Webbkarta
-
Skolverket
-
Undervisning
- Förskolan
- Förskoleklassen
- Fritidshemmet
- Grundskolan
-
Anpassade grundskolan
-
Läroplan och kursplaner för anpassade grundskolan
- Läroplan för anpassade grundskolan
- Styrdokumenten sätter ramarna för ditt arbete
- Kursplaner för anpassade grundskolan
- Kommentarmaterial till kursplaner
- Timplan för anpassade grundskolan
- Tidigare kursplaner (år 2000-2011) för anpassade grundskolan
- Tidigare kursplaner (år 2000-2011) för anpassade grundskolans ämnesområden
- Bedömning i anpassade grundskolan
- IUP med omdömen i anpassade grundskolan
- Betyg i anpassade grundskolan
- Lärarlegitimation anpassade grundskolan
-
Läroplan och kursplaner för anpassade grundskolan
- Specialskolan
- Sameskolan
- Gymnasieskolan
- Anpassade gymnasieskolan
-
Vuxenutbildningen
- Komvux svenska för invandrare (sfi)
- Komvux grundläggande
- Komvux gymnasial
- Komvux som anpassad utbildning på grundläggande nivå
-
Komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå
- Läroplan för vux och ämnesplaner för komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå
- Bedömning i komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå
- Sätta betyg i komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå
- Lärarlegitimation komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå
- Yrkesutbildningar inom komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå
- Dansarutbildningen
-
Skolutveckling
-
Leda och organisera skolan
-
Leda personal
- Introduktionsperiod för lärare och förskollärare
- Introduktion av obehöriga lärare och förskollärare
- Avlasta lärare med lärarassistenter och andra kompletterande kompetenser
- Planera, organisera och följa upp kollegialt lärande
- Ledarskap i skolor med socioekonomiska utmaningar
- Förstelärarens uppdrag
- Så kan ni implementera ändrade styrdokument
- Strategisk kompetensförsörjning
- Leda digitaliseringen i skola och förskola
- Ge extra stöd till elever
- Elevhälsoarbete
- Värdegrund och arbetsmiljö
- Uppföljning av betyg och nationella provbetyg
- Uppsökande verksamhet och tillsyn av förskolor
- Organisera för skolbibliotek i undervisningen
-
Nyanländas utbildning
- Mottagande och utbildning i förskolan
- Organisera mottagande och utbildning av nyanlända elever i grundskolan
- Organisera mottagande och utbildning av nyanlända elever i gymnasieskolan
- Utbildning för nyanlända vuxna
- Ensamkommandes utbildning
- Samordnare för nyanländas utbildning
- Organisera och genomföra kombinationsutbildningar inom komvux
-
Organisera för fortsatta studier och arbetsliv
- Så kan skolledare organisera studie- och yrkesvägledning, syv
- Organisera arbetet med prao i grundskolan och specialskolan
- Så kan huvudman och rektor organisera arbetsplatsförlagt lärande, apl
- Förebygg avhopp från gymnasieskolan, stöd till rektor och huvudman
- Kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar
- Leda och organisera entreprenörskap i skolan
- Regionala planeringsunderlag för gymnasial utbildning
- Inledande kartläggning och validering på komvux
- Skolverkets riktade insatser
-
Leda personal
- Kvalitetsarbete
-
Digitala nationella prov
- Central rättning av nationella prov
- Demoprov och manual för elever
- Digitala enheter, nätverk och internetanslutning
- Inloggningstjänst och e-legitimation
- Leda arbetet inför digitala nationella prov
- Om digitala bedömningsstöd
- Om digitala nationella prov
- Skapa en provorganisation och rutiner
- Skolverkets e-tjänst Administration provtjänsten
- Så fungerar provtjänsten för digitala nationella prov
- Så förändras proven i olika ämnen
- Säkert provgenomförande och arkivering
- Testa ett provgenomförande
- Testa tekniken
- Utveckla elevernas digitala kompetens
- Webbinarier om digitala nationella prov
- Webbutbildning om Skolverkets provplattform
- Överföring av uppgifter till Skolverket
- Säkerhet och krisberedskap i skola och förskola
-
Statsbidrag
- Hitta och välj statsbidrag
- Om statsbidrag för skolan
- Statsbidragskalendern
- Sök statsbidrag i e-tjänsten
- Statsbidrag för fjärde tekniskt år
- Statsbidrag för internationell gymnasial utbildning (IB-utbildning) 2023
- Statsbidrag för yrkesförarutbildning 2023
- Statsbidrag för yrkesvux 2023
- Statsbidrag för lärlingsvux 2023
- Statsbidrag för yrkesvux kombination 2023
- Statsbidrag för lärlingsvux kombination 2023
- Statsbidrag för likvärdig skola 2023
- Statsbidrag för kartläggning och validering 2023
- Statsbidrag för lärcentrum 2023
- Statsbidrag för försöksverksamhet med branschskola 2021/22
- Statsbidrag till utbildning vid svenska utlandsskolor 2023
- Statsbidrag till lokalkostnader till svenska utlandsskolor 2023
- Statsbidrag till handledning åt utlandssvenska elever vid distansundervisning 2023
- Statsbidrag för svenska utlandsskolor 2023
- Statsbidrag för utlandssvenska elever 2023
- Statsbidrag för distansundervisning 2023
- Statsbidrag för kompletterande svensk undervisning 2024
- Statsbidrag för nordiska elever 2023
- Statsbidrag till handledning åt utlandssvenska elever vid distansundervisning 2024
- Statsbidrag till svenska sektioner för svensk undervisning vid utländsk skola (internationell skola) 2024
- Statsbidrag till lokalkostnader till svenska utlandsskolor 2024
- Statsbidrag till utbildning vid svenska utlandsskolor 2024
- Statsbidrag för svenska utlandsskolor 2024
- Statsbidrag för International Baccalaureate Office (IBO) 2023
- Statsbidrag för internationella vetenskapstävlingar 2023
- Statsbidrag för personalförstärkning inom elevhälsan och specialpedagogik 2023
- Statsbidrag för högskolestudier i sva och sfi 2023
- Statsbidrag för fortbildning av förskollärare 2023
- Statsbidrag för Läslyftet 2023/24
- Statsbidrag för kvalitetshöjande åtgärder i förskolan 2023
- Statsbidrag för papperslösa barn 2023
- Statsbidrag för högskolestudier i specialpedagogik 2023
- Statsbidrag för praktiknära forskning och utveckling 2023/24
- Statsbidrag för barn som inte är folkbokförda i Sverige 2023
- Statsbidrag för gymnasial lärlingsutbildning 2023
- Statsbidrag för omsorg på kvällar, nätter och helger 2023
- Statsbidrag för kompletterande pedagogisk utbildning på forskarnivå 2023
- Statsbidrag för Lärarlyftet 2023
- Statsbidrag för maxtaxa 2023
- Statsbidrag för behörighetsgivande utbildning för yrkeslärare 2023
- Statsbidrag för lärarassistenter 2023
- Statsbidrag för ämneslärarorganisationer 2024
- Statsbidrag för elevorganisationer 2024
- Statsbidrag för föräldraorganisationer 2024
- Statsbidrag för läxhjälp till huvudmän 2023
- Statsbidrag för läxhjälp till organisationer 2023
- Statsbidrag för yrkesvux kombination 2024
- Statsbidrag för yrkesvux 2024
- Statsbidrag för lärlingsvux kombination 2024
- Statsbidrag för lärlingsvux 2024
- Statsbidrag för yrkesförarutbildning 2024
- Statsbidrag för entreprenörskap till organisationer 2023
- Statsbidrag för lovskola 2023
- Statsbidrag för internationell gymnasial utbildning (IB-utbildning) 2024
- Statsbidrag för digitalisering av nationella prov 2023
- Statsbidrag för karriärtjänster 2023/24
- Statsbidrag för Specialpedagogik för lärande 2023/24
- Statsbidrag för Lärarlönelyftet 2023/24
- Statsbidrag för bättre arbetsmiljö och arbetsvillkor för lärare i socioekonomiskt utsatta områden 2023/24
- Statsbidrag för inköp av vissa läromedel 2023
- Statsbidrag för lärcentrum 2024
- Statsbidrag för personalförstärkning inom elevhälsan och specialpedagogik 2022
- Statsbidrag för akutskolor 2023
- Statsbidrag för personalförstärkning av speciallärare 2023
- Statsbidrag för personalkostnader för skolsociala team 2023
- Statsbidrag för fortbildning av lärare och förskollärare 2023
- Statsbidrag för försöksverksamheter med spetsutbildning i grund- och gymnasieskolan 2023/24
- Statsbidrag för stimulans av sfi 2023
- Statsbidrag för internationell gymnasial utbildning (IB-utbildning) 2025
- Statsbidrag till svenska sektioner för svensk undervisning vid utländsk skola (internationell skola) 2025
- Statsbidrag för teknik- och naturvetenskapscentrum 2024 (science center)
- Statsbidrag för maxtaxa 2024
- Statsbidrag för internationella vetenskapstävlingar 2024
- Statsbidrag för kvalitetshöjande åtgärder i förskolan 2024
- Statsbidrag för distansundervisning 2024
- Statsbidrag för omsorg på kvällar, nätter och helger 2024
- Statsbidrag till lokalkostnader till svenska utlandsskolor 2025
- Statsbidrag för kompletterande svensk undervisning 2025
- Statsbidrag för fjärrundervisning i nationella minoritetsspråk 2024
- Statsbidrag för lärarassistenter 2024
- Statsbidrag för papperslösa barn 2024
- Statsbidrag för barn som inte är folkbokförda i Sverige 2024
- Statsbidrag för praktiknära forskning och utveckling 2024/25
- Statsbidrag för entreprenörskap till organisationer 2024
- Statsbidrag för lovskola 2024
- Statsbidrag för regionalt yrkesvux 2025
- Statsbidrag för akutskolor 2024
- Statsbidrag för företagsetableringar 2024
- Statsbidrag för kompletterande pedagogisk utbildning på forskarnivå 2024
- Statsbidrag för personalkostnader för skolsociala team 2024
- Statsbidrag för ämneslärarorganisationer 2025
- Statsbidrag för elevorganisationer 2025
- Statsbidrag för föräldraorganisationer 2025
- Statsbidrag för Specialpedagogik för lärande 2024/25
- Statsbidrag för personalförstärkning av speciallärare 2024
- Statsbidrag för personalförstärkning av elevhälsa 2024
- Statsbidrag för Lärarlönelyftet 2024/25
- Statsbidrag för fortbildning av lärare och förskollärare 2024
- Statsbidrag för utlandssvenska elever 2024
- Statsbidrag till utbildning vid svenska utlandsskolor 2025
- Statsbidrag till handledning åt utlandssvenska elever vid distansundervisning 2025
- Statsbidrag för läxhjälp 2024
- Statsbidrag för försöksverksamheter med spetsutbildning i grund- och gymnasieskolan 2024/25
- Statsbidrag för stimulans av sfi 2024
- Statsbidrag för lärcentrum 2025
- Statsbidrag för karriärtjänster 2024/25
- Statsbidrag för införande av ämnesbetyg 2024
- Statsbidrag för stärkt kunskapsutveckling 2024
- Statsbidrag för inköp av vissa läromedel 2024
- Statsbidrag för gymnasial lärlingsutbildning 2024
- Statsbidrag för nordiska elever 2024
- Statsbidrag för svenska utlandsskolor 2025
- Statsbidrag för att utveckla språk- och matematikundervisning 2024/25
- Statsbidrag för inköp av litteratur 2024
- Statsbidrag för bättre arbetsmiljö och arbetsvillkor för lärare i socioekonomiskt utsatta områden 2024/25
- Statsbidrag för International Baccalaureate Office (IBO) 2024
-
Forskning och utvärderingar
-
Artiklar om forskning
- Adekvat digital kompetens är ett svårfångat begrepp
- ADHD-klasser ett hot mot inkludering?
- AI inom bedömning väcker förhoppningar och farhågor
- Aktionsforskning kan stärka det pedagogiska ledarskapet
- Aktiv läsning ger särskoleelever redskap
- Aktualitet viktigast när unga värderar information
- Aktör och struktur måste lyftas i historieundervisningen
- Alla i skolan kan ha nytta av molntjänster
- Alla ämnen ansvariga för elevers språkutveckling
- Allt mer administration för rektorer på komvux
- Allt mer styrande litteraturläsning i nationella prov
- Alternativ begreppsförståelse inte alltid ett hinder
- Analogier fördjupar elevers begreppsförståelse
- Analogier kan användas tidigt i undervisningen i NO
- Användning av datorer utmanar skrivandet
- Arbete med hållbar utveckling kan öka elevernas kritiska tänkande
- Arbetsböcker – samma lärande men med nya ord
- Artificiell intelligens i skolan kräver ökad insikt hos lärarna
- Att arbeta med guidad lek i förskolans undervisning
- Att förstå religiositet i dagens Europa
- Attityder och hjälpmedel viktiga i undervisning av synnedsatta
- Att lära sig uppskatta den oundvikliga oförutsägbarheten
- Att organisera skolor utifrån kärnuppdraget
- Att reflektera över sin återkoppling kan bidra till ökat lärande
- Att skriva om det lästa stöttar läsförståelsen
- Att uppfatta nyanser i förortssvenska är viktigt för att inte stigmatisera ungdomar
- Att utveckla ett kvalificerat resonemang om rättvisa
- Att ”göra om” historiekunskap till historieundervisning
- Autentiska uppgifter en möjlighet som sällan utnyttjas
- Autentiskt lärande kan motivera elever i naturvetenskap
- Avkodningsproblem kan missas om proven är för lätta
- Barn använder mer avancerad matematik tillsammans med vuxna
- Barn och elever är aktiva i sin egen inskolning
- Barns frågor vägleder
- Barns inflytande i utvärdering och dokumentation i förskolan
- Barns lärande syns i deras handlingar
- Barns språkutveckling stärks av flerspråkiga pedagoger
- Barns tidigare erfarenheter är värdefulla resurser vid kreativt lärande för hållbar utveckling
- Barn utforskar digitala resurser utifrån egna syften
- Bedömning av yrkeskunnande beroende av sammanhang
- Bedömning formar inte beslut om undervisning
- Bedömning förekommer i förskolan trots laddat begrepp
- Bedömning i det mångkulturella klassrummet
- Bedömning i engelska på låg- och mellanstadiet kan präglas av osäkerhet och tidsbrist
- Bedömning i förskolan en krock mellan kultur och direktiv
- Bedömning kräver anpassning till samtidens klassrum
- Bedömning och diagnos kräver uppföljning
- Bedömningskultur påverkar elevernas förutsättningar
- Bedömning viktig men stressande för eleverna
- Begreppsförvirring i NV kräver speciella grepp
- Begränsad bild av inkludering i litteratur om särskilt stöd
- Beläggen för feedback inte så starka som ofta hävdats
- Beprövad erfarenhet bör styras av lärares nyfikenhet och frågor
- Berättande tradition utmanar historisk källhantering
- Beröm för talang till skada för motivationen
- Betydelsen av att förstå språkets ljudsystem
- Betyg mäter mer än ämneskunskaper
- Betygssättning försvårar grupparbeten
- Bilder i fysikböcker ger lite stöd för att förstå tryck
- Bilder kan störa läsningen för dyslektiker
- Bildundervisningens inramning påverkar elevers förståelse och genomförande
- Bok om samtal och bedömning av elevers muntlighet
- Bra lärare vet när de ska växla mellan roller
- Bra skolbibliotek gynnar elevers läsutveckling
- Bra skolor ser elever som behöver stöd
- Bristande kvalitet i individuella utvecklingsplaner
- Bristande motivation förklarar inte skolmisslyckanden
- Brister i förskolans genusarbete
- Bristperspektivet dominerar när elever utreds
- Brytning medför att lyssnare reagerar mindre på grammatiska andraspråksfel
- Byråkrati kan vara ett hinder för inkludering
- Båda språken viktiga för tvåspråkiga elevers lärande
- Bäst grupparbete när elever förklarar och turas om
- Bättre social skolmiljö kan minska mobbning
- Bör medborgarutbildningen i skolan ha större fokus på färdigheter?
- Dans i skolan kan ha betydelse för individ, grupp och samhälle
- Dans utmanar genusuppfattningar i förskolan
- Datoranimationer kräver central lärarroll
- Datorlek underlättar läsinlärning vid nedsatt hörsel
- Datorn ger eleverna bättre självförtroende
- Datorplattan främjar muntlighet och samarbete
- Datorplattor resurs för kommunikation i förskolan
- Delaktighetsmodellen behöver utvidgas för elevers inkludering
- Deliberativ undervisning bäst på yrkesförberedande program
- Demokratifostran i förskolan – för individen eller kollektivet?
- Demokratiuppdraget svårt att genomföra i förskolan
- Den religiösa texten som mål eller medel i läroböcker
- Den stora omställningen – från inkludering till exkludering
- Designprocesser kan stödja teknisk bildning om hållbar utveckling
- De strejkande eleverna vill egentligen gå i skolan
- Det finns en variation i hur elever ser på ekonomins roll i hållbar utveckling
- Det finns inga enkla lösningar på beteendeproblematik
- Det finns skillnader mellan kursplanerna i svenska och samiska trots revidering
- Det krävs en ökad medvetenhet om möjligheter och risker med värderingsövningar i skolan
- Det är skolans ansvar att alla elever lyckas
- Det är svårt att leda samtal till handling
- Diagnoser behövs inte när alla får det stöd de behöver
- Dialog och relation viktig för skrivutveckling
- Didaktiska val under pandemin kan fånga upp indirekt lärande
- Digitala böcker ökar elevernas motivation och ordinlärning
- Digitala historiehjälpmedel måste vara meningsskapande
- Digitala lärresurser kan främja engagemang och motivation
- Digitala observationsunderlag bidrar till lärares professionsutveckling
- Digitala spel visar störst effekt på elevers lärande när de används under kortare perioder
- Digitala system för bedömning kan gynna kunskapsutveckling
- Digitala verktyg olika bra på att visa vad eleverna förstår
- Digitalisering utmanar etablerade praktiker
- Digital kompetens är en likvärdighets- och demokratifråga
- Digital multimodal text kan underlätta för lärare att följa och bedöma elevers lärande
- Digitalt berättande i förskoleklassen behöver lärarens stöttning
- Digitalt lyssnande kan gynna språkutveckling för vissa elevgrupper
- Digitalt lärande effektivare med ett korrekt språk
- Distansundervisning gynnas av metoder för aktivt deltagande
- Distansundervisning kräver tillit och struktur
- Distribuerat ledarskap för hållbar skolutveckling
- Dokumentationsmotiv präglar återkoppling i lärplattform
- Dramaarbete kräver ökad kompetens och mer tid
- Dramaundervisning ger positiva attityder till religiös mångfald
- Drama utvecklar elevers språk
- Dubbel avskiljning av elever ett hot mot demokratin
- Dåliga förutsättningar för lärares bedömningspraktik
- Dörren mellan förenkling och komplexitet måste hållas på glänt
- Effektiva lärstrategier ett viktigt uppdrag för skolan
- Elevaktiv bedömning främjar lärandet och frigör tid
- Elevengagemang är positivt för politiskt deltagande och förtroende
- Elever har låg kunskap om naturvetenskapliga undersökningar
- Elever har ojämn kunskap om tekniska system
- Elever i behov av stöd kommer sällan till tals
- Elever lär sig kemi med molekylärt drama
- Elever lär sig vetenskapligt arbetssätt genom kamratbedömning
- Elever med beteendeproblem ockuperar lärares tankar
- Elever med diagnos upplever att de inte får stöd
- Eleverna lär sig mindre när det är lätt att få höga betyg
- Elevernas delaktighet främjar bedömning i särskolan
- Elevernas livsvärld viktig när källor ska tolkas
- Elevernas lärande i centrum
- Eleverna ställer inte kritiska frågor till historieläroboken
- Elever nöjda med lärarcentrerad kemiundervisning
- Elever på yrkesprogram efterfrågar meningsfull historia
- Elevers användning av återkoppling måste planeras in
- Elevers erfarenheter bidrar till ökad medborgarkompetens
- Elever ser historieämnets moraliska potential
- Elever ser inte individens roll i klimatförändringarna
- Elevers expertis om undervisning outnyttjad resurs
- Elevers kunskapssyn påverkar deras prestationer
- Elevers muntlighet – en förutsättning för deras skrivande
- Elevers och lärares välmående – skolledarens angelägenhet
- Elevers reflektion om kunskaper i musik
- Elevers självständiga arbete fördjupas av formativt anslag
- Elevers syn på kunskap viktig för lärandet
- Elevers uppfattningar om prov har betydelse
- Elevers utveckling i idrott och hälsa kan mätas genom upplevd självtillit
- Elever uppskattar svenska som andraspråk trots negativa diskurser
- Elever vill ha mer utvecklad återkoppling
- Elevinflytande och klimat ökar välmåendet i skolan
- Elevledd återkoppling kan förbättras med instruktioner
- Elevsamarbeten vid individuella inlämningar sker i det dolda för läraren
- En inkluderande skola förblir den stora utmaningen
- En kombination av faktorer ökar risken för låga språkkunskaper
- En-till-en-miljö gör undervisningen mer formativ
- Entreprenörskap i skolan ett tecken på nya medborgarideal
- Erfarenhetsutbyte kritisk del i kollegialt samarbete
- Erfaren medskapare krävs för barnens musiklek
- Estetiska uttryck och fantasi kan bidra till barns lärande för hållbar utveckling
- Etikdidaktisk forskning närmast obefintlig
- Ett granskande rum av sociala och ytliga kategoriseringar?
- Ett inkluderande klassrum? Bara om eleverna anser det!
- Evidens, även det en tolkningsfråga?
- Exponering för språket avgörande för hur vi tolkar sammansatta ord
- Externa prov kan påverka undervisningen
- Faktakunskaper i fokus i nyanländas samhällskunskapsundervisning
- Fakta med fiktion utvecklar historiskt tänkande i bloggar
- Familjen viktig för att barn ska bli flerspråkiga
- Fantasyns magiska världar hjälp i värdegrundsarbetet
- Fasta kriterier för bedömning täcker inte in allt
- Fasta nivågrupperingar motverkar likvärdighet
- Fasta undervisningsmål kan försvåra genuin klassrumsdialog
- Feedback på skrivande når fram genom timing och lyhördhet
- Felaktigt stöd när flickor tystnar
- Film i historieundervisningen – problem och möjligheter
- Filminspelning och reflekterande samtal kan bidra till kollegialt lärande i ämnet slöjd
- Finansiella kunskaper behöver lyftas till en samhällsnivå
- Finanskris gyllene tillfälle för ekonomiundervisning
- Finns det en moralisk historisk skuld?
- Finns det ett evidensbaserat skolledarskap?
- Finska läromedel används annorlunda i Sverige
- Flera historiska perspektiv viktigt för elevers identiteter
- Flera mindre prov gynnar elevernas lärande
- Fler bedömare ger rättvisare betyg
- Fler bör utnyttja dockans didaktiska potential
- Flerspråkiga elevers olika språk har olika funktion i lärandet
- Flickor och pojkar stressas av olika saker
- Flippade klassrum har både för- och nackdelar
- Fokus på engagemang kan minska beteendesvårigheter
- Formativa strategier ger olika undervisningspraktiker
- Formativ bedömning av texter – så som eleven själv vill ha den
- Formativ bedömning kan forma kritiskt tänkande
- Formativ bedömning stärker lärandet
- Formativ bedömning tas inte till vara i undervisningen
- Formativt bedömningsverktyg underlättar kommunikation
- Forskare och förskollärare utvecklar undervisningen i dans
- Forskarutbildade lärare för in ny kunskap
- Forskning i den egna praktiken gav nya insikter
- Forskning om flerspråkighet
- Forskning om mångkultur lyfter fram problem
- Forskning om skolors ledning och organisering i Sverige
- Forskningsöversikt om formativ bedömning väcker frågor
- Fortbildning förbättrar matematiken i förskolan
- Framtidstro är viktig för ett medborgarskapsengagemang
- Friare lärmiljö kan bli problematisk för distanselever
- Friheten i utomhusundervisning kan bli en utmaning
- Frihet från givna regler ökar barns förhandlingsutrymme
- Fritidshemmets utvecklingsarbete bör fokusera på verksamhetens specifika uppdrag
- Fritidshemmet är viktigt för att utveckla ansvarsfull kommunikation i sociala medier
- Från skolspråk till vardagsspråk och sedan tillbaka igen
- Fyra jämlikhetsprinciper och olika sätt att se på likvärdighet
- Får eleverna ”tänka om” genom skolans historieundervisning?
- För att indikera en språkstörning behöver ordförrådet sättas i relation till språkexponering
- För att nå framgång med professionsutveckling behövs ett kollektivt ansvar
- Förbättrad matematikundervisning kräver samlade krafter från alla nivåer
- Förbättringskapacitet och utbildningskvalitet som skolledares angelägenhet
- Förebyggande insatser motverkar nätmobbning
- Föreställningar om lek styr fritidspedagogers agerande
- Förförståelse av begrepp en särskild undervisningsutmaning
- För lite fokus på vardagen i geografiundervisningen
- För mycket variation blir svårt för elever
- Förskolans uppdrag att fostra barn
- Förskollärare bör få reflektera över värdefulla möten
- Förskollärare kan musicera på barns villkor genom musikaliskt lekande
- Förskollärare resonerar om bedömning och likvärdig utbildning
- Förskollärare vill vara professionella i digitaliseringen
- Förskollärarnas identitet stärks av vetenskapligt förhållningsätt
- Förskolor har en utvecklad undervisning i naturkunskap
- Förvirrande definitioner av klassiska retoriska begrepp
- Förvirrande återkoppling i matematik
- Föräldraskapsstöd kan främja lärande och hälsa
- Förändrad bedömningspraktik när formativt och summativt hålls isär
- Förändrad slöjdlärarroll ställer nya krav
- Förändring av skrivpedagogiken ger mycket starka resultat
- Gemensamma värderingar viktigt vid delat ledarskap
- Gemensamt språk ger användbar återkoppling
- Genomtänkt användning kan minska störningar från mobiltelefoner
- Genusvetenskapens pedagogik utvecklar inlevelseförmågan
- Geocapabilities en plattform för ämnesutveckling i skolgeografin
- Gester gynnar språkinlärning och talproduktion
- Gester hjälper elever att minnas ord
- Gester öppnar ett fönster mot flerspråkighet
- GIS en möjlighet och utmaning
- Goda relationer underlättar språkinlärning
- God motorik underlättar fortsatt fysisk aktivitet
- Granskning av SO-undervisning pekar både på brister och kvalitet
- Grundskolan inte designad för elever med ADHD
- Grupparbete – en utmaning för både lärare och elever
- Gränsöverskridande identiteter hos unga som flyttar mellan kulturer
- Gustav Vasa – slug politiker och nationsbyggare
- Går det att göra det komplexa lättbedömt?
- Går samhällsvetenskapliga kompetenser att mäta?
- Health literacy är en del av hela skolans arbete
- Hela lärmiljön avgörande för en inkluderande skola
- Helhetsperspektiv på nyanländas behov viktigt
- Hemläxors nytta inte självklar
- Hemmet – en skrivmiljö med både för- och nackdelar
- Hemmiljön viktig för elevers studiestrategier
- Het Matematik gav bättre resultat för alla elever
- Historiedidaktisk forskning möter klassrum i ny e-tidskrift
- Historielärares provkonstruktion ett viktigt utvecklingsområde
- Historieundervisning genom skönlitteratur
- Historieundervisning kan förstärka polarisering
- Hjärnforskning ger förståelse för lärande i naturvetenskap
- Hon skakar fram en förståelse för molekylers självorganisering
- Humor en trygghet för elever i debatter
- Hur påverkas elever av tidiga betyg och nationella prov?
- Hur ska skolor bemöta elever i socioemotionella svårigheter?
- Hållbarhetsarbete utvecklar barns kritiska förmåga
- Hälsofrämjande arbete behöver kopplas ihop med lärande
- Hälsofrämjande arbete i praktiken
- Hälsofrämjande arbete på schemat kan ge friskare elever
- Hälsofrämjande perspektiv i förskolan viktigt för hela livet
- Högpresterande elever har många lässtrategier
- Hörselnedsättning påverkar inte sociala färdigheter
- Idrottsundervisning som ökar alla elevers delaktighet
- I Finland ges mycket stöd tidigt, ”genast” och till många
- Ifrågasatta prov
- Illustrationer behöver problematiseras mer i undervisningen
- Improvisation viktig del av undervisningsskickligheten
- Individen främsta utgångspunkten för att minska skolavhopp
- Individualisering är nyckeln vid skolövergångar för barn med intellektuell funktionsnedsättning
- Inga kognitiva fördelar med tvåspråkighet
- Inkluderande lektionsarbete svårt men möjligt
- Inkluderande undervisning – utgångspunkt eller tillägg?
- Inkluderande undervisning är en förutsättning för lärande i matematik
- Inkludering går att förena med hög måluppfyllelse
- Inkludering utmanas av fokus på kunskapsmätning
- Inkonsekvent ”genetikspråk” kan förvirra eleverna
- Inställningen till klassrum är en vattendelare vid skolbyggen
- Inte enbart positiv effekt av källkritiskt verktyg
- Integrering förändrade klasserna
- Interkulturellt förhållningssätt bra för modersmålsämnet
- Interkulturellt lärande sker i mötet med det obekanta
- Interkulturell undervisning – ett pedagogiskt dilemma
- Internationella mätningar påverkar sällan undervisningen
- Internationella skolutbyten påverkar lärandet positivt
- Internationella tester i nordiskt ljus
- Internationell forskning om skolledarskap – intervention, prestation och fokus på lärande
- IUP bör få ökat fokus på lärandemål
- IUP – en utmaning för läraren
- Kamratbedömning förbättrar skrivande i engelska
- Kan begreppet antropocen användas i stället för hållbar utveckling i undervisningen?
- Kan berättelser stödja NV-experiment i förskolan?
- Kan robotar hjälpa elever som inte kan delta i det fysiska klassrummet?
- Kartläggning i förskoleklass sker på bekostnad av undervisning
- Kinestetisk musikalitet har en central roll i barns lärande
- Klassrumsbedömning i matematik
- Klass spelar roll för hur pojkar använder digitala medier
- Klimatdiskussioner gynnar elevernas lärande
- Klimatundervisning kan bli undervisning i demokrati
- Kloka val av spelappar stärker lärandet
- Kollegial handledning leder till öppenhet och samarbete
- Kollegialt lärande i förskolan kan skapa en lärande kultur
- Kollegialt lärande – individutveckling eller skolutveckling?
- Kollegialt och kollektivt lärande är motorn i förändringsarbetet
- Kompetensutveckling gav förändrad praktik
- Kompetensutveckling gör teknikstött lärande hållbart
- Komplex lärarkunskap i formativ bedömningspraktik
- Komplex yrkesroll skapar stress
- Konflikthantering kräver kunskaper, analys och träning
- Konkreta verktyg gav kunskaper om språkstödjande arbetssätt
- Konspirationsteorier kan leda till dialog om kritiskt tänkande
- Konstruktionen av en svensklärare
- Kontinuitet är viktigt för kontextbaserad NV-undervisning
- Korrigerande återkoppling hjälper elever med uttalet
- Kristen norm ger stolthet över egna perspektiv
- Kritik mot standardiserade program för bedömning i förskolan
- Kritiskt förhållningssätt till digitalisering leder till nya frågor
- Kroppen skapar kunskap i förskolan
- Kryss i en ruta visar inte vad eleven kan utveckla
- Kränkningar och mobbning på internet och sociala medier
- Kunskaper och attityder viktiga i formativ bedömning
- Kunskapskris, betygskris, ordningskris – är den svenska skolan i kris?
- Kunskap ställs mot välmående i arbetet med problematisk skolfrånvaro
- Kvalitativt god undervisning viktigast för elevers lärande
- Känslor bör släppas fram i samhällskunskapen
- Känslor en viktig del av lärandet
- Känslor och värderingar spelar roll för bedömning
- Känslors roll och funktion i undervisningen underskattade
- Känslor är viktiga för skolledares beslutsfattande
- Learning study bidrar till förståelse av kroppsliga upplevelser
- Lesson study kan stärka lärandet i anpassade skolformer
- Likheter i ordförråd är avgörande för inlärning av nytt språk
- Likheter och skillnader i nordisk etikundervisning
- Likvärdig förskola i svårigheter
- Likvärdighet i utbildning kan mätas med stöd av indikatorer
- Likvärdighet till priset av likformighet?
- Likvärdighet utifrån ett barnrättsperspektiv
- Likvärdig utbildning för högpresterande kräver individanpassning
- Likvärdig utbildning – krav, målsättning eller princip?
- Litteraturläsning behöver vara både analytisk och personlig
- Livshistorier verktyg för lärares professionella utveckling
- Livstolkande i gymnasieskolan sker på flera olika arenor
- Lyhördhet krävs för att utnyttja potentialen i sociala medier
- Lärande bedömning och ökad arbetsbelastning med BFL
- Lärandegemenskaper leder till ökad undervisningskvalitet
- Lärare använder missvisande modeller i kemi
- Lärare behöver ge eleverna stöd att tolka representationer i kemiklassrummet
- Lärare bör ge mer utrymme för tystnad
- Lärare förespråkar segregerade skolformer
- Lärare i islam – översättare för ökad samhörighet
- Lärare inspirerar och stödjer genom sin muntliga kommunikation
- Lärarens roll är central i litteraturhistorieundervisningen
- Lärares attityder är avgörande för elever med Asperger
- Lärares bakgrund kan påverka deras ämnesuppfattning
- Lärares erfarenheter utmanar kriterier vid sambedömning
- Lärares förväntningar styr skrivundervisning i svenska
- Lärares handlingsutrymme förändras över tid
- Lärares medvetenhet, eftertanke och planering är avgörande vid användning av dynamiska matematikprogram
- Lärares professionsutveckling gynnas av att eleverna är delaktiga
- Lärares relationskompetens viktig för elevengagemang
- Lärare styr elevers möjligheter till transspråkande
- Lärare tar ansvar själva för sin professionsutveckling på sociala medier
- Lärarna måste ta makten över bedömning
- Lärarstudenter kläms mellan olika kravmodeller
- Läroböcker bidrar till elevers bilder av svenskhet
- Läroböcker riskerar att ge svagt stöd för lärande för hållbar utveckling
- Läromedel ger svagt stöd i undervisning om skrivande
- Läromedlen styr hur kunskapsmålen kommuniceras
- Läsa på internet kräver speciella förmågor
- Läsning handlar inte bara om svenskämnet
- Läsning på skärm i lärande syfte gynnade unga elevers förståelse för huvudbudskapet i text
- Magert med forskning om informella mobila lärandemiljöer
- Makt, normer och delaktighet en utmaning för förskolan
- Materiell ojämlikhet försvårar lärande och lärarrekrytering
- Matriser leder till bättre elevprestationer
- Medborgarskapsundervisning i otakt med samtiden
- Medborgarutbildning om och för migranter behöver utvecklas
- Mediaperspektivens inflytande på undervisningen
- Medicinering vanlig åtgärd vid skolk
- Mediernas naturvetenskap intressantare än skolans
- Mentala kartor ett sätt att förstå barns rumsuppfattning
- Mer bedömning än återkoppling i kamratbedömning
- Mer fokus på lösningar med modell för kontroversiella frågor
- Mer tid på att läsa elevuppgifter ökar likvärdig bedömning
- Mer toleransfostran än ämneskunskap
- Mer ämnesuppdelning i SO och NO på mellanstadiet
- Metaforer kan bidra till förklaring av abstrakt innehåll
- Metastudie pekar ut områden värda att utveckla
- Missvisande resultat kan förklara skillnader mellan nationella prov och betyg
- Mobbning måste ses i sitt sociala sammanhang
- Mobilförbud inte en garanti för högre skolresultat
- Mobiltelefoner i klassrummet inte bara ett problem
- Modellskolor – kollektivt lärande i en skola på vetenskaplig grund
- Modell sätter bedömning i ett större sammanhang
- Modersmålsundervisning viktig för somaliska elever
- Motivation en viktig nyckel till elevers skolframgång
- Multifunktionella utomhusmiljöer i förskolan för hållbarhet och hälsa
- Multimodala delar missas i bedömning av text
- Multimodalt berättande inspirerar elever och lärare
- Multimodal teori stärker elevers meningsskapande
- Musik kan vara en förenande eller utestängande kraft i mångkulturella skolmiljöer
- Musiklärare kan uppleva att ökat fokus på bedömning sker på bekostnad av handlingsutrymme
- Musiklärares undervisning har skiftat fokus efter pandemin
- Mål och betygskriterier inte alltid i fokus
- Många aktörer i bedömningsarbetet
- Många elever med autismdiagnos når inte målen
- Många externa prov kan skada lärarprofessionens status
- Många utmaningar när programmering integreras i undervisningen
- Mångfald i förskolan ställer krav på den pedagogiska kompetensen
- Mödrars kamp för sina barn med diagnos
- Möjligheter och problem i undervisning om Förintelsen
- Nationella provens tillförlitlighet ifrågasätts
- Nationella prov i SO stärker styrning genom granskning
- Nationella prov i årskurs 3 flyttar fokus från lärandet
- Nationellt perspektiv får stå tillbaka i historia
- Nationellt projekt för likvärdiga betyg i Norge
- Naturvetenskapliga perspektiv behöver synliggöras i förskolan
- Negativ självbild blir ett hinder för ungas läsframgång
- Nordens språk som andraspråk
- Nyanlända elever främjas av goda relationer och klart uttalade regler
- Nyanländas kunskap och erfarenheter tas inte till vara
- Nya svensklärares skrivdidaktiska kunskap ökar kraftigt första året
- Nyhetsanvändning bidrar till olika typer av förståelse
- Nytt fokus behövs för att bedöma multimodala texter
- När orden sätter käppar i hjulen
- Närvaro och nyfikenhet är viktigt i skolsköterskans hälsofrämjande arbete
- Nätmobbning vanligare bland flickor
- Olika förutsättningar för flickor och pojkar i musikklassrummet
- Olika skolkulturer orsak till skiftande bedömningsstrategier
- Olika ”didaktiker” för undervisning i religionskunskap
- Olikheter och brister i muntlig återkoppling
- Omsorg i förskolan är en förutsättning för undervisning
- Omsorg och stöd i ungas samspel i sociala medier
- Ordinarie undervisning ökar motivation hos nyanlända
- Organisationer inom naturvetenskapsdidaktik
- Orsaksförklaringar har många användningsområden
- Osäkra effekter av program för psykisk hälsa
- Otydliga principer för svenska som andraspråk
- Otydlig återkoppling i skrivundervisning
- Pandemins inverkan på elevers hälsa och skolresultat
- Parkour stärker elevens hälsoidentitet
- Passionerad uppgörelse med den amerikanska utbildningspolitiken
- Pedagogiskt ledarskap – ett begrepp som består och förändras
- Personliga och samhälleliga faktorer påverkar undervisning
- Pojkar tar fortfarande mer plats än flickor i klassrummet
- Pojkar är mindre medvetna om hållbarhet än flickor
- Policyer behöver tolkas av skolans personal för att omsättas i praktiken
- Positiva kamratrelationer är en skyddsfaktor vid skolövergångar
- Positiv stämpling medel mot segregering på fritidshem
- Positivt samband mellan rörelse i skolan och lärande
- Potential för inkluderande utbildning i små skolor
- Praktiknära forskning bygger kunskap om villkor för framgångsrik professionsutveckling
- Proaktiv modell sätter fokus på förebyggande arbete
- Problematiskt att betygssätta elever med intellektuell funktionsnedsättning
- Problemlösning blir bättre med formativ bedömning
- Problemlösning redskap för att skriva berättelser
- Professionell kultur vidgar vyerna i förskolan
- Programmering kan hjälpa elever att förstå fysik
- Programmering kan ses som ämnesinnehåll i teknik
- Programmeringsundervisning behöver didaktisk diskussion
- Provens inverkan på framtida studier
- Provresultat måste analyseras för att främja elevernas lärande
- På spaning efter en hållbar bedömningspraktik
- Ramar underlättar för faktabaserat skrivande
- Reflektion i ensamhet inte effektivt för skolutveckling
- Reflektion och diskussion viktigt i spelbaserat lärande
- Reflektionsverktyget T-Core kan ge stöd inför användning av digital teknik
- Reflexiv självvärdering i religion utvecklar kunskaper och attityder
- Reklam riktad mot barn i digitala miljöer
- Rektorer positiva till molntjänster
- Rektorer viktiga för hälsofrämjande arbete i skolan
- Rektors ledarskap avgörande för hållbart elevhälsoarbete
- Rektors roll avgörande för att skapa inkluderande skolor
- Relationen mellan språkutveckling och kunskapsutveckling
- Relationskompetens viktig aspekt av lärarprofessionen
- Religionen inte viktigast vid val av muslimsk friskola
- Religionskunskap mer toleransfostran än ämneskunskap
- Religionsundervisning riskerar att uppfattas som stereotyp
- Religiös bakgrund påverkar intresset för religionskunskap
- Ritande kan stödja barns och elevers lärande i naturvetenskap
- Robotar i skolan medför etiska utmaningar
- Rollspel med politiker ger ökade kunskaper
- Rätt språkbruk ger uppmärksamhet i förskolan
- Rättvisefrågor tränar elevers medborgarkunskap
- Rätt återkoppling utvecklar lärandet
- Samarbete avgörande för elever i behov av särskilt stöd
- Samarbete med föräldrar främjar nyanländas lärande
- Samarbete och reflektion för bättre undervisning
- Sambanden mellan mattebetyg och andra ämnen
- Sambedömning som redskap för ökad likvärdighet
- Samhällets behov förskollärares motiv för naturvetenskap
- Samhällskunskap hjälpämne till andra SO-ämnen på mellanstadiet
- Samhällskunskap underlättar ämnesmöten
- Samhällsstödd utbildning kan ha effekt på politiskt deltagande
- Sammanhanget viktigt för upplevelsen av religiös mångfald
- Samordnade insatser viktigt för hur rektorer utvecklar sitt kunnande
- Samtal om matriser ökar bedömningens kvalitet
- Samtal om sömn viktigt i förskolan
- Samtida medborgarfärdigheter samhällskunskapens strävan
- Samverkansprojekt behöver vårdas för att överleva
- Segregerande stödåtgärder kan urholka den ordinarie undervisningen
- Självreflektion och sammanhang är viktigt i undervisning om kontroversiella frågor
- Självständighet kräver att elever lär sig hur man lär sig
- Skickliga lärare har närhet och visar integritet på samma gång
- Skickliga lärares relationsarbete viktigt för eleverna
- Skillnad i syn på kunskap skapar skillnad i betygssättning
- Skolans betydelse för subjektifiering riskerar att glömmas bort
- Skolans dolda etik – om kränkning och utanförskap
- Skolan är inte digitalt jämlik
- Skolarbetet blir gemensamt ansvar i den digitala lärmiljön
- Skolarbetet blir ”på riktigt” när fler läser elevernas bloggar
- Skolfrånvaro är ett komplext ökande hot mot likvärdighet
- Skolkonkurrens skapar betygsinflation
- Skolledare och lärare bör ta en aktörsroll vid samverkan för professionsutveckling
- Skolledares betydelse och utmaningar har ökat under pandemin
- Skolledarskapet måste anpassas till kontexten
- Skolsegregationen hotar tolerans och tillit
- Skolspråk i läroböcker stötesten för andraspråkselever
- Skolutvecklingsarbete bäst inifrån på ett utforskande sätt
- Skolövergångar är kritiska steg för barn i behov av stöd
- Skrivandets dilemman
- Skrivehjulet underlättar både textbedömning och elevsamtal
- Skrivramar kan hjälpa elevers ämnestexter
- Skönlitteratur i alla ämnen främjar lärande
- Skönlitteratur i klassrumsarbetet bidrar till etisk kompetens
- Slöjd möjliggör förstärkt fokus på hållbar utveckling
- Små barns matematiklärande inte slumpmässigt
- Snabb literacyutveckling – utanför skolan
- Sociala medier en arena för lärares fortbildning
- Sociala medier i klassrummet suddar ut gränser
- Socialt lärande är en viktig del av fritidshemmets undervisande kultur
- Socioemotionella program inte bra för alla
- Solidaritet centralt för lärande i hållbar utveckling
- Språkets betydelse för ett demokratiskt medborgarskap
- Språkexponering förutsäger språkfärdighet bäst
- Språkliga val i det offentliga rummet synliggör maktbalans
- Språklig exponering ger inte bättre kunskaper i engelska
- Språklig kompetens både relationell och individuell
- Språk och tanke – en avhandling om språklig relativism och flerspråkighet
- Språkstörning är en vit fläck på kunskapskartan
- Språkutveckling kan gynnas av digitalt samskrivande
- Stadieövergång kritisk fas för inkludering
- Standarder för skolledares yrkesskicklighet: vad, varför, hur?
- Stark sekulär norm i svenska klassrum
- Statskunskap viktigast när SO-lärare rankar ämnesinnehåll
- Steget från förberedelseklass en utmaning för nyanlända
- Stereotypa uppfattningar - ett hinder för likvärdighet i skolan
- Stora möjligheter till lärande för hållbar utveckling på fritidshemmet
- Stora utmaningar för vårdelever på Komvux
- Stora vinster för barn i förskolor med hög kvalitet
- Stora vinster med ökat samarbete mellan skola och vård
- Stort intresse för intensivträning vid läs- och skrivsvårigheter
- Stor variation i elevers argumentation i samhällsfrågor
- Studenters lärandestrategier i sociala medier
- Studiebesök kan både förstärka och ändra elevers uppfattningar
- Styrdokumenten uppmuntrar inte till diskussion om demokrati
- Styrkor och begränsningar i grundskolans och särskolans lärandemiljöer
- Stärkt elevperspektiv i undervisning om kontroversiella frågor
- Stöttande skrivpedagogik med IKT-stöd ger bättre prestationer
- Svag hörförståelse och lässvårigheter hör ofta ihop
- Svag koppling mellan mål och bedömning
- Svag teoretisk koppling i praxisnära forskning
- Svenska avhandlingar i specialpedagogik
- Svenska som andraspråk ett underordnat ämne
- Svenskämnet behöver mer relevanta ämneskunskaper
- Svårare undervisa demokrati i en passiv deltagarkultur
- Svårt att bedöma läsförståelse
- Svårt förstå månens faser från bilder
- Svårt koppla ihop det lilla med det stora i NV
- Systematiskt språkligt stöd bäst för alla barn
- Så blir skolledarskapet framgångsrikt
- Så hjälper erkänd lärare i Japan elever att fokusera på viktigt matematiskt innehåll
- Så kan bedömning vara ett stöd för att utveckla undervisningen
- Så kan demokratiundervisning främja likvärdighet
- Så kan du utgå från elevers intresse för delaktighet i fritidshemmet
- Så kan lärare använda sin flerspråkighet i undervisningen
- Så kan lärare bedöma interaktionell språkfärdighet
- Så kan rektorer leda det komplexa arbetet med skolans digitalisering
- Så kan skolledare verka för likvärdighet och inkludering
- Så kan undervisningspraktiken i fritidshem beskrivas
- Så kan uppkopplade leksaker bidra till lek och lärande
- Så påverkar styrdokumenten bildämnets undervisning
- Så undervisar förskollärare om konstruktioner
- Sällsynt att EU integreras i undervisning om svensk politik
- Särbehandling av pojkar med utländsk bakgrund?
- Särskilt begåvade elever behöver stimulans och samhörighet
- Talet om skrivkris saknar vetenskaplig grund
- Talrytmen påverkar gruppspråkets status
- Tekniken får inte stå i vägen för innehållet i utomhusundervisning
- Testbaserat lärande kan visa elevens kunskapsutveckling
- Textkulturer i fokus på SmDi
- Tidiga insatser utjämnar kunskapsgap i matematik
- Tidiga insatser viktiga mot läs- och skrivsvårigheter
- Tidigt stöd bakom Finlands PISA-framgångar?
- Tid viktigare än metoder
- Tillbakablickar på hälsofrämjande arbete i skolan
- Tillit ger effektiv återkoppling
- Tillitsbaserad styrning och ledning utvecklar undervisningen
- Tillitsbaserad styrning sätter verksamheten i fokus
- Tillit viktigt för likvärdighet i kristider
- Timplanelöst ökar flexibiliteten
- TIMSS säger inte allt om svenska elevers kunskaper i naturvetenskap
- Tips om undervisning i böcker om religionsdidaktik
- TOKIS – inte så tokig skrivpedagogik!
- Traditionella matematiklärare trots it i utbildningen
- Transspråkande pedagogik gynnar både enspråkiga och flerspråkiga elever
- Tryckta texter ger bättre läsförståelse
- Trygghet och lärande behöver växelverka i mångfaldens förskola
- Trygghet och samverkan främjar barns skolnärvaro
- Träna tanken med geografi
- Träning av minnesstrategier gynnar språkinlärning
- Träningsskolan saknar ofta sociala lärandeformer
- TV-serier kan användas i samhällskunskapsundervisning
- Två forskningsöversikter om bedömning
- Tvånget att prestera påverkar ungas hälsa
- Tydligt ledarskap behövs för resultat av statliga insatser
- Tydligt samband mellan ungas nyhetsvanor och politikintresse
- Undersökande arbetssätt
- Undervisning i förskolan börjar i intresse hos barnen
- Undervisning i lässtrategier gynnar flerspråkiga elevers läsutveckling
- Undervisning kan stärka gemensam europeisk identitet
- Undervisning på svenska hämmar andraspråkselever
- Uppskattade matriser kan leda till ensidig kunskapssyn
- Uppväxt påverkar nyanländas delaktighet i idrott och hälsa
- Utbildning av demokratiska medborgare i Europa
- Utforskande förhållningssätt för att forma undervisning
- Utforskande återkoppling
- Utforska TAKK som specialpedagogiskt hjälpmedel i förskolans undervisning
- Utmanande för både lärare och elev att vara kritisk
- Utmaningar för undervisning och lärande inom evolution
- Utomhusundervisning effektivt även i högstadiet
- Utvecklade pedagogiska strategier centrala för fältstudier
- Utvecklad återkoppling är användbar
- Utveckling av funktionella kunskaper för elever med intellektuell funktionsnedsättning
- Utveckling av SO-undervisning genom visuella berättelser
- Vad kommer på provet?
- Vad och hur minns ungdomar som flytt till Sverige?
- Vad påverkar studieframgång i ämnet samhällskunskap?
- Vad ska vara i fokus i medborgarutbildningen?
- Vad som sägs och hur det sägs påverkar lärande i kollegiala samtal
- Vanligt med alternativa idéer om evolution
- Varför behövs skolämnet bild?
- Variationsrik undervisning utvecklar kritiskt tänkande
- Varierande bedömningsformer behövs för att alla elever ska kunna visa sina kunskaper
- Varierande samstämmighet mellan styrdokument och lärares betygssättning i historia
- Varken kollegialt lärande eller fortbildning kan stå på egna ben
- Webben förändrar förutsättningar för språklärande
- Vidgad klyfta mellan elevers studieprestationer
- Vikten av att kunna värdera källor på internet
- Viktiga val av arbetssätt i klassrummet
- Viktig grundforskning om elevtexters kvalitet
- Viktigt att skapa stimulerande läsmiljöer i förskolan
- Viktigt att skilja på energi och materia i lärande för hållbar utveckling
- Viktigt att välja hur religioner ska presenteras i klassrummet
- Viktigt med balans mellan olika krav i likvärdighetsuppdraget
- Vilka gränser överskrids med mobilt lärande?
- Virtuella laborationer kan ge samma lärande som fysiska
- Virtuella laborationer ställer nya krav på lärare
- Virtuella mötesplatser för lärare och forskare i historia
- Virtuell modell bra i kemiundervisning
- Virtuell och förstärkt verklighet kan stödja elevers lärande och bidra till ökat intresse för naturvetenskap
- Vissa sätt är bättre än andra för historiska utvecklingslinjer
- Vuxnas engagemang avgörande för barns kunskap om hållbar utveckling
- Vägledare för migrantelever behöver hantera motstridiga krav
- Välfungerande studie- och yrkesvägledning viktigt för likvärdighetsuppdraget
- Vänd på uppgifterna och öppna upp för mer lärande i matematik
- Vänskap ger mening till elevernas skolvardag
- Värderelationell undervisning i fritidshem är ett sätt att möta elevers olika behov
- Åk 4-6-lärares tankar om sin historieundervisning
- Åldern avgörande för andraspråksinlärning
- Återkoppling effektivare i yrkesämnen än i teoretiska
- Återkoppling på elevarbeten sällan framåtsyftande
- Återkoppling vanligt men stödjer inte alltid lärandet
- Ämneskunskap måste utvecklas med ämnet
- Ämnesuppfattningar och bedömning – en viktig förbindelse
- Ämnesövergripande perspektiv även i uppdelad SO-undervisning
- Ändrade villkor för lärande när alla elever får egen dator
- Ärlighet och tillit är viktigt för återkoppling på lågstadiet
- Är samhällskunskap rätt ämne att ge medborgarkunskaper?
- Även killar på yrkesprogram vill och kan diskutera politik
- Ökad kunskapsvolym riskerar att leda till fragmentisering och likriktning
- Ökning av särlösningar i svensk skola?
- Öppen attityd viktigt för lärande i grupp
- Öppet och undersökande arbetssätt stärker lärandet
- Övergång till förskoleklass både utmaning och möjlighet
- ”Bra” summativa prov främjar lärandet
- ”Bråkiga” elever känner sig kuvade
- ”Critical literacy” synliggör maktrelationer och motiverar
- ”Vaccin” kan hjälpa oss hantera falska nyheter
- ”Vi och dom” definieras i klassrumsdiskussioner
- ”Vänta och se-filosofi” är förödande
- ”Värstingar” är inte problemet, de är i problem och behöver stöd
- Sammanställning och spridning av forskningsresultat
- Utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- Fler vägar till forskning
- Kunskapsöversikter: Forskning för skolan
- Skolverkets utvärderingar och rapporter
-
Internationella jämförande studier på utbildningsområdet
- Aktuellt om internationella studier
- ICCS: internationell studie om kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor hos elever i årskurs 8
- ICILS: en internationell studie om digital kompetens hos elever i årskurs 8
- PIRLS: internationell studie om läsförmåga hos elever i årskurs 4
- PISA: internationell studie om 15-åringars kunskaper i matematik, naturvetenskap och läsförståelse
- TALIS: internationell studie om lärares och rektorers yrkesvardag
- TIMSS: internationell studie om kunskaper i matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och 8
- TIMSS Advanced: internationell studie om gymnasieelevers kunskaper i avancerad matematik och fysik
-
Artiklar om forskning
- Statistik
-
Kurser och utbildningar
- Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck – webbkurs
- Att arbeta med karriärvägledning inom sfi och svenska som andraspråk
- Att programmera - webbkurs
- Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling för lärare i svenska och speciallärare
- Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling för lärare i svenska som andraspråk
- Bedömning och betyg: Dokumentation - webbkurs
- Bli behörig lärare i samiska
- Boka nationella apl-utvecklare för processtöd
- Delaktighet, inflytande och likabehandling
- Det globala klassrummet
- Digitala verktyg i naturvetenskap
- Digital kompetens i vuxenutbildningen
- Digitalt berättande
- Du som jobbar i förskolan – stärk din kompetens i finska!
- Dynamiska matematikprogram – workshopserie
- Engelska – undervisa elever på nybörjarnivå 7,5 hp
- Fjärrundervisning - webbkurs
- Flexibla studieformer inom kommunal vuxenutbildning
- Fortbildning för rektorer
- Fritidshemmets undervisning – webbkurs
- Fritidshemmets uppdrag – webbkurs
- Följa och främja lärande i förskoleklass – webbkurs
- Förskolans lärande och miljö - webbkurs
- Förskolekurser som anordnas i kommunen utifrån lokala behov
- Grundläggande juridik i förskolan
- Hitta och välj kurs eller utbildning
- Hållbar utveckling - kompetensutveckling
- Högskolekurser på hemmaplan
- Identitet, jämställdhet och digitalisering i förskolan - webbkurs
- Intensivsvenska Samsyn
- Introduction to the Swedish School System
- Introduktion till styrning av skolan
- KAA, kommunernas aktivitetsansvar - stöd för verksamhetsutveckling och nätverksbyggande
- Kalender för webbinarier och konferenser
- Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper – webbkurs
- Kompetensutveckling för lärare inom kombinationsutbildningar i komvux
- Kompetensutveckling för rektorer i praktisk organisation och arbetsmiljö
- Kompetensutveckling i språk-, läs- och skrivdidaktik
- Kreativa metoder och verktyg för att underlätta övergångar
- Kritisk användning av nätet
- Kunskapsbedömning inom anpassade skolformer
- Kvalitetsverkstaden
- Leda digitalisering
- Leda förändring
- Leda kollegialt lärande
- Likvärdighet i bedömning och betygssättning – webbkurs
- Lugna, lyssna, stärk – psykologisk första hjälp för barn och unga i akut kris
- Lärarlyftets kurser för lärare
- Lärarlyftets kurser och utbildningar
- Lärarlyftets speciallärarutbildning
- Lärportalen
- Matematik – kompetensutveckling i matematikdidaktik
- Mentorsutbildning för en kvalitativ introduktionsperiod
- Modersmålslärarens uppdrag – webbkurs
- Naturvetenskap och teknik - kompetensutveckling i didaktik
- Om programmering – webbkurs
- Programmeringsworkshoppar
- Regionala dialoger om komvux
- Rekryteringsutbildning för blivande rektorer
- Rektorsprogrammet – befattningsutbildning för skolledare
- Sexualitet, samtycke och relationer i anpassade grundskolan− webbkurs
- Sexualitet, samtycke och relationer i anpassade gymnasieskolan − webbkurs
- Sexualitet, samtycke och relationer i gymnasiet − webbkurs
- Sexualitet, samtycke och relationer i årskurs 1–6 och fritidshemmet − webbkurs
- Sexualitet, samtycke och relationer i årskurs 7−9 − webbkurs
- Skolchefsutbildningen
- Skolverkets utbildningsplattform
- Skolverkets webbaserade apl-handledarutbildning
- Specialpedagogik för lärande för anpassade skolformer
- Specialpedagogik för lärande för förskolan
- Specialpedagogik för lärande för förskoleklass, grundskola, sameskola och särskilda ungdomshem
- Specialpedagogik för lärande för gymnasieskolan och särskilda ungdomshem
- Specialpedagogik för lärande för komvux
- Språksprånget - kompetensutveckling för lärare i moderna språk
- Språkträning för anställda i välfärden
- Studie- och yrkesvägledning i undervisningen
- Studie- och yrkesvägledning i undervisningen på komvux
- Säker användning av nätet
- Taking on a Swedish student at your workplace
- Tala om framtiden – om normer i vägledning och undervisning
- Text i en digital värld
- Tillgängligt lärande med digitala verktyg
- TMO, utbildning i traumamedveten omsorg
- Undervisa om hedersrelaterat våld och förtryck i grundskolan och gymnasieskolan 7,5 hp
- Undervisa om hedersrelaterat våld och förtryck i vuxenutbildningen 7,5 hp
- Undervisning i förskoleklass - webbkurs
- Undervisningsutvecklande bedömning – webbkurs
- Utbildning för förskollärare i förskoleklass
- Utbildning inom lärande för hållbar utveckling
- Utbildning i systematiskt kvalitetsarbete inom komvux
- Utbildning lärarassistent romsk språk- och kulturkompetens
- Utomhusdidaktik - webbkurs
- Utveckla det arbetsplatsförlagda lärandet
- Utveckla gymnasieskolans introduktionsprogram - Styrning
- Utveckla språk- och matematikundervisningen i förskolan
- Utveckla språk- och matematikundervisningen i förskoleklassen och lågstadiet
- Validering i praktiken, 7,5 hp hösten 2024
- Vill du undervisa i jiddisch?
- Välja och värdera digitala lärresurser – webbkurs
- Återkoppling – webbkurs
- Återvändande lärare och förskollärare – webbaserad utbildning
-
Inspiration och stöd i arbetet
-
Stöd i arbetet
- Aktivt jämställdhetsarbete i skolan
- Arbeta formativt med öppna laborationer
- Arbeta med att främja trygghet och studiero
- Arbeta med entreprenörskap, företagande och innovationstänkande i gymnasieskolan
- Arbeta med entreprenörskap i grundskolan
- Arbeta med förskolans och skolans värdegrund
- Arbeta som förstelärare och lektor
- Att använda kameran i undervisningen
- Att följa elevens utveckling med digitala verktyg
- Att gå i skolan med intellektuell funktionsnedsättning
- Att göra elever delaktiga i arbetet med ordningsregler kan främja studiero
- Att prata med barn och unga om krig och kriser
- Barns integritet i förskolan
- Bedömning i formativt syfte
- Bidra till språkutveckling hela dagen
- Bild- och filmstöd i idrott och hälsa
- Biologi: Att hantera kontroversiella frågor i undervisningen
- Concept cartoons: addition och subtraktion
- Concept cartoons: bråk och procent
- Concept cartoons: elektricitet och magnetism, årskurs 7-9, 4-6
- Concept cartoons: energiresurser och energiöverföring, årskurs 4-6
- Concept cartoons: fysiska och kemiska förändringar, årskurs 7-9
- Concept cartoons: förändringar i material, årskurs 4-6
- Concept cartoons: geometri
- Concept cartoons: jorden, rymden och tyngdkraften, årskurs 7-9
- Concept cartoons: kraft och energi, årskurs 7–9
- Concept cartoons: levande organismer och deras miljö, årskurs 7-9
- Concept cartoons: levande ting, årskurs 1-6
- Concept cartoons: livsprocesser, årskurs 1-6
- Concept cartoons: livsprocesser för djur och växter, årskurs 7-9
- Concept cartoons: ljud, årskurs 1-6
- Concept cartoons: ljud, årskurs 7-9
- Concept cartoons: ljus, årskurs 1-6
- Concept cartoons: ljus och skuggor, årskurs 7-9
- Concept cartoons: materials egenskaper, årskurs 1-6
- Concept cartoons: materials egenskaper, årskurs 7-9
- Concept cartoons: miljöfrågor, årskurs 7-9
- Concept cartoons: multiplikation och division
- Concept cartoons: statistik
- Concept cartoons: taluppfattning
- Concept cartoons: tid, längd och area
- Concept cartoons: volym, vikt, vinklar och skala
- Concept cartoons i matematik
- Concept cartoons i naturvetenskap
- Dela information mellan skola, socialtjänst och polis
- Demokratistegen
- Dialogduk om att följa och främja elevers kunskapsutveckling i F-åk 3
- Digitala prov- och bedömningstjänster i undervisningen
- Digitala resurser i studiehandledning på modersmål
- Digitala verktyg och vad de tillför i idrott och hälsa
- Digital kompetens i musikämnet
- Digital kompetens i skolväsendet
- Digital kompetens och bild
- Diskussionsunderlag för arbete med bedömningsstödet Bygga svenska
- Dokumentation i förskolan
- Ekosystemtjänster och hållbarhet
- Elevassistent, skolmentor eller resurspedagog – så kan du bidra till trygghet och studiero
- Elevens tid på apl
- Elevers inflytande och delaktighet i undervisningen kan främja studiero
- Elever som har det svårt hemma
- Entreprenörskap och innovation i gymnasieutbildning
- Entreprenörskap och vuxnas lärande
- Ett lärande kollegium
- Europeiska språkportfolion
- Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk
- Examensmålen i fokus och gymnasiearbetet som kvitto
- Extern samverkan för att tidigt möta barns och elevers behov
- Filmade föreläsningar om mottagandet av barn och ungdomar från Ukraina
- Flerspråkighet i förskolan
- Flerspråkighet som resurs för alla åldrar
- Flerspråkighet som resurs i fritidshemmet
- Flerspråkighet som resurs i förskoleklassen
- Flerspråkighet som resurs i grundskolans årskurs 1–6
- Flerspråkighet som resurs i grundskolan årskurs 7 till 9
- Flerspråkighet som resurs i gymnasieskolans introduktionsprogram
- Flerspråkig utveckling
- Flexibilitet och digitala verktyg i sfi
- Fokus yrkesutbildning
- Forskning om Lärlingsutbildning
- Framgångsfaktorer i arbetet med grundläggande behörighet på gymnasieskolans yrkesprogram
- Friluftsliv och utevistelse i idrott och hälsa
- Främja närvaro och förebygga frånvaro
- Främja studiero genom att motverka kränkande behandling och diskriminering
- Främja studiero genom samarbete mellan lärare och elevhälsan
- Främlingsfientlighet och rasism i vardagen
- Fördjupande texter centrala innehållet i teknik
- Förebygg störande och oroliga beteenden i undervisningen
- Föreläsningsserien Läroplanerna i fokus
- Förhållningssätt till undervisning och kartläggning
- Förskolans och skolans arbete mot våldsbejakande extremism
- Gemensam europeisk referensram för språk, Gers
- Ge studiehandledning på modersmål inom komvux
- Glasögonbågar, teknik i årskurs 4–6
- Goda relationer mellan elever främjar trygghet och studiero
- Grannspråk: bildteman på danska och norska
- Grannspråk: bygg meningar på danska och norska
- Grannspråk: danska räkneord
- Grannspråk: David från Norge
- Grannspråk: diktkort på danska, norska och svenska
- Grannspråk: Kirsti från Norge
- Grannspråk: klipp ut och sätt ihop dikter
- Grannspråk: kläder på norska och danska
- Grannspråk: litteraturövning
- Grannspråk: läsgrupper med roller
- Grannspråk: Malte i Danmark
- Grannspråk: musik på skandinaviska språk
- Grannspråk: norska och danska folksagor
- Grannspråk: norska på hemkunskapen – lomper
- Grannspråk: om nordiska språk
- Grannspråk: Sarah i Danmark
- Grannspråk: se hur lika språken är
- Grannspråk: skandinaviska massmedier
- Grannspråk: skolmatsedel på skandinaviska
- Grannspråk: spela in filmer om, eller på grannspråk
- Grannspråk: trafikljusmetoden
- Grannspråk: Valans spådom på nordiska språk
- Grannspråk: vardagsdanska, ordkunskap och hörförståelse
- Grannspråk: övningar i danska och norska
- Hantera rasism och intolerans i undervisningen
- Hantera sexuella trakasserier i undervisningen
- Hantera störande och oroliga beteenden i undervisningen
- Hållbar utveckling på tekniskt inriktade yrkesprogram
- Hållbar utveckling samt hälsa och rörelse i förskolan
- Högläsning och samtal om text i förskolan
- Information till vårdnadshavare om prao
- Inkludering och erkännande av unga nyanlända genom studie- och yrkesvägledning
- Inred ett rymdrum i förskolan
- Integrera studie- och yrkesvägledning i undervisningen
- Interaktion – tala, samtala och föra dialog
- Interaktiv läsning av olika typer av texter
- Introduktion för förskollärare som saknar behörighet, samt barnskötare och annan personal i förskolan
- Introduktion för obehöriga lärare i skolan
- Introduktion till att arbeta i fritidshem
- Jämställdhet i apl
- Jämställdhet i förskolan
- Kollegialt lärande för ledarskap i undervisningen
- Koll på kompetens
- Koll på lärares avlastningsbehov
- Komma igång med Bygga svenska
- Kompetensutveckling av lärare viktigt för studieron
- Kompletterande stöd för kartläggning av flerspråkiga elever i förskoleklass
- Konditionstester i idrott och hälsa
- Kontextrika problem
- Kontroversiella frågor
- Kretslopp och näringskedjor
- Kvalitet i fritidshem
- Ledarskap för digitalisering
- Ledarskap som främjar studiero
- Lektionsmaterial för prao
- Lesson study i anpassade skolformer
- Litteracitet för vuxna
- Livets molekyler
- Lokala programråd och yrkesråd- forum för samverkan
- Lär dig mer om digital läsning
- Läsa bok: inspirationsföreläsningar om högläsning i förskolan
- Läxor
- Matematiskt tänkande i förskoleklass – att utforma undervisningen för flerspråkiga elever
- Material för att undervisa om nationella minoriteter
- Mat i förskolan och skolan
- Mer rörelse i skolan
- Motverka avhopp från skolan och organisera för kommunernas aktivitetsansvar
- Motverka hedersrelaterat våld och förtryck i förskolan
- Motverka hedersrelaterat våld och förtryck inom komvux
- Motverka hedersrelaterat våld och förtryck i skolan
- Nationella centra för naturvetenskap och teknik
- Naturens nytta och glädje
- Naturvetenskap och teknik i förskolan – inspirationsfilmer
- Nätverk för gymnasial yrkesutbildning
- Obruten skolgång för barn och unga i samhällsvård
- Om ekosystemtjänster – hur går det runt?
- Ordförrådets betydelse för språk-, läs- och skrivutveckling
- Ordningsregler som ett verktyg för att främja studiero
- Organisera arbetet med de allmänna råden för extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
- Organisera arbetet med garantin för tidiga stödinsatser
- Organisera för studiehandledning inom komvux
- Organisera samverkan mellan skola och kulturskola
- Organisera studiehandledning
- Organisera undervisningen och den fysiska lärmiljön för bättre studiero
- Pedagogik i förskoleklass
- Planera för individanpassning och extra anpassningar inom komvux
- Planera och arbeta vidare - idrott och hälsa
- Planera undervisning med kursplanen i bild
- Planera undervisning med kursplanen i engelska
- Planera undervisning med kursplanen i estetisk verksamhet i anpassade grundskolan
- Planera undervisning med kursplanen i hem- och konsumentkunskap
- Planera undervisning med kursplanen i idrott och hälsa
- Planera undervisning med kursplanen i kommunikation i anpassade grundskolan
- Planera undervisning med kursplanen i matematik
- Planera undervisning med kursplanen i moderna språk
- Planera undervisning med kursplanen i modersmål
- Planera undervisning med kursplanen i motorik i anpassade grundskolan
- Planera undervisning med kursplanen i musik
- Planera undervisning med kursplanen i rörelse och drama i specialskolan
- Planera undervisning med kursplanen i samiska
- Planera undervisning med kursplanen i slöjd
- Planera undervisning med kursplanen i teckenspråk
- Planera undervisning med kursplanen i teknik
- Planera undervisning med kursplanen i vardagsaktiviteter i anpassade grundskolan
- Planera undervisning med kursplanen i verklighetsuppfattning i anpassade grundskolan
- Planera undervisning med kursplanerna i de naturorienterande ämnena, biologi, fysik och kemi
- Planera undervisning med kursplanerna i de samhällsorienterande ämnena
- Planera undervisning med kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk
- Podcast: Så fungerar TMO, traumamedveten omsorg
- Prao - så funkar det!
- Programmering i teknikämnet
- Projekt- och grupparbete och elever med NPF
- Rasism och intolerans – regelverk och teori
- Regler och förväntningar på elever i undervisningen
- Relationellt klassrumsledarskap
- Religion: Att hantera kontroversiella frågor i undervisningen
- Resurser för undervisning i modersmål
- Roller och ansvar för rektor och skolchef i Specialpedagogik för lärande
- Råd om AI, Chat GPT och liknande verktyg
- Rörelseaktiviteter och digitala verktyg
- Samarbeta kring studiehandledning inom komvux
- Samarbete för framgångsrik studiehandledning
- Samhällskunskap: Att hantera kontroversiella frågor i undervisningen
- Sexualitet, samtycke och relationer
- Sexualitet, samtycke och relationer i undervisningen
- Sexuella trakasserier – teori och regelverk
- Självskatta er studie- och yrkesvägledning
- Skolans ansvar för barn som far illa
- Skolans arbete med att motverka rekrytering till kriminella nätverk
- Skolans arbete med papperslösa elever
- Skolans arbete mot rasism och intolerans
- Skolans arbete mot sexuella trakasserier
- Skolans kommunikation och samarbete med vårdnadshavare
- Skolledning och rektors arbete med ANDTS
- Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i studiehandledning
- Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i vuxenutbildningen
- Språkutmärkelsen CertiLingua
- Starta och bedriva akutskola
- Strukturerad undervisning - en modell i sex steg
- Studiehandledning på modersmålet i praktiken
- Studie- och yrkesvägledning på distans
- Studiero och digitala verktyg
- Stärk sfi-undervisningen och främja motivation till lärande
- Stöd för dig som undervisar i moderna språk
- Stöd för ledarskap i undervisningen
- Stöd för undervisning om Förintelsen
- Svenska som andraspråk - ett behovsprövat ämne
- Så avslutar du lektionen
- Så kan du stärka elevers läsning
- Så kan rektor skapa optimala förutsättningar för elevernas lärande
- Så skapar du en god lärmiljö i klassrummet
- Så skapar du goda relationer till eleverna
- Så startar du lektionen
- Så väljer och värderar du digitala lärresurser
- Särskilt begåvade elever
- Sätt er in i de allmänna råden om styrning och ledning av fritidshemmet
- Sätt er in i de nya allmänna råden om betyg och prövning
- Ta in omvärlden i klassrummet
- Ta loss, sätta fast, sammanfoga i förskolan
- Tidig läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga elever
- Tillgängligt lärande i fritidshemmet
- Tillgänglig undervisning kan öka studieron
- Tillitsfulla relationer mellan lärare och elever främjar studiero
- Trans, könsidentitet och könsuttryck
- Tre poddavsnitt om demokrati
- Undersök förekomst av rasism och intolerans på skolan
- Undersök förekomst av sexuella trakasserier på skolan
- Undersökningar av tekniska lösningar
- Undersökning av trafiksignalsystem
- Undervisa i nationella minoritetsspråk
- Undervisa nyanlända elever
- Undervisning i förskolan
- Undervisning i nordiska språk
- Undervisning med digitala verktyg
- Universums utveckling och struktur
- Utforska balans i förskolan
- Utforska ljud i förskolan
- Utforska lutande plan i förskolan
- Utgå från elevers erfarenheter och förkunskaper
- Utmärkelsen Skola för hållbar utveckling
- Utredning av en elevs behov av särskilt stöd
- Uttrycksformer för upptäckare - förskolan
- Uttrycksformer för upptäckare - grundskolan
- Uttrycksformer för upptäckare - gymnasieskolan
- Utveckla skolans samverkan med hem och vårdnadshavare
- Utveckla undervisningen i naturvetenskap och teknik
- Utveckla undervisningen inom lärande för hållbar utveckling
- Utveckling och bedömning av språk i meningsfulla sammanhang
- Vad är matlagning?
- Valideringsprocessen på komvux - lärarens roll
- Valkompetens inför gymnasievalet
- Väck läslusten inför läslovet
- Vägledning av nyanlända i skolan
- Värdegrundsarbete viktigt för studiero
- Åtgärder mot kränkande behandling
- Öppna laborationer – öppna sinnen
- Övergångar inom och mellan skolor och skolformer
-
Inspiration och reportage
- Om skolans ansvar och utmaningar med att bekämpa rasism och diskriminering
- Guldäpplepristagare inspirerar om digitala verktyg
- Språkfrämjande kompetensutveckling – lyft för både förskolebarnen och pedagogerna
- Informationsluncher om förskolan i Spånga–Tensta
- "Vi är en länk mellan familjen, familjecentralen och förskolan"
- Kvalitetsdialogen har bidragit med nya perspektiv
- Eskilstunas förskolelotsar finns där det finns föräldrar och barn
- Avesta satsar på föräldrastöd
- Central it-avdelning samordnar förberedelser inför digitala nationella prov
- ”Genom att jobba ihop blir vi mycket starkare”
- Digitala förberedelser på Lillerudsgymnasiet
- Så blev praon lyckad i anpassade grundskolan
- Målmedvetet hållbarhetsarbete gav utmärkelse
- Entreprenörskap i skolan – inspirerande reportage och exempel
- Entreprenörskap i skolan – globala mål och lokala lösningar
- Entreprenörskap i skolan – De fångar upp entreprenörerna i sfi-klasserna
- "Jag skulle vilja ta ett större ansvar på min arbetsplats"
- ”Alla på skolan är nyfikna på digitala nationella prov”
- Tät lärarsamverkan rätta receptet i Falköping
- Lärande exempel från språk- och yrkesintegrerande arbetssätt i kombinationsutbildningar
- Samverkan med branschen bäddade för succé
- Integrerande lärandemål – en utmaning värd att anta
- Individuell anpassning i Vilhelmina
- Apl-satsning med vinster för lärare, arbetsgivare och elever
- Skolbibliotek - ett nav för läskultur
- Fördjupade arbetet med hållbarhet genom forskning
- Fritidshemmet där man läser tillsammans
- Inspiration och erfarenhetsutbyte vid Apl-utveckling för rektorer
- Ny huvudmannaplan gav konkreta resultat
- Individuell studieplan på introduktionsprogram - ett gemensamt underlag för planering och uppföljning
- Utvecklad kunskapsuppföljning gav större fokus på pedagogiken
- ”Som utbildare har vi ett ansvar att bidra till en grön omställning”
- ”Eleverna växer av arbetet med koppling till hållbar utveckling”
- Beprövad erfarenhet i nätverksform ger ringar på vattnet
- Elevers rätt till delaktighet i sin utbildning
- Himlabackens förskola utbildar framtidens planetskötare
- Beprövad erfarenhet om skolchefers ledarskap
- Så arbetar Oxievångsskolan med frågor om hållbar utveckling
- Om skolutveckling på kollegial grund och beprövad erfarenhet
- Så arbetar Backeboskolan med frågor om hållbar utveckling
- Sötåsen – naturbruksskolan där hållbarhetsarbetet sitter i väggarna
- Hållbarhet på restaurang- och livsmedelsprogrammet på Dackeskolan
- På Lerums gymnasium är hållbarhet på modet
- Podcast: Studie- och yrkesvägledning av elever med IF
- Samordnaren bidrar till att behålla fokus på angelägen fråga
- Ökad måluppfyllelse med utvecklad studiehandledning på modersmål
- Dubbla insatser underlättade arbetet för nyanlända
- Skolverket samlar digital expertkunskap
- Skolchefer samverkar för ny kunskap
- Kompletterande kompetenser på Norrängsskolan i Lycksele
- Yrkesutbildningar på Lärvux i Helsingborg
- Verktyg för att möta barn och unga som har genomgått trauma – TMO
- Örebro jobbar med lärling inom komvux som särskild utbildning
- Kompletterande kompetenser på Hermodsdalsskolan i Malmö
- Tips till dig som undervisar i orientering
- ”Med digitala verktyg kan man variera undervisningen”
- Entreprenörskap i skolan - de kopplar skolan till framtid och samhälle - exempel
- Entreprenörskap i skolan - så väcks motivationen - exempel.
- ”Det är fantastiskt att få studera i samisk kontext”
- ”Det har verkligen varit en förmån att få delta i Samverkan för bästa skola”
- Så utvecklade Tundalsskolan undervisningen
- Arbeta med Europarådets material om kontroversiella frågor
- Riktade insatser för nyanländas lärande i Sala kommun
- Slöjdlärare visar hur digital teknik kan kombineras med olika material
- Så utvecklade Upplands-Bro kommun undervisningen för nyanlända och flerspråkiga elever
- Fatima studerar sfi i kombination med yrkesutbildning
- Sfi yrkesspår i Botkyrka leder till arbete för de flesta elever
- Se hur TYA och VO-College arbetar för en mer jämställd APL
- Så lyckades Sundbybergs stad direktintegrera nyanlända elever
- Alla vinner på prao!
- Studie- och yrkesvägledning i vuxenutbildningen - Lärvux i Lund
- Studie- och yrkesvägledning i vuxenutbildningen - Eductus
- Studie- och yrkesvägledning i vuxenutbildningen - Cuben i Göteborg
- Entreprenörskap i gymnasieskolan - IM Språkintroduktion
- Entreprenörskap i grundskolan - så arbetar vi - exempel
- Arbeta med kommunernas aktivitetsansvar
- Traditionella och digitala verktyg blandas i slöjdämnet
- TMO — En utbildning som ger trygghet
- Bättre skolresultat med extra handledning online
- Snabbt i arbete genom YFI- Yrkesutbildning med integrerad språkutbildning
- Samarbete bygger en bättre skola
- Bli bättre på att kommunicera med dina kollegor
- Eleverna programmerar på bildlektionen
- Hälsoprojekt med IKT
- Språkstödsutbildning inom vård och omsorg i Mölndals kommun
- Skapa musik med digitala verktyg
- Filmer studie- och yrkesvägledning i undervisningen
- Så har vi utvecklat vårt ledarskap på Lammhults skola
- Så arbetar vi för ökad trygghet och studiero
- Så stärkte vi vår förmåga att analysera våra utmaningar på Hjällboskolan
- Didaktik i fokus på konferens om fjärrundervisning
- Utveckla elevernas modersmål med hjälp av digitala resurser
- Väck elevernas nyfikenhet och vilja att veta mer om nationella minoriteter
- Digitalisering som verktyg mot segregation
- Modersmålslärare i Läslyftet
- Digitala verktyg gör slöjdundervisningen lättare och roligare
- Härnösand lärlingsutbildning väg till anställning
- Rekommendationer
-
Stöd i arbetet
-
Anordna och administrera utbildning
- Anordna utbildning på grundskolenivå
- Anordna utbildning på gymnasienivå
- Anordna utbildning inom komvux
-
Administrera utbildning
- Individuell studieplan för elever i olika skolformer
- Registrera och utforma betyg
- Skolverkets koder vid dokumentation av utbildning
- Skoltermer på engelska
- Aktivitetsersättning vid förlängd skolgång
- Europass - ett tillägg till yrkesexamen på gymnasial nivå
- Examen och slutbetyg inom komvux på gymnasial nivå
- Programbyte, förlängd undervisning eller gå om kurs i gymnasieskolan och motsvarande skolformer?
- Att organisera och genomföra fjärrundervisning
- Nationella skolutvecklingsprogram
-
Leda och organisera skolan
-
Regler och ansvar
-
Ansvar i skolfrågor
- Ansvar för lärares och förskollärares introduktionsperiod
- Ansvar för systematiskt kvalitetsarbete
- Antagning till anpassade gymnasieskolan
- Antagning till gymnasieskolan
- Arbetsplatsförlagt lärande (apl)
- Avgifter
- Distansundervisning
- Egenvård i förskola, skola och fritidshem
- Elevhälsa
- Entreprenad och samverkan
- Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
- Fjärrundervisning
- Fritidshem och öppen fritidsverksamhet
- Frånvaro i skolan
- GDPR och skyddade personuppgifter i förskola, skola och vuxenutbildning
- Kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar (KAA)
- Kränkande behandling, mobbning och diskriminering
- Ledighet i skolan
- Lovskola
- Mentor i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan
- Mottagande i anpassade grundskolan
- Nyanlända elevers utbildning
- Pedagogisk omsorg
- Politisk information i skolan
- Prao
- Prövning för betyg
- Registerkontroll
- Rektorns ansvar
- Resursskolor
- Rätt, behörighet och antagning till komvux på grundläggande nivå
- Rätt, behörighet och antagning till komvux på gymnasial nivå
- Rätt, behörighet och antagning till komvux som anpassad utbildning
- Rätt till förskola
- Rätt till modersmålsundervisning
- Rätt till sfi
- Simning i skolan
- Sjukhusundervisning
- Skolchefen
- Skolplikt och rätt till utbildning
- Skolskjuts och elevresor
- Skolväsendets ansvar vid kris och höjd beredskap
- Språkval
- Särskild undervisning i hemmet eller på annan lämplig plats
- Tillsyn och statlig kvalitetsgranskning
- Tillsynsansvaret
- Trygghet, studiero och disciplinära åtgärder
- Undervisning i svenska som andraspråk
- Undervisningstid, lärotider och schema
- Utbildning för personer som flytt från Ukraina
- Utbildning för rörelsehindrade ungdomar (Rh- anpassad utbildning)
- Utbildning i Örebro kommun för döva och hörselskadade
- Utvecklingssamtal och skriftlig individuell utvecklingsplan (IUP)
- Validering och kartläggning inom komvux
- Välja förskoleklass och grundskola eller anpassad grundskola
- Överlämning vid skolbyte
- Förändringar inom skolområdet
- Skollagen och förordningar
- Allmänna råd
- Sök förordningar och föreskrifter (SKOLFS)
- Så styrs skolan
-
Lärarlegitimation och förskollärarlegitimation
- Lärarlegitimation och förskollärarlegitimation med svensk examen
- Lärarlegitimation och förskollärarlegitimation med utländsk examen
- Certification for teachers and preschool teachers with a foreign teaching degree
- Utöka lärar- och förskollärarlegitimation med fler behörigheter
- Utdrag ur lärar- och förskollärarregistret
-
Regler och krav för lärarlegitimation
- Lärar- och förskollärarlegitimation och krav för att få behörighet
- Lärar- och förskollärarlegitimation och krav för att få anställning
- Krav för att få legitimation med behörighet i fritidshemmet
- Krav för att få lärar- och förskollärarlegitimation
- Lärar- och förskollärarlegitimation och krav för att få sätta betyg
- Lärar- och förskollärarlegitimation och krav för att få undervisa
- Övergripande regler för lärar- och förskollärarlegitimation
- Indragen lärar- och förskollärarlegitimation
- Barnkonventionen
-
Ansvar i skolfrågor
- För dig som ...
-
Om oss
- Kontakta oss
- Vår verksamhet
-
Organisation
- Organisation
- Ledningsgrupp och insynsråd
- Rådet för dansarutbildning
- Rådet för de högskoleförberedande programmen
- Skolverkets råd för introduktionsprogrammen
- Nationella programråd för yrkesutbildning på gymnasial nivå
- Nationellt centrum för språk-, läs-, och skrivutveckling samt skolbibliotek (NCS)
- Rådet för professioner i skolväsendet
- Jobba hos oss
-
Kalender för webbinarier och konferenser
- Regional nätverksträff för yrkesutbildning i Jämtland Västernorrland
- Regional nätverksträff för yrkesutbildning i Norrbotten
- Språklärargalan 2024 – digitalt
- EMIL – en mötesplats för internationellt lärande – konferens
- Nationell skola- arbetslivskonferens för anpassade skolformer
- Att leda och utveckla skolans internationella arbete
- Om lärande för hållbar utveckling – konferens
- Mötesplats komvux 2024 – digital konferens
- Apl i det systematiska kvalitetsarbetet 18 september
- Få fart på ert internationella arbete – fortbildning
- Utveckla undervisningen i grundskolan med stöd av lektorer – workshopserie
- Mötesplats anpassade skolformer 2024
- Tekniska förberedelser inför digitala nationella prov – frågestund för leverantörer
- Kompetensutveckling inom AI – hur gör man? - webbinarium
- Arbeta med att stärka elevers inflytande och organisering - webbinarium
- KAA och livslångt lärande – webbinarium
- Förändringar inom komvux 2025 (komvux25) – webbinarium 31/5
- Förändringar inom komvux 2025 (komvux25) – webbinarium 30/5
- Så fungerar Demokratistegen – webbinarium
- Apl-utveckling för rektorer 22 maj
- KAA, kommunernas aktivitetsansvar – stöd för verksamhetsutveckling och nätverksbyggande 17 maj
- Fokus fritidshem
- Förberedelsedag inför bedömningsarbetet med de nya digitala bedömningsstöden
- Remiss med förslag på kurser som motsvaras av nivåer i ämnen (Gy25) – webbinarium 15 maj
- Värdebaserat ledarskap i förskola och skola - konferens
- Remiss om reviderade kursplaner i komvux – webbinarium 13 maj
- Reformen om planering och dimensionering av gymnasial utbildning – hur påverkar den grundskolan? 13 maj
- Webbinarium om regional planering och dimensionering av gymnasial utbildning – 8 maj
- Remiss om reviderade kursplaner i komvux – webbinarium 8 maj
- Att följa upp det som är svårt att mäta – webbinarium
- Samråd om GET-metoder i API för Skolverkets provtjänst
- Sök publikationer
- Nyhetsbrev och sociala medier
- Skolverkets hantering av personuppgifter
- Öppna data
- Press
- Aktuellt
-
Undervisning
Senast uppdaterad 17 februari 2021