare och förskollärare 2023
Statsbidrag för försöksverksamheter med spetsutbildning i grund- och gymnasieskolan 2023/24
Statsbidrag för internationell gymnasial utbildning (IB-utbildning) 2025
Statsbidrag till svensk undervisning vid utländsk skola (internationell skola) 2025
Statsbidrag för maxtaxa 2024
Statsbidrag för kvalitetshöjande åtgärder i förskolan 2024
Statsbidrag för distansundervisning 2024
Statsbidrag för omsorg på kvällar, nätter och helger 2024
Statsbidrag till lokalkostnader till svenska utlandsskolor 2025
Statsbidrag för kompletterande svensk undervisning 2025
Statsbidrag för fjärrundervisning i nationella minoritetsspråk 2024
Statsbidrag för lärarassistenter 2024
Statsbidrag för papperslösa barn 2024
Statsbidrag för barn som inte är folkbokförda i Sverige 2024
Statsbidrag för praktiknära forskning och utveckling 2024/25
Statsbidrag för entreprenörskap till organisationer 2024
Statsbidrag för lovskola 2024
Statsbidrag för regionalt yrkesvux 2025
Statsbidrag för akutskolor 2024
Statsbidrag för företagsetableringar 2024
Statsbidrag för kompletterande pedagogisk utbildning på forskarnivå 2024
Statsbidrag för personalkostnader för skolsociala team 2024
Statsbidrag för ämneslärarorganisationer 2025
Statsbidrag för elevorganisationer 2025
Statsbidrag för föräldraorganisationer 2025
Statsbidrag för Specialpedagogik för lärande 2024/25
Statsbidrag för personalförstärkning av speciallärare 2024
Statsbidrag för personalförstärkning av elevhälsa 2024
Statsbidrag för Lärarlönelyftet 2024/25
Statsbidrag för fortbildning av lärare och förskollärare 2024
Statsbidrag för utlandssvenska elever 2024
Statsbidrag till utbildning vid svenska utlandsskolor 2025
Statsbidrag till handledning åt utlandssvenska elever vid distansundervisning 2025
Statsbidrag för läxhjälp 2024
Statsbidrag för försöksverksamheter med spetsutbildning i grund- och gymnasieskolan 2024/25
Statsbidrag för stimulans av sfi 2024
Statsbidrag för lärcentrum 2025
Statsbidrag för karriärtjänster 2024/25
Statsbidrag för införande av ämnesbetyg 2024
Statsbidrag för stärkt kunskapsutveckling 2024
Statsbidrag för inköp av läroböcker och lärarhandledningar 2024
Statsbidrag för gymnasial lärlingsutbildning 2024
Statsbidrag för nordiska elever 2024
Statsbidrag för svenska utlandsskolor 2025
Statsbidrag för att utveckla språk- och matematikundervisning 2024/25
Statsbidrag för inköp av litteratur 2024
Statsbidrag för bättre arbetsmiljö och arbetsvillkor för lärare i socioekonomiskt utsatta områden 2024/25
Statsbidrag för International Baccalaureate Office (IBO) 2024
Statsbidrag för entreprenörskap till organisationer 2025
Statsbidrag för utlandssvenska elever 2025
Extra resurser till skolor för att mildra effekterna av inflationen
Statsbidrag för lärarassistenter 2025
Statsbidrag för kvalitetshöjande åtgärder i förskolan 2025
Statsbidrag för karriärtjänster 2025/26
Statsbidrag för omsorg på kvällar, nätter och helger 2025
Statsbidrag för stärkt kunskapsutveckling 2025
Statsbidrag för maxtaxa 2025
Statsbidrag för företagsetableringar 2025
Statsbidrag för papperslösa barn 2025
Statsbidrag för teknik- och naturvetenskapscentrum 2025
Statsbidrag för kompletterande pedagogisk utbildning på forskarnivå 2025
Statsbidrag för fortbildning av lärare och förskollärare 2025
Statsbidrag för lovskola 2025
Statsbidrag för Lärarlönelyftet 2025/26
Statsbidrag för fjärrundervisning i nationella minoritetsspråk vårterminen 2025
Statsbidrag för vetenskapstävlingar 2025
Statsbidrag för akutskolor 2025
Statsbidrag för läxhjälp 2025
Statsbidrag för personalkostnader för skolsociala team 2025
Statsbidrag för införande av ämnesbetyg 2025
Statsbidrag för inköp av litteratur 2025
Statsbidrag för inköp av läroböcker och lärarhandledningar 2025
Statsbidrag för gymnasial lärlingsutbildning 2025
Statsbidrag för distansundervisning 2025
Statsbidrag för regionalt yrkesvux 2026/27
Statsbidrag för föräldraorganisationer 2026
Statsbidrag för ämneslärarorganisationer 2026
Statsbidrag för elevorganisationer 2026
Statsbidrag för personalförstärkning 2025
Statsbidrag för barn som inte är folkbokförda i Sverige 2025
Statsbidrag för nordiska elever 2025
Statsbidrag för entreprenörskap till organisationer 2026
Statsbidrag för praktiknära forskning och utveckling 2025/26
Statsbidrag för International Baccalaureate Office (IBO) 2025
Statsbidrag till utbildning vid svenska utlandsskolor 2026
Statsbidrag för kompletterande svensk undervisning 2026
Statsbidrag till lokalkostnader till svenska utlandsskolor 2026
Statsbidrag för svenska utlandsskolor 2026
Statsbidrag till handledning åt utlandssvenska elever vid distansundervisning 2026
Statsbidrag för försöksverksamhet med språkstärkande insatser under skollov 2025
Statsbidrag för riksrekryterande spetsutbildningar i grund- och gymnasieskolan 2025/26
Statsbidrag för bättre arbetsmiljö och arbetsvillkor för lärare i socioekonomiskt utsatta områden 2025/26
Statsbidrag för lärcentrum 2026
Statsbidrag för införande av ämnesbetyg 2026
Forskning och utvärderingar
Artiklar om forskning
ADHD-klasser ett hot mot inkludering?
AI inom bedömning väcker förhoppningar och farhågor
Aktionsforskning kan stärka det pedagogiska ledarskapet
Aktör och struktur måste lyftas i historieundervisningen
Allt mer administration för rektorer på komvux
Alternativ begreppsförståelse inte alltid ett hinder
Analogier fördjupar elevers begreppsförståelse
Analogier kan användas tidigt i undervisningen i NO
Användning av datorer utmanar skrivandet
Arbete med hållbar utveckling kan öka elevernas kritiska tänkande
Arbetsböcker – samma lärande men med nya ord
Artificiell intelligens i skolan kräver ökad insikt hos lärarna
Att arbeta med guidad lek i förskolans undervisning
Attityder och hjälpmedel viktiga i undervisning av synnedsatta
Att lära sig uppskatta den oundvikliga oförutsägbarheten
Att organisera skolor utifrån kärnuppdraget
Att reflektera över sin återkoppling kan bidra till ökat lärande
Att skriva om det lästa stöttar läsförståelsen
Att uppfatta nyanser i förortssvenska är viktigt för att inte stigmatisera ungdomar
Att utveckla en ny yrkesidentitet – utmaningar för lärare vid korta kompletterande utbildningar
Att utveckla ett kvalificerat resonemang om rättvisa
Att utveckla undervisningen i förskolan genom aktionsforskning
Autentiska uppgifter en möjlighet som sällan utnyttjas
Autentiskt lärande kan motivera elever i naturvetenskap
Barn använder mer avancerad matematik tillsammans med vuxna
Barn och elever är aktiva i sin egen inskolning
Barns frågor vägleder
Barns inflytande i utvärdering och dokumentation i förskolan
Barns lärande syns i deras handlingar
Barns tidigare erfarenheter är värdefulla resurser vid kreativt lärande för hållbar utveckling
Bedömning förekommer i förskolan trots laddat begrepp
Bedömning i förskolan en krock mellan kultur och direktiv
Bedömning och diagnos kräver uppföljning
Begreppsförvirring i NV kräver speciella grepp
Begränsad bild av inkludering i litteratur om särskilt stöd
Beläggen för feedback inte så starka som ofta hävdats
Beprövad erfarenhet bör styras av lärares nyfikenhet och frågor
Berättande tradition utmanar historisk källhantering
Betyg mäter mer än ämneskunskaper
Betygssättning försvårar grupparbeten
Bilder kan störa läsningen för dyslektiker
Bildundervisningens inramning påverkar elevers förståelse och genomförande
Bok om samtal och bedömning av elevers muntlighet
Bra lärare vet när de ska växla mellan roller
Bra på planering, mindre bra på relationer – rektorers syn på nyexaminerade lärares kompetenser
Bristande motivation förklarar inte skolmisslyckanden
Bristperspektivet dominerar när elever utreds
Brytning medför att lyssnare reagerar mindre på grammatiska andraspråksfel
Båda språken viktiga för tvåspråkiga elevers lärande
Bättre social skolmiljö kan minska mobbning
Bör medborgarutbildningen i skolan ha större fokus på färdigheter?
Dans i skolan kan ha betydelse för individ, grupp och samhälle
Dans utmanar genusuppfattningar i förskolan
Datorplattan främjar muntlighet och samarbete
Delaktighetsmodellen behöver utvidgas för elevers inkludering
Deliberativ undervisning bäst på yrkesförberedande program
Demokratifostran i förskolan – för individen eller kollektivet?
Den religiösa texten som mål eller medel i läroböcker
Den stora omställningen – från inkludering till exkludering
Designprocesser kan stödja teknisk bildning om hållbar utveckling
De strejkande eleverna vill egentligen gå i skolan
Det finns en variation i hur elever ser på ekonomins roll i hållbar utveckling
Det finns inga enkla lösningar på beteendeproblematik
Det finns skillnader mellan kursplanerna i svenska och samiska trots revidering
Det krävs en ökad medvetenhet om möjligheter och risker med värderingsövningar i skolan
Det är svårt att leda samtal till handling
Didaktiska verktyg för att undvika konflikt mellan kunskap och känslor i klimatundervisningen
Digitala böcker ökar elevernas motivation och ordinlärning
Digitala lärresurser kan främja engagemang och motivation
Digitala observationsunderlag bidrar till lärares professionsutveckling
Digitala spel visar störst effekt på elevers lärande när de används under kortare perioder
Digitala system för bedömning kan gynna kunskapsutveckling
Digital multimodal text kan underlätta för lärare att följa och bedöma elevers lärande
Digitalt lyssnande kan gynna språkutveckling för vissa elevgrupper
Distribuerat ledarskap för hållbar skolutveckling
Dramaarbete kräver ökad kompetens och mer tid
Dramaundervisning ger positiva attityder till religiös mångfald
Drama utvecklar elevers språk
Dubbel avskiljning av elever ett hot mot demokratin
Elevaktiv bedömning främjar lärandet och frigör tid
Elevengagemang är positivt för politiskt deltagande och förtroende
Elever i behov av stöd kommer sällan till tals
Elever lär sig kemi med molekylärt drama
Elever lär sig vetenskapligt arbetssätt genom kamratbedömning
Elever med beteendeproblem ockuperar lärares tankar
Elevernas delaktighet främjar bedömning i särskolan
Elevernas livsvärld viktig när källor ska tolkas
Eleverna ställer inte kritiska frågor till historieläroboken
Elevers erfarenheter bidrar till ökad medborgarkompetens
Elever ser historieämnets moraliska potential
Elevers expertis om undervisning outnyttjad resurs
Elevers kunskapssyn påverkar deras prestationer
Elevers muntlighet – en förutsättning för deras skrivande
Elevers och lärares välmående – skolledarens angelägenhet
Elevers reflektion om kunskaper i musik
Elevers syn på kunskap viktig för lärandet
Elevers uppfattningar om prov har betydelse
Elevers utveckling i idrott och hälsa kan mätas genom upplevd självtillit
Elever uppskattar svenska som andraspråk trots negativa diskurser
Elever vill ha mer utvecklad återkoppling
Elevinflytande och klimat ökar välmåendet i skolan
Elevledd återkoppling kan förbättras med instruktioner
Elevsamarbeten vid individuella inlämningar sker i det dolda för läraren
En inkluderande skola förblir den stora utmaningen
En kombination av faktorer ökar risken för låga språkkunskaper
Entreprenörskap i skolan ett tecken på nya medborgarideal
Erfarenhetsutbyte kritisk del i kollegialt samarbete
Erfaren medskapare krävs för barnens musiklek
Estetiska uttryck och fantasi kan bidra till barns lärande för hållbar utveckling
Ett granskande rum av sociala och ytliga kategoriseringar?
Evidens, även det en tolkningsfråga?
Exponering för språket avgörande för hur vi tolkar sammansatta ord
Faktakunskaper i fokus i nyanländas samhällskunskapsundervisning
Fakta med fiktion utvecklar historiskt tänkande i bloggar
Fantasyns magiska världar hjälp i värdegrundsarbetet
Fasta nivågrupperingar motverkar likvärdighet
Feedback på skrivande når fram genom timing och lyhördhet
Felaktigt stöd när flickor tystnar
Film i historieundervisningen – problem och möjligheter
Filminspelning och reflekterande samtal kan bidra till kollegialt lärande i ämnet slöjd
Finansiella kunskaper behöver lyftas till en samhällsnivå
Finns det ett evidensbaserat skolledarskap?
Finska läromedel används annorlunda i Sverige
Flera gynnsamma effekter av identitetsbärande aktiviteter som parkour
Flera historiska perspektiv viktigt för elevers identiteter
Flera mindre prov gynnar elevernas lärande
Fler bör utnyttja dockans didaktiska potential
Flerspråkiga elevers olika språk har olika funktion i lärandet
Flerspråkighet, språkinlärning och känslan av att sitta fast
Flippade klassrum har både för- och nackdelar
Fokus på engagemang kan minska beteendesvårigheter
Formativ bedömning av texter – så som eleven själv vill ha den
Formativ bedömning kan forma kritiskt tänkande
Formativ bedömning stärker lärandet
Formativt bedömningsverktyg underlättar kommunikation
Forskare och förskollärare utvecklar undervisningen i dans
Forskning om flerspråkighet
Forskning om skolors ledning och organisering i Sverige
Forskningsöversikt om formativ bedömning väcker frågor
Fortbildning förbättrar matematiken i förskolan
Friheten i utomhusundervisning kan bli en utmaning
Fritidshemmets pedagogik utgör en stor potential för lärande i matematik
Fritidshemmets utvecklingsarbete bör fokusera på verksamhetens specifika uppdrag
Fritidshemmet är viktigt för att utveckla ansvarsfull kommunikation i sociala medier
Från skolspråk till vardagsspråk och sedan tillbaka igen
Fyra jämlikhetsprinciper och olika sätt att se på likvärdighet
Fyra vägar till delaktighet för elever vid hela-skolan-perspektiv på lärande för hållbar utveckling
För att indikera en språkstörning behöver ordförrådet sättas i relation till språkexponering
För att nå framgång med professionsutveckling behövs ett kollektivt ansvar
Förbättrad matematikundervisning kräver samlade krafter från alla nivåer
Förbättringskapacitet och utbildningskvalitet som skolledares angelägenhet
Förebyggande insatser motverkar nätmobbning
Föreställningar om lek styr fritidspedagogers agerande
För mycket variation blir svårt för elever
Förskolans uppdrag att fostra barn
Förskollärare bör få reflektera över värdefulla möten
Förskollärare kan musicera på barns villkor genom musikaliskt lekande
Förskollärarens kompetens skapar möjligheter till lärande i förskolans ateljé
Förskollärare resonerar om bedömning och likvärdig utbildning
Förskollärare vill vara professionella i digitaliseringen
Förvirrande definitioner av klassiska retoriska begrepp
Föräldraskapsstöd kan främja lärande och hälsa
Förändrad idrottslärarutbildning kan stärka kreativ dans i skolan
Förändring av skrivpedagogiken ger mycket starka resultat
Gemensamma värderingar viktigt vid delat ledarskap
Genusvetenskapens pedagogik utvecklar inlevelseförmågan
Geocapabilities – en plattform för ämnesutveckling i geografi
Gester gynnar språkinlärning och talproduktion
Gester hjälper elever att minnas ord
Gester öppnar ett fönster mot flerspråkighet
GIS – möjlighet och utmaning i undervisningen i geografi för högstadieelever
Goda relationer underlättar språkinlärning
God motorik underlättar fortsatt fysisk aktivitet
Granskning av SO-undervisning pekar både på brister och kvalitet
Grundskolan inte designad för elever med ADHD
Grupparbete – en utmaning för både lärare och elever
Gränsöverskridande identiteter hos unga som flyttar mellan kulturer
Gustav Vasa – slug politiker och nationsbyggare
Går samhällsvetenskapliga kompetenser att mäta?
Health literacy är en del av hela skolans arbete
Hela-skolan-perspektiv på lärande för hållbar utveckling kräver tålamod från skolledare
Helhetsperspektiv på nyanländas behov viktigt
Hemläxors nytta inte självklar
Hemmet – en skrivmiljö med både för- och nackdelar
Hemmiljön viktig för elevers studiestrategier
Het Matematik gav bättre resultat för alla elever
Historieundervisning genom skönlitteratur
Hjärnforskning ger förståelse för lärande i naturvetenskap
Hur påverkas elever av tidiga betyg och nationella prov?
Hälsofrämjande arbete på schemat kan ge friskare elever
Hälsofrämjande perspektiv i förskolan viktigt för hela livet
Högpresterande elever har många lässtrategier
Höjd status om lärare får mer kontroll över den summativa bedömningen
Hörselnedsättning påverkar inte sociala färdigheter
Idrottsundervisning som ökar alla elevers delaktighet
Illustrationer behöver problematiseras mer i undervisningen
Improvisation viktig del av undervisningsskickligheten
Individualisering är nyckeln vid skolövergångar för barn med intellektuell funktionsnedsättning
Individuella förmågor kan vara mer avgörande för elevers skolprestationer än socioekonomisk status
Inga kognitiva fördelar med tvåspråkighet
Inkluderande lektionsarbete svårt men möjligt
Inkludering går att förena med hög måluppfyllelse
Inkludering utmanas av fokus på kunskapsmätning
Inkonsekvent ”genetikspråk” kan förvirra eleverna
Inställningen till klassrum är en vattendelare vid skolbyggen
Inte enbart positiv effekt av källkritiskt verktyg
Intensiv och individuell lästräning för unga elever som riskerar lässvårigheter ger goda resultat
Interkulturellt förhållningssätt bra för modersmålsämnet
Interkulturellt lärande sker i mötet med det obekanta
Internationell forskning om skolledarskap – intervention, prestation och fokus på lärande
Kan begreppet antropocen användas i stället för hållbar utveckling i undervisningen?
Kan berättelser stödja NV-experiment i förskolan?
Kan robotar hjälpa elever som inte kan delta i det fysiska klassrummet?
Kartläggning i förskoleklass sker på bekostnad av undervisning
Kinestetisk musikalitet har en central roll i barns lärande
Klass spelar roll för hur pojkar använder digitala medier
Klimatdiskussioner gynnar elevernas lärande
Kloka val av spelappar stärker lärandet
Kollegial handledning leder till öppenhet och samarbete
Kollegialt lärande i förskolan kan skapa en lärande kultur
Kollegialt och kollektivt lärande är motorn i förändringsarbetet
Kompetensutveckling gav förändrad praktik
Komplex yrkesroll skapar stress
Konflikthantering kräver kunskaper, analys och träning
Konkreta verktyg gav kunskaper om språkstödjande arbetssätt
Konspirationsteorier kan leda till dialog om kritiskt tänkande
Kontinuitet är viktigt för kontextbaserad NV-undervisning
Korrigerande återkoppling hjälper elever med uttalet
Kritik mot standardiserade program för bedömning i förskolan
Kroppen skapar kunskap i förskolan
Kränkningar och mobbning på internet och sociala medier
Kunskaper och attityder viktiga i formativ bedömning
Kunskapskris, betygskris, ordningskris – är den svenska skolan i kris?
Kunskap ställs mot välmående i arbetet med problematisk skolfrånvaro
Känslor bör släppas fram i samhällskunskapen
Känslor en viktig del av lärandet
Känslor är viktiga för skolledares beslutsfattande
Learning study bidrar till förståelse av kroppsliga upplevelser
Lesson study kan stärka lärandet i anpassade skolformer
Likheter i ordförråd är avgörande för inlärning av nytt språk
Likheter och skillnader i nordisk etikundervisning
Likvärdig förskola i svårigheter
Likvärdighet i utbildning kan mätas med stöd av indikatorer
Likvärdighet utifrån ett barnrättsperspektiv
Likvärdig utbildning för högpresterande kräver individanpassning
Likvärdig utbildning – krav, målsättning eller princip?
Litteraturläsning behöver vara både analytisk och personlig
Livshistorier verktyg för lärares professionella utveckling
Lärandegemenskaper leder till ökad undervisningskvalitet
Lärare använder missvisande modeller i kemi
Lärare behöver ge eleverna stöd att tolka representationer i kemiklassrummet
Lärare bör ge mer utrymme för tystnad
Lärare förespråkar segregerade skolformer
Lärare inspirerar och stödjer genom sin muntliga kommunikation
Lärare med forskarutbildning för in ny kunskap och medverkar till skolans utveckling
Lärare med relevanta kunskaper är centrala för elever som identifierar sig som trans eller ickebinär
Lärarens roll är central i litteraturhistorieundervisningen
Lärares attityder är avgörande för elever med Asperger
Lärares handlingsutrymme förändras över tid
Lärares medvetenhet, eftertanke och planering är avgörande vid användning av dynamiska matematikprogram
Lärares professionsutveckling gynnas av att eleverna är delaktiga
Lärare tar ansvar själva för sin professionsutveckling på sociala medier
Lärarstudenter kläms mellan olika kravmodeller
Läroböcker riskerar att ge svagt stöd för lärande för hållbar utveckling
Läromedlen styr hur kunskapsmålen kommuniceras
Läsning på skärm i lärande syfte gynnade unga elevers förståelse för huvudbudskapet i text
Makt, normer och delaktighet en utmaning för förskolan
Matriser leder till bättre elevprestationer
Medborgarutbildning om och för migranter behöver utvecklas
Medicinering vanlig åtgärd vid skolk
Mentala kartor ett sätt att förstå barns rumsuppfattning
Mer bedömning än återkoppling i kamratbedömning
Mer ämnesuppdelning i SO och NO på mellanstadiet
Metaforer kan bidra till förklaring av abstrakt innehåll
Missvisande resultat kan förklara skillnader mellan nationella prov och betyg
Mobbning måste ses i sitt sociala sammanhang
Modell sätter bedömning i ett större sammanhang
Modersmålsundervisning viktig för somaliska elever
Motivation en viktig nyckel till elevers skolframgång
Multifunktionella utomhusmiljöer i förskolan för hållbarhet och hälsa
Multimodalt berättande inspirerar elever och lärare
Multimodal teori stärker elevers meningsskapande
Musik kan vara en förenande eller utestängande kraft i mångkulturella skolmiljöer
Musiklärare kan uppleva att ökat fokus på bedömning sker på bekostnad av handlingsutrymme
Många elever med autismdiagnos når inte målen
Mångfald i förskolan ställer krav på den pedagogiska kompetensen
Mödrars kamp för sina barn med diagnos
Möjligheter och problem i undervisning om Förintelsen
Naturvetenskapliga perspektiv behöver synliggöras i förskolan
Naturvetenskapliga undersökningar leder inte automatiskt till kunskap
Negativ självuppfattning kan leda till ångest i talsituationer hos andraspråksinlärare
Nyhetsanvändning bidrar till olika typer av förståelse
Nyorientering av fritidshemmets undervisning ger breddad förståelse för teknikaktiviteter
När datorn används som hjälpmedel får elever bättre självförtroende
Närvaro och nyfikenhet är viktigt i skolsköterskans hälsofrämjande arbete
Ojämn kunskap om tekniska system
Olika förutsättningar för flickor och pojkar i musikklassrummet
Olika skolkulturer orsak till skiftande bedömningsstrategier
Omsorg i förskolan är en förutsättning för undervisning
Ordinarie undervisning ökar motivation hos nyanlända
Orsaksförklaringar har många användningsområden i historieämnet
Osäkra effekter av program för psykisk hälsa
Otydliga principer för svenska som andraspråk
Otydlig återkoppling i skrivundervisning – ett hinder för elevers utveckling
Pandemins inverkan på elevers hälsa och skolresultat
Pedagogiskt ledarskap – ett begrepp som består och förändras
Pojkar får fortfarande mer plats än flickor i klassrummet
Pojkar är mindre medvetna om hållbarhet än flickor
Policyer behöver tolkas av skolans personal för att omsättas i praktiken
Positiva kamratrelationer är en skyddsfaktor vid skolövergångar
Positiv stämpling medel mot segregering på fritidshem
Positivt samband mellan rörelse i skolan och lärande
Potential för inkluderande utbildning i små skolor
Praktiknära forskning bygger kunskap om villkor för framgångsrik professionsutveckling
Problemlösning blir bättre med formativ bedömning
Problemlösning redskap för att skriva berättelser
Professionell kultur vidgar vyerna i förskolan
Programmering kan hjälpa elever att förstå fysik
Programmering kan ses som ämnesinnehåll i teknik
Reflektion i ensamhet inte effektivt för skolutveckling
Reflektion och diskussion viktigt i spelbaserat lärande
Reflektionsverktyget T-Core kan ge stöd inför användning av digital teknik
Reflektion utvecklar matundervisningen i hem- och konsumentkunskap
Reklam riktad mot barn i digitala miljöer
Rektorer positiva till molntjänster
Rektorer viktiga för hälsofrämjande arbete i skolan
Rektors ledarskap avgörande för hållbart elevhälsoarbete
Relationskompetens viktig aspekt av lärarprofessionen
Religionen inte viktigast vid val av muslimsk friskola
Respekt och dialog viktiga för att grupparbeten ska fungera
Rik och varierad undervisning i naturkunskap när förskollärare samarbetar
Ritande kan stödja barns och elevers lärande i naturvetenskap
Rollspel och möten med politiker utvecklar elever inom samhällsvetenskap och politik
Rättvisefrågor tränar elevers medborgarkunskap
Rätt återkoppling utvecklar lärandet
Samarbete och reflektion för bättre undervisning
Sambedömning som redskap för ökad likvärdighet
Samordnade insatser viktigt för hur rektorer utvecklar sitt kunnande
Samtal om sömn är viktigt i förskolan
Samverkansprojekt behöver vårdas för att överleva
Segregerande stödåtgärder kan urholka den ordinarie undervisningen
Självreflektion och sammanhang är viktigt i undervisning om kontroversiella frågor
Självständighet kräver att elever lär sig hur man lär sig
Skolans betydelse för subjektifiering riskerar att glömmas bort
Skolfrånvaro är ett komplext ökande hot mot likvärdighet
Skolledare och lärare bör ta en aktörsroll vid samverkan för professionsutveckling
Skolledares betydelse och utmaningar ökade under pandemin
Skolledarskapet måste anpassas till kontexten
Skolsegregationen hotar tolerans och tillit
Skolspråk i läroböcker stötesten för andraspråkselever
Skolövergångar är kritiska steg för barn i behov av stöd
Skönlitteratur i alla ämnen främjar lärande
Slöjd möjliggör förstärkt fokus på hållbar utveckling
Små barns matematiklärande inte slumpmässigt
Sociala medier en arena för lärares fortbildning
Socialt lärande är en viktig del av fritidshemmets undervisande kultur
Socioemotionella program inte bra för alla
Språkets betydelse för ett demokratiskt medborgarskap
Språklig kompetens både relationell och individuell
Språk och tanke – en avhandling om språklig relativism och flerspråkighet
Språkstörning är en vit fläck på kunskapskartan
Språkutveckling kan gynnas av digitalt samskrivande
Standarder för skolledares yrkesskicklighet: vad, varför, hur?
Statskunskap viktigast när SO-lärare rankar ämnesinnehåll
Stereotypa uppfattningar - ett hinder för likvärdighet i skolan
Stora möjligheter till lärande för hållbar utveckling på fritidshemmet
Stora utmaningar för vårdelever på Komvux
Stora vinster för barn i förskolor med hög kvalitet
Studiebesök kan både förstärka och ändra elevers uppfattningar
Styrkor och begränsningar i grundskolans och särskolans lärandemiljöer
Stärkt elevperspektiv i undervisning om kontroversiella frågor
Svag hörförståelse och lässvårigheter hör ofta ihop
Svårare undervisa demokrati i en passiv deltagarkultur
Systematiskt språkligt stöd bäst för alla barn
Så blir skolledarskapet framgångsrikt
Så hjälper erkänd lärare i Japan elever att fokusera på viktigt matematiskt innehåll
Så kan bedömning vara ett stöd för att utveckla undervisningen
Så kan demokratiundervisning främja likvärdighet
Så kan du utgå från elevers intresse för delaktighet i fritidshemmet
Så kan kognitionsvetenskaplig grundforskning översättas till klassrumspraktik
Så kan kopplingen mellan språk och personlighet användas i klassrumsdiskussioner
Så kan lärare använda sin flerspråkighet i undervisningen
Så kan lärare bedöma interaktionell språkfärdighet
Så kan rektorer leda det komplexa arbetet med skolans digitalisering
Så kan skolledare verka för likvärdighet och inkludering
Så kan undervisningspraktiken i fritidshem beskrivas
Så kan uppkopplade leksaker bidra till lek och lärande i förskolan
Sång är barns rättighet men kräver didaktisk medvetenhet
Så påverkar styrdokumenten bildämnets undervisning
Så undervisar förskollärare om konstruktioner
Så upplever lärare sitt behov av stöd för inkluderande undervisning
Sällsynt att EU integreras i undervisning om svensk politik
Särskilt begåvade elever behöver stimulans och samhörighet
Talrytmen påverkar gruppspråkets status
Testbaserat lärande kan visa elevens kunskapsutveckling
Tidiga insatser utjämnar kunskapsgap i matematik
Tidiga insatser viktiga mot läs- och skrivsvårigheter
Tillbakablickar på hälsofrämjande arbete i skolan
Tillit ger effektiv återkoppling
Tillitsbaserad styrning och ledning utvecklar undervisningen
Transspråkande pedagogik gynnar både enspråkiga och flerspråkiga elever
Tryckta texter ger bättre läsförståelse
Trygghet och lärande behöver växelverka i mångfaldens förskola
Trygghet och samverkan främjar barns skolnärvaro
Träna tanken med geografi
Träning av minnesstrategier gynnar språkinlärning
Träning i skrivande ökar förmågan att vara källkritiskt – att utveckla kritiskt litteracitet
Träningsskolan saknar ofta sociala lärandeformer
TV-serier kan användas i samhällskunskapsundervisning
Tvånget att prestera påverkar ungas hälsa
Tydligt ledarskap behövs för resultat av statliga insatser
Tydligt samband mellan ungas nyhetsvanor och politikintresse
Undervisning i förskolan börjar i intresse hos barnen
Undervisning i lässtrategier gynnar flerspråkiga elevers läsutveckling
Uppskattade matriser kan leda till ensidig kunskapssyn
Utforska TAKK som specialpedagogiskt hjälpmedel i förskolans undervisning
Utmaningar för undervisning och lärande inom evolution
Utmaningar och möjligheter med hela-skolan-perspektiv på lärande för hållbar utveckling
Utomhusundervisning effektivt även i högstadiet
Utvecklade pedagogiska strategier centrala för fältstudier
Utvecklad återkoppling är användbar
Utveckling av funktionella kunskaper för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Utveckling av SO-undervisning genom visuella berättelser
Vad kommer på provet?
Vad påverkar studieframgång i ämnet samhällskunskap?
Vad ska vara i fokus i medborgarutbildningen?
Vad som sägs och hur det sägs påverkar lärande i kollegiala samtal
Vanligt med alternativa idéer om evolution
Varför behövs skolämnet bild?
Variationsrik undervisning utvecklar kritiskt tänkande
Varierande bedömningsformer behövs för att alla elever ska kunna visa sina kunskaper
Varierande samstämmighet mellan styrdokument och lärares betygssättning i historia
Varken kollegialt lärande eller fortbildning kan stå på egna ben
Webben förändrar förutsättningar för språklärande
Vidgad klyfta mellan elevers studieprestationer
Vikten av att kunna värdera källor på internet
Viktiga val av arbetssätt i klassrummet
Viktig grundforskning om elevtexters kvalitet
Viktigt att skapa stimulerande läsmiljöer i förskolan
Viktigt att skilja på energi och materia i lärande för hållbar utveckling
Viktigt att välja hur religioner ska presenteras i klassrummet
Viktigt med balans mellan olika krav i likvärdighetsuppdraget
Vilka gränser överskrids med mobilt lärande?
Virtuella laborationer kan ge samma lärande som fysiska
Virtuella laborationer ställer nya krav på lärare
Virtuella mötesplatser för lärare och forskare i historia
Virtuell modell bra i kemiundervisning
Virtuell och förstärkt verklighet kan stödja elevers lärande och bidra till ökat intresse för naturvetenskap
Vissa sätt är bättre än andra för historiska utvecklingslinjer
Vuxnas engagemang avgörande för barns kunskap om hållbar utveckling
Vägledare för migrantelever behöver hantera motstridiga krav
Välfungerande studie- och yrkesvägledning viktigt för likvärdighetsuppdraget
Vänd på uppgifterna och öppna upp för mer lärande i matematik
Vänskap ger mening till elevernas skolvardag
Värderelationell undervisning i fritidshem är ett sätt att möta elevers olika behov
Åk 4-6-lärares tankar om sin historieundervisning
Åldern avgörande för andraspråksinlärning
Återkoppling effektivare i yrkesämnen än i teoretiska
Återkoppling på elevarbeten sällan framåtsyftande
Återkoppling vanligt men stödjer inte alltid lärandet
Ämneskunskap måste utvecklas med ämnet
Ämnesuppfattningar och bedömning – en viktig förbindelse
Ämnesövergripande perspektiv även i uppdelad SO-undervisning
Ändrade villkor för lärande när alla elever får egen dator
Ärlighet och tillit är viktigt för återkoppling på lågstadiet
Är samhällskunskap rätt ämne att ge medborgarkunskaper?
Även killar på yrkesprogram vill och kan diskutera politik
Ökad kunskapsvolym riskerar att leda till fragmentisering och likriktning
Ökning av särlösningar i svensk skola?
Öppen attityd viktigt för lärande i grupp
Övergång till förskoleklass både utmaning och möjlighet
”Bra” summativa prov främjar lärandet
”Vaccin” kan hjälpa oss hantera falska nyheter
Skolverket sammanställer och kommunicerar forskningsresultat
Utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Det här är vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Ett vetenskapligt förhållningssätt i skolan
Att kunna använda sig av forskningsresultat
Att systematisera det praktiska arbetet
Skolutveckling genom kollegialt lärande
Fler vägar till forskning
Kunskapsöversikter: Forskning för skolan
Skolverkets utvärderingar och rapporter
Attityder till skolan
Prognos över behovet av lärare och förskollärare
Läget i förskola och skola
Uppföljningar inom gymnasieskolan
Uppföljning av coronapandemins konsekvenser
Internationella jämförande studier på utbildningsområdet
Aktuellt om internationella studier
ICCS: internationell studie om kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor hos elever i årskurs 8
ICILS: en internationell studie om digital kompetens hos elever i årskurs 8
PIRLS: internationell studie om läsförmåga hos elever i årskurs 4
PISA: internationell studie om 15-åringars kunskaper i matematik, naturvetenskap och läsförståelse
TALIS: internationell studie om lärares och rektorers yrkesvardag
TIMSS: internationell studie om kunskaper i matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och 8
TIMSS Advanced: internationell studie om gymnasieelevers kunskaper i avancerad matematik och fysik
Statistik
Sök statistik om förskola, skola och vuxenutbildning
Om Skolverkets statistik
När publiceras statistiken?
Frågor och svar
Kontakta oss om statistik
Kurser och utbildningar
Hitta och välj kurs eller utbildning
Kalender för webbinarier och konferenser
Nationellt professionsprogram
Lärportalen
Skolverkets utbildningsplattform
Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck – webbkurs
Att arbeta med karriärvägledning inom sfi och svenska som andraspråk
Att programmera - webbkurs
Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling för lärare i svenska och speciallärare
Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling för lärare i svenska som andraspråk
Lärare – stärk din kompetens i samiska
Boka nationella apl-utvecklare för processtöd
Delaktighet, inflytande och likabehandling
Det globala klassrummet
Digitala verktyg i naturvetenskap
Digital kompetens i vuxenutbildningen
Digitalt berättande
Du som jobbar i förskolan – stärk din kompetens i finska!
Fjärrundervisning - webbkurs
Flexibla studieformer inom kommunal vuxenutbildning
Fortbildning för rektorer
Länkade puffar
Fritidshemmets undervisning – webbkurs
Fritidshemmets uppdrag – webbkurs
Förskolans lärande och miljö - webbkurs
Förskolekurser som anordnas i kommunen utifrån lokala behov
Grundläggande juridik i förskolan
Hedersrelaterat våld och förtryck – skolans ansvar och möjligheter
Hållbar utveckling - kompetensutveckling
Högskolekurser på hemmaplan
Identitet, jämställdhet och digitalisering i förskolan - webbkurs
Intensivsvenska Samsyn
Introduction to the Swedish School System
Introduktion till styrning av skolan
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
KAA, kommunernas aktivitetsansvar - stöd för verksamhetsutveckling och nätverksbyggande
Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper – webbkurs
Uppdragsutbildningar inom kognitionsvetenskap
Kompetensutveckling för rektorer i praktisk organisation och arbetsmiljö
Kompetensutveckling i språk-, läs- och skrivdidaktik
Kreativa metoder och verktyg för att underlätta övergångar
Kritisk användning av nätet
Kunskapsbedömning inom anpassade skolformer
Kvalitetsverkstaden
Leda digitalisering
Leda förändring
Leda kollegialt lärande
Ledarskap och konflikthantering i klassrummet
Lugna, lyssna, stärk – psykologisk första hjälp för barn och unga i akut kris
Lärares bedömningspraktik: prov, bedömning och betygsättning - 7,5 hp på distans
Lärarlyftets kurser för lärare
Lärarlyftets kurser och utbildningar
Lärarlyftets speciallärarutbildning
Mentorsutbildning för en kvalitativ introduktionsperiod
Meänkieli för personal i förskolan
Modersmålslärarens uppdrag – webbkurs
Naturvetenskap och teknik - kompetensutveckling i didaktik
Om programmering – webbkurs
Programmeringsworkshoppar
Regionala dialoger om komvux
Rekryteringsutbildning för blivande rektorer
Rektorsprogrammet – befattningsutbildning för skolledare
Samiska för personal i förskolan
Sexualitet, samtycke och relationer i anpassade grundskolan− webbkurs
Sexualitet, samtycke och relationer i anpassade gymnasieskolan − webbkurs
Sexualitet, samtycke och relationer i gymnasiet − webbkurs
Sexualitet, samtycke och relationer i årskurs 1–6 och fritidshemmet − webbkurs
Sexualitet, samtycke och relationer i årskurs 7−9 − webbkurs
Simuleringsbaserad träning: Ledarskap och konflikthantering i klassrummet, 7.5 hp
Skolchefsutbildningen
Skolverkets webbaserade apl-handledarutbildning
Specialpedagogik för lärande för anpassade skolformer
Specialpedagogik för lärande för förskolan
Specialpedagogik för lärande för förskoleklass, grundskola, sameskola och särskilda ungdomshem
Specialpedagogik för lärande för gymnasieskolan och särskilda ungdomshem
Specialpedagogik för lärande för komvux
Språksprånget - kompetensutveckling för lärare i moderna språk
Språkträning för anställda i välfärden
Språkfrämjande kompetensutveckling i förskolan
Språkträning för anställda inom äldreomsorgen
Studie- och yrkesvägledning i undervisningen
Studie- och yrkesvägledning i undervisningen på komvux
Säker användning av nätet
Taking on a Swedish student at your workplace
Tala om framtiden – om normer i vägledning och undervisning
Text i en digital värld
Tidig läsundervisning utifrån ett första- och andraspråksperspektiv
TMO, utbildning i traumamedveten omsorg
Undervisa om hedersrelaterat våld och förtryck 7,5 hp
Undervisning i förskoleklass - webbkurs
Utbildning för förskollärare i förskoleklass
Utbildning inom lärande för hållbar utveckling
Utbildning i systematiskt kvalitetsarbete inom komvux
Utomhusdidaktik - webbkurs
Apl-utbildningen
Utveckla gymnasieskolans introduktionsprogram - Styrning
Utveckla språk- och matematikundervisningen i förskolan
Utveckla språk- och matematikundervisningen i förskoleklassen och lågstadiet
Validering i praktiken – en webbutbildning för dig inom komvux
Vill du undervisa i jiddisch?
Välja och värdera digitala lärresurser – webbkurs
Återvändande lärare och förskollärare – webbaserad utbildning
Språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling i förskolan
Språk-, läs- och skrivutveckling i förskoleklass och årskurs 1–3
Matematikutveckling i förskoleklass och årskurs 1–3
Skönlitteraturens roll i ämnet svenska som andraspråk på gymnasial nivå
Validering i teori och praktik, 7,5 hp hösten 2025
Systematiskt kvalitetsarbete – en introduktion
Kunskapsbedömning för lärare i ämnet teknik, årskurs 7–9
Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisning (Vak)
Handleda i Demokratistegen
Rektors ledarhandlingar på skolor i områden med socioekonomiska utmaningar – nätverk
Handleda vidare i Specialpedagogik för lärande
Inspiration och stöd i arbetet
Stöd i arbetet
Aktivt jämställdhetsarbete i skolan
Anmäla oro för ett barn till socialtjänsten
Arbeta formativt med öppna laborationer
Arbeta med ANDT i skolan
Arbeta med entreprenörskap, företagande och innovationstänkande i gymnasieskolan
Arbeta med entreprenörskap i grundskolan
Arbeta med förskolans och skolans värdegrund
Arbeta som lektor och förstelärare
Att gå i skolan med intellektuell funktionsnedsättning
Att prata med barn och elever om otäcka händelser
Barns integritet i förskolan
Bidra till språkutveckling hela dagen
Bild- och filmstöd i idrott och hälsa
Biologi: Att hantera kontroversiella frågor i undervisningen
Concept cartoons: addition och subtraktion
Concept cartoons: bråk och procent
Concept cartoons: elektricitet och magnetism, årskurs 7-9, 4-6
Concept cartoons: energiresurser och energiöverföring, årskurs 4-6
Concept cartoons: fysiska och kemiska förändringar, årskurs 7-9
Concept cartoons: förändringar i material, årskurs 4-6
Concept cartoons: geometri
Concept cartoons: jorden, rymden och tyngdkraften, årskurs 7-9
Concept cartoons: kraft och energi, årskurs 7–9
Concept cartoons: levande organismer och deras miljö, årskurs 7-9
Concept cartoons: levande ting, årskurs 1-6
Concept cartoons: livsprocesser, årskurs 1-6
Concept cartoons: livsprocesser för djur och växter, årskurs 7-9
Concept cartoons: ljud, årskurs 1-6
Concept cartoons: ljud, årskurs 7-9
Concept cartoons: ljus, årskurs 1-6
Concept cartoons: ljus och skuggor, årskurs 7-9
Concept cartoons: materials egenskaper, årskurs 1-6
Concept cartoons: materials egenskaper, årskurs 7-9
Concept cartoons: miljöfrågor, årskurs 7-9
Concept cartoons: multiplikation och division
Concept cartoons: statistik
Concept cartoons: taluppfattning
Concept cartoons: tid, längd och area
Concept cartoons: volym, vikt, vinklar och skala
Concept cartoons i matematik
Concept cartoons i naturvetenskap
Dela information mellan skola, socialtjänst och polis
Demokratistegen
Digitala prov- och bedömningstjänster i undervisningen
Digitala resurser i studiehandledning på modersmål
Digitala verktyg och vad de tillför i idrott och hälsa
Digital kompetens och bild
Diskussionsunderlag för arbete med bedömningsstödet Bygga svenska
Dokumentation i förskolan
ECML: Resurser och material för språklärare
Ekosystemtjänster och hållbarhet
Elevassistent, skolmentor eller resurspedagog – så kan du bidra till trygghet och studiero
Elevens tid på apl
Entreprenörskap och innovation i gymnasieutbildning
Entreprenörskap och vuxnas lärande
Ett lärande kollegium
Europeiska språkdagen
Europeiska språkportfolion
Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk
Examensmålen i fokus och gymnasiearbetet som kvitto
Extern samverkan för att tidigt möta barns och elevers behov
Flerspråkighet i förskolan
Flerspråkighet som resurs för alla åldrar
Flerspråkighet som resurs i fritidshemmet
Flerspråkighet som resurs i förskoleklassen
Flerspråkighet som resurs i grundskolans årskurs 1–6
Flerspråkighet som resurs i grundskolan årskurs 7 till 9
Flerspråkighet som resurs i gymnasieskolans introduktionsprogram
Flerspråkig utveckling
Flexibilitet och digitala verktyg i sfi
Fokus yrkesutbildning
Framgångsfaktorer i arbetet med grundläggande behörighet på gymnasieskolans yrkesprogram
Friluftsliv och utevistelse i idrott och hälsa
Främja närvaro och förebygga frånvaro
Främlingsfientlighet och rasism i vardagen
Fyra aspekter av digital kompetens
Fördjupande texter centrala innehållet i teknik
Förebygg störande och oroliga beteenden i undervisningen
Föreläsningsserien Läroplanerna i fokus
Förhållningssätt till undervisning och kartläggning
Förskolans och skolans arbete mot våldsbejakande extremism
Gemensam europeisk referensram för språk, Gers
Ge studiehandledning på modersmål inom komvux
Glasögonbågar, teknik i årskurs 4–6
Grannspråk: bildteman på danska och norska
Grannspråk: bygg meningar på danska och norska
Grannspråk: danska räkneord
Grannspråk: David från Norge
Grannspråk: diktkort på danska, norska och svenska
Grannspråk: Kirsti från Norge
Grannspråk: klipp ut och sätt ihop dikter
Grannspråk: kläder på norska och danska
Grannspråk: litteraturövning
Grannspråk: läsgrupper med roller
Grannspråk: Malte i Danmark
Grannspråk: musik på skandinaviska språk
Grannspråk: norska och danska folksagor
Grannspråk: norska på hemkunskapen – lomper
Grannspråk: om nordiska språk
Grannspråk: Sarah i Danmark
Grannspråk: se hur lika språken är
Grannspråk: skandinaviska massmedier
Grannspråk: skolmatsedel på skandinaviska
Grannspråk: spela in filmer om, eller på grannspråk
Grannspråk: trafikljusmetoden
Grannspråk: Valans spådom på nordiska språk
Grannspråk: vardagsdanska, ordkunskap och hörförståelse
Grannspråk: övningar i danska och norska
Hantera rasism och intolerans i undervisningen
Hantera sexuella trakasserier i undervisningen
Hantera störande och oroliga beteenden i undervisningen
Hållbar utveckling på tekniskt inriktade yrkesprogram
Hållbar utveckling samt hälsa och rörelse i förskolan
Högläsning och samtal om text i förskolan
Information till vårdnadshavare om prao
Inred ett rymdrum i förskolan
Inspiration för att utveckla undervisningen i engelska och moderna språk
Integrerade elever
Integrerad samisk undervisning
Integrera studie- och yrkesvägledning i undervisningen
Interaktion – tala, samtala och föra dialog
Interaktiv läsning av olika typer av texter
Introduktion för förskollärare som saknar behörighet, samt barnskötare och annan personal i förskolan
Introduktion för obehöriga lärare i skolan
Introduktion till att arbeta i fritidshem
Jämställdhet i förskolan
Kollegialt lärande för ledarskap i undervisningen
Koll på kompetens
Koll på lärares avlastningsbehov
Komma igång med Bygga svenska
Kompletterande stöd för kartläggning av flerspråkiga elever i förskoleklass
Konditionstester i idrott och hälsa
Kontextrika problem
Kontinuerlig skolgång för placerade barn och unga
Kontroversiella frågor
Kretslopp och näringskedjor
Kvalitet i fritidshem
Lektionsmaterial för prao
Lesson study i anpassade skolformer
Litteracitet för vuxna
Livets molekyler
Lokala programråd och yrkesråd- forum för samverkan
Lär dig mer om digital läsning
Läsa bok: inspirationsföreläsningar om högläsning i förskolan
Läslistor
Läxor
Matematiskt tänkande i förskoleklass – att utforma undervisningen för flerspråkiga elever
Material för att undervisa om nationella minoriteter
Mat i förskolan och skolan
Mer rörelse i skolan
Motverka avhopp från skolan och organisera för kommunernas aktivitetsansvar
Motverka hedersrelaterat våld och förtryck i förskolan
Motverka hedersrelaterat våld och förtryck inom komvux
Motverka hedersrelaterat våld och förtryck i skolan
Nationella centra för naturvetenskap och teknik
Naturens nytta och glädje
Naturvetenskap och teknik i förskolan – inspirationsfilmer
Nätverk för gymnasial yrkesutbildning
Om ekosystemtjänster – hur går det runt?
Ordförrådets betydelse för språk-, läs- och skrivutveckling
Organisera arbetet med de allmänna råden för extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Organisera arbetet med garantin för tidiga stödinsatser i anpassade grundskolan
Organisera för studiehandledning inom komvux
Organisera och utforma undervisning och lärmiljö med fokus på NPF
Organisera samverkan mellan skola och kulturskola
Organisera studiehandledning
Planera för individanpassning och extra anpassningar inom komvux
Planera och arbeta vidare - idrott och hälsa
Planera undervisning med kursplanen i bild
Planera undervisning med kursplanen i engelska
Planera undervisning med kursplanen i estetisk verksamhet i anpassade grundskolan
Planera undervisning med kursplanen i hem- och konsumentkunskap
Planera undervisning med kursplanen i idrott och hälsa
Planera undervisning med kursplanen i kommunikation i anpassade grundskolan
Planera undervisning med kursplanen i matematik
Planera undervisning med kursplanen i moderna språk
Planera undervisning med kursplanen i modersmål
Planera undervisning med kursplanen i motorik i anpassade grundskolan
Planera undervisning med kursplanen i musik
Planera undervisning med kursplanen i rörelse och drama i specialskolan
Planera undervisning med kursplanen i samiska
Planera undervisning med kursplanen i slöjd
Planera undervisning med kursplanen i teckenspråk
Planera undervisning med kursplanen i teknik
Planera undervisning med kursplanen i vardagsaktiviteter i anpassade grundskolan
Planera undervisning med kursplanen i verklighetsuppfattning i anpassade grundskolan
Planera undervisning med kursplanerna i de naturorienterande ämnena, biologi, fysik och kemi
Planera undervisning med kursplanerna i de samhällsorienterande ämnena
Planera undervisning med kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk
Podcast: Så fungerar TMO, traumamedveten omsorg
Programmering i teknikämnet
Projekt- och grupparbete och elever med NPF
Rasism och intolerans – regelverk och teori
Regler och förväntningar på elever i undervisningen
Relationellt klassrumsledarskap
Religion: Att hantera kontroversiella frågor i undervisningen
Resurser för undervisning i modersmål
Roller och ansvar för rektor och skolchef i Specialpedagogik för lärande
Råd om AI, Chattbottar och liknande verktyg
Rörelseaktiviteter och digitala verktyg
Samarbeta kring studiehandledning inom komvux
Samarbete för framgångsrik studiehandledning
Samhällskunskap: Att hantera kontroversiella frågor i undervisningen
Sexualitet, samtycke och relationer
Sexualitet, samtycke och relationer i undervisningen
Sexuella trakasserier – teori och regelverk
Självskatta er studie- och yrkesvägledning
Skolans arbete med att motverka rekrytering till kriminella nätverk
Skolans arbete med papperslösa elever
Skolans arbete mot rasism och intolerans
Skolans arbete mot sexuella trakasserier
Skolans kommunikation och samarbete med vårdnadshavare
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i studiehandledning
Språkutmärkelsen Certilingua
Starta och bedriva akutskola
Strukturerad undervisning - en modell i sex steg
Studiehandledning på modersmålet i praktiken
Stärk sfi-undervisningen och främja motivation till lärande
Stöd för ledarskap i undervisningen
Stöd för undervisning om Förintelsen
Stöd och verktyg för grön vägledning
Svenska som andraspråk – ett behovsprövat ämne
Så avslutar du lektionen
Så kan du stärka elevers läsning
Så kan rektor skapa optimala förutsättningar för elevernas lärande
Så skapar du en god lärmiljö i klassrummet
Så skapar du goda relationer till eleverna
Så startar du lektionen
Så väljer och värderar du digitala lärresurser
Särskilt begåvade elever
Sätt er in i de allmänna råden om betyg och prövning
Sätt er in i de allmänna råden om styrning och ledning av fritidshemmet
Ta loss, sätta fast, sammanfoga i förskolan
Tidig läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga elever
Tillgängligt lärande i fritidshemmet
Trans, könsidentitet och könsuttryck
Tre poddavsnitt om demokrati
Undersök förekomst av rasism och intolerans på skolan
Undersök förekomst av sexuella trakasserier på skolan
Undersökningar av tekniska lösningar
Undersökning av trafiksignalsystem
Undervisa i nationella minoritetsspråk
Undervisa nyanlända elever
Undervisning i förskolan
Undervisning i nordiska språk
Universums utveckling och struktur
Uppdrag om val och användning av lärverktyg i undervisningen
Utforska balans i förskolan
Utforska ljud i förskolan
Utforska lutande plan i förskolan
Utgå från elevers erfarenheter och förkunskaper
Utmärkelsen Skola för hållbar utveckling
Utredning av en elevs behov av särskilt stöd
Uttrycksformer för upptäckare - förskolan
Uttrycksformer för upptäckare - grundskolan
Uttrycksformer för upptäckare - gymnasieskolan
Utveckla skolans samverkan med hem och vårdnadshavare
Utveckla undervisningen i matematik
Utveckla undervisningen i naturvetenskap och teknik
Utveckla undervisningen inom lärande för hållbar utveckling
Utveckling och bedömning av språk i meningsfulla sammanhang
Vad är matlagning?
Valideringsprocessen på komvux - lärarens roll
Väck läslusten inför läslovet
Vägledning av nyanlända i skolan
Åtgärder mot kränkande behandling
Öppna laborationer – öppna sinnen
Övergångar inom och mellan skolor och skolformer
Inspiration och reportage
Samarbete om apl gynnar alla parter
Två skolors resa mot digital provhantering med Google och Eduid
Så förbereder Sala kommun för digitala nationella prov
Så kan små skolor lyckas med digitala nationella prov och bedömningsstöd
Regionen tar aktiv roll för samverkan skola-arbetsliv
Så kan vuxenutbildningen arbeta med hållbar utveckling
Framtidsvalet – studie- och yrkesvägledning och elevhälsa på schemat
Borås Stads initiativ stärker samverkan mellan skola och vårdnadshavare
"Det är en process som tar tid, och vi kan alla lära oss av varandra"
”En viktig del i förberedelserna är att förstå alla roller, funktioner och steg”
Om skolans ansvar och utmaningar med att bekämpa rasism och diskriminering
Guldäpplepristagare inspirerar om digitala verktyg
Språkfrämjande kompetensutveckling – lyft för både förskolebarnen och pedagogerna
Informationsluncher om förskolan i Spånga–Tensta
"Vi är en länk mellan familjen, familjecentralen och förskolan"
Kvalitetsdialogen har bidragit med nya perspektiv
Eskilstunas förskolelotsar finns där det finns föräldrar och barn
Avesta satsar på föräldrastöd
Så blev praon lyckad i anpassade grundskolan
Målmedvetet hållbarhetsarbete gav utmärkelse
Entreprenörskap i skolan – inspirerande reportage och exempel
Entreprenörskap i skolan – globala mål och lokala lösningar
Entreprenörskap i skolan – De fångar upp entreprenörerna i sfi-klasserna
"Jag skulle vilja ta ett större ansvar på min arbetsplats"
Tät lärarsamverkan rätta receptet i Falköping
Lärande exempel från språk- och yrkesintegrerande arbetssätt i kombinationsutbildningar
Samverkan med branschen bäddade för succé
Integrerande lärandemål – en utmaning värd att anta
Individuell anpassning i Vilhelmina
Apl-satsning med vinster för lärare, arbetsgivare och elever
Fördjupade arbetet med hållbarhet genom forskning
Fritidshemmet där man läser tillsammans
Inspiration och erfarenhetsutbyte vid Apl-utveckling för rektorer
Ny huvudmannaplan gav konkreta resultat
Individuell studieplan på introduktionsprogram - ett gemensamt underlag för planering och uppföljning
Utvecklad kunskapsuppföljning gav större fokus på pedagogiken
”Som utbildare har vi ett ansvar att bidra till en grön omställning”
”Eleverna växer av arbetet med koppling till hållbar utveckling”
Beprövad erfarenhet i nätverksform ger ringar på vattnet
Elevers rätt till delaktighet i sin utbildning
Himlabackens förskola utbildar framtidens planetskötare
Beprövad erfarenhet om skolchefers ledarskap
Så arbetar Oxievångsskolan med frågor om hållbar utveckling
Om skolutveckling på kollegial grund och beprövad erfarenhet
Så arbetar Backeboskolan med frågor om hållbar utveckling
Sötåsen – naturbruksskolan där hållbarhetsarbetet sitter i väggarna
Hållbarhet på restaurang- och livsmedelsprogrammet på Dackeskolan
På Lerums gymnasium är hållbarhet på modet
Podcast: Studie- och yrkesvägledning av elever med IF
Samordnaren bidrar till att behålla fokus på angelägen fråga
Ökad måluppfyllelse med utvecklad studiehandledning på modersmål
Dubbla insatser underlättade arbetet för nyanlända
Skolverket samlar digital expertkunskap
Skolchefer samverkar för ny kunskap
Kompletterande kompetenser på Norrängsskolan i Lycksele
Verktyg för att möta barn och unga som har genomgått trauma – TMO
Kompletterande kompetenser på Hermodsdalsskolan i Malmö
Tips till dig som undervisar i orientering
”Med digitala verktyg kan man variera undervisningen”
Entreprenörskap i skolan – så väcks motivationen – exempel.
”Det är fantastiskt att få studera i samisk kontext”
”Det har verkligen varit en förmån att få delta i Samverkan för bästa skola”
Så utvecklade Tundalsskolan undervisningen
Arbeta med Europarådets material om kontroversiella frågor
Riktade insatser för nyanländas lärande i Sala kommun
Slöjdlärare visar hur digital teknik kan kombineras med olika material
Så utvecklade Upplands-Bro kommun undervisningen för nyanlända och flerspråkiga elever
Fatima studerar sfi i kombination med yrkesutbildning
Så lyckades Sundbybergs stad direktintegrera nyanlända elever
Studie- och yrkesvägledning i vuxenutbildningen - Lärvux i Lund
Studie- och yrkesvägledning i vuxenutbildningen - Eductus
Studie- och yrkesvägledning i vuxenutbildningen - Cuben i Göteborg
Entreprenörskap i gymnasieskolan - IM Språkintroduktion
Entreprenörskap i grundskolan - så arbetar vi - exempel
Traditionella och digitala verktyg blandas i slöjdämnet
Bättre skolresultat med extra handledning online
Samarbete bygger en bättre skola
Bli bättre på att kommunicera med dina kollegor
Eleverna programmerar på bildlektionen
Hälsoprojekt med IKT
Språkstödsutbildning inom vård och omsorg i Mölndals kommun
Skapa musik med digitala verktyg
Så har vi utvecklat vårt ledarskap på Lammhults skola
Så arbetar vi för ökad trygghet och studiero
Så stärkte vi vår förmåga att analysera våra utmaningar på Hjällboskolan
Didaktik i fokus på konferens om fjärrundervisning
Utveckla elevernas modersmål med hjälp av digitala resurser
Väck elevernas nyfikenhet och vilja att veta mer om nationella minoriteter
Digitalisering som verktyg mot segregation
Modersmålslärare i Läslyftet
Digitala verktyg gör slöjdundervisningen lättare och roligare
Härnösand lärlingsutbildning väg till anställning
Rekommendationer
Rekommendationer främja närvaro och förebygga frånvaro
Rekommendationer om arbetet med garantin för tidiga stödinsatser i förskoleklass och lågstadiet
Anordna och administrera utbildning
Anordna utbildning på grundskolenivå
Anordna skolans val
Anordna förberedande dansarutbildning
Anordna judiska studier i grundskolan
Anordna lokalt tillval i grundskolan
Riksrekryterande spetsutbildning i grundskolans högstadium
Anmälan betyg från årskurs 4
Anordna utbildning på gymnasienivå
Anordna utbildning inom komvux
Förändringar inom komvux 2025
Administrera utbildning
Individuell studieplan för elever i olika skolformer
Registrera och utforma betyg
Skolverkets koder vid dokumentation av utbildning
Skoltermer på engelska
Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång
Europass - ett tillägg till yrkesexamen på gymnasial nivå
Examen och slutbetyg inom komvux på gymnasial nivå
Programbyte, förlängd undervisning eller gå om kurs i gymnasieskolan och motsvarande skolformer?
Att organisera och genomföra fjärrundervisning
Nationella skolutvecklingsprogram
Regler och ansvar
Ansvar i skolfrågor
Ansvar för lärares och förskollärares introduktionsperiod
Ansvar för systematiskt kvalitetsarbete
Antagning till anpassade gymnasieskolan
Antagning till gymnasieskolan
Går det att vid antagning till ett nationellt program göra undantag på kravet på godkänt betyg i engelska från grundskolan?
Arbetsplatsförlagt lärande (apl)
Avgifter
Distansundervisning
Egenvård i förskola, skola och fritidshem
Elevhälsa
Entreprenad och samverkan
Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Fjärrundervisning
rapport fjärrundervisning 2018
Fritidshem och öppen fritidsverksamhet
Frånvaro i skolan
GDPR och skyddade personuppgifter i förskola, skola och vuxenutbildning
Kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar (KAA)
Kränkande behandling, mobbning och diskriminering
Ledighet i skolan
Lovskola
Mentor i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan
Mottagande i anpassade grundskolan
Nyanlända elevers utbildning
Pedagogisk omsorg
Politisk information i skolan
Prao
Prövning för betyg
Registerkontroll
Rektorns ansvar
Resursskolor
Rätt, behörighet och antagning till komvux på grundläggande nivå
Rätt, behörighet och antagning till komvux på gymnasial nivå
Rätt, behörighet och antagning till komvux som anpassad utbildning
Rätt till förskola
Rätt till modersmålsundervisning
Rätt till sfi
Simning i skolan
Sjukhusundervisning
Skolchefen
Skolplikt och rätt till utbildning
Skolskjuts och elevresor
Skolväsendets ansvar vid kris och höjd beredskap
Språkval
Särskild undervisning i hemmet eller på annan lämplig plats
Tillsyn och statlig kvalitetsgranskning
Tillsynsansvaret
Trygghet, studiero och disciplinära åtgärder
Undervisning i svenska som andraspråk
Undervisningstid, lärotider och schema
Utbildning för personer som flytt från Ukraina
Utbildning för rörelsehindrade ungdomar (Rh- anpassad utbildning)
Utbildning i Örebro kommun för döva och hörselskadade
Utvecklingssamtal och skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP)
Validering och kartläggning inom komvux
Välja förskoleklass och grundskola eller anpassad grundskola
Överlämning vid skolbyte
Förändringar inom skolområdet
Aktuella regeländringar
Skollagen och förordningar
Allmänna råd
Allmänna råd om frånvaro
Länk till annan webbplats.
Sök förordningar och föreskrifter (SKOLFS)
Så styrs skolan
Stöd för gymnasieantagning
Ansökan
Antagning
Antagning vid senare tidpunkt, byte av studieväg och återantagning
Behörighet och mottagande i gymnasieskolan
Bevara och gallra
Fördelning av elever, individuell studieplan och rätt att fullfölja utbildning
Förvaltningslagen
Hantering av personuppgifter (GDPR)
Inackordering, elevresor och skolskjuts
Internationella skolor, IB-utbildning och svensk gymnasieutbildning utomlands
Mottagande i anpassade gymnasieskolan
Mottagande till utbildning i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan där distansundervisning får användas för hela utbildningen
Målgrupper för gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan
Offentlighet, sekretess och tystnadsplikt
Organisation av antagning
Rätt till studie och yrkesvägledning
Skyldighet att informera och lämna uppgifter om utbildning
Skyldighet och möjlighet att erbjuda utbildning
Sökande till gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan som inte är folkbokförda i Sverige
Urval bland sökande till anpassade gymnasieskolan
Urval bland sökande till gymnasieskolan
Utbildningar i anpassade gymnasieskolan
Utbildningar i gymnasieskolan
Överklagande
Lärarlegitimation och förskollärarlegitimation
Lärarlegitimation och förskollärarlegitimation med svensk examen
Ansök lärar- och förskollärarlegitimation svensk examen
Efter ansökan lärar- och förskollärarlegitimation svensk examen
Komplettera din ansökan
Efter beslut lärar- och förskollärarlegitimation svensk examen
Lärarlegitimation och förskollärarlegitimation med utländsk examen
Krav för att få legitimation med utländsk utbildning
Från ansökan till beslut
Ansök lärar- och förskollärarlegitimation utländsk examen
Komplettera din ansökan
Behörigheter enligt Gy25
Ämnen i Gy11 som har motsvarigheter i Gy25
Ämnen i GySär13 som har motsvarigheter i Gy25
Utöka lärar- och förskollärarlegitimation med fler behörigheter
Ansök om att utöka lärar- och förskollärarlegitimation med fler behörigheter
Vad händer efter ansökan?
Komplettera din ansökan
Efter beslut om utökad lärar- och förskollärarlegitimation med fler behörigheter
Utdrag ur lärar- och förskollärarregistret
Beskrivning av legitimationsbevis och registerutdrag
Om legitimationsbevis och registerutdrag
Regler och krav för lärarlegitimation
Lärar- och förskollärarlegitimation och krav för att få behörighet
Lärar- och förskollärarlegitimation och krav för att få anställning
Krav för att få legitimation med behörighet i fritidshemmet
Krav för att få lärar- och förskollärarlegitimation
Lärar- och förskollärarlegitimation och krav för att få sätta betyg
Lärar- och förskollärarlegitimation och krav för att få undervisa
Övergripande regler för lärar- och förskollärarlegitimation
Indragen lärar- och förskollärarlegitimation
Barnkonventionen
För dig som ...
Vill bli lärare
Är arbetsgivare
Är elev, förälder eller vårdnadshavare
Är skolbibliotekarie
Är studie- och yrkesvägledare
Om oss
Kontakta oss
Vår verksamhet
Det här gör Skolverket
Styrning och uppföljning
Regeringsuppdrag och remisser
Pågående regeringsuppdrag
Rapporterade regeringsuppdrag
Skolverkets remisser
Skolverkets prioriterade områden
Skolverkets ansvar som beredskapsmyndighet
Hållbar utveckling och miljö
Skolverkets miljöarbete
Webbplatser och tjänster
Om skolverket.se
Tillgänglighetsredogörelse
Skolverkets webbplatser och digitala tjänster
Skolverkspodden
Driftinformation
För leverantörer
Upphandlingar
Skicka e-faktura
För uppdragstagare
Organisation
Organisation
Ledningsgrupp och insynsråd
Regionala kontor
Skolverkets vetenskapliga råd
Rådet för professioner i skolväsendet
Rådet för dansarutbildning
Principer för att utse jury till färdighetsprov i dans
Rådet för de högskoleförberedande programmen
Skolverkets råd för introduktionsprogrammen
Nationella programråd för yrkesutbildning på gymnasial nivå
Nationellt centrum för språk-, läs-, och skrivutveckling samt skolbibliotek (NCS)
Det här är NCS
Rådet för riksrekryterande utbildningar med egna examensmål
Jobba hos oss
Lediga tjänster - Svenska utlandsskolor
Lediga tjänster - Europaskolor
Möt några av oss på Skolverket
Lokala avtal på Skolverket
Välkommen till intervju
Kalender för webbinarier och konferenser
KAA, kommunernas aktivitetsansvar – stöd för verksamhetsutveckling och nätverksbyggande 15 maj
Litteraturinternat i Stockholm 27–28 maj
Litteraturinternat i Borlänge 22–23 maj
Litteraturinternat i Västerås 2–3 juni
Litteraturinternat i Örebro 4–5 juni
Företagande som ett vägval - fysisk workshop i Falun
Stärk elevers inflytande och organisering – konferens i Helsingborg
Mötesplats anpassade skolformer 2025
Apl-utveckling för rektorer - digital träff
Stärk elevers inflytande och organisering – konferens i Umeå
Ledarskap i undervisningen – digital konferens
Apl-utbildningen för skolor - webbinarium 15 maj
Apl-utbildningen för skolor - webbinarium 16 maj
Gy25 för studie- och yrkesvägledare - webbinarium 14 maj
Gy 25 för administratörer – webbinarium 15 maj
Hur kan man arbeta med AI och andra digitala lärverktyg i engelska och moderna språk?
Mötesplats förskola 2025
Demokratistegen – digital nätverksträff
Stärk elevers inflytande och organisering – konferens i Stockholm
Att leda och utveckla internationalisering – konferens i Stockholm 23–24 oktober
Fortbildning med fokus på utveckling av introduktionsprogram – konferens
Litteraturinternat i Luleå 1–2 september
Litteraturinternat i Umeå 4–5 september
Litteraturinternat i Östersund 8–9 september
Litteraturinternat i Norrköping 10–11 september
Litteraturinternat i Malmö 15–16 september
Litteraturinternat i Göteborg 18–19 september
Litteraturinternat i Stockholm 22–23 september
Litteraturinternat i Linköping 1–2 oktober
Tekniska frågor om digitala nationella prov och Skolverkets provtjänst – webbinarium 14 maj
Tekniska frågor om digitala nationella prov och Skolverkets provtjänst – webbinarium 4 juni
Litteraturinternat i Stockholm 29–30 september
Framgångsfaktorer för språkstudier – kombinerad konferens och workshop
Språklärargalan 2025
Data för skolutveckling – webbinarium
Allt du behöver känna till om professionsprogrammet – webbinarium
Apl i det systematiska kvalitetsarbetet – konferens
Frågestund om Gy25 för administratörer – webbinarium
Så kan skolor arbeta förebyggande och skydda sig mot skolattacker - digital konferens
Allt du som rektor behöver känna till om professionsprogrammet – webbinarium
Samverkan om KAA och UVAS: Styrning och ledning – webbinarium
Samverkan om KAA och UVAS: Försörjning, etablering och övergångar - webbinarium
Samverkan om KAA och UVAS: Deltagaren i fokus - webbinarium
Sök publikationer
Nyhetsbrev och sociala medier
Prenumerera på Skolverkets nyhetsbrev
Prenumerera på andra nyhetsbrev från Skolverket
Prenumerera på nyhetsbrev om digitala nationella prov
Prenumerera på nyhetsbrev från NCS
Prenumerera på Skolverkets statsbidrag
Prenumerera på information om Skolverkets tjänster och öppna data
Prenumerera på nyhetsbrev om nationella minoriteter och minoritetsspråk
Sociala kanaler
Skolverkets hantering av personuppgifter
Öppna data
API för läroplaner, kurs- och ämnesplaner (Syllabus)
API för skolenhetsregistret
Uppgifter om skolenheter, studievägar och statistik
API för Susa-navet en nationell databas för utbildningstillfällen
Hämta data från Susa-navet
Lämna data till Susa-navet
Press
Aktuellt
Senast uppdaterad 09 oktober 2024